Hankinta, API-sovellusyhdyskäytävä, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Lisenssihankinta mahdollistamaan Asioinnin tietojärjestelmän ja olemassa olevien järjestelmien yhteentoimivuus vuosien 2022–2026 ajalle
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti hankkia Frends API-sovellusyhdyskäytävän käyttöön oikeuttavia lisenssejä suorahankintana HiQ Finland Oy:ltä (y-tunnus: 0648086-9). Kyseessä on jatkohankinta aiemmin kilpailutetuille lisensseille. Lisensseillä hankittavan ratkaisun avulla mahdollistetaan tietojärjestelmien kuten Asioinnin tietojärjestelmä, Tunnukset, Primus, Effica ja Sarastia välinen tietojenvaihto.
Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo (alv 0 %) neljälle vuodelle laskettuna on 250 000 euroa.
Hankinta on tarkoitus toteuttaa vuosien 2022–2026 aikana.
Lisäksi lautakunta päätti oikeuttaa toimialajohtajan hyväksymään hankintapäätökseen perustuvat tilaukset.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Taustaa
Ohjelmointirajapinta (engl. Application programming interface, API) on määritelmä, jonka mukaan eri ohjelmat voivat tehdä pyyntöjä ja vaihtaa tietoja eli keskustella keskenään. Digipalvelujen kehittäminen ja tiedon tehokkaampi hyödyntäminen perustuvat kaupungilla API-ohjelmointirajapintojen käyttöön. Myös laki julkisen hallinnon tiedonhallinnasta (906/2019, tiedonhallintalaki) velvoittaa kaupunkia jakamaan tietoja rajapintojen kautta.
Frends API-sovellusyhdyskäytävää hyödynnetään Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimialan tietojärjestelmien väliseen integrointiin. Sovellusyhdyskäytävää hyödyntäen on rakennettu lukuisia integraatioita. API-sovellusyhdyskäytävää hyödyntävät Asioinnin tietojärjestelmä, Tunnukset-järjestelmä, tekoälypohjainen oppimisanalytiikka ja oppimisympäristöt mahdollistaen näiden sekä olemassa olevien Primus, Effica ja Sarastia järjestelmien välisen tiedonvaihdon. API-sovellusyhdyskäytävä on kriittinen osa näiden toimintaa. Näiden avulla tuotetaan mm. hakeutumisen, analytiikan ja käyttäjätunnusten hallintaa kasvatuksen ja koulutuksen toimialan tarpeisiin.
Lisenssit kohdistuvat eri pilvi- ja konesaliympäristöissä oleviin Frends-agentteihin, jotka mahdollistavat sovellusten välisen tiedonvaihdon. Hankittavien lisenssien kuukausikohtainen määrä voi vaihdella tarpeen mukaan.
Hankinta on jatkoa aiemmalle hankintapäätökselle (HEL 2019-006175, Kasvatus- ja koulutuslautakunta, 18.6.2019 § 196), jonka myötä hankittiin API-sovellusyhdyskäytävän käyttöön oikeuttavat lisenssit sekä sovellusyhdyskäytävän kehitys- ja ylläpitopalvelut. Kyseistä hankintapäätöstä koskeva lisenssisopimus on toistaiseksi voimassa oleva. Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo oli 850 000 euroa. Hankinnan toteuma oli 1 100 000 euroa. Hankinnan arvioidun arvon ylitys johtui kehitystyön arvioitua suuremmasta osuudesta. Ympäristöä on kehitetty aktiivisesti kahden vuoden ajan. Tällä hankinnalla jatketaan Frends API- ja integraatioratkaisun käyttöä.
API-sovellusyhdyskäytävän kehitys- ja ylläpitopalvelut kilpailutettiin uudestaan, ja asiaan liittyen tehtiin hankintapäätös (HEL 2021-006058, Kasvatus- ja koulutuslautakunta, 15.6.2021 § 233). Kyseisessä kilpailutuksessa ei kilpailutettu API-sovellusyhdyskäytävän käyttöön oikeuttavia lisenssejä.
Hankintamenettely
Frends API-sovellusyhdyskäytävä-tuotteen käyttöön oikeuttavat lisenssit hankitaan suorahankintana.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) 40 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan hankintayksikkö voi valita suorahankinnan, jos teknisestä tai yksinoikeuden suojaamiseen liittyvästä syystä vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan. Lisäedellytyksenä on, että järkeviä vaihtoehtoisia tai korvaavia ratkaisuja ei ole eikä kilpailun puuttuminen johdu hankinnan ehtojen keinotekoisesta kaventamisesta.
Hankintalain esitöissä (HE 108/2016 vp, s. 134) viitataan hankintadirektiivin johdanto-osan 50 perustelukappaleeseen, jonka mukaan kilpailun puutteen johtuessa teknisistä syistä, ne olisi määriteltävä tarkasti ja perusteltava tapauskohtaisesti. Hankintayksikön olisi esimerkiksi osoitettava, että muun toimittajan on teknisesti lähes mahdotonta saavuttaa vaadittu suoritustaso tai, että on tarpeen käyttää erityistä tietotaitoa, välineitä tai keinoja, joita ainoastaan yhdellä toimittajalla on käytettävissään. Tekniset syyt voivat aiheutua myös erityisistä yhteentoimivuusvaatimuksista, joiden on täytyttävä, jotta varmistettaisiin rakennusurakoiden, tavaroiden tai palvelujen yhteentoimivuus. Yksinoikeuden suojaamisen vuoksi suorahankinta olisi mahdollinen esimerkiksi silloin, kun hankintaa ei voida kilpailuttaa ainoan mahdollisen toimittajan suojattujen immateriaalioikeuksien vuoksi.
Nyt kyseessä olevassa tapauksessa HiQ Finland Oy on valitun Frends API-sovellusyhdyskäytävän immateriaalioikeuksien omistajana ainut toimittaja, joka voi toteuttaa hankinnan. Aiemmin Frends API-sovellusyhdyskäytävän päälle rakennetut ratkaisut eivät ole yhteensopivia muiden alustojen kanssa. Muiden kuin valitun Frends API-sovellusyhdyskäytävän käyttöön oikeuttavien lisenssien hankinta saisi aikaan tarpeen uudelleen toteutukselle ja alkuperäisen teknisen ratkaisun vaihtamisen myötä merkittäville lisäinvestoinneille. Tarvittavien lisäinvestointien määrä ylittäisi tuolloin todennäköisesti moninkertaisesti esitetyn hankinnan arvon.
Edellä esitetyin perusteluin teknisestä tai yksinoikeuden suojaamiseen liittyvästä syystä vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan. Järkeviä vaihtoehtoisia tai korvaavia ratkaisuja ei ole, eikä kilpailun puuttuminen johdu hankinnan ehtojen keinotekoisesta kaventamisesta. Suorahankinnan valinnalle on näin ollen edellytykset.
Suorahankinnasta ilmoittaminen
Hankintalain 131 §:n 1 momentin mukaan EU-kynnysarvon ylittävässä suorahankinnassa hankintayksikkö voi hankintapäätöksen jälkeen toimittaa julkaistavaksi suorahankintaa koskevan ilmoituksen ennen hankintasopimuksen tekemistä. Tällöin hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua ilmoituksen julkaisemisesta Euroopan unionin virallisessa lehdessä.
Nyt kyseessä oleva suorahankinta ylittää arvioidulta arvonlisäverottomalta arvoltaan EU-kynnysarvon. Hankintayksikkö toimittaa hankintapäätöksen jälkeen julkaistavaksi suorahankintaa koskevan ilmoituksen.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 3 kohdan mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää arvonlisäverottomalta arvoltaan 500 000 euroa ylittävistä hankinnoista (HEL 2021-013274, Kasvatus- ja koulutuslautakunta, 14.12.2021 § 394).
Hankinta on alkuperäisen hankintapäätöksen mukaan ollut arvioidulta arvonlisäverottomalta arvoltaan 850 000 euroa. Hankinnan toteuma oli 1 100 000 euroa. Nyt kyseessä oleva, arvioidulta arvonlisäverottomalta arvoltaan 250 000 euron suuruinen, suorahankinta liittyy edellä mainittuun kokonaisuuteen. Kokonaiskustannukseksi muodostuu 1 350 000 euroa. Kasvatus- ja koulutuslautakunnan katsotaan näin ollen olevan päätöksentekoon toimivaltainen taho.
Keskeisimmät sovelletut säännökset:
Hallintolaki (434/2003): 43 §, 44 § ja 45 §
Hankintalaki (1397/2016): 40 §, 123 §, 126 §, 127 § ja 131 §
Detta beslut publicerades 01.09.2022
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:
Postiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
00580 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Reetta Kivelä, hankintalakimies, puhelin: 09 310 35442
Teemu Toivakka, ICT-hankepäällikkö, puhelin: 040 7027 611