Lausuntopyyntö, hallintovalitus,asunnon jälitarkastus pöytäkirja, Helsingin hallinto-oikeus

HEL 2022-007393
Ärendet har nyare handläggningar
§ 59
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Helsingin pelastuslaitoksen lausunto hallinto-oikeudelle

Räddningskommendör

Päätös

Helsingin kaupungin pelastuslaitos katsoo, että valitus on hylättävä perusteettomana. Pelastusviranomainen on antanut lainvoimaiset korjausmääräykset poistumisreittien kulkukelpoisuuden varmistamiseksi ja tavaramäärän vähentämiseksi pöytäkirjalla 84 811 (16.06.2021).

Valituksenalaiset korjausmääräykset perusteluineen on annettu pöytäkirjalla 84 811 (16.06.2021) ja ne ovat lainvoimaisia. Pöytäkirja muutoksenhakuohjeineen on toimitettu postitse asianosaisille (postitus päivä 16.06.2022). Korjausmääräyksiin ei haettu muutosta valittamalla.

Jälkitarkastuspöytäkirjalla 88 172 (13.04.2022) ei ole annettu uusia korjausmääräyksiä vaan ainoastaan todettu aiemmin pöytäkirjalla 84 811 (16.06.2021) annettujen korjausmääräyksien noudattamisen laiminlyönti ja jatkettu määräaikaa korjausmääräysten noudattamiseksi. Tämä tieto on annettu määrämuotoisella lomakepäätöksellä palotarkastuspöytäkirjan muodossa. Palotarkastuspöytäkirjaan 88 172 liitetty muutoksenhakuohje ei ole kohdistunut aiemmin annettuihin lainvoimaisiin korjausmääräyksiin muuten kuin ainoastaan korjausmääräysten laiminlyönnin toteamisen ja korjausmääräysten määräaikojen jatkamisen osalta.

Asuinhuoneistossa oleva suuri tavaramäärä aiheuttaa merkittävän paloturvallisuusriskin huoneiston asukkaalle, rakennuksen muille asukkaille sekä vaikeuttaa merkittävästi turvallista poistumista ja pelastustoiminnan edellytyksiä. Asuinhuoneistossa olevasta tavaramäärästä on mahdotonta yksilöidä poistettavaa ylimääräistä irtainta, koska kyseessä on yksityisomaisuutta. Tarkastuksilla asianosaisille on kerrottu suullisesti, kuinka asianmukainen taso tulkitaan. Asianosaiselle on tarkastuksilla kerrottu myös, mitä edellytetään tavaramäärän vähentämisen osalta, jotta pelastusviranomainen voi katsoa, että pelastuslain 2. ja 3. lukua noudatetaan asuinhuoneistossa. Lisäksi asunnon jälkitarkastuksella 04.04.2022 asianosaisen pyynnöstä tarkastuksella esitettiin kuvasarjat (Clutter Image Rating), joista asianmukainen taso pystytään esittämään suuntaa antavina kuvina. Kuvasarjat toimitettiin asianosaiselle sähköpostilla tarkastuksen jälkeen. Pelastusviranomaisen käsityksen mukaan asianosaiset ovat ymmärtäneet heille kerrotun ja mitä heidän on tehtävä, jotta asianmukainen taso saavutetaan.

Päätöksen perustelut

Pelastuslaitoksen valvontatehtävät on määritetty pelastuslaissa (379/2011). Lain 78 § määrittää, että pelastuslaitoksen on alueellaan valvottava 2 ja 3 luvun säännösten noudattamista. Valvonnan suorittamiseksi pelastuslaitoksen on tehtävä palotarkastuksia ja muita valvontatehtävän edellyttämiä toimenpiteitä. Pelastuslain 2 luvussa käsitellään yleisen velvollisuuden asioita, kuten huolellisuusvelvollisuutta. 3 luvussa käsitellään toiminnanharjoittajan sekä rakennuksen omistajan ja haltijan velvollisuuksia esimerkiksi palo- ja poistumisturvallisuuden ja omatoimisen varautumisen osalta.

Pelastuslain (379/2011) 81 § velvoittaa, että mikäli pelastusviranomainen valvontatehtävää suorittaessaan havaitsee puutteita pelastuslaissa säädettyjen velvoitteiden toteuttamisessa, pelastusviranomaisen on määrättävä ne korjattaviksi. Jos puutteita ei voida heti korjata, korjaamiselle tulee antaa määräaika. Mikäli alueen pelastusviranomainen tämän lain mukaista valvontatehtävää suorittaessaan havaitsee puutteita muussa laissa säädettyjen velvoitteiden toteuttamisessa ja arvioi puutteiden aiheuttavan vakavaa vaaraa henkilöturvallisuudelle, pelastusviranomainen voi määrätä puutteet korjattaviksi. Jos puutteita ei voida heti korjata, asiasta tulee ilmoittaa asianomaiselle valvontaviranomaiselle.

Rakennuksen omistajaa, haltijaa ja toiminnanharjoittajaa koskevat pelastuslain (379/2011) lukujen 2 ja 3 määräykset. Pelastusviranomaisen tehtävänä on valvoa, että pelastuslaissa asetettuja velvoitteita huolellisuudesta ja rakennusten palo- ja poistumisturvallisuudesta noudatetaan. Rakennuksen omistajan, haltijan ja toiminnanharjoittajan on osaltaan huolehdittava siitä, että heidän määräysvaltansa piirissä noudatetaan tulipalon ja muun onnettomuuden ehkäisemiseksi ja henkilöturvallisuuden varmistamiseksi annettuja säännöksiä ja määräyksiä. Lisäksi rakennuksen omistajan ja haltijan sekä toiminnanharjoittajan on osaltaan huolehdittava siitä, että rakennus, rakennelma ja sen ympäristö pidetään sellaisessa kunnossa, että: 1) tulipalon syttymisen, tahallisen sytyttämisen sekä leviämisen vaara on vähäinen; 2) rakennuksessa olevat henkilöt pystyvät tulipalossa tai muussa äkillisessä vaaratilanteessa poistumaan rakennuksesta tai heidät voidaan pelastaa muulla tavoin; 3) pelastustoiminta on tulipalon tai muun onnettomuuden sattuessa mahdollista (pelastuslaki 379/2011 4 ja 9§)

Helsingin kaupungin pelastuslaitos laatii vuosittain pelastuslain 79 § mukaisen valvontasuunnitelman, jossa määritellään suoritettavat palotarkastukset sekä muut valvonnalliset toimenpiteet. Vuoden 2022 valvontasuunnitelmassa kerrotaan, että Helsingin kaupungin pelastuslaitos käsittelee ja valvoo pelastuslain 42 § mukaisia onnettomuusriski-ilmoituksia. Pelastuslain 42 §:ssä määritellään, että pelastuslaitoksen tulee onnettomuuksien ehkäisemiseksi ja turvallisuuden ylläpitämiseksi toimia yhteistyössä muiden viranomaisten sekä alueella olevien yhteisöjen ja asukkaiden kanssa.

Pelastusviranomainen suorittaa onnettomuusriski-ilmoituksen kohteena olevaan kiinteistöön tai asuntoon ylimääräisen palotarkastuksen. Ylimääräisellä palotarkastuksella pelastusviranomainen arvioi kohteessa olevan tavaran määrän aiheuttamaa riskiä, palovaroittimen toimintakunnon sekä muut mahdolliset turvallisuusriskit kuten vaaralliset sähköasennukset sekä vaarallisten ja palavien aineiden säilyttämisen. Kuten pelastuslain 81 § säädetään, tulee havaituista puutteista antaa korjausmääräys. Suuri tavaramäärä asunnossa vaikeuttaa asukkaan turvallista poistumista tulipalotilanteessa sekä vaikeuttaa pelastustoiminnan suorittamista. Lisäksi suuri tavaramäärä tuottaa tulipalossa runsaasti savukaasuja ja lämpöä, jotka muodostavat tulipalonleviämisen vaaran asunnossa sekä muodostavat vaaran myös kiinteistön muille asukkaille. Yksityisyyden suojan piiriin kuuluvissa palotarkastuskohteissa pyritään pöytäkirjoihin kirjaamaan havainnot ja määräykset mahdollisimman yleisluontoisesti, jotta niissä ei tarpeettomasti loukata asunnon haltijan yksityisyyttä. Tarkastuksella kuitenkin aina käydään asianosaisen kanssa läpi korjausmääräyksen sisältö, lakiperusteet korjausmääräykselle sekä kuullaan asianosaista. Tarvittaessa jälkitarkastuksella paikan päällä sekä pöytäkirjassa tarkennetaan annettua korjausmääräystä.

Tausta:

Pelastusviranomainen sai 24.05.2021 tarkastuskohteena olevaan asuntoon liittyvän onnettomuusriski-ilmoituksen sisäisellä lomakkeella. Ilmoituksessa on esitetty huoli asunnossa olevasta tavaramäärästä ja sen vaikutuksesta turvalliseen poistumiseen sekä pelastustoiminnan suorittamiseen. Pelastusviranomaisella oli tiedossa, että kyseisestä asunnosta on tullut vastaavat ilmoitukset vuosina 2016 ja 2019, jolloin asunnossa on suoritettu valvontatoimenpiteitä. Ilmoituksen perustella pelastusviranomainen ilmoitti kirjeellä asunnon haltijalle suorittavansa asunnossa palotarkastuksen 07.06.2021. Asianosaiset pyysivät puhelimitse tarkastuksen siirtämistä, joten tarkastus suoritettiin 15.06.2021. Tarkastukselle osallistui asunnon toinen haltija, asunnon haltijan lähiomainen sekä palotarkastajat. Tarkastuksella todettiin asunnon tavaramäärän olevan tavanomaista suurempi ja sen vuoksi aiheuttavan korostuneen riskin poistumisturvallisuuden osalta sekä palonleviämisen osalta niin asunnon sisällä kuin asunnosta rakennuksen muihin osiin mahdollisessa tulipalotilanteessa. Palotarkastuspöytäkirjalla 84 811 (16.06.2021) annettiin asiaa koskevat korjausmääräykset, joiden määräaikaa on jatkettu jälkitarkastuspöytäkirjoilla 84 811 (16.06.2021), 85 751 (27.09.2021), 86 676 (22.11.2021), 87 143 (28.12.2021) ja 88 172 (13.04.2022).

Valituksenalainen jälkitarkastuspöytäkirja 88 172 (13.04.2022) on toimitettu asianosaisille sitä koskevan 04.04.2022 asunnon jälkitarkastuksen jälkeen. Tarkastuksella oli mukana toinen asunnon haltija, asunnon haltijan lähiomainen, isännöitsijä, asumisneuvoja sekä palotarkastajat. Isännöitsijän mukana olosta oli asianosaisille ilmoitettu etukäteen. Tarkastuksella havaittiin, ettei palotarkastuspöytäkirjalla 84 811 (16.06.2021) annettuja korjausmääräyksiä ole noudatettu, jolloin määräaikaa jatkettiin 11.05.2022 asti. Asianosaiset pyysivät jälkitarkastuksen siirtämistä viikolla henkilökohtaisiin syihin vedoten. Jälkitarkastus suoritettiin 19.05.2022.

Yhteenveto:

Pelastusviranomaisella on ollut laillinen oikeus tehdä valituksenalainen päätös. Päätöksenteossa on noudatettu pelastuslain, uhkasakkolain ja hallintolain edellyttämiä käytäntöjä. Valittajan vaatimukset on hylättävä ja pelastusviranomaisen päätös on pidettävä voimassa.

Detta beslut publicerades 29.07.2022

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Stäng

Mer information fås av

Paakkala Juho, palotarkastaja, puhelin: 09 310 31369

juho.paakkala@hel.fi

Kuula Tomi, Lakimies, puhelin: 09 310 30040

tomi.kuula@hel.fi

Beslutsfattare

Vesa Halonen
Vs. pelastuskomentaja

Bilagor

1. Confidential: Sisältää henkilötietoja
2. Confidential: Sisältää henkilötietoja
3. Confidential: Sisältää henkilötietoja
4. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 32 k
5. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 32 k
6. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 32 k
7. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 32 k
8. Confidential: Sisältää henkilötietoja

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.