Poikkeaminen, Vallisaari, pohjoisrannan konttikioski, Metsähallitus Rannikon luontopalvelut

HEL 2022-007625
Ärendet har nyare handläggningar
§ 86

Suomenlinna, Vallisaari, poikkeamishakemus

Markanvändningschef

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä 52. kaupunginosan (Suomenlinna) kiinteistön 91-432-6-4 rakennuskieltoa ja rannan suunnittelutarvetta koskevan poikkeamishakemuksen, joka koskee Vallisaaren pohjoisrannan konttikioskia.

  • Konttikioskin saa sijoittaa 31.5.2022 päivätyssä hakemuksessa esitetyn mukaisesti.
  • Konttikioskin kerrosala saa kasvaa 15 m² siten, että kokonaiskerrosala on 30,5 m².

Maankäyttöjohtaja päätti myöntää poikkeamisen määräaikaisena 31.12.2027 asti ja seuraavilla ehdoilla:

  • Kasvillisuus on säästettävä rannan ja kahvilan välissä.
  • Konttikioskin ja terassin rakenteineen tulee sopeutua maisemaan ja ympäristöön saaren sisällä sekä mereltä katsottuna.
  •  Konttikioskin ja terassin rakenteet on toteutettava siten, että ne ovat väliaikaisia ja poistettavissa.
  • Huoltokatoksen ja konttien ulkopuolella ei saa varastoida tarvikkeita eikä jätteitä.

Maksu

1 297 euroa

Hakija

Metsähallitus

Rakennuspaikka

52. kaupunginosan (Suomenlinna) kiinteistö 91-432-6-4

Hakemus

Hakija hakee lupaa Vallisaaren pohjoisrannan kioskille (30,5 m²) ranta-alueella, jossa ei ole voimassa olevaa asemakaavaa. Alueella on lisäksi voimassa rakennuskielto, koska alueelle on hyväksytty 26.8.2020 asemakaava ja hyväksymispäätös ei ole saanut vielä lainvoimaa. Tilapäinen rakennuslupa on vanhentunut 17.05.2021.

Hakijan mukaan paikalla ollut kontti korvataan kahdella uudella kontilla, sekä niiden taustalle sijoitettavalla varastokatoksella. Tuleva kerrosala on 30,5 m² (korvattava kontti 15,5 m²), eli kerrosala kasvaa 15 m².

Tilapäisen rakennuksen laajennuksen tarve johtuu Vallisaaren lisääntyneestä kävijäkunnasta (mm. Helsinki Biennaali). Lisäksi saaren palvelut ovat pääosin keskittyneet Torpedolahden puolelle ja pohjoisrannalla on palveluita vähemmän.

Kioski-/kahvilarakennusta palvelee wc-kontti (sijaitsee lähempänä kuin 50 m).

Säännökset, joista poiketaan

Hakemus koskee aluetta, jolla on voimassa maankäyttö- ja rakennuslain (MRL) 53 §:n 3 momentin mukainen rakennuskielto, koska alueelle on hyväksytty asemakaavan muutos, mutta hyväksymispäätös ei ole saanut vielä lainvoimaa.

Hakemus koskee ranta-aluetta, jolla on voimassa maankäyttö ja rakennuslain 72 §:n mukainen rakentamiskielto, koska ranta-alueella ei ole asemakaavaa tai sellaista oikeusvaikutteista yleiskaavaa, jossa on erityisesti määrätty yleiskaavan tai sen osan käyttämisestä rakennusluvan myöntämisen perusteena.

Lähtötiedot

Alueella on voimassa maankäyttö- ja rakennuslain (MRL) 53 §:n 3 momentin mukainen rakennuskielto, koska kaupunginvaltuusto on 26.8.2020 § 189, hyväksynyt alueelle asemakaavan nro 12560 (Vallisaari ja Kuninkaansaari), joka ei ole saanut vielä lainvoimaa. Alueella ei ole voimassa olevaa asemakaavaa.

Helsingin luonnonsuojeluyhdistys ry on maaliskuussa 2022 hakenut valituslupaa korkeimmalle hallinto-oikeudelle Helsingin hallinto-oikeuden päätöksestä, jolla hallinto-oikeus hylkäsi valitukset ja pysytti voimassa kaupunginvaltuuston kaavan hyväksymispäätöksen 26.8.2020 §189. Näin ollen asemakaavan hyväksymispäätös ei ole saanut vielä lainvoimaa.

Asemakaavan nro 12560 mukaan rakennuspaikan pääkäyttötarkoitus on rakennussuojelualue (SR). Alue on linnoitushistoriallisesti, kulttuurihistoriallisesti, maisemakuvallisesti ja luonnonympäristön kannalta arvokas kokonaisuus, jota tulee hoitaa niin että sen arvot ja ominaispiirteet säilyvät. Alueella sijaitsevilla muinaismuistoalueilla maahan kajoaminen edellyttää neuvotteluita museoviranomaisen kanssa. Rakennuspaikka sijaitsee puistoalueena käsiteltävällä alueen osalla (vp).

Helsingin yleiskaavassa 2016 rakennuspaikka on osoitettu merellisen virkistyksen ja matkailun alueeksi. Aluetta kehitetään merkittävänä virkistys-, ulkoilu-, liikunta-, luonto- ja kulttuurialueena, joka kytkeytyy mantereen virkistys- ja viheralueisiin. Merkintä sisältää loma-asumisen ja matkailun alueita.

Suomenlinna on Museoviraston inventoinnissa (RKY) sisällytetty valtakunnallisesti merkittävien rakennettujen kulttuuriympäristöjen luetteloon. Vallisaari ja Kuninkaansaari kuuluvat Suomenlinnan maailmanperintökohteen suoja-alueeseen (buffer zone).

Vallisaaren ja Kuninkaansaaren alueelle on perustettu 13.5.2021 laaja (80,6 ha) luonnonsuojelulain mukainen luonnonsuojelualue. Haettu rakennuspaikka ei sijaitse luonnonsuojelualueen sisällä.

Rakennuspaikalla on sijainnut konttikioski. Paikka sijaitsee Vallisaaren pohjoisosassa Vallisaarenpolulla, n. 170 metriä länteen Luotsilaiturista.

Osallisten kuuleminen ja lausunnot

Naapureiden kuuleminen ei ole tarpeen, koska rakennuspaikka sijaitsee Metsähallituksen omistamalla laajalla, Vallisaaren koillisosan kattavalla kiinteistöllä. Naapurikiinteistö on niin ikään Metsähallituksen omistuksessa. Poikkeamispäätöksellä ei ole merkitystä naapureiden edun kannalta laajemmalle alueelle.

Metsähallitus on saanut suunnitelmista lausuntoja Museovirastolta 15.3.2022 ja 9.5.2022. Lausuntojen välisenä aikana rakennuspaikalla on tehty arkeologisia tutkimuksia.

Museovirasto toteaa lausunnossaan (9.5.2022), että Vallisaari (tunnus muinaisjäännösrekisterissä 1000023318) on muinaismuistolain (295/1963) suojelema kiinteä muinaisjäännös. Suunnittelualue sijaitsee Vallisaaren pohjoisosassa, Luotsipihan laiturilta kohti Vallisaaren kylänraittia johtavan tien pohjoispuolella. Vanhojen karttojen ja ilmakuvien perusteella paikalla on ollut rakennus ainakin 1800-luvun jälkimmäiseltä puoliskolta aina 1960-luvulle saakka. Vuonna 2019 vesijohtolinjaan liittyvän valvontatutkimuksen yhteydessä alueella havaittiin purkukerroksia sekä mahdollisen tiili- ja laastilattian rakennetta. Tutkitun alueen eteläprofiiliin jäi todennäköisesti rakennuksen kivijalkaa ja pohjoisprofiiliin romahtanut rakenne, joka voisi olla esimerkiksi uunin perustus. Maakerroksia oli alueella alle metrin ja niiden alta tuli esille kallio.

Koska edellä mainitussa vesijohtotöiden valvonnassa ei aluetta tutkittu konttirakenteen alta ja pohjoisprofiiliin jäi mahdollinen rakenne, todettiin 15.3.2022 päivätyssä lausunnossa, että ennen kioskirakennuksen rakentamista alueella tulee tehdä arkeologiset tutkimukset.

26.4.2022 tehtyjen arkeologisten tutkimusten perusteella Museoviraston lausunnon mukaan vaikuttaisi siltä, että paikalla ollut rakennus on varsin perusteellisesti purettu v. 1964–1969 välisellä ajalla ja alue on tämän jälkeen tasoitettu. Mitään viitteitä, että paikalla olisi säilynyt mitään 1800-lukua vanhempaa kulttuurikerrosta tai rakennetta ei tutkimuksessa saatu.

Museovirastolle toimitetun raportin perusteella tutkimukset on todettu riittäviksi ja muinaismuistolaki ei näin ollen enää rajoita maankäyttöä nyt tutkitulla alueella. Huomioon tulee kuitenkin vielä ottaa se, että muinaismuistolain asettamat maankäytön rajoitukset ovat edelleen voimassa niillä muinaisjäännöksen osilla, joita ei vielä ole tutkittu.

Uudenmaan ELY-keskus on ilmoittanut, ettei sillä ole tarvetta lausua hakemuksesta.

Suomenlinnan hoitokunta toteaa lausunnossaan (17.6.2022), että Vallisaaren käyttöhistoria liittyy tiiviisti Suomenlinnan merilinnoituksen rakentamiseen ja sen myöhempiin sotaisiin vaiheisiin. Vallisaari on toiminut Suomenlinnan huoltosaarena laitumineen ja luotsien tukikohtana. Krimin sodan jälkeen linnoitettu saari oli puolustusvoimien hallussa lähes vuosisadan itsenäistymisen jälkeen. Vuonna 2016 Vallisaari ja Kuninkaansaari avattiin yleisölle säännöllisellä vuoroveneyhteydellä virkistystä ja luontomatkailua varten.

Vallisaari kuuluu valtakunnallisesti merkittävään rakennettuun kulttuuriympäristöön ja Suomenlinnan Unescon maailmanperintökohteen suoja-alueeseen. Saaren virkistys- ja ulkoilukäytön kehittäminen on linjattu perustuvan saarten kulttuuri- ja sotahistoriaan, luontoon sekä yhteyteen Suomenlinnan maailmanperintökohteeseen.

Vaikka ehdotettu kioskikompleksi ei sijaitse välittömästi Suomenlinnasta näkyvällä Vallisaaren näkymäalueella, tulisi sen jatkosuunnittelussa kuitenkin huomioida asiantuntevasti ja taidolla edellä esitetyt kehittämislinjaukset. Yli 70 asiakaspaikan kokonaisuus muistuttaa pikemminkin suhteellisen mittavaa kesäkahvilaa (68 istumapaikkaa ja sekä lisäksi 4 seisomapöytää) kuin kioskia.

Suomenlinnan hoitokunta esittää, että rakennuskompleksin jatkosuunnittelussa tulisi tutkia "pohjoisrannan konttikioskin" näkyminen mereltä ja suhteessa kasvillisuuden korkeuteen. Olemassa olevaa puustoa ja muuta kasvillisuutta ei tulisi poistaa rakennuksen ja rannan välistä. Rakennuskompleksin tulisi kätkeytyä kasvillisuuden suojaan ja peittyä rantanäkymästä vaalien Helsingin edustan linnoitussaarien kokonaisuutta ja historiallista kertovuutta. Hoitokunta pitää sinänsä hyvänä, että virkistyskäytön luoma paine jakautuu tasaisemmin useammalle Helsingin edustan lähisaarelle.

Hakijalle on annettu tilaisuus antaa selityksensä annetusta lausunnosta. Hakija ilmoittaa vastineessaan, että konttikioskin muuttaminen pienimuotoiselle kahvila- ja ravintolatoiminnalle on seurausta saaren virkistyskäytön kehittymisestä ja kävijämäärien kasvusta. Vallisaaren vetovoima ja arvo perustuvat saaren historian ja monimuotoisen luonnon kiehtovaan yhdistelmään. Oman lisänsä on tuonut Helsinki Biennaali -taidetapahtuma, joka toi saareen kesällä 2021 ennätysyleisön. Seuraavat Biennaalit järjestetään Vallisaaressa vuosina 2023 ja 2025.

Vuoden 2021 Biennaalikesä oli hyvin ruuhkainen, eikä saaren ruokapalveluiden kapasiteetti riittänyt vastaamaan kysyntään. Pohjoisrannan kioskin ja sen terassialueen laajennus tuo kaivattua lisäkapasiteettiä Vallisaaren ruokailupalveluihin ja tasaa osaltaan painetta saaren sisällä, kun Torpedosataman palvelukeskittymän lisäksi pohjoisrannalla on saatavissa ruokaa ja juomaa sekä riittävästi asiakaspaikkoja. Oman haasteensa tuo elintarvikkeiden kylmäsäilytystilojen ja muun varastotilan tarve myyntipisteen yhteydessä. Tämän vuoksi kioskikokonaisuuteen on lisätty yksi kontti ja huoltokatos, jotta kaikki tarvittavat toiminnot saadaan mahtumaan.

Rakennelma terasseineen jää Suomenlinnasta katsottuna kokonaisuudessaan rannan puuston taakse näkösuojaan. Terassilta aukeaa näkymä ainoastaan Vasikkasaaren suuntaan, muista suunnista rannan puusto kätkee kontin ja terassin. Puustoa ei poisteta eikä kasvillisuutta raivata rakennelman ja terassin ympäriltä. Koillisella, Vasikkasaaren suuntaan viettävällä rinteellä terassin ja rannan välissä on korkeaa kasvillisuutta, joka ulottuu noin puoleen väliin terassin tukipylväitä. Ympäröivä kasvusto tulee tästä edelleen nousemaan ja peittämään lisää terassin tukirakenteita, jolloin vaikutelma rakenteen korkeusasemasta lieventyy. Rinteen alla rannassa on saaren teknistä huoltoa palveleva avoin sorakenttä.

Korkean pudotuksen vuoksi terassin ulkoreunaa kiertää turvallisuussyistä musta metallinen pystypinnakaide, joka on ulkoasultaan kevyt eikä näy merelle umpinaisena rakenteena. Kontit ja terassirakenne on verhoiltu pysty- ja vaakarimoituksella yhteneväisesti muiden Vallisaaren palvelukonttien tapaan (kahvilat, myyntipisteet, WC-kontit). Rimaverhoilu on linjattu saaren tilapäisten rakennelmien osalta merkittävään rakennettuun kulttuuriympäristöön soveltuvaksi ratkaisuksi, joka on ulkoasultaan neutraali ja toisaalta erottaa uudet rakennelmat saaren historiallisista rakennuksista ja linnoitteista.

Päätöksen perustelut

Haettu toimenpide voidaan toteuttaa, koska hankkeen voidaan katsoa sopeutuvan alueelle hyväksytyn, lainvoimaa vaille olevan kaavan nro 12560 tavoitteisiin satamatoimintaa palvelevina toimintoina sekä tukevan saaren virkistys- ja luontomatkailukäyttöä. Hanke on myös alueelle yleiskaavassa 2016 osoitetun käyttötarkoituksen mukainen. Hankkeen hyväksyminen on tarkoituksenmukaista Vallisaaren virkistys- ja luontomatkailukäytön tarvitsemien palveluiden vuoksi.

Rakennuspaikalla on sijainnut konttikahvila, joka on sittemmin poistettu. Aiemmin paikalla sijainnut kontti on mahdollista korvata kahdella uudella kontilla sekä varastokatoksella hakemuksessa esitetyn mukaisesti, sillä muutokset eivät muuta tilannetta olennaisesti rakennetun kulttuuriympäristön ja maiseman kannalta.

Konttien rakenteet toteutetaan siten, että maahan kajoaminen pyritään minimoimaan. Rakenteet on suunniteltu toteutettavaksi pilareiden varaan. Mahdollisuuksien mukaan betonilla täytettävät harkot kiinnitetään kallioon ja pilarit rakennetaan niiden varaan. Kohdissa, joissa kiinnitystä ei voida tehdä suoraan kallioon on suunniteltu käytettäväksi maan sisälle kierrettävää ruuvipaalua.

Lupa on tarkoituksenmukaista myöntää määräaikaisena. Tilapäisillä ratkaisuilla mahdollistetaan välttämättömien palveluiden tarjoaminen siihen asti, kunnes saareen saadaan pysyvät fasiliteetit. Määräajan jälkeen tilanne voidaan taas arvioida uudelleen.

Päätöksessä annetaan ehtoja toteutukselle siten, että hanke sopeutuu alueen rantamaisemaan ja muuhun ympäristöön. Hanke edistää alueen virkistys- ja luontomatkailukäyttöä, ja ei aiheuta haittaa luonnonsuojelulle, maisema-arvoille, vesiensuojelulle ja vesihuollon järjestämiselle sekä vesistön, maaston ja luonnon ominaispiirteille. Ranta-alueille jää riittävästi yhtenäistä rakentamatonta aluetta.

Poikkeamisen erityinen syy on alueelle tarpeellisen palvelutason turvaaminen.

Haettu toimenpide ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle taikka alueiden käytön muulle järjestämiselle, eikä vaikeuta luonnonsuojelun taikka rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Haettu toimenpide ei myöskään johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 53 § 3 mom., 72 § 1 mom. 145, 171, 173, 174 §

Maankäyttö- ja rakennusasetus 85 ja 86 §

Hallintosääntö 16 luku 5 § kohta 3b

Rakennusvalvontataksa 2022, 6 §

Voimassaolo ja jatkotoimenpiteet

Ennen mahdolliseen rakennustoimenpiteeseen ryhtymistä on saatava rakennuslupa, mikäli sellaista edellytetään. Rakennus- tai muu mahdollisesti vaadittava lupa on haettava kahden vuoden kuluessa poikkeamispäätöksen lainvoimaisuudesta lukien. Lupahakemukseen on liitettävä tämä päätös lainvoimaisuustodistuksineen.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon. Julkipanopäivä vastaa pöytäkirjan nähtävilläolopäivää. Päätöksen valitusaika päättyy 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Detta beslut publicerades 30.06.2022

Valitusosoitus

Pöytäkirjan 86 § (Poikkeamispäätöksestä).

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen, päätös välittömästi vaikuttaa
  • viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja ja haltija
  • sellaisen kiinteistön omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa
  • se, jonka asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa
  • kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa
  • toimialueellaan sellainen rekisteröity yhdistys, jonka tarkoituksena on luonnon- tai ympäristönsuojelun tai kulttuuriarvojen suojelun edistäminen taikka elinympäristön laatuun muutoin vaikuttaminen
  • viranomainen toimialaansa kuuluvissa asioissa.
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen ja muun valittamaan oikeutetun katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 260 euron oikeudenkäyntimaksun.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 86 § (Maksun osalta).

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Katariina Hirvonen, suunnittelija, puhelin: 09 310 21300

katariina.hirvonen@hel.fi

Janne Prokkola, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 37233

janne.prokkola@hel.fi

Beslutsfattare

Reetta Putkonen
vs. maankäyttöjohtaja