Valtuustoaloite, omaishoidon helpottaminen vakituisella vapaa-ajanpaikkakunnalla
Ledamoten Hilkka Ahdes motion om att underlätta närståendevård på stadigvarande fritidsort
Beslut
Stadsfullmäktige betraktade motionen som slutbehandlad.
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Ledamoten Hilkka Ahde och 29 andra ledamöter föreslår i sin motion att staden godkänner servicesedlar för närståendevård och beviljar betalningsförbindelser för kortvarigt serviceboende på närståendevårdarens stadigvarande fritidsort.
Enligt stadsstrategin 2021–2025 och riktlinjerna i social- och hälsovårdssektorns verksamhetsplan ska staden utveckla servicen för närståendevårdarfamiljer genom att garantera ett tillräckligt stöd för både tillgången till tjänster och deras tillgänglighet med hjälp av servicesedlar.
Servicesedlar kan användas för att ordna närståendevårdarens lagstadgade ledighet, om serviceproducenten har ansökt om att bli servicesedelproducent för Helsingfors stad och godkänts. Det finns inga begränsningar för servicesedelproducenternas geografiska läge. Under närståendevårdarens ledighet erbjuder staden i första hand kortvarigt serviceboende inom sin egen verksamhet, inom konkurrensutsatta köptjänster eller med en servicesedel. När en servicesedel används kan kunden själv välja en lämplig producent. En betalningsförbindelse kan komma på fråga i undantagssituationer om staden inte kan ordna sådan vård som kunden behöver genom de primära kanalerna.
Social- och hälsovårdsnämnden har gett ett utlåtande i ärendet. Svaret stämmer överens med utlåtandet.
Enligt 30 kap. 11 § 2 mom. i förvaltningsstadgan ska stadsstyrelsen förelägga fullmäktige en motion som undertecknats av minst 25 ledamöter.
Kaupunginhallitus 30.01.2023 § 47
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraava:
Kaupunginvaltuusto katsoo aloitteen loppuun käsitellyksi.
Esittelijä
Lisätiedot
Marja-Liisa Rautanen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36184
Sosiaali- ja terveyslautakunta 08.11.2022 § 236
Lausunto
Sosiaali- ja terveyslautakunnan antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon valtuutettu Hilkka Ahteen ja 29 muun valtuutetun valtuustoaloitteesta koskien omaishoitajan lakisääteisten vapaapäivien aikaisen hoidon järjestämistä vakituisella vapaa-ajanpaikkakunnalla:
”Aloitteessa esitetään, että Helsinki hyväksyy omaishoidon palvelusetelin käyttämisen sekä myöntää maksusitoumuksen lyhytaikaiseen palveluasumiseen omaishoitajan vakituisella vapaa-ajanpaikkakunnalla. Esitystä perustellaan sillä, että omaishoitaja ei pysty kesäaikaan käyttämään ansaitsemiaan vapaapäiviä pitkien kuljetusmatkojen vuoksi. Tämä vaikuttaa haitallisesti omaishoitajan jaksamiseen, eivätkä kuljetukset lakisääteisten vapaapäivien aikaiseen hoitoon Helsingin ja vapaa-ajanpaikkakunnan välillä ole Helsingin ilmastostrategian mukaisia.
Sosiaali- ja terveyslautakunta katsoo, että palvelusetelin käyttö omaishoitajan lakisääteisten vapaapäivien järjestämiseen on jo nyt mahdollista, jos tuottaja on hakeutunut ja hyväksytty Helsingin palvelusetelituottajaksi. Palvelusetelituottajan sijainnille ei ole asetettu rajoitteita. Helsingin kaupunki järjestää omaishoitajan vapaapäivien aikaisen lyhytaikaisen palveluasumisen palvelut ensisijaisesti omassa toiminnassaan, kilpailuttamassaan ostopalvelussa tai palvelusetelin turvin, jolloin asiakas itse voi valita paikan. Maksusitoumusten myöntämistä voidaan harkita erityisissä tilanteissa, joissa asiakkaan tarpeen mukaista hoitoa ei muilla ensisijaisilla tavoilla ole voitu järjestää.
Helsingin vuosien 2021–2025 kaupunkistrategian helsinkiläisten hyvinvointi ja terveys paranevat -kokonaisuudesta johdettuja sosiaali- ja terveystoimen toimintasuunnitelman tavoitteita ovat muun muassa omaishoitoperheiden palvelujen kehittäminen varmistamalla heille riittävä tuki sekä palvelujen saatavuuden ja saavutettavuuden parantaminen palvelusetelin avulla.
Laki omaishoidon tuesta (937/2005) edellyttää 4 §:n mukaan, että kunta huolehtii hoidettavan hoidon tarkoituksenmukaisesta järjestämisestä hoitajan vapaan aikana. Laissa ei oteta kantaa siihen, oleskeleeko hoidettava jatkuvasti vakituisessa asunnossaan.
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon palveluseteleistä (569/2009) ei ota kantaa palvelusetelituottajan sijainnista suhteessa palvelusetelin käyttäjään. Laki edellyttää nähtävillä olevan rekisterin ylläpitoa hyväksytyistä tuottajista.
Palveluseteli on maksusitoumus, jolla voi ostaa palveluja yksityisiltä palveluntuottajilta ja se on käytettävissä kaikkialla Suomessa. Palveluseteli on vaihtoehto kaupungin omana palveluna tai ostopalveluna järjestämälle lyhytaikaiselle hoitopaikalle. Palvelusetelin sääntökirja on asiakirja, jolla kunta asettaa palveluntuottajille palvelusetelilain 5 §:ssä tarkoitetut hyväksymisen edellytykset sekä palvelun sisältöön ja laatuun liittyviä vaateita. Kunta velvoittaa palveluntuottajat noudattamaan sääntökirjan määräyksiä. Yksityinen palveluntuottaja sitoutuu noudattamaan tämän sääntökirjan ehtoja siitä alkaen, kun palveluntuottaja hyväksytään palvelusetelillä hankittavien ja toteutettavien sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottajaksi.
Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi
Aloitteessa esitetty joustavuus omaishoitajan lakisääteisten vapaapäivien aikaisen hoidon järjestämisessä on Helsingin kaupunkistrategian sekä sosiaali- ja terveystoimen toimintasuunnitelman mukaisia. Niiden toteuttamisen mahdollistaminen vapaa-ajan paikkakunnalla tukee omaishoitajan jaksamista.”
Esittelijä
Lisätiedot
Riina Lilja, va. palvelualueen johtaja, puhelin: 310 42660
Maarit Varis, toiminnansuunnittelija, puhelin: 310 42850
Detta beslut publicerades 21.02.2023
FÖRBUD MOT SÖKANDE AV ÄNDRING
Ändring i beslutet får inte sökas eftersom beslutet gäller beredning eller verkställighet.
Tillämpat lagrum: 136 § i kommunallagen
Föredragande
Mer information fås av
Marja-Liisa Rautanen, stadssekreterare, telefon: 09 310 36184