Hankinta, oikomishoitoon liittyvien hammaslaboratoriopalvelujen väliaikainen järjestäminen, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2022-010326
Ärendet har nyare handläggningar
§ 128
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Päätös oikomishoitoon liittyvien hammaslaboratoriopalvelujen väliaikaisesta järjestämisestä suorahankintana markkinaoikeuskäsittelyn ajaksi

Social- och hälsovårdssektorns sektorchef

Päätös

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti, että oikomishoitoon liittyvien hammaslaboratoriopalvelujen hankinta järjestetään markkinaoikeuskäsittelyn ajaksi hankintalain (1397/2016) 40 §:n 2 momentin 4 kohdan mukaisesti suorahankintana siten, että väliaikainen sopimus solmitaan niiden palveluntuottajien kanssa, jotka tulivat hankinnasta tehdyssä päätöksessä 30.6.2022 § 76 valituiksi palveluntuottajiksi hankinnan eri osioissa ja positioissa.

Valitut palveluntuottajat:

Perinteiset jäljennökset

HammaslaboratorioPositiot
Hamtek Oy14, 15
Oral Hammaslaboratorio1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9,11,12,13
Viphammas Oy10

Digitaaliset jäljennökset

 
Hammaslaboratorio
Positiot
Oral Hammaslaboratorio
1,3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11
Viphammas Oy
10
 

Suorahankintana oikomishoidon hammaslaboratoriopalveluja hankintaan 1.10.2022 alkaen markkinaoikeuteen tehdyn valituksen käsittelyn ajan, siihen saakka, kun markkinaoikeuden päätös saa lainvoiman.

Hankinnan arvioitu, sitoumukseton kokonaisarvo on laskettu hankinnan arvioidusta kokonaisarvosta ja on 12 kuukauden ajalle laskien noin 625 000 euroa (alv 0 %).

Päätöksen perustelut

Taustaa

Suun terveydenhuollon oikomishoitoon liittyvät hammaslaboratoriopalvelut kilpailutettiin keväällä 2022.

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi hankintaa koskevat periaatteet ja ehdot 12.4.2022 § 70. Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja teki hankinnasta hankintapäätöksen 30.6.2022 § 76.

Hankinnasta tehtiin oikaisuvaatimus sosiaali- ja terveyslautakunnalle sekä valitettiin markkinaoikeuteen. Sosiaali- ja terveyslautakunta on käsitellyt hankintaan saapunutta oikaisuvaatimusta kokouksessaan 16.8.2022 § 146 ja hylännyt oikaisuvaatimuksen.

Tällä hetkellä hammaslaboratoriopalveluja hankintaan sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen 18.1.2022 § 5 perustuen suorahankintana ajalla 1.1.-30.9.2022. Edellä mainittu päätös koski hammaslaboratoriopalvelujen hankkimista kilpailutuksen valmistelun ja kilpailutuksen ajaksi.

Hankintayksikkö ja suun terveydenhuolto katsovat, että perusteita väliaikaisen sopimuksen HEL 2021-014353 jatkamiseen ei ole, koska hammaslaboratoriopalvelujen kilpailutus on saatu päätökseen, hankinnasta on tehty päätös 30.6.2022 ja sosiaali- ja terveyslautakunta on tehnyt saapuneeseen oikaisuvaatimuksen päätöksen 16.8.2022.

Asian käsittelyn markkinaoikeudessa on arvioitu kestävän noin vuoden.

Suorahankinta

Suorahankinnassa hankintayksikkö neuvottelee valitsemiensa toimittajien kanssa hankintasopimuksen ehdoista julkaisematta etukäteen hankintailmoitusta.

Hankintayksikkö on tiedustellut hankintaan tarjonneilta, valituilta kolmelta palveluntuottajalta sähköpostitse 30.8.2022 heidän halukkuuttaan tuottaa palvelua markkinaoikeuskäsittelyn aikana suorahankintana kilpailutetun hankinnan ehdoilla ja siihen palveluntuottajan antamilla hinnoilla. Kaikki ilmoittivat olevansa halukkaita tuottamaan palvelua.

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 40 § 2 momentin 4 kohdan mukaan hankintayksikkö voi valita suorahankinnan, jos sopimuksen tekeminen on ehdottoman välttämätöntä, eikä säädettyjä määräaikoja voida noudattaa hankintayksiköstä riippumattomasta ennalta arvaamattomasta syystä aiheutuneen äärimmäisen kiireen vuoksi.

Hankintayksikkö katsoo, että hammaslaboratoriopalvelujen hankinnasta markkinaoikeuteen tehty valitus on ennalta arvaamattomaksi syy, johon ei ole voitu varautua. Markkinaoikeuteen tehdyn valituksen käsittelystä johtuen sopimuskautta ei pystytä aloittamaan suunnitellusti 1.10.2022.

Oikomishoitoon liittyvät hammaslaboratoriopalvelut ovat suun terveydenhuollon toiminnan ja potilaiden hoidon vuoksi välttämättömiä, joten oikomishoidon hammaslaboratoriopalvelujen saatavuus tulee pystyä turvaamaan myös markkinaoikeuteen tehdyn valituksen käsittelyn aikana.

Hankittavien oikomishoidon hammaslaboratoriopalvelujen osalta ei päätöstä toimeenpanna ennen markkinaoikeuden ratkaisua. Palvelun saatavuus turvataan lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (L1397/2016) § 153 mukaisesti hankinnan väliaikaisella järjestämisellä markkinaoikeuden käsittelyn ajaksi.

Väliaikainen sopimus

Osapuolia sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet hankinnasta sopimuksen.

Sopimus voidaan solmia aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun palveluntuottajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi ja kun suorahankinnasta julkaistava, julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 60 § 2 mom. 2 kohdan mukainen suorahankintailmoitus on julkaistu julkisten hankintojen ilmoituskanavassa Hilmassa (www.hankintailmoitukset.fi) ja valitusaika siihen on päättynyt.

Sopimuskauden on suunniteltu olevan 1.10.2022-30.9.2023. Mikäli markkinaoikeus antaa ratkaisunsa valitukseen aikaisemmin, ilmoittaa hankintayksikkö siitä palveluntuottajille ilmoittaen samalla väliaikaisen sopimuksen päättymisajankohdan. Sopimuskautta voidaan tarvittaessa jatkaa yhdessä palveluntuottajan kanssa neuvotellen enintään 31.12.2023 saakka.

Järjestelystä on sovittu kaikkien valittujen palveluntuottajien kanssa ja väliaikaisesta järjestelystä solmitaan erillinen, väliaikainen sopimus.

Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan kulloisenkin tarpeen mukaan.

Hankintavaltuudet

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan valtuutus päättää hankinnasta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista 24.5.2022 § 104.

Detta beslut publicerades 02.09.2022

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 42539

eeva.rantala@hel.fi

Beslutsfattare

Juha Jolkkonen
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja