Opetussuunnitelma,perusopetuksen täsmennys,oppilaan oikeusturvan ja oppimisympäristön turvallisuuden vahvistaminen,kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

HEL 2022-010335
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 4. / 28 §

Precisering av Helsingfors stads läroplaner och planer som stödjer de studerandes välbefinnande från och med 1.8.2022 i enlighet med grunder och föreskrifter utfärdade av Utbildningsstyrelsen

Svenska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning

Beslut

Fostrans- och utbildningsnämndens svenska sektion beslutade anteckna för kännedom att texter preciserade av Utbildningsstyrelsen har som sådana lagts till Helsingfors stads läroplaner för förskoleundervisningen och försöket med tvåårig förskoleundervisning, den grundläggande utbildningen och utbildning som förbereder för den grundläggande utbildningen samt till grundskolornas egna läroplaner i enlighet med Utbildningsstyrelsens föreskrifter (OPH-1090-2022), (OPH1091-2022), (OPH-1098-2022) och (OPH-1099-2022) och att de uppdaterade läroplanerna togs i bruk 1.8.2022.

Daghemmen och skolorna beaktar de fostrans- och utbildningsarbetslösningar som Utbildningsstyrelsen har bestämt att ska beslutas om lokalt samt de ändringar i grunderna för läroplanerna och föreskrifterna som rör förebyggande av mobbning och diskriminering samt disciplinära åtgärder i sina respektive verksamhetsplaner för läsåret.

Dessutom har ändringar och kompletteringar enligt Utbildningsstyrelsens föreskrift (OPH-1103-2022) lagts till läroplanen för gymnasierna och de uppdaterade läroplanerna togs i bruk 1.8.2022.

Samtidigt har planerna för stödjande av studievälbefinnandet hos studerande vid Helsingfors stads gymnasier. I utbildning som handleder för examensutbildning (Hux) beaktas ändringarna som en del av lagstiftningen för den utbildning som utbildningsanordnaren ordnar.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Stäng

Utbildningsstyrelsen har preciserat grunderna för läroplanerna och föreskrifterna för att förskoleundervisningens, skolornas och läroanstalternas personal ska i fortsättningen ha effektivare medel att ingripa i mobbning, diskriminering, trakasserier och våld. De ändringar som gjorts i grunderna för läroplanerna och föreskrifterna syftar till att säkerställa en trygg lärmiljö för alla. Förnyelsen är en del av åtgärdsprogrammet för förebyggande av mobbning, trakasserier och våld. Lagändringarna trädde i kraft 1.8.2022. Lagen föreskriver att man i första hand ska ta hänsyn till barnets bästa vid planering och anordnande av samt beslutsfattande om undervisning.

I förskoleundervisningen handleds barnen som individer och som grupp att ta ansvar för sitt eget beteende och för att man i gruppen inte mobbar, diskriminerar eller utsätter andra för fara. Till läroplanerna har också lagts ett förtydligande om vuxnas närvaro och handledning för att garantera tryggheten. I den grundläggande utbildningen och på andra stadiet har ett förbud mot diskriminering lagts till elevens och den studerandes skyldigheter. En elev och en studerande ska låta bli att mobba eller diskriminera, samt handla så att eleven och den studerande inte äventyrar andra elevers eller studerandes, läroanstaltsgemenskapens eller studiemiljöns säkerhet eller hälsa.

Anmälningsskyldigheten för lärare och rektorer utvidgades. De är i fortsättningen skyldiga att anmäla misstänkt mobbning, trakasserier, diskriminering eller våld som skett i studiemiljön eller under skolvägen och som kommit till deras kännedom till vårdnadshavaren eller någon annan laglig företrädare för den elev som misstänks för detta och för den elev som utsatts för detta.

Elevens eller den studerandes rätt att delta i undervisningen kan förvägras på tidigare fastställda grunder. Förvägrandet är möjligt om det finns risk för att eleven eller den studerande uppför sig våldsamt eller hotfullt och hotar säkerheten för en annan elev, studerande eller person, eller om undervisningen eller därtill hörande verksamhet försvåras orimligt mycket på grund av elevens eller den studerandes störande beteende. Utöver resterande arbetsdag kan eleven eller den studerande av giltig anledning förvägras rätt att delta i undervisningen också följande arbetsdag, om utbildningsanordnaren behöver tid för att planera elevens eller den studerandes trygga återgång till undervisningen. Under den tid som eleven eller den studerande förvägrats att delta i undervisningen ska det ordnas möjlighet till ett personligt samtal med elevvårdens/studerandevårdens psykolog eller kurator. Dessutom ska det för eleven eller den studerande ordnas sådant annat stöd som eleven eller den studerande behöver under den tid som eleven förvägrats att delta i undervisningen och när eleven eller den studerande återvänder till undervisningen. För eleven eller den studerande utarbetas en plan för att stödja återgången till undervisningen.

En begreppsändring har gjorts på finska (i stället för kurinpitokeinot används nu kurinpitotoimet) i det här sammanhanget. På svenska används fortsättningsvis begreppet disciplinär åtgärd. Utbildningsanordnaren ska upprätta en plan för användningen av fostrande samtal och disciplinära åtgärder. I Helsingfors har man uppdaterat en egen finsk anvisning om disciplinära åtgärder, tillrättavisning och åtgärder för att trygga säkerheten (Menettelytapaohje kurinpitotoimista, ojentamistoimista ja turvaamistoimenpiteistä) i enlighet med de ändringar som trädde i kraft 1.8.2022. Anvisningen är gemensam för stadens alla skolor. I fortsättningen ska utbildningsanordnaren när den överväger disciplinära åtgärder beakta gärningens art samt elevens eller den studerandes ålder och utvecklingsnivå. Vid övervägande av disciplinära åtgärder ska utbildningsanordnaren också beakta ändringen gällande avskaffandet av dubbel straffbarhet i lagen om grundläggande utbildning. Ändringen förbättrar användbarheten av de disciplinära åtgärder som ingår i lagen om grundläggande utbildning, även om en straffrättslig process har inletts i samma ärende.

Ändringarna i förskoleundervisningen finns i eGrunder i kapitlen Förskoleundervisningens uppdrag och allmänna mål i avsnittet Förpliktelser som styr förskoleundervisningen, i kapitlet Verksamhetskultur som stödjer växandet och lärandet i avsnittet Principer för utvecklandet av verksamhetskulturen och i kapitlet Elevvård i avsnittet Gemensam elevvård.

De ändringar som gäller försöket med tvåårig förskoleundervisning finns i eGrunder i följande kapitel Förskoleundervisningens uppdrag, anordnande och allmänna mål i försöket med tvåårig förskoleundervisning i avsnittet Allmänna skyldigheter som styr anordnandet av tvåårig förskoleundervisning och i kapitlet Elevvård i avsnittet Gemensam elevvård.

Ändringarna i läroplanen för den grundläggande utbildningen finns i eGrunder i kapitlet Den grundläggande utbildningen som grund för allmänbildning, i avsnittet Förpliktelser som styr anordnandet av undervisningen, i kapitlet Skolarbete som främjar lärande och välbefinnande, i avsnitten Gemensamt ansvar för skoldagen, Fostrande samtal och disciplinära åtgärder och Frågor som avgörs på lokal nivå samt avsnittet Gemensam elevvård i kapitlet Elevvård.

Ändringarna i läroplanen för den undervisning som förbereder för den grundläggande utbildningen finns i eGrunder i kapitlet Utgångspunkterna för den undervisning som förbereder för den grundläggande utbildningen och Elevens välbefinnande samt stöd för lärande och skolgång, i avsnittet Plan för användningen av fostrande samtal och disciplinära åtgärder och förfaringssätt.

Ändringarna i gymnasieutbildningen finns i eGrunder i kapitlen Gymnasieutbildningens uppdrag, Centrala principer för studerandevården, i avsnittet Gemensam studerandevård och i kapitlet Disciplinära åtgärder, i avsnittet Innehållet i planen för användning av disciplinära åtgärder och förfaringssätt.

Stäng

Detta beslut publicerades 07.12.2022

FÖRBUD MOT SÖKANDE AV ÄNDRING

Ändring i beslutet får inte sökas eftersom beslutet gäller beredning eller verkställighet.

Tillämpat lagrum: 136 § i kommunallagen

Stäng

Föredragande

direktör för den svenska servicehelheten
Niclas Grönholm

Mer information fås av

Nina Horsma, pedagogisk sakkunnig, telefon: 09 310 44802

nina.horsma@hel.fi

Sabina Lumivirta, pedagogisk sakkunnig, telefon: 09 310 38293

sabina.lumivirta@hel.fi

Nina Malaska, pedagogisk sakkunnig:

nina.malaska@hel.fi