Hankinta, työmaa-aidat ja kulkuportit kulunvalvonnalla, Päiväkoti Longinoja
Otto-oikeuden käyttäminen rakennustekniikan yksikönjohtajan hankintapäätökseen 7.9.2022 § 22 koskien työmaa-aitojen sekä kulkuporttien vuokrausta
Päätös
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti vuokrata työmaa-aidat, sähkökeskuksen sekä kulkuportit Longinojan päiväkodin työmaalle Cramo Finland Oy:ltä.
Hankinnan arvo on enintään 59.000 euroa (alv 0 %).
Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan erillisellä tilauksella.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kuntalain mukainen otto-oikeus ja toimivalta
Kuntalain 92 §:ssä säädetyn mukaan kunnanhallitus voi omalla tehtäväalueellaan ottaa käsiteltäväkseen yksittäisen asian, jossa alempi viranomainen on tehnyt päätöksen. Edelleen hallintosäännössä myös lautakunnalle ja liikelaitoksen johtokunnalle voidaan antaa oma otto-oikeus. Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun 3 §:n mukaan liikelaitoksen johtokunta tai sen puheenjohtaja voi ottaa johtokunnan käsiteltäväksi asian, jossa sen alainen viranhaltija on tehnyt päätöksen.
Rakennustekniikan yksikönjohtaja teki hankintapäätöksen työmaa-aitojen ja kulkuporttien vuokraamisesta päiväkoti Longinojan rakennustyömaalle 7.9.2022 § 22. Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta on ilmoittanut 7.9.2022 käyttävänsä otto-oikeutta rakennustekniikan yksikönjohtajan päätökseen.
Päätöksen tausta
Stara toimii pääurakoitsijan roolissa Longinojan päiväkodin työmaalla, jossa Longinojan ja Vilppulan päiväkotirakennuksista luovutaan ja tilalle rakennetaan uusi päiväkoti. Hanke toteutetaan kaupunkiympäristön toimialan hankesuunnitelman mukaisesti. Pääurakoitsijan tulee tilaajan asettamien ympäristöministeriön rakennustyön suorituksesta ja valvonnasta antamaan ohjeeseen perustuvien YM5/601/2015 turvallisuusvaatimusten mukaisesti aidata työmaa hankkeen ajaksi. Verotusmenettelystä annetun lain (18.12.1995/1558) sekä työturvallisuuslain (738/2002) perusteella yhteisen rakennustyömaan pääurakoitsijan tai muun päätoteuttajan on lisäksi toimitettava kuukausittain verohallinnolle verovalvontaa varten yhteisellä rakennustyömaalla työskentelevistä työntekijöistä ja itsenäisistä työnsuorittajista. Näin ollen työmaa oli aidattava viipymättä sen käynnistyessä.
Rakennustekniikan yksikönjohtaja teki hankintapäätöksen työmaa-aitojen ja kulkuporttien vuokraamisesta päiväkoti Longinojan rakennustyömaalle Cramo Finland Oy:ltä 7.9.2022 § 22. Hankinnan ennakoitu arvo oli päätöksentekohetkellä 75 000,00 € euroa (alv 0 %). Staran rakennustekniikan projektipäällikkö selvitti työmaan käynnistysvaiheessa saatavilla olevia työmaa-aitoja ja kulkuportteja. Staralla ei itsellä ollut työmaan aloitusvaiheessa saatavilla aitoja sekä kulkuportteja. Cramo Finland Oy:n portti on yhteensopiva leimauspäätteiden sekä Vastuu Groupin veronumerorekisterin kanssa.
Inhimillisen erehdyksen takia hinnan ei havaittu ylittäneen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (29.12.2016/1397, myöhemmin hankintalaki) 25 §:ssä mainittua tavara- ja palveluhankintojen kansallista kynnysarvoa 60.000 euroa, sillä hankinnan arvon ennakoitiin alun perin jäävän kynnysarvon alle. Muuttuneesta maailmantilanteesta johtuen rakentamisessa tarvittavien tuotteiden hinta on kuitenkin lyhyessä ajassa noussut merkittävästi ja saatavuus heikentynyt. Tästä syystä tarjoussumma ja hankinnan ennakoitu arvo ylitti hieman kustannusarvion sekä hankintalain kansallisen kynnysarvon.
Hankinnan kohteen täsmentyminen
Rakennustekniikan yksikönjohtajan tekemän hankintapäätöksen 7.9.2022 § 22 jälkeen hankkeen aikataulua sekä työmaa-aitojen sekä kulkuporttien tarvetta on täsmennetty. Hankinnan täsmentynyt enimmäisarvo on 59.000 euroa. Näin ollen kyse on hankintalain tavara- ja palveluhankintojen kansallisen kynnysarvon alittavasta pienhankinnasta, jota ei tarvitse kilpailuttaa hankintalain mukaisesti, sillä pienhankinnat eivät kuulu hankintalain soveltamisalaan.
Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan erillisellä tilauksella.
Keskushallinto Rakentamispalveluliikelaitos Rakennustekniikka Yksikönjohtaja 07.09.2022 § 22
Detta beslut publicerades 28.10.2022
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Kari Haapaniemi, yksikönjohtaja, puhelin: +358931039630
Tuulia Ollikainen, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 36789
Niko Halonen, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 70836