Hankinta, peruskoulujen ja varhaiskasvatuksen erityiskuljetukset ajalle 2023 - 2026, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Peruskoulujen ja varhaiskasvatuksen erityiskuljetukset 2023 - 2026
Päätös
Kasvatuksen ja koulutuksen lautakunta päätti esitystekstistä ilmenevin perustein, että peruskoulujen ja varhaiskasvatuksen erityiskuljetukset vuosille 2023- 2026 hankitaan seuraavilta tarjoajilta:
HelpBus Oy (Osa-alueet 2,4 ja 8)
TransEdu Oy (Osa-alueet 1,3 ja 6)
Kuninkaantien Liikenne Oy (Osa-alueet 5 ja 7)
Samalla kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti oikeuttaa toimialajohtajan allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella tehtävät sopimukset ja tarvittaessa päättämään Helsingin kaupungin puolesta sopimuksien irtisanomisesta tai purkamisesta.
Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti valtuuttaa toimialajohtajan tarvittaessa tekemään päätöksen optiokauden käyttöönotosta.
Hankinnan arvioitu kokonaisarvo on 38 000 000,00 euroa (alv 0%) sisältäen mahdolliset optiokaudet.
Esitys on ehdotuksen mukainen.
Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla on tarve järjestää suomen- ja ruotsinkielisten peruskoulujen ja varhaiskasvatuksen toimipisteiden erityiskuljetukset. Kuljetukset on järjestetty ostopalveluna. Nykyinen sopimuskausi päättyy 31.7.2023.
Kilpailutus perustuu Hankintapalveluiden tekemään tarjouspyyntöön Kasko 001 - 23, HEL 2022-010990 Peruskoulujen ja varhaiskasvatuksen erityiskuljetukset 2023 – 2026. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä palveluhankinta, jonka kilpailutus tehtiin käyttäen avointa menettelyä.
Tarjouspyyntö julkaistiin Hilma-ilmoituskanavassa ja Tarjouspalvelu.fi -palvelussa 31.1.2023 ja TED (Tenders Electronic Daily) palvelussa 3.2.2023.
Kilpailutus sisältää suomen- ja ruotsinkielisten peruskoulujen ja varhaiskasvatuksen toimipisteiden erityiskuljetukset, sisältäen ryhmäkuljetukset, henkilökohtaiset kuljetukset, invakuljetukset, väliaikaiset kuljetukset ja loma-aikojen kuljetukset. Hankinnassa sovellettiin lakia puhtaista ajoneuvoista (740/2021). Sopimuskauden kesto on 1.8.2023 - 31.7.2026. Hankintaan sisältyy kahden (2) vuoden optiokauden mahdollisuus.
Tarjouspyyntö oli jaettu 8 osa-alueeseen seuraavasti:
1. Eteläinen suurpiiri
2. Läntinen suurpiiri
3. Keskinen suurpiiri
4. Pohjoinen suurpiiri
5. Koillinen suurpiiri
6. Kaakkoinen suurpiiri
7. Itäinen suurpiiri
8. Loma-aikojen kuljetus
Tarjouspyynnön mukaan jokaiseen osa-alueeseen oli mahdollista tarjota erikseen. Tarjoajia pyydettiin tarjouksessaan ilmoittamaan, kuinka monta osa-aluetta he olivat valmiita ottamaan hoitaakseen sekä heidän valitsemiensa osa-alueiden etusijaisjärjestys. Osa-alueeseen halvimman hinnan ilmoittanut tarjoaja saa itselleen enimmillään kolme (3) osa-aluetta ilmoittamansa etusijaisuusjärjestyksen perusteella. Tarjottujen hintojen perusteella kaksi tarjoajaa sai 3 osa-aluetta ja yksi tarjoaja sai 2 osa-aluetta.
Määräaikaan 6.3.2023 klo 8.00 mennessä saapui 9 tarjousta:
HelpBus Oy (2267163-0)
Kuninkaantien Liikenne Oy (1877460-2)
Mankkaan Taksi Oy (1832871-7)
Menevä Oy (0711979-2)
Rapiditaxi Oy (0654744-5)
Rolly Uusimaa Oy (1780028-2)
Salon Tilausmatkat Oy (1091022-7)
Taksikuljetukset Harri Vuolle Oy (1904945-3)
TransEdu Oy (2171792-4)
Tarjoukset osa-alueittain ovat nähtävissä Tarjousvertailussa, liite 1.
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Tarjouspyynnössä on esitetty tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet.
Tarjoajien soveltuvuutta koskevat edellytykset on tarkastettu lukuun ottamatta pakollisia poissulkemisperusteita. Saatujen selvitysten perusteella, kaikki tarjoajat olivat soveltuvia jättämään tarjouksen kilpailutukseen. Pakolliset poissulkuperusteet tarkastetaan päätöksenteon jälkeen ennen mahdollisen sopimuksen tekemistä tarjoajan toimittamien rikosrekisteriotteiden perusteella.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen
Tarjouspyynnössä on asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle sekä hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset. Vähimmäisvaatimuksissa on asetettu hankittaville palveluille laadullisia vaatimuksia (laatukriteereitä), jotka tarjottavien palveluiden on pitänyt täyttää. Jos laadulliset vähimmäisvaatimukset eivät ole täyttyneet, on tarjous hylätty tarjouspyynnön vastaisena.
Kaikki saapuneet tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjousten vertailu
Hankittavien kuljetuspalvelujen valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin hinnaltaan halvinta tarjousta.
Osa-alueissa vertailtava hinta on painotettu seuraavasti (painoarvo hinnan maksimipisteistä):
- Ryhmäkuljetus (70%)
- Henkilökohtainen kuljetus (20%)
- Invakuljetus (10%)
Lisäkuljetuspalvelulle kysyttiin hinta, mutta se ei vaikuttanut vertailuhintaan.
Tarjousten vertailussa kävi ilmi, että osa-alueissa 1-7 invakuljetusten osalta oli tarjottu 0 euron hinta. Tarjotusta 0 euron hinnasta johtuen 10 hintapisteen enimmäismäärää ei pystytty suhteuttamaan annettuihin tarjoushintoihin laskentakaavan mukaisesti. Edullisimmasta 0 euron hinnasta johtuen kaikki tarjoajat saivat invakuljetusten osalta 0 pistettä näissä osa-alueissa 1-7. Vaikka 0 euron tarjonneelle tarjoajalle olisi annettu invakuljetusten osalta 10 hintapistettä, sillä ei olisi ollut vaikutusta osa-alueiden pisteytysten paremmuusjärjestykseen.
Tarjousten vertailu hintapisteineen ja perusteluineen on tämän päätöksen liitteenä olevassa vertailutaulukossa. Koska TransEdun etusijaisjärjestys on 1, 4, 6, 3, 2, 7, 5, 8 ja edullisin tarjoaja voi saada ainoastaan 3 osa-aluetta, tulee osa-alueessa 5. Koillinen suurpiiri valituksi Kuninkaantien Liikenne Oy.
Vertailu osoittaa, että valituksi tulevat tarjoajat:
HelpBus Oy (Osa-alueet 2,4 ja 8)
TransEdu Oy (Osa-alueet 1,3 ja 6)
Kuninkaantien Liikenne Oy (Osa-alueet 5 ja 7)
Tarjousten kustannustasossa on huomattavaa nousua verrattuna nykyisiin sopimushintoihin, jotka ovat olleet kiinteitä aiemman sopimuskauden ajan. Kustannustason nousua selittää Ukrainan kriisin aiheuttama inflaatio, etenkin polttoaineen hinnan nousu. Lisäksi kustannustasoon vaikuttaa laki puhtaista ajoneuvoista, joka edellyttää julkisia hankintayksiköitä hankkimaan ajoneuvo- ja liikennepalveluhankinnoissa ympäristöystävällisiä ja energiatehokkaita ajoneuvoja.
Sopimuksen teko
Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Hankintasopimusta ei voida tehdä ennen kuin tarjoaja on toimittanut hankintayksikölle tarjouspyynnössä mainitut hankintalain 88 §:n mukaiset otteet rikosrekisteristä. Hankintayksikkö tutkii otteista, koskeeko tarjoajaa jokin hankintalain 80 §:n mukainen pakollinen poissulkemisperuste. Poissulkemisperusteen ilmetessä ratkaistaan hankintaa koskeva päätös uudelleen oikaisemalla tätä päätöstä hankintalain 132 §:n mukaisesti.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta).
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää arvonlisäverottomalta arvoltaan 500 000 euroa ylittävistä hankinnoista (HEL 2021-013274, 14.12.2021 § 394).
Detta beslut publicerades 25.04.2023
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:
Postiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
00580 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Jenni Lehtomaa, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 31035210