Hankinta, Apotin tiedolla johtamisen ratkaisun toteutus, sosiaali- ja terveystoimiala
Apotin tiedolla johtamista tukevan teknisen ratkaisun toteutus
Päätös
Tietohallintopäällikkö päätti hankkia hankintalain 15 §:n perusteella tiedolla johtamista tukevan teknisen ratkaisun Oy Apotti Ab:ltä. Työ arvioidaan toteutettavan 31.3.2023 mennessä. Hankinnan kokonaiskustannukset ovat enintään 45 270 euroa (alv 0 %).
Tämä päätös korvaa tietohallintopäällikön päätöksen 12.5.2022 § 19.
Päätöksen perustelut
Tietohallintopäällikkö on päätöksellään 12.5.2022 § 19 hankkinut hankintalain 15 §:n perusteella tiedolla johtamisen ratkaisun Oy Apotti Ab:ltä. Hankinnan kokonaiskustannusten on arvioitu olevan enintään 137 970 euroa.
Hankintapäätöksen jälkeen ratkaisun määrittelyssä toteutustapa ja hinnoittelu ovat merkittävästi muuttuneet alkuperäisestä tarjouksesta, minkä vuoksi Oy Apotti Ab on päätynyt tekemään uuden tarjouksen. Tietohallintopäällikön 12.5.2022 § 19 päätöksellä hankittua palvelua ei ole toteutettu, eikä siitä ole aiheutunut toimialalle kustannuksia. Asiasta on sovittu palveluntuottajan kanssa.
Sosiaali- ja terveystoimiala on käynnistänyt keväällä 2021 tiedolla johtamisen palveluiden arkkitehtuurisuunnittelua, jonka avulla on tuotettu suunnitelma tunnistettujen lähdetietojen hyödyntämisen toimintaympäristöstä, infrastruktuurista ja palveluiden tuottamisesta. Tiedolla johtamisen palvelut yhdistävät tietoja eri lähteistä ja mahdollistavat tietojen hyödyntämisen eri käyttötarpeisiin. Yhtenä keskeisenä tunnistettuina lähdetietoina ovat Apotti-järjestelmän tiedot, joihin kohdistuu erilaisia raportointitarpeita. Apotti-tietojen osalta on tunnistettu, että Apotin tarjoama raportointi ei riitä toimialatasoisiin tarpeisiin. Tavoitteena on mahdollistaa toimialatasoisten Apotti-tietojen saaminen sosiaali- ja terveystoimialan käyttöön, jotta tiedoista voidaan koostaa ja rikastaa kaupunkia koskevaa kokonaiskuvaa sekä yhdistää tietoja tietosisältöön, jota ei ole asiakas- ja potilastietojärjestelmässä.
Tätä varten hankitaan Oy Apotti Ab:ltä tiedolla johtamista tukevan teknisen ratkaisun, mikä mahdollistaa Apotti-järjestelmään kertyvän tiedon toimittamisen asiakasorganisaatioille jatkokäsittelyä ja -käyttöä varten mm. tiedolla johtamisen tarpeisiin.
Hankinnan kustannukset maksetaan valtiovarainministeriön erillisrahoituksella (VN 14629/2021).
Oy Apotti Ab on kaupungin sidosyksikkö. Hankintalakia (1397/2016) ei sovelleta hankintoihin, jotka hankintayksikkö tekee sidosyksiköltään (hankintalaki 15 §).
Tietohallintopäällikön oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 24.5.2022 § 104.
Detta beslut publicerades 18.10.2022
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Iiro Jarnila, tilastopäällikkö, puhelin: 09 310 22921