Hankinta, asiantuntijapalvelu, suun terveydenhuollon tuotteistuksen ja kustannuslaskennan jatkokehittäminen, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2022-011942
Ärendet har nyare handläggningar
§ 104
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Asiantuntijapalvelun hankinta suun terveydenhuollon tuotteistuksen ja kustannuslaskennan jatkokehittämisen tukemiseen

Direktör för hälsovårds- och missbrukartjänster

Päätös

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja päätti hankkia suun terveydenhuollon tuotteistuksen ja kustannuslaskennan jatkokehittämiseen asiatuntijapalveluja Nordic Healtcare Groupilta (NHG).

Asiantuntijapalvelujen hankinta on lisähankinta 7.4.2022 tehtyyn päätökseen.

Hankinnan arvo on enintään 82 200,00 euroa + alv.

Päätöksen perustelut

Taustaa

Suun terveydenhuollon kokonaishoidon palvelusetelin kehittämiseen on hankittu asiantuntijapalveluja NHG:ltä vuonna 2021. Edellä mainittu palvelusetelitoiminnan kehittäminen oli osa sote-uudistukseen liittyvää rakenneuudistushanketta ja liittyi järjestäjärooliin sekä roolin konkretisointiin liittyvään toimeenpanoon. Em. kehittämiseen liittyen NHG:lle oli tehty toimeksiantosopimus ajalle 20.9.-31.12.2021.

Toimeksiannon yhteydessä aloitettiin suun terveydenhuollon tuotteistusta ja kustannuslaskentaa ja samalla tunnistettiin Helsingin suun terveydenhuollon tuotteistuksen ja kustannuslaskennan erityispiirteet ja –tarpeet ja sen myötä tarve tuotteiden ja kustannusten lisävalidointiin ja jatkomäärittämiseen.

Johtajahammaslääkäri on tehnyt 7.4.2022 päätöksen suun terveydenhuollon toiminnan kehittämisen asiantuntijapalvelun hankkimisesta NHG:ltä. Toiminnan kehittäminen liittyi suun terveydenhuollon johdon palvelustrategisen osaamisen, eri tuotantotapojen ja niiden hinnoittelun, talouden ja toiminnan ymmärryksen sekä järjestäjäosaamisen lisäämiseen. Lisäksi kehittäminen liittyi suun terveydenhuollon kokonaishoidon palvelusetelin toimivuuden parantamiseen ja kustannuksien tarkentumiseen oman tuotannon kustannukseen vertautumisen osalta. Edellä mainittuun päätökseen liittyen NHG:n kanssa on allekirjoitettu toimeksiantosopimus 7.6.2022 ajalle 11.4.-31.12.2022.

Perustelut jatkosopimukselle

Asiantuntijapalvelujen hankinta suun terveydenhuollon tuotteistuksen ja kustannuslaskennan jatkokehittämiseen on jatkumoa 31.12.2021 päättyneelle aiemmalle toimeksiannolle ja 31.12.2022 päättyvälle toimeksiannolle.

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja katsoo, että asiantuntijapalvelujen hankinta NHG:ltä on perusteltua syystä, että NHG on tuottanut edellä mainittua palvelua suun terveydenhuollolle vuonna 2021 ja 2022.

Aikaisemmin toteutettujen toimeksiantojen yhteydessä aloitettiin tuotteistusta ja kustannuslaskentaa ja samalla tunnistettiin tarve suun terveydenhuollon tuotteistuksen ja kustannuslaskennan jatkokehittämiseen.

Suun terveydenhuollon tuotteistuksen ja kustannuslaskennan jatkokehittämisen asiantuntijapalvelun hankinnan tavoitteena on hoitojaksopohjaisten asiakassegmenttien määritysten tarkentaminen, palvelusetelien kehittämisen edellyttämän tarkastelun laajentaminen kaikkiin nyt käytössä oleviin kiireettömän hoidon palveluseteleihin, palvelusetelilainsäädäntöön liittyvien vaihtelevien tulkintojen tarkastelu suhteessa asiakasmaksuihin, sekä veronmaksajan ja loppuasiakkaan näkökulman huomiointi.

Asiantuntijapalvelua hankitaan asiakassegmenttien määrittelyyn, aineistojen ja laskelmien validointiin, tarkentamiseen ja analysointiin, säännöllisen raportoinnin käyttöönottamiseen sekä taustamateriaalin valmisteluun (päätöksenteko, yksityiset tuottajat, lautakunta). Tavoitteena on hyödyntää aiemman toimeksiannon myötä työstettyjä laskentoja ja sitä osaamista ja ymmärrystä, jota toimeksiannon myötä NHG:lle on kertynyt Helsingin suun terveydenhuollon tuotteistuksen ja kustannuslaskennan erityistarpeiden osalta.

Mikäli palveluntuottaja vaihtuisi, jouduttaisiin jatkokehittämiseen käyttämään moninkertainen aika, jos aiempien toimeksiantojen myötä tehdyn työn ja sen myötä saadun ymmärryksen sisäistäminen jouduttaisiin työstämään uudelleen toisen palveluntuottajan kanssa.

NHG:n tarjous 3.10.2022 sisältää seuraavat suun terveydenhuollon tuotteistukseen ja kustannuslaskentaan tarvittavaa jatko-osiota (aiemmat osiot olivat A, B, C ja D):

A-C) Kevään segmentointityöpajojen ja analyysien lisätarpeet, 4 htp

E) Erikoishoidon segmenttien määrittelytuki, 9 htp

F) Oikomisen segmenttien määrittelytuki, 6,5 htp

G) Pääsegmenttien tarkentaminen ja lisäiteraatiot, 6,5 htp

H) Toimenpidepohjaisen kustannuslaskennan käyttöönoton tuki, 4,5 htp

I) KOHO-palvelusetelin edellisen 6 kuukauden korvaustason laskenta, 9 htp

J) TUTHO-palvelusetelin analyysituki ja lisääminen vertailuun, 16 htp

K) Taustamateriaalin valmistelutuki päätöksentekoa varten, 13 htp

Yhteensä NHG tuottaa asiantuntijapalvelua suun terveydenhuollon toiminnan kehittämiseen tukea 68,5 henkilötyöpäivää (htp).

Voimassa oleva puitesopimus

Helsingin sosiaali- ja terveystoimialalla on voimassa oleva puitesopimus tuottajaohjauspalveluista HEL 2019-005594 NHG:n kanssa. Hankinnassa on otettu käyttöön toinen optiokausi ajalle 19.2.2022- 18.2.2023.

NHG on valittuna sekä strategisen-, että operatiivisen tuottajaohjauksen osa-alueisiin yhdeksi palveluntuottajaksi tuottajaohjauksen asiantuntijapalvelujen puitejärjestelyyn.

Solmittava toimeksiantosopimus

Tämän päätöksen tiedoksianto ei ole sopimus, vaan NHG:n kanssa solmitaan toimeksiantosopimus asiantuntijapalvelujen tuottamisesta suun terveydenhuollolle.

Toimeksiantosopimus voidaan solmia aikaisintaan 14 vrk:n kuluttua siitä, kun palveluntuottaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen tiedon päätöksestä.

Hankintavaltuudet

Terveys- ja päihdepalvelujen johtajan oikeus päättää hankinnasta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista 24.5.2022 § 104.

Detta beslut publicerades 12.10.2022

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta joko tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai pyytämällä markkinaoikeudelta käsittelylupaa valituksen tekemiseksi taikka tekemällä molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä käsittelylupaa.

Lupa on myönnettävä, jos

  • asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samankaltaisissa asioissa tärkeää tai 
  • siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Käsittelylupahakemus ja valitus toimitetaan markkinaoikeudelle yhdessä.

Muutoksenhakuaika

Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintasopimuksen noudattamatta hankintalain mukaista odotusaikaa.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta muutoksenhakuaikaan. Käsittelylupahakemus ja valitus on toimitettava muutoksenhakuviranomaiselle viimeistään muutoksenhakuajan viimeisenä päivänä ennen muutoksenhakuviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos muutoksenhakuajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa käsittelylupahakemuksen ja valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Muutoksenhakuviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Muutoksenhakuasiakirjan muoto ja sisältö

Muutoksenhakuasiakirja, joka sisältää käsittelylupahakemuksen ja valituksen, on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Käsittelylupahakemuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
  • peruste, jolla käsittelylupaa haetaan
  • syyt, joiden nojalla hakija katsoo, että käsittelyluvan myöntämiselle on olemassa edellä mainittu peruste.

Valituksessa on ilmoitettava

  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset) 
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Muutoksenhakuasiakirjassa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja yhteystiedot. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos muutoksenhakuasiakirjan laatijana on joku muu henkilö, asiakirjassa on ilmoitettava myös tämän nimi ja yhteystiedot. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.

Muutoksenhakuasiakirjassa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli muutoksenhakija on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinaoikeus valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Muutoksenhakuasiakirjaan on liitettävä

  1. muutoksenhaun kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan hankintalaissa määritellyn odotusajan kuluttua. Puitejärjestelyihin perustuvien hankintojen osalta hankintayksikkö voi tehdä hankintasopimuksen ennen odotusajan päättymistä, mutta tällöin valitusaika on 14 vuorokauden sijasta 30 vuorokautta päätöksen tiedoksisaannista.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Susanna Ilonen, ylihammaslääkäri, puhelin: 040 6324697

susanna.ilonen@hel.fi

Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 42539

eeva.rantala@hel.fi

Beslutsfattare

Leena Turpeinen
terveys- ja päihdepalvelujen johtaja