Lausuntopyyntö, ehdotukset asetuksiksi eräiden työttömyysturvaan liittyvien asetusten muuttamisesta, työ- ja elinkeinoministeriö

HEL 2022-012252
Ärendet har nyare handläggningar
§ 25

Lausunto työ- ja elinkeinoministeriölle ehdotuksista eräiden työttömyysturvaan liittyvien asetusten muuttamisesta

Näringslivsdirektör

Päätös

Elinkeinojohtaja päätti antaa seuraavan lausunnon työ- ja elinkeinoministeriölle ehdotuksesta asetuksiksi eräiden työttömyysturvaan liittyvien asetusten muuttamisesta. Lausunto toimitetaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi -palvelussa julkaistuun lausuntopyyntöön.

Ehdotukset koskevat elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksista annettua valtioneuvoston asetusta (1373/2018), työvoimapoliittisen lausunnon antamisesta ja lausuntoon merkittävistä tiedoista annettua työ- ja elinkeinoministeriön asetusta (1556/2016) sekä työvoimapoliittisista lausunnoista ja yhteistyövelvoitteesta työllisyyden edistämisen kuntakokeilussa annettua työ- ja elinkeinoministeriön asetusta (153/2021).

Kaupungin lausunto

Yleiset huomiot ehdotuksista

Ehdotetut muutokset asetuksiin ovat luonteeltaan teknisiä ja kannatettavia. Kaupunki esittää työttömyysetuudella opiskeluun liittyen muutoksia alueellisten TE-toimistojen ja kokeilualueen kuntien toimivaltaan lausua sivutoimisia opintoja asiakasohjauksen parantamiseksi. Kaupunki kiinnittää myös huomiota tarkoituksenmukaiseen toimivallanjakoon lausua opiskelua koskevista poikkeuksista. Lisäksi kaupunki kiinnittää ministeriön huomiota mahdollisiin asetusluonnoksissa esiintyviin viittausvirheisiin.

Asetus 1: valtioneuvoston asetus elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksista annetun valtioneuvoston asetuksen 16 a §:n muuttamisesta

Asetusmuutos liittyy hallituksen esityksessä HE 176/2022 vp esitettyihin työttömyysetuudella opiskelemiseen kohdistuviin muutoksiin. Käytännössä asetusmuutoksella ehdotetaan tehtäväksi alueellisten TE-toimistojen toimivaltaan vastaavat muutoksen kuin kokeilualueen kunnille on ehdotettu tehtäväksi lain tasolla. Jäljempänä esitetyt muutosesitykset koskevat niin kuntakokeiluiden kuin TE-toimiston toimivaltaa.

Työttömyysetuudella opiskelemiseen kohdistuvat muutosehdotukset ovat kaupungin näkemyksen mukaan kannatettavia niiden mahdollistaessa entistä laajemmin sivutoimisen ja lyhytaikaisen opiskelun. Samalla kuitenkin työttömyysetuudella opiskelua koskeva sääntely kehittyy monimutkaisempaan suuntaan. Kyse on asiakkaan kannalta erityisen kriittisestä sääntelyn kohteesta, sillä työttömyysetuudella opiskeluun liittyy korostunut etuuden takaisinperintäriski. Kun sääntelystä tulee monimutkaisempaa, on tärkeää, että asiakkaiden, henkilöstön ja koulutuspalveluiden tuottajien riittävästä tietoisuudesta ja osaamisesta huolehditaan.

Kaupunki esittää, että työttömyysturvalain 2 luvun 10 §:n soveltamisalan ulkopuolelle jääviä opintoja tulisi tarkentaa vähintään lain soveltamisohjeistuksessa. Viranomaiselle ja asiakkaalle tulisi säännöksen soveltamisalan kannalta olla korostetun selvää, mitkä opinnot voitaisiin jatkossa jättää viranomaiselle ilmoittamatta tai viranomaisessa selvittämättä. Esityksessä esitettyjen esimerkkien perusteella määritelmän ulkopuolelle näyttää jäävän varsin rajattu joukko opintoja.

Opintojen selvittäminen asiantuntijakäsittelyssä johtaa käytännössä työttömyysetuuden maksatuksen keskeyttämiseen useaksi viikoksi. Asiantuntijalausuntojen keskimääräinen käsittelyaika Uudenmaan TE-toimistossa on 14.11.2022 tarkistetun tiedon mukaan 25 päivää. Etuuden maksatuksen keskeytykset selvittelyn ajaksi vaikeuttavat asiakkaiden ohjaamista koulutuksiin.

Alueellisten TE-toimistojen ja työllisyyden kuntakokeilujen toimivalta lausua laajuuden perusteella sivutoimisia opintoja olisi jatkossakin hyvin rajoitettu. Toisin kuin työttömyysturvalain puolella, jonka mukaisesti opintojen laajuutta arvioidaan kuukausittaisen tai viikoittaisen keskimääräisen laajuuden perusteella, alueellisten TE-toimistojen ja kokeilualueen kuntien toimivalta käsittäisi keskimääräisen laajuuden sijasta ainoastaan kokonaislaajuuteen (esim. alle 25 viikkotunnin tai 5 opintopisteen kokonaislaajuus). Tiedossa olevan keskimääräisen laajuuden perusteella selkeästi sivutoimisten opintojen lausuminen tulisi olla harkinnan mukaan laajemmin mahdollista kuntakokeiluissa ja alueellisissa TE-toimistoissa, sillä ohjaavalla taholla on usein jo valmiiksi riittävät tiedot opintojen pää- tai sivutoimisuudesta.

Tältä osin kaupunki esittää, että puheena olevassa valtioneuvoston asetuksen 4 momentin 3 kohdassa sekä kuntakokeilulain 12 a §:n 2 momentin 3 kohdassa (siten kuin ehdotettu HE 176/2022 vp yhteydessä) säädettäisiin mahdollisuudesta lausua opinnoista seuraavasti:

3) 10 §:n 2 momentin 7–11 kohdassa tarkoitetuista opinnoista, joiden keskimääräinen laajuus on vähemmän kuin kyseisessä kohdassa säädetty opintojen päätoimisuutta osoittava laajuus;

Lisäksi kaupunki kiinnittää ministeriön huomiota mahdolliseen viittausvirheeseen ehdotetussa 16 a §:n 3 momentissa. Hallituksen esityksen HE 176/2022 vp mukaan muutosturvakoulutukseen osallistumisesta säädettäisiin TTL 10 a §:n 3 momentin 3 kohdassa, ei 2 momentin 3 kohdassa, johon asetusluonnoksessa on viitattu.

Asetus 2: työ- ja elinkeinoministeriön asetus työvoimapoliittisen lausunnon antamisesta ja lausuntoon merkittävistä tiedoista annetun työ- ja elinkeinoministeriön asetuksen muuttamisesta

Muistioluonnoksen perusteella jaksoissa järjestettyjen opintojen vaikutuksesta oikeuteen saada työttömyysetuutta säädetään 1.1.2023 lukien työttömyysturvalain 2 luvun 10 a §:n 2 momentissa. Asetuksessa säädetty viittaus työttömyysturvalain 2 luvun 10 §:n 4 momenttiin korjattaisiin koskemaan 10 a §:n 2 momenttia.

Kaupunki kiinnittää ministeriön huomiota mahdolliseen viittausvirheeseen. Hallituksen esityksen HE 176/2022 vp mukaan jaksoissa järjestettyjen opintojen vaikutuksesta etuusoikeuteen säädettäisiin TTL 10 a §:n 3 momentin 1 kohdassa.

Lisäksi huomiota tulisi kiinnittää siihen, että kokeilualueen kunnat sekä alueelliset TE-toimistot voisivat antaa tarpeellisilta osin työvoimapoliittisia lausuntoja myös opiskelua koskevista poikkeuksista. Asetusluonnoksessa tai kuntakokeilulakiin ehdotetuissa muutoksissa on viitattu ainoastaan 1.1.2023 voimaan tulevaan TTL 10 a §:n 2 momenttiin, eli ei lainkaan 3 momentissa mainittuihin poikkeuksiin.

Asetus 3: työ- ja elinkeinoministeriön asetus työvoimapoliittisista lausunnoista ja yhteistyövelvoitteesta työllisyyden edistämisen kuntakokeilussa annetun työ- ja elinkeinoministeriön asetuksen muuttamisesta

Kaupunki pitää kannatettavana, että niin sanottuun valitusvastineeseen velvoitettaisiin jatkossa kirjaamaan lausunnon antanut kunta ja riittävät yhteystiedot, jotta mahdollisten lisäselvitysten sekä tehtyjen päätösten toimittaminen ei viivästyisi. Kaupungin selvityksen perusteella työttömyysturvan muutoksenhaun prosessin erityispiirteitä voisi olla tarve sivuta valtakunnallisesti järjestettävässä koulutustilaisuudessa.

Päätöksen perustelut

Työ- ja elinkeinoministeriö on pyytänyt kaupungilta lausuntoa ehdotuksesta eräiden työttömyysturvaan liittyvien asetusten muuttamisesta. Ehdotetut asetusmuutokset ovat luonteeltaan varsin teknisiä.

Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun 5 §:n 2 momentin mukaan asian periaatteellisen ja taloudellisen merkityksen ollessa vähäinen, kaupungin esitykset tai lausunnot antaa se kaupungin viranomainen, jonka tehtäviin asia kuuluu.

Detta beslut publicerades 25.11.2022

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Stäng

Mer information fås av

Marlo Puro, johtava lakimies, puhelin: 09 310 34500

marlo.puro@hel.fi

Beslutsfattare

Marja-Leena Rinkineva
elinkeinojohtaja
Annukka Sorjonen
va maahanmuutto- ja työllisyysasioiden johtaja

Bilagor

1. Lausuntopyyntö 17.10.2022
2. Lausuntopyyntö 17.10.2022, liite, perustelumuistio ja säädösehdotus, ELY-keskus
3. Lausuntopyyntö 17.10.2022, liite, perustelumuistio ja säädösehdotus, työvoimapoliittinen
4. Lausuntopyyntö 17.10.2022, liite, perustelumuistio ja säädösehdotus, kuntakokeilu

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.