Asemakaavan muutos, nro 12849, Länsi-Herttoniemen suojelu ja täydennysrakentaminen

HEL 2022-012662
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 3. / 372 §

Länsi-Herttoniemen suojelu ja täydennysrakentaminen, asemakaavan muutosehdotus (nro 12849) ja sen asettaminen nähtäville (sisältää liikennesuunnitelman)

Stadsmiljönämnden

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti

  • asettaa 30.5.2023 päivätyn asemakaavan muutosehdotuksen nro 12849 (liite nro 3) julkisesti nähtäville 30 päiväksi maankäyttö- ja rakennusasetuksen 27 §:n mukaisesti. Asemakaavan muutos koskee 43. kaupunginosan (Herttoniemi) kortteleita 43101–43109, 43119, 43121, 43126–43139 ja 43143–43147, korttelin 43117 tontteja 6 ja 7, korttelin 43142 tonttia 3, katu- ja puistoalueita (muodostuvat uudet korttelit 43295–43299)
  • antaa vuorovaikutusraportista ilmenevät vastineet esitettyihin mielipiteisiin ja kannanottoihin. Päätösasiakirjat ja vuorovaikutusraportti ovat luettavissa kaupunkiympäristön toimialan asiakaspalvelussa, Työpajankatu 8 (puh. 09 310 22111), sekä internet-sivuilla: Päätöksenteko
  • että asemakaavoituspalvelu pyytää ehdotuksesta tarvittavat lausunnot
  • valtuuttaa asemakaavoituspalvelun tekemään ehdotukseen vähäisiä muutoksia ja tarkistuksia, jotka eivät olennaisesti muuta ehdotuksen sisältöä.

Kaupunkiympäristölautakunta korosti, että Herttoniemessä uudisrakentaminen tulee suunnata ensisijassa jo rakennetuille yritysalueille ja rakentamisen vanhan Herttoniemen alueella on perusteltua olla maltillista ja alueen ominaispiirteitä kunnioittavaa.

Kaupunkiympäristölautakunta päätti asettaa kaavan nähtäville seuraavin muutoksin ja jatkosuunnitteluohjeistuksin:

Nähtävillä oloaikana tulee selvittää Oravapuiston Itäväylän reunaan osoitetun rakennuksen osalta seuraavat vaihtoehdot:

  • Tontin pysäköintipaikkojen määrää lasketaan siten, että maanvarainen pysäköinti voidaan poistaa tontilta ja rakennusala siirtää itään puistoa mahdollisimman paljon säilyttäen.
  • Tontti poistetaan kaavasta ja kaavaan osoitetaan metroradan varteen meluaita, joka mahdollistaa Oravanpuistossa sen toiminnan edellyttämän melutason alittamisen.

Portimopolun varteen osoitetun rakennuksen osalta tutkitaan vaihtoehto sijoittaa se luontoarvojen kannalta nykyistä optimaalisemmin kuitenkin nykyisen paikan lähistöllä. Samalla arvioidaan rakennuksen kokoa.

Suksipuiston laidalle osoitettujen talojen osalta tutkitaan mahdollisuuksia säästää puustoa. Erityisesti lautakunta ohjeisti keventämään parkkinormia siten, että molempien talojen osalta riittää ajoyhteys Hiihtomäentien puolelta lähemmän talon alle.

Jatkosuunnittelussa selvitetään mahdollisuus siirtää Kettupuiston laidalle osoitetut talot kiinni tien reunaan, jotta rakentaminen vie vähemmän tilaa puistosta. Puisto on osa Länsi-Herttoniemen pientaloalueen RKY-aluetta, jonka kuvauksessa mainitaan alueelle kuuluvat luonnonvaraiset puistot ja rakentamattomat kallionlaet. Asemoimalla talot kadun varteen kadun suuntaisesti RKY-alueelle ominaista luonnonvaraista puustoa ja rakentamatonta kallionlakea säästyy merkittävästi enemmän.

Arvioidaan tarpeet tehdä tuoreet lepakkoselvitykset.

Selvitetään mahdollisuudet saada kirkon tontille, mahdollisesti päiväkodin yhteyteen, yhteisesti käytettävää liikuntatilaa.

Kaupunkiympäristölautakunta painotti, että alueen lasten leikki- ja oppimisolosuhteiden tulee parantua nykyisestä.

Samalla lautakunta esitti kaupunginhallitukselle

  • asemakaavan muutosehdotuksen nro 12849 hyväksymistä, mikäli ehdotuksesta ei tehdä maankäyttö- ja rakennuslain 65 §:n mukaisia muistutuksia eivätkä ehdotuksesta annetut lausunnot anna aihetta asian käsittelemiselle uudelleen kaupunkiympäristölautakunnassa.

Asemakaavakarttaa ja -selostusta tullaan päivittämään ennen kaavaehdotuksen nähtäville asettamista tämän päätöksen mukaisiksi.

Käsittely

Asian aikana kuultavina olivat tiimipäällikkö Anu Kuutti, arkkitehti Leena Holmila, johtava maisema-arkkitehti Marko Ahola ja liikenneinsinööri Markus Ahtiainen. Asiantuntijat poistuivat kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Vastaehdotus:
Anni Sinnemäki: Lisätään päätösehdotukseen seuraavat kappaleet: "Kaupunkiympäristölautakunta korostaa, että Herttoniemessä uudisrakentaminen tulee suunnata ensisijassa jo rakennetuille yritysalueille ja rakentamisen vanhan Herttoniemen alueella on perusteltua olla maltillista ja alueen ominaispiirteitä kunnioittavaa.

Kaupunkiympäristölautakunta päättää asettaa kaavan nähtäville seuraavin muutoksin ja jatkosuunnitteluohjeistuksin:

Nähtävillä oloaikana tulee selvittää Oravapuiston Itäväylän reunaan osoitetun rakennuksen osalta seuraavat vaihtoehdot:

  • Tontin pysäköintipaikkojen määrää lasketaan siten, että maanvarainen pysäköinti voidaan poistaa tontilta ja rakennusala siirtää itään puistoa mahdollisimman paljon säilyttäen.
  • Tontti poistetaan kaavasta ja kaavaan osoitetaan metroradan varteen meluaita, joka mahdollistaa Oravanpuistossa sen toiminnan edellyttämän melutason alittamisen.

Portimopolun varteen osoitetun rakennuksen osalta tutkitaan vaihtoehto sijoittaa se luontoarvojen kannalta nykyistä optimaalisemmin kuitenkin nykyisen paikan lähistöllä. Samalla arvioidaan rakennuksen kokoa.

Suksipuiston laidalle osoitettujen talojen osalta tutkitaan mahdollisuuksia säästää puustoa. Erityisesti lautakunta ohjeistaa keventämään parkkinormia siten, että molempien talojen osalta riittää ajoyhteys Hiihtomäentien puolelta lähemmän talon alle.

Jatkosuunnittelussa selvitetään mahdollisuus siirtää Kettupuiston laidalle osoitetut talot kiinni tien reunaan, jotta rakentaminen vie vähemmän tilaa puistosta. Puisto on osa Länsi-Herttoniemen pientaloalueen RKY-aluetta, jonka kuvauksessa mainitaan alueelle kuuluvat luonnonvaraiset puistot ja rakentamattomat kallionlaet. Asemoimalla talot kadun varteen kadun suuntaisesti RKY-alueelle ominaista luonnonvaraista puustoa ja rakentamatonta kallionlakea säästyy merkittävästi enemmän.

Arvioidaan tarpeet tehdä tuoreet lepakkoselvitykset.

Selvitetään mahdollisuudet saada kirkon tontille, mahdollisesti päiväkodin yhteyteen, yhteisesti käytettävää liikuntatilaa."

Kannattaja: Olli-Pekka Koljonen

Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Anni Sinnemäen vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen.

Vastaehdotus 1:
Jenni Pajunen: Lisätään päätösehdotukseen seuraava kappale: "Kaupunkiympäristölautakunta painottaa, että alueen lasten leikki- ja oppimisolosuhteiden tulee parantua nykyisestä."

Kannattaja: Mia Haglund

Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Jenni Pajusen vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen.

Vastaehdotus 2:
Jenni Pajunen: Lisätään päätösehdotukseen seuraava kappale: "Kaupunkiympäristölautakunta kehottaa selvittämään mahdollisuutta tarjota Siilitien metroaseman läheisyydessä liityntäpysäköintiä ja latausmahdollisuuksia autoille ja pyörille."

Kannattaja: Atte Kaleva

Hylkäysehdotus:
Mika Raatikainen: Teen seuraavan hylkäysehdotuksen:
Länsi-Herttoniemen asemakaavan muutosehdotus hylätään. Länsi-Herttoniemen täydennysrakentaminen on tarpeetonta ja toteutuessaan olisi alueelle ja sen luonnolle lähinnä haitallista. Helsingin täydennys- tai uudisrakentaminen, sikäli kuin sellaista tarvitaan, tulisi osoittaa esimerkiksi Östersundomiin vanhojen ja vakiintuneiden lähiöiden sijaan.

Mika Raatikaisen hylkäysehdotusta ei kannatettu, joten se raukesi.

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Jenni Pajusen vastaehdotuksen 2 mukaisesti muutettuna.

Jaa-äänet: 6
Mia Haglund, Otso Kivekäs, Olli-Pekka Koljonen, Tuomas Nevanlinna, Amanda Pasanen, Anni Sinnemäki

Ei-äänet: 6
Silja Borgarsdottir Sandelin, Atte Kaleva, Otto Meri, Jenni Pajunen, Mika Raatikainen, Risto Rautava

Tyhjä: 1
Sami Kuusela

Poissa: 0

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä esittelijän ehdotuksen äänin 6–6, (1 tyhjä). Puheenjohtajan ääni ratkaisi päätökseksi tulleen ehdotuksen.

Se röstningsresultatet i tabellform

Kaupunkiympäristölautakunta päättää

  • asettaa 30.5.2023 päivätyn asemakaavan muutosehdotuksen nro 12849 (liite nro 3) julkisesti nähtäville 30 päiväksi maankäyttö- ja rakennusasetuksen 27 §:n mukaisesti. Asemakaavan muutos koskee 43. kaupunginosan (Herttoniemi) kortteleita 43101–43109, 43119, 43121, 43126–43139 ja 43143–43147, korttelin 43117 tontteja 6 ja 7, korttelin 43142 tonttia 3, katu- ja puistoalueita (muodostuvat uudet korttelit 43295–43299)
  • antaa vuorovaikutusraportista ilmenevät vastineet esitettyihin mielipiteisiin ja kannanottoihin. Päätösasiakirjat ja vuorovaikutusraportti ovat luettavissa kaupunkiympäristön toimialan asiakaspalvelussa, Työpajankatu 8 (puh. 09 310 22111), sekä internet-sivuilla: Päätöksenteko

www.hel.fi/kaupunkiymparisto/fi

  • että asemakaavoituspalvelu pyytää ehdotuksesta tarvittavat lausunnot
  • valtuuttaa asemakaavoituspalvelun tekemään ehdotukseen vähäisiä muutoksia ja tarkistuksia, jotka eivät olennaisesti muuta ehdotuksen sisältöä.

Samalla lautakunta esittää kaupunginhallitukselle

  • asemakaavan muutosehdotuksen nro 12849 hyväksymistä, mikäli ehdotuksesta ei tehdä maankäyttö- ja rakennuslain 65 §:n mukaisia muistutuksia eivätkä ehdotuksesta annetut lausunnot anna aihetta asian käsittelemiselle uudelleen kaupunkiympäristölautakunnassa.
Stäng

Kaavaratkaisun keskeinen sisältö

Asemakaavan muutos (kaavaratkaisu) koskee Länsi-Herttoniemen aluetta. Kaavaratkaisu on tehty, koska alueen asemakaavat ovat vanhentuneet: alueella on monin paikoin voimassa alkuperäiset asemakaavat 1940–50-luvuilta, joten suojelumääräykset eivät ole ajantasaisia.

Tavoitteena on ajantasaistaa alueen vanhentuneet asemakaavat vastaamaan nykytilannetta ja -tavoitteita. Lisäksi tavoitteena on mahdollistaa alueelle täydennysrakentamista, joka huomioi Länsi-Herttoniemen kulttuuriympäristön arvot. Uusi rakentaminen tukeutuu ensisijaisesti olemassa olevaan katuverkkoon ja uuden rakentamisen edellyttämä pysäköinti sijoittuu tonteille. Rakentaminen painottuu erityisesti Herttoniemen ja Siilitien metroasemien läheisyyteen. Uudisrakentaminen noudattaa mittakaavaltaan ja ilmeeltään länsiherttoniemeläistä henkeä.

Kaavaratkaisulla ei ole suojeltu Länsi-Herttoniemen kirkkoa. Rakennus on ollut viime vuodet tyhjillään sisäilmaongelmien vuoksi ja rakennukseen kohdistuu merkittävää korjausvelkaa. Kirkon tontille on suunniteltu uutta päiväkotia.

Kaavaratkaisussa on erityisesti pyritty ratkaisemaan se, että täydennysrakentaminen toteutetaan Länsi-Herttoniemen kulttuuriympäristöön ja kaupunkikuvaan sopivalla tavalla ja että alueen suojeluarvot saadaan turvattua ajantasaisilla suojelumerkinnöillä.

Uutta asuntokerrosalaa on noin 25 000 k-m2. Uusien AK-tonttien keskimääräinen tehokkuusluku on e=1,2, A-tonttien e=0,7 ja AL-tontin e=2,0. Asukasmäärän lisäys on noin 630 henkeä.

Kaavaratkaisun yhteydessä on laadittu liikennesuunnitelma (piir.nro 7425), jossa esitetään uudet yhteydet uusille tonteille sekä liikenneturvallisuutta parantavia toimenpiteitä sille osalle kaava-aluetta, johon suurimmat muutokset kohdistuvat ja ovat tarpeellisia asemakaavan toteuttamisen kannalta. Lisäksi liikennesuunnitelmassa on esitetty itäbaanan liittymäjärjestelyt Hiihtomäentien ja Oravapuiston yhtymäkohtaan.

Kaavaratkaisu vaikuttaa erityisesti siten, että arvostetun alueen rakennusten ja ympäristön arvot turvataan ja alueelle syntyy uusia täydennysrakentamisen paikkoja metroasemien läheisyyteen.

Päätökset kaavaratkaisun pohjana

Kaavaratkaisu edesauttaa kaupunkistrategian tavoitteiden toteutumista edistämällä asuntotuotantoa hyvien joukkoliikenneyhteyksien äärellä sekä vahvistamalla kaupunginosan elävyyttä ja omaleimaisuutta. Kaavaratkaisu on Helsingin yleiskaavan 2016 mukainen.

Alueen lähtökohdat ja nykytilanne

Länsi-Herttoniemen alue on yhtenäisenä säilynyt, pääosin 1950-luvulla rakennettu asuinalue. Alueen kaupunkirakenne, katuverkosto ja sen hierarkia sekä metsäkaupungin luonne on säilynyt pääosin alkuperäisen toteutuksen mukaisena. Länsi-Herttoniemen kaupunkikuva on arkkitehtuuriltaan ja rakennustavaltaan yhtenäistä ja ympäristöltään puistomaista. Kerrostaloalueella pistetalot ja lamellitalot on sijoitettu yleensä omille tonteilleen vapaasti puistomaiseen ympäristöön. Puistot ja tontit liittyvät toisiinsa saumattomasti. Länsi-Herttoniemen pääkokoojakatuja ovat Hiihtomäentie, Kettutie ja Siilitie. Länsi-Herttoniemeä palvelee kaksi metroasemaa. Tonteilla on vähän autopaikkoja ja autoja säilytetään paljon kadunvarsilla.

Kaava-alueella on voimassa useita asemakaavoja eri vuosikymmeniltä (1940–1970). Alueen vanhin voimassa oleva asemakaava on vuodelta 1946. Alueen katuverkko ja korttelirakenne perustuu tähän asemakaavaan, ja se on edelleen voimassa useimmilla kerrostaloalueen tonteilla.

Helsingin kaupunki omistaa pääosan suunnittelualueesta. Alueella on myös yksityisomistuksessa olevia tontteja ja tiloja sekä valtion omistuksessa oleva puiston osa. Kaavaratkaisu on tehty kaupungin aloitteesta.

Kaavaratkaisun kustannukset

Kaavaratkaisun toteuttamisesta aiheutuu kaupungille kustannuksia ilman arvonlisäveroa seuraavasti (04/2023):

Johtosiirrot     0,4 milj. euroa
Maaperän pilaantuneisuus 0,35 milj. euroa
Puistot (lisätään tarkistettuun ehdotukseen) x,x milj. euroa
Julkiset rakennukset 12 milj. euroa
   
Yhteensä n. 13 milj. euroa

Johtosiirrot pitää sisällään alueella tehtävät yhdyskuntateknisiin verkostoihin kohdistuvat toimenpiteet. Jakaantuu seuraavasti; vesihuolto 0,25 milj. euroa ja kaukolämpö 0,15 milj. euroa.

Maaperän pilaantuneisuus sisältää Oravapuiston alueella tehtävien kunnostustöiden kustannukset.

Julkiset rakennukset sisältävät kaavoitettavan uuden päiväkodin alustavan kustannusarvion.

Puistojen kustannusarvio esitetään tarkistetun ehdotuksen yhteydessä. Puistojen alueen hulevesiratkaisujen kustannukset ovat alustavasti noin 0,2 milj. euroa.

Asemakaavamuutos nostaa alueen arvoa. Kaavoitettavan rakennusoikeuden arvo on karkeasti arvioiden 15–20 milj. euroa.

Vuorovaikutus kaavan valmisteluaikana

Liitteenä olevassa vuorovaikutusraportissa esitetään yhteenvedot kaavan valmisteluaikana saaduista viranomaisten kannanotoista ja osallisten mielipiteistä sekä vastineet niissä esitettyihin huomautuksiin.

Viranomaisyhteistyö

Kaavaratkaisun valmistelun yhteydessä on tehty yhteistyötä kaupunkiympäristön toimialan eri tahojen lisäksi seuraavien viranomaistahojen kanssa:

  • Helen Oy
  • Helen Sähköverkko Oy
  • Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL)
  • Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY) vesihuolto
  • Väylävirasto
  • Museovirasto
  • Uudenmaan ELY-keskus
  • kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
  • kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala
  • sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala.

Viranomaisten kannanotot osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta sekä valmisteluaineistosta kohdistuivat kulttuuriympäristöön, liikenteeseen sekä vesi- ja jätehuoltoon. Kannanotoissa esitetyt asiat on otettu huomioon kaavatyössä siten, että kaavaehdotuksesta on poistettu yksi rakennuspaikka Hiihtäjänpuistosta. Lisäksi on laadittu johtosiirtoselvitys uuden vesihuollon ja johtosiirtojen tarpeista sekä hulevesiselvitys Suksipuistosta ja Oravapuistosta.

Mielipiteet

Mielipiteet osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta sekä valmisteluaineistosta kohdistuivat yleisesti täydennysrakentamiseen ja esitettyihin täydennysrakentamisen paikkoihin, uudisrakentamisen tapaan, liikenteeseen ja pysäköintiin, kirkon tonttiin, luontoarvoihin, palveluihin, suojelumääräyksiin sekä kaavaprosessiin. Mielipiteet on otettu huomioon kaavoitustyössä siten, että kaavaehdotuksesta on poistettu yksi rakentamisen paikka Hiihtäjänpuistosta, rakennuspaikkojen sijainteja on tutkittu tarkemmin, uudisrakentamisen ja suojelumääräyksiä on tarkennettu, ajoyhteys Oravapuiston uudisrakentamiselle on muutettu kulkemaan Susitien kautta, Siilitien kortteliin on esitetty korkeampaa rakentamista ja kirkon tontille on esitetty rakentamista.

Kirjallisia mielipiteitä saapui 178 kpl.

Tarkemmat perustelut

Tarkemmat kaavaratkaisun perustelut ilmenevät liitteenä olevasta asemakaavaselostuksesta.

Jatkotoimenpiteet

Asemakaavoituspalvelu pyytää kaavaehdotuksesta lausunnot seuraavilta tahoilta:

  • Helen Oy
  • Helen Sähköverkko Oy
  • Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL)
  • Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY) vesihuolto
  • Helsingin vanhusneuvosto
  • Helsingin vammaisneuvosto
  • Väylävirasto
  • Museovirasto
  • Uudenmaan ELY-keskus
  • kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala
  • kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
  • sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
  • sekä muut mahdolliset tahot.

Kaavaratkaisun hyväksymisestä päättää kaupunginvaltuusto.

Stäng

Kaupunkiympäristölautakunta 06.06.2023 § 339

30.05.2023 Pöydälle

15.03.2023 Käsitelty

Stäng

Detta beslut publicerades 27.06.2023

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Stäng

Föredragande

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Mer information fås av

Leena Holmila, arkkitehti, maankäyttö, puhelin: 09 310 42111

leena.holmila@hel.fi

Anu Kuutti, tiimipäällikkö, maankäyttö, puhelin: 09 310 37154

anu.kuutti@hel.fi

Marko Ahola, maisema-arkkitehti, julkiset ulkotilat, maisema, puhelin: 09 310 37868

marko.ahola@hel.fi

Markus Ahtiainen, liikenneinsinööri, liikenne, puhelin: 09 310 37088

markus.ahtiainen@hel.fi

Tiina Lepistö, projektipäällikkö, teknistaloudelliset asiat, puhelin: 09 310 78380

tiina.lepisto@hel.fi

Sakari Mentu, arkkitehti, rakennussuojelu, puhelin: 09 310 37217

sakari.mentu@hel.fi