Hankinta, puitejärjestely, strategisten toimintojen ja palveluiden tuottavuuden kehittämisen ja tiedolla johtamisen konsultointi
Hankintaoikaisuvaatimukset ja hankintaoikaisu Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan strategisten toimintojen ja palveluiden tuottavuuden kehittämisen ja tiedolla johtamisen konsultoinnin hankintaa koskevasta päätöksestä
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti
1) hyväksyä Deloitte Oy:n Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan toimialajohtajan päätökseen § 4, 19.1.2023, Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan strategisten toimintojen ja palveluiden tuottavuuden kehittämisen ja tiedolla johtamisen konsultoinnin hankinta, kohdistaman oikaisuvaatimuksen.
2) hyväksyä Gaia Consulting Oy:n Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan toimialajohtajan päätökseen § 4, 19.1.2023, Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan strategisten toimintojen ja palveluiden tuottavuuden kehittämisen ja tiedolla johtamisen konsultoinnin hankinta, kohdistaman oikaisuvaatimuksen.
3) hylätä Flovio Oy:n Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan toimialajohtajan päätökseen § 4, 19.1.2023, Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan strategisten toimintojen ja palveluiden tuottavuuden kehittämisen ja tiedolla johtamisen konsultoinnin hankinta, kohdistaman oikaisuvaatimuksen.
4) oikaista Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan toimialajohtajan päätöstä § 4, 19.1.2023, Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan strategisten toimintojen ja palveluiden tuottavuuden kehittämisen ja tiedolla johtamisen konsultoinnin hankinta, Capex advisors Oy:n ja Welado Oy:n ryhmittymänä jättämän tarjouksen osalta siten, että tarjous hyväksytään.
Kaupunkiympäristölautakunta viittasi perusteluinaan esittelijän esittämiin seikkoihin.
Liitteenä uudet hankintaa koskevat tarjousten vertailutaulukko (liite 1) ja tarjousten laatuvertailu (liite 2).
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankintaoikaisuvaatimuksen käsittelyn edellytykset
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain
(1397/2016, hankintalaki) 132 §:ssä säädetään hankintaoikaisun tekemisestä. Sen mukaan hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin.
Hankintalain 133 §:n mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta. Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta.
Kaupunkiympäristön toimialan toimialajohtajan tekemä hankintapäätös § 4, 19.1.2023 annettiin muutoksenhakuohjeineen tiedoksi tarjoajille sähköpostitse 23.1.2023. Deloitte Oy:n, Gaia Consulting Oy:n ja Flovio Oy:n tekemät hankintaoikaisuvaatimukset on tehty määräajassa. Hankintaoikaisuvaatimukset ovat tämän asian liitteinä 3, 4 ja 5.
Deloitte Oy:n ja Gaia Consulting Oy:n oikaisuvaatimukset
Deloitte Oy teki 27.1.2023 päivätyn oikaisuvaatimuksen koskien hankinnan osa-aluetta 2.
Deloitte Oy on esittänyt oikaisuvaatimuksessaan, että sen tarjous hylättiin hankinnan osa-alueen 2 osalta perusteetta. Alkuperäisessä tarjouspyynnössä oli vaatimuksena, että tarjoajan seniorikonsulttien referenssiprojektien on tullut olla vähintään yli 500 henkilön organisaatiolle. Deloitte Oy:n jättämä tarjous hylättiin siitä syystä, että heidän seniorikonsultin referenssiprojektin tilaajana ollut organisaatio ei ollut yli 500 henkilön organisaatio.
Tarjouskilpailun tarjousvaiheessa hankintayksikkö on lisätietokysymykseen vastaamalla ohjeistanut tarjoajia siten, että referenssiprojektit hyväksytään myös silloin, kun tilaajaorganisaatio on alle 500 henkilön suuruinen, mutta projekti kohdistuu sisällöllisesti useamman julkishallinnon organisaation toimintaan, joiden yhteenlaskettu henkilöstömäärä on yli 500 henkilöä.
Edellä mainittu hankintayksikön tarjouskilpailun aikana antama tarjouspyynnön vaatimusta koskeva vastaus on muuttanut alkuperäisen tarjouspyynnön vaatimusta "referenssiprojektin tulee olla yli 500 henkilön organisaatiolle" siten, että Deloitte Oy:n esittämä senioriasiantuntijan referenssi osa-alueeseen 2 tulee hyväksyä eikä hylätä.
Gaia Consulting Oy teki 1.2.2023 päivätyn oikaisuvaatimuksen koskien hankinnan osa-alueita 1 ja 2.
Gaia Consulting Oy on esittänyt oikaisuvaatimuksessaan, että heidän tarjouksensa on hylätty hankinnan osa-alueitten 1 ja 2 osalta perusteetta. Alkuperäisessä tarjouspyynnössä oli vaatimuksena, että tarjoajan seniorikonsulttien referenssiprojektien on tullut olla vähintään yli 500 henkilön organisaatiolle. Gaia Consulting Oy:n jättämä tarjous hylättiin siitä syystä, että heidän seniorikonsulttiensa referenssiprojektien tilaajana ollut organisaatio ei ollut yli 500 henkilön organisaatio.
Tarjouskilpailun tarjousvaiheessa hankintayksikkö on kuitenkin lisätietokysymykseen vastaamalla ohjeistanut tarjoajia siten, että referenssiprojektit hyväksytään myös silloin, kun tilaajaorganisaatio on alle 500 henkilön suuruinen, mutta projekti kohdistuu sisällöllisesti useamman julkishallinnon organisaation toimintaan, joiden yhteenlaskettu henkilöstömäärä on yli 500 henkilöä.
Edellä mainittu hankintayksikön tarjouskilpailun aikana antama tarjouspyynnön vaatimusta koskeva vastaus on muuttanut alkuperäisen tarjouspyynnön vaatimusta "referenssiprojektin tulee olla yli 500 henkilön organisaatiolle" siten, että Gaia Consulting Oy:n esittämät senioriasiantuntijoiden referenssit osa-alueille 1 ja 2 tulee hyväksyä ja jätetty tarjous tulee hyväksyä.
Päätöksen oikaisu Capex advisors Oy:n ja Welado Oy:n ryhmittymänä jättämän tarjouksen osalta
Capex advisors Oy:n ja Welado Oy:n ryhmittymänä jättämä tarjous hylättiin sillä perusteella että tarjouksessa ilmoitetut senioriasiantuntijoiden referenssit eivät ole vähintään yli 500 henkilön organisaatiolle. Tarjousvaiheessa hankintayksikön antama vastaus muuttaa alkuperäisen tarjouspyynnön vaatimusta siten, että Capex advisors Oy:n ja Welado Oy:n ryhmittymänä jättämä tarjous tulee hyväksyä eikä hylätä.
Flovio Oy:n oikaisuvaatimus
Flovio Oy teki 23.1.2023 päivätyn oikaisuvaatimuksen hankinnan kohdetta ”Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan strategisten toimintojen ja palveluiden tuottavuuden kehittämisen ja tiedolla johtamisen konsultoinnin hankinta” koskevasta toimialajohtajan päätöksestä 4 § HEL 2022-012799 (19.1.2023).
Oikaisuvaatimuksessaan Flovio Oy pyytää että saisi korjata toimittamaansa tarjousasiakirjaa siten, että tarjouksessa annetun referenssiprojektin vuosiluku päivitetään oikeaksi: 24.04.2022-31.12.2022 -> 24.04.2020-31.12.2020. Lisäksi Flovio Oy toivoo, että tehtyä päätöstä muutetaan siten, ettei Flovion tarjousta hylätä tarjousasiakirjaan jääneen epäolennaisen virheen vuoksi.
Edelleen oikaisuvaatimuksen esittäjä toteaa ettei päätöksen korjaaminen sulkisi muita hyväksyttyjä tarjoajia pois ja että muilla kilpailutukseen osallistuneilla tarjoajilla on yhtäläinen mahdollisuus esittää oikaisuvaatimus tasavertaisen kohtelun periaatteen mukaisesti.
Flovio Oy:n tarjous on hylätty, koska ”tarjoajan esittämä seniorikonsultin referenssiprojekti ei täytä sille asetettua vaatimusta "alkanut ja päättynyt aikavälillä 1.12.2017 – 30.11.2022".
Alkuperäisessä tarjouspyynnössä on ollut tarjoajien esittämille seniorikonsulteille vaatimuksena, että heidän referenssiprojektiensa on tullut alkaa ja päättyä aikavälillä 1.12.2017 – 30.11.2022. Tarjouksessaan Flovio Oy:n seniorikonsultille esittämän referenssiprojektin päättymispäivämääräksi on ilmoitettu 31.12.2022 (osa-alueet 1 ja 2).
Tällä perusteella tarjous on tullut hylätä molempien osa-alueiden osalta, sillä tarjoajan esittämä seniorikonsultin referenssiprojekti ei täytä sille asetettua vaatimusta "alkanut ja päättynyt aikavälillä 1.12.2017 – 30.11.2022".
Lähtökohtana hankintamenettelyissä on annettujen tarjousten lopullisuus. Hankintayksiköllä ei ole velvollisuutta antaa tarjoajille oikeutta täsmentää tai täydentää tarjouksia eikä tarjoajalla ole oikeutta vaatia lisäaikaa ja mahdollisuutta tarjouksen loppuunsaattamiseksi hankinta-asiakirjojen vaatimalle tasolle. Tarjouksen täsmentämisen tarve ei johdu hankintayksikön vastuulla olevan asiakirjan virheestä tai tulkinnanvaraisuudesta.
Hankinta on toteutettu hankintalain mukaisesti. Tarjoukset on käsitelty tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun periaatetta noudattaen.
Oikaistavan päätöksen jälkeen valittavat palveluntuottajat
Tämän hankintaoikaisun jälkeen toimialan strategisten toimintojen ja palveluiden tuottavuuden kehittämisen ja tiedolla johtamisen konsultoinnin puitesopimukseen valitaan palveluntuottajiksi seuraavat tarjoajat:
Osa-alue 1, Toimiala- tai toimintokohtainen tuottavuuden kehittämisen projektien läpiviennin konsultointipalvelut:
1. Capex Advisors Oy
2. Deloitte Consulting Oy
3. Gaia Consulting Oy
4. Gofore Lead Oy
5. Valor Partners
6. Vison Oy
Osa-alue 2, Toimialan sisäisten ja ulkoisten palveluiden kehittämisen sekä tiedolla johtamisen ja analytiikan konsultointipalvelut:
1. Capex Advisors Oy
2. CGI Suomi Oy
3. Deloitte Consulting Oy
4. Gaia Consulting Oy
5. KPMG Oy
6. Ubigu Oy
7. Valor Partners
8. Vison Oy
Arvio hankinnan kokonaisarvosta sopimuskaudella on arvonlisäverottomana 2 500 000 euroa jakautuen osa-alueittain seuraavasti:
Osa-alue 1: 1 500 000 euroa
Osa-alue 2: 1 000 000 euroa
Kaupunkiympäristön toimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.
Puitesopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan sopimukset tulevat kunkin tarjoajan osalta voimaan, kun sopimus on allekirjoitettu. Sopimukset päättyvät 31.1.2027.
Puitesopimukset voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Hankintapäätös on ehdollinen jokaisen palveluntuottajan osalta siihen asti, kunnes he ovat toimittaneet hankintayksikön vaatimat hyväksyttävät rikosrekisteriotteet ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimuksen allekirjoittamista.
Kaupunkiympäristölautakunnan toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun 4 §:n mukaan lautakunnan, sen jaoston ja sen alaisen viranomaisen päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee lautakunta. Näin ollen kaupunkiympäristölautakunta on toimivaltainen käsittelemään hankintaoikaisuvaatimuksen.
Kaupunkiympäristön toimiala Kaupunkiympäristön toimialajohtaja 19.01.2023 § 4
Päätös
Toimialajohtaja päättää, että toimialan strategisten toimintojen ja palveluiden tuottavuuden kehittämisen ja tiedolla johtamisen konsultoinnin puitesopimukseen valitaan palveluntuottajiksi seuraavat tarjoajat:
Osa-alue 1, Toimiala- tai toimintokohtainen tuottavuuden kehittämisen projektien läpiviennin konsultointipalvelut:
1. Deloitte Consulting Oy
2. Gofore Lead Oy
3. Vison Oy
4. Valor Partners
Osa-alue 2, Toimialan sisäisten ja ulkoisten palveluiden kehittämisen sekä tiedolla johtamisen ja analytiikan konsultointipalvelut:
1. CGI Suomi Oy
2. Ubigu Oy
3. Vison Oy
4. KPMG Oy
5. Valor Partners
Lisäksi Toimialajohtaja päätti hylätä Capex advisors Oy:n ja Welado Oy:n ryhmittymänä jättämän tarjouksen koskien osa-alueita 1 ja 2, Deloitte Consulting Oy:n tarjouksen koskien osa-aluetta 2, Flovio Oy:n tarjouksen koskien osa-alueita 1 ja 2, Gaia Consulting Oy:n tarjouksen koskien osa-alueita 1 ja 2, Gesund Partners Oy:n ja Broad Scope Management Consulting Oy:n ryhmittymänä jättämän tarjouksen koskien osa-alueita 1 ja 2, Gofore Lead Oy:n tarjouksen koskien osa-aluetta 2, Granlund Oy:n tarjouksen koskien osa-alueita 1 ja 2, Netum Oy:n tarjouksen koskien osa-alueita 1 ja 2 ja PTCServices Oy:n tarjouksen koskien osa-alueita 1 ja 2 tarjouspyynnön vastaisina.
Päätös on tehty käydyn tarjouskilpailun perusteella. Valintaperusteena on ollut kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena on paras hinta-laatusuhde. Valinta tehtiin tarjousten laatuvertailun (liite 1) ja tarjousten vertailutaulukon (liite 2) pisteytyksen mukaisesti.
Arvio hankinnan kokonaisarvosta sopimuskaudella on arvonlisäverottomana 2 500 000 euroa jakautuen osa-alueittain seuraavasti:
Osa-alue 1: 1 500 000 euroa
Osa-alue 2: 1 000 000 euroa
Kaupunkiympäristön toimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.
Puitesopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan sopimukset tulevat kunkin tarjoajan osalta voimaan, kun sopimus on allekirjoitettu. Sopimukset päättyvät 31.1.2027.
Puitesopimukset voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Hankintapäätös on ehdollinen jokaisen palveluntuottajan osalta siihen asti, kunnes he ovat toimittaneet hankintayksikön vaatimat hyväksyttävät rikosrekisteriotteet ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimuksen allekirjoittamista.
Päätöksen perustelut
Hankinnan kohteena on Kymp -toimialan strategisten toimintojen ja palveluiden tuottavuuden kehittämisen ja tiedolla johtamisen konsultointi. Tavoitteena hankinnassa on valita palvelutuottajiksi sellaisia yrityksiä, joiden organisaatiolla on toimitusvarmuuden lisäksi kykyä, osaamista ja resursseja hoitaa vaativia ja vaihtelevia toimeksiantoja kunkin asiantuntijapalvelun osa-alueen sisällä. Hankintaan sisältyvät palvelut on jaettu kahteen osa-alueeseen seuraavasti:
Osa-alue 1: Toimiala- tai toimintokohtainen tuottavuuden kehittämisen projektien läpiviennin konsultointipalvelut
Osa-alue 2: Toimialan sisäisten ja ulkoisten palveluiden kehittämisen sekä tiedolla johtamisen ja analytiikan konsultointipalvelut
Hankintamenettely
Kymp -toimialan strategisten toimintojen ja palveluiden tuottavuuden kehittämisen ja tiedolla johtamisen konsultointi -hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu HEL 2022-012799, jonka perusteella valittiin palveluntuottajat sopimuskumppaneiksi. Tarjouskilpailu järjestettiin hankintalain(1397/2016) mukaisesti avoimella menettelyllä. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä palveluhankinta.
Hankinnasta julkaistiin hankintailmoitus 2.12.2022 sähköisessä
HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi ja TED:issä
sekä korjausilmoitus 16.12.2022. Korjausilmoituksessa korjattiin palvelukuvaukseen jääneitä virheitä sekä jatkettiin tarjousaikaa. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 9.1.2022. klo 16.00
Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittava palvelu sekä tarjoajille että hankittavalle palvelulle asetetut vähimmäisvaatimukset.
Kilpailutuksessa tarjouksen saattoi jättää yhteen tai useampaan tarjouspyynnön osa-alueeseen
Tarjoajien oli tarjousaikana mahdollista esittää lisätietokysymyksiä 15.12.2022 klo 12.00 asti. Kysymyksiä esitettiin yhteensä 9 kpl ja niihin vastattiin julkisesti 16.12.2022.
Määräaikaan mennessä saapui 14 tarjousta:
1) Capex advisors Oy (FI29124488), 2) CGI Suomi Oy (0357502-9), 3) Deloitte Consulting Oy (0555345-6), 4)Flovio Oy (2922408-3), 5) Gaia Consulting Oy (2008574-2), 6) Gesund Partners Oy (2991490-6), 7) Gofore Lead Oy (FI19065904), 8) Granlund Oy (FI17046945), 9) KPMG Oy Ab (FI18054859), 10) Netum Oy (1100539-2), 11) PTCServices Oy (1916929-5), 12) Ubigu Oy (FI27624833), 13) VALOR Partners (2414724-2) ja 14) Vison Oy (2481700-7).
Capex advisors Oy jätti tarjouksen ryhmittymänä yhdessä Welado Oy:n (2168039-1) ja Gesund Partners Oy jätti tarjouksen ryhmittymänä yhdessä Broad Scope Management Consulting Oy:n (2434526-5) kanssa.
Tarjoukset jakautuivat osa-alueittain seuraavasti:
Osa-alue 1: Toimiala- tai toimintokohtainen tuottavuuden kehittämisen projektien läpiviennin konsultointipalvelut:
1) Capex advisors Oy
2) Deloitte Consulting Oy
3) Flovio Oy
4) Gaia Consulting Oy
5) Gesund Partners Oy
6) Gofore Lead Oy
7) Granlund Oy
8) Netum Oy
9) PTCServices Oy
10) Valor Partners Oy
11) Vison Oy
Osa-alue 2: Toimialan sisäisten ja ulkoisten palveluiden kehittämisen sekä tiedolla johtamisen ja analytiikan konsultointipalvelut:
1) Capex Advisors Oy
2) CGI Suomi Oy
3) Deloitte Consulting Oy
4) Flovio Oy
5) Gaia Consulting Oy
6) Gesund Partners Oy
7) Gofore Lead Oy
8) Granlund Oy
9) KPMG Oy
10) Netum Oy
11) PTCServices Oy
12) Ubigu Oy
13) Valor Partners Oy
14) Vison Oy
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Tarjouspyynnössä on esitetty tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet.
Tarjoajien soveltuvuutta koskevat edellytykset on tarkastettu lukuun ottamatta pakollisia poissulkemisperusteita, jotka tarkastetaan päätöksenteon jälkeen ennen mahdollisen sopimuksen tekemistä tarjoajan toimittamien rikosrekisteriotteiden perusteella.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen
Tarjouspyynnössä on asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle sekä hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset. Vähimmäisvaatimuksissa on asetettu hankittaville palveluille ja palvelua tuottaville henkilöille vaatimuksia jotka tarjousten on pitänyt täyttää. Jos vähimmäisvaatimukset eivät ole täyttyneet, on tarjous hylätty tarjouspyynnön vastaisena.
Määräajassa saapuneet tarjoukset olivat tarjouspyynnön
mukaisia, lukuun ottamatta seuraavia:
Osa-alue 1: Toimiala- tai toimintokohtainen tuottavuuden kehittämisen projektien läpiviennin konsultointipalvelut:
1) Capex Advisors Oy: Tarjoajan esittämä seniorikonsultin referenssiprojekti ei täytä sille asetettua vaatimusta "yli 500 henkilön organisaatiolle".
2) Flovio Oy: Tarjoajan esittämä seniorikonsultin referenssiprojekti ei täytä sille asetettu vaatimusta "alkanut ja päättynyt aikavälillä 1.12.2017 – 30.11.2022".
3) Gaia Consulting Oy: Tarjoajan esittämä seniorikonsultin referenssiprojekti ei täytä sille asetettua vaatimusta "yli 500 henkilön organisaatiolle".
4) Gesund Partners Oy: Tarjoajan esittämä seniorikonsultin referenssiprojekti ei täytä sille asetettu vaatimusta "alkanut ja päättynyt aikavälillä 1.12.2017 – 30.11.2022".
5) Granlund Oy: Tarjoajan esittämä seniorikonsultin referenssiprojekti ei täytä sille asetettu vaatimusta "alkanut ja päättynyt aikavälillä 1.12.2017 – 30.11.2022".
6) Netum Oy: Tarjojan esittämä seniorikonsultin referenssiprojekti ei sisällöllisesti vastaa osa-alueen teemaa.
7) PTCServices Oy: Tarjoajan esittämä seniorikonsultin referenssiprojekti ei täytä sille asetettu vaatimusta "alkanut ja päättynyt aikavälillä 1.12.2017 – 30.11.2022".
Osa-alue 2: Toimialan sisäisten ja ulkoisten palveluiden kehittämisen sekä tiedolla johtamisen ja analytiikan konsultointipalvelut:
1) Capex Advisors Oy: Tarjoajan esittämä seniorikonsultin referenssiprojekti ei täytä sille asetettua vaatimusta "yli 500 henkilön organisaatiolle".
2) Deloitte Consulting Oy: Tarjoajan esittämä seniorikonsultin referenssiprojekti ei täytä sille asetettua vaatimusta "yli 500 henkilön organisaatiolle".
3) Flovio Oy: Tarjoajan esittämä seniorikonsultin referenssiprojekti ei täytä sille asetettua vaatimusta "alkanut ja päättynyt aikavälillä 1.12.2017 – 30.11.2022".
4) Gaia Consulting Oy: Tarjoajan esittämä seniorikonsultin referenssiprojekti ei täytä sille asetettua vaatimusta "yli 500 henkilön organisaatiolle".
5) Gesund Partners Oy: Tarjoajan esittämä seniorikonsultin referenssiprojekti ei täytä sille asetettu vaatimusta "alkanut ja päättynyt aikavälillä 1.12.2017 – 30.11.2022".
6) Gofore Lead Oy: Tarjoajan esittämät seniorikonsultin referenssiprojektit (2 kpl) eivät täytä niille asetettua vaatimusta "alkanut ja päättynyt aikavälillä 1.12.2017 – 30.11.2022".
7) Granlund Oy: Tarjoajan esittämä seniorikonsultin referenssiprojekti ei täytä sille asetettu vaatimusta "alkanut ja päättynyt aikavälillä 1.12.2017 – 30.11.2022".
8) Netum Oy: Tarjojan esittämä seniorikonsultin referenssiprojekti ei sisällöllisesti vastaa osa-alueen teemaa.
9) PTCServices Oy: Tarjoajan esittämä seniorikonsultin referenssiprojekti ei täytä sille asetettu vaatimusta "alkanut ja päättynyt aikavälillä 1.12.2017 – 30.11.2022".
Tarjousten vertailu
Hankittavien palveluiden valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin hinta-laatusuhteeltaan parasta tarjousta. Tarjouspyynnön kohdan ”Hankinnan kohteen kriteerit” mukaan hinnan painoarvo oli 50 % ja laadun 50 %.
Laadun vertailuperusteena käytettiin projektitehtävää, jonka aiheena oli "Julkishallinnon hankintatoimen kustannustehokkuuden kehittäminen". Tarjoajien tuli laatia projektisuunnitelma tarjouspyynnössä kuvattuun kohteeseen, joka arvioitiin ennalta määritettyjen kriteerien perusteella.
Hinta- ja laatuvertailut sekä laatupisteet perusteluineen ovat tämän päätöksen liitteinä.
Vertailussa kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tekivät seuraavat tarjoajat:
Osa-alue 1:
1. Deloitte Consulting Oy
2. Gofore Lead Oy
3. Vison Oy
4. Valor Partners
Osa-alue 2:
1. CGI Suomi Oy
2. Ubigu Oy
3. Vison Oy
4. KPMG Oy
5. Valor Partners
Vastuullisuus
Hankinnassa on käytetty kestävän kehityksen mukaisia kriteereitä vähimmäisvaatimuksissa. Palveluntuottajien edellytetään
huomioivan ympäristönäkökohdat palveluntuotannossaan. Tarjoajat latasivat tarjouksensa liitteeksi selvityksen kaikista ympäristönäkökohtien huomioimiseen liittyvistä toimistaan, jotka liittyvät hankittavan palvelun tuottamiseen ja joihin he sitoutuvat palveluntuotannossaan.
Sosiaalista vastuullisuutta hankinnassa edistettiin työllistämisehdolla. Tarjoajat sitoutuivat tarjouksessaan työllistämään heikossa työmarkkina-asemassa olevan työttömän työnhakijan vähintään yhdeksäksi (9) kuukaudeksi työssäoloehdon täyttävään työsuhteeseen (vähintään 18 tuntia viikossa) tai tutkintoon johtavaan oppisopimussuhteeseen aina kun palveluntuottajalta tehtyjen ostojen määrä sopimuskaudella ylittää 350 000 euroa. (350 000 eur 1 työllistettävä, 700 000 eur 2 työllistettävää, 1 050 000 eur 3 työllistettävää jne.) Kaikki tämän sopimuksen perusteella tehtyjen ostojen määrät lasketaan yhteen työllistämisehdon arvoa laskettaessa.
Sopimus ja sopimuskaudella noudatettava menettely hankinnoissa
Sopimuskausi on noin neljä (4) vuotta, sopimukset päättyvät 31.1.2027. Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua tiedoksiannosta.
Hankintasopimusta ei voida tehdä ennen kuin tarjoaja on toimittanut hankintayksikölle tarjouspyynnössä mainitut hankintalain 88 §:n mukaiset otteet rikosrekisteristä.
Hankintayksikkö tutkii otteista koskeeko tarjoajaa
jokin hankintalain 80 §:n mukainen pakollinen poissulkemisperuste.
Poissulkemisperusteen ilmetessä ratkaistaan hankintaa koskeva
päätös uudelleen oikaisemalla tätä päätöstä hankintalain 132 §:n mukaisesti.
Palvelun Tilaajat tekevät hankintoja puitejärjestelyyn valituilta palveluntuottajilta palvelukuvauksessa kuvatulla tavalla.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (13.12.2022 § 711) mukaan toimialajohtajalla on hankintavaltuudet enintään 3 miljoonan euron suuruisiin hankintoihin. Toimialajohtaja on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.
Lisätiedot
Marko Harapainen, johtava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 35937
Detta beslut publicerades 07.03.2023
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 123 ja 124 (Päätöksen kohta 3) §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta.
Sovellettava lainkohta: Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 134 § 1 mom, 163 §.
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Pöytäkirjan 124 § (Päätöksen kohdat 1, 2 ja 4).
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:
Postiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
00580 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Marko Harapainen, johtava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 35937