Tilinpäätös vuodelta 2022, Helsingin kaupunki

HEL 2022-012828
Ärende 5. / 161 §

Godkännande av Helsingfors stads bokslut för år 2022

Helsingfors stadsfullmäktige

Beslut

Stadsfullmäktige beslutade godkänna bokslutet för år 2022 utgående från att räkenskapsperiodens resultat före ändringar i reserveringar och fonder uppgår till 346 951 881,9 euro. I resultatet ingår även resultaten för stadens affärsverk och de fonder som utgör självständiga balansenheter.

Över-/underskott från de affärsverk som nämns nedan ska överföras till balansräkningens eget kapital för respektive affärsverk enligt förslag från dess direktion.

Över-/underskott i de fonder som nämns nedan ska överföras till respektive fonds fondkapital i enlighet med fondens stadgar.

Räkenskapsperiodens resultat för den övriga verksamheten ska disponeras enligt följande:

Dessutom godkände stadsfullmäktige följande två hemställningsklämmar:

1
Stadsfullmäktige förutsätter att staden utreder möjligheterna att lösa de problem med samarbetet som revisionsnämnden lyfte fram och se till att hela stadsorganisationen förbinder sig till strategins mål om hållbara trafikformer. (Otso Kivekäs)
 
 
2
Stadsfullmäktige förutsätter att staden utreder möjligheterna att följa upp målen för stadens dottersammanslutningar även i fullmäktige, exempelvis genom att behandla ägarstrategin i något lämpligt sammanhang. (Amanda Pasanen)

Behandling

På förslag av ordföranden godkände stadsfullmäktige som förfarande att diskussionen om ärendena 4 och 5 på föredragningslistan förs samtidigt.

Hemställningsklämmar

Ledamoten Otso Kivekäs understödd av ledamoten Minja Koskela föreslog följande hemställningskläm:

 
Stadsfullmäktige förutsätter att staden utreder möjligheterna att lösa de problem med samarbetet som revisionsnämnden lyfte fram och se till att hela stadsorganisationen förbinder sig till strategins mål om hållbara trafikformer.

Ledamoten Amanda Pasanen understödd av ledamoten Nina Miettinen föreslog följande hemställningskläm:

 
Stadsfullmäktige förutsätter att staden utreder möjligheterna att följa upp målen för stadens dottersammanslutningar även i fullmäktige, exempelvis genom att behandla ägarstrategin i något lämpligt sammanhang.

Stadsfullmäktige godkände stadsstyrelsens förslag.

Omröstningsordning

Hemställningsklämmarna togs särskilt upp till omröstning.

Omröstningarna

1 omröstningen

Ledamoten Otso Kivekäs förslag till hemställningskläm JA, motsätter sig NEJ

JA-förslag: Ledamoten Otso Kivekäs förslag till hemställningskläm
NEJ-förslag: Motsätter sig

Ja-röster: 47
Hilkka Ahde, Mahad Ahmed, Outi Alanko-Kahiluoto, Pentti Arajärvi, Paavo Arhinmäki, Nita Austero, Eva Biaudet, Elisa Gebhard, Nora Grotenfelt, Mia Haglund, Oona Hagman, Eveliina Heinäluoma, Fardoos Helal, Titta Hiltunen, Jenni Hjelt, Mari Holopainen, Veronika Honkasalo, Shawn Huff, Ville Jalovaara, Emma Kari, Otso Kivekäs, Mai Kivelä, Laura Kolbe, Laura Kolehmainen, Vesa Korkkula, Minja Koskela, Minna Lindgren, Ajak Majok, Petra Malin, Nina Miettinen, Sami Muttilainen, Björn Månsson, Johanna Nuorteva, Amanda Pasanen, Terhi Peltokorpi, Tuomas Rantanen, Razmyar Nasima, Minna Salminen, Pekka Sauri, Anni Sinnemäki, Osmo Soininvaara, Johanna Sydänmaa, Tuomas Tuomi-Nikula, Reetta Vanhanen, Sinikka Vepsä, Sanna Vesikansa, Ozan Yanar

Nej-röster: 8
Martina Houtsonen, Pia Kopra, Laura Korpinen, Alisa Leppäkoski, Tom Packalén, Mika Raatikainen, Wille Rydman, Juhani Strandén

Blanka: 27
Mukhtar Abib, Sirpa Asko-Seljavaara, Harry Bogomoloff, Silja Borgarsdóttir Sandelin, Maaret Castrén, Mika Ebeling, Juha Hakola, Nuutti Hyttinen, Anniina Iskanius, Marko Kettunen, Sini Korpinen, Heimo Laaksonen, Otto Meri, Seija Muurinen, Kimmo Niemelä, Matti Niiranen, Dani Niskanen, Jenni Pajunen, Petrus Pennanen, Risto Rautava, Laura Rissanen, Mirita Saxberg, Daniel Sazonov, Seida Sohrabi, Erkki Tuomioja, Juhana Vartiainen, Maarit Vierunen

Frånvarande: 3
Mikael Jungner, Atte Kaleva, Arja Karhuvaara

Stadsfullmäktige godkände ledamoten Otso Kivekäs förslag till hemställningskläm.

2 omröstningen

Ledamoten Amanda Pasanens förslag till hemställningskläm JA, motsätter sig NEJ

JA-förslag: Ledamoten Amanda Pasanens förslag till hemställningskläm
NEJ-förslag: Motsätter sig

Ja-röster: 58
Hilkka Ahde, Mahad Ahmed, Outi Alanko-Kahiluoto, Pentti Arajärvi, Paavo Arhinmäki, Nita Austero, Eva Biaudet, Silja Borgarsdóttir Sandelin, Mika Ebeling, Elisa Gebhard, Nora Grotenfelt, Mia Haglund, Oona Hagman, Eveliina Heinäluoma, Fardoos Helal, Titta Hiltunen, Jenni Hjelt, Mari Holopainen, Veronika Honkasalo, Martina Houtsonen, Shawn Huff, Nuutti Hyttinen, Ville Jalovaara, Emma Kari, Marko Kettunen, Otso Kivekäs, Mai Kivelä, Laura Kolbe, Laura Kolehmainen, Vesa Korkkula, Laura Korpinen, Minja Koskela, Alisa Leppäkoski, Minna Lindgren, Ajak Majok, Petra Malin, Nina Miettinen, Sami Muttilainen, Björn Månsson, Dani Niskanen, Johanna Nuorteva, Tom Packalén, Amanda Pasanen, Terhi Peltokorpi, Petrus Pennanen, Tuomas Rantanen, Razmyar Nasima, Minna Salminen, Pekka Sauri, Anni Sinnemäki, Osmo Soininvaara, Johanna Sydänmaa, Tuomas Tuomi-Nikula, Erkki Tuomioja, Reetta Vanhanen, Sinikka Vepsä, Sanna Vesikansa, Ozan Yanar

Blanka: 24
Mukhtar Abib, Sirpa Asko-Seljavaara, Harry Bogomoloff, Maaret Castrén, Juha Hakola, Anniina Iskanius, Pia Kopra, Sini Korpinen, Heimo Laaksonen, Otto Meri, Seija Muurinen, Kimmo Niemelä, Matti Niiranen, Jenni Pajunen, Mika Raatikainen, Risto Rautava, Laura Rissanen, Wille Rydman, Mirita Saxberg, Daniel Sazonov, Seida Sohrabi, Juhani Strandén, Juhana Vartiainen, Maarit Vierunen

Frånvarande: 3
Mikael Jungner, Atte Kaleva, Arja Karhuvaara

Stadsfullmäktige godkände ledamoten Amanda Pasanens förslag till hemställningskläm.

Till följd av ett tekniskt fel saknas en mening som beskriver driftsekonomins resultats andel av investeringarna i andra stycket i föredragandens motiveringar i det svenska protokollet. Det andra stycket i föredragandens motiveringar borde i sin helhet ha följande lydelse:

Stadens ekonomi står på stadig grund. Stadens resultat för räkenskapsperioden var 347,0 miljoner euro, vilket är 320 miljoner bättre än prognosen i budgeten. Resultatet för föregående år, 2021, var 349,6 miljoner euro. Jämfört med flera av de senaste åren låg resultatet för 2022 i stort sett på en genomsnittlig nivå. 97 procent av investeringarna kunde finansieras med driftsekonomins resultat. I förhållande till den jämförbara investeringsnivån var resultatet för 2022 något bättre än för 2020 och 2021.

Se röstningsresultatet i tabellform

Äänestys 1

Ja: Stadsfullmäktige förutsätter att staden utreder möjligheterna att lösa de problem med samarbetet som revisionsnämnden lyfte fram och se till att hela stadsorganisationen förbinder sig till strategins mål om hållbara trafikformer.

Nej: Motsätter sig

Medlem Fullmäktigegrupp
Ahde, Hilkka Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Ahmed, Mahad Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Alanko-Kahiluoto, Outi Vihreä valtuustoryhmä
Arajärvi, Pentti Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Arhinmäki, Paavo Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Austero, Nita Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Biaudet, Eva Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Gebhard, Elisa Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Grotenfelt, Nora Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Haglund, Mia Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Hagman, Oona Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Heinäluoma, Eveliina Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Helal, Fardoos Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Hiltunen, Titta Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Hjelt, Jenni Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Holopainen, Mari Vihreä valtuustoryhmä
Honkasalo, Veronika Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Huff, Shawn Vihreä valtuustoryhmä
Jalovaara, Ville Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Kari, Emma Vihreä valtuustoryhmä
Kivekäs, Otso Vihreä valtuustoryhmä
Kivelä, Mai Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Kolbe, Laura Keskustan valtuustoryhmä
Kolehmainen, Laura Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Korkkula, Vesa Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Koskela, Minja Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Lindgren, Minna Vihreä valtuustoryhmä
Majok, Ajak Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Malin, Petra Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Miettinen, Nina Vihreä valtuustoryhmä
Muttilainen, Sami Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Månsson, Björn Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Nuorteva, Johanna Vihreä valtuustoryhmä
Pasanen, Amanda Vihreä valtuustoryhmä
Peltokorpi, Terhi Keskustan valtuustoryhmä
Rantanen, Tuomas Vihreä valtuustoryhmä
Razmyar, Nasima Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Salminen, Minna Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Sauri, Pekka Vihreä valtuustoryhmä
Sinnemäki, Anni Vihreä valtuustoryhmä
Soininvaara, Osmo Vihreä valtuustoryhmä
Sydänmaa, Johanna Vihreä valtuustoryhmä
Tuomi-Nikula, Tuomas Vihreä valtuustoryhmä
Vanhanen, Reetta Vihreä valtuustoryhmä
Vepsä, Sinikka Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Vesikansa, Sanna Vihreä valtuustoryhmä
Yanar, Ozan Vihreä valtuustoryhmä
Stäng
Medlem Fullmäktigegrupp
Houtsonen, Martina Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Kopra, Pia Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Korpinen, Laura Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Leppäkoski, Alisa Ej fullmäktigegrupp
Packalén, Tom Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Raatikainen, Mika Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Rydman, Wille Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Strandén, Juhani Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Stäng
Medlem Fullmäktigegrupp
Abib, Mukhtar Kokoomuksen valtuustoryhmä
Asko-Seljavaara, Sirpa Kokoomuksen valtuustoryhmä
Bogomoloff, Harry Kokoomuksen valtuustoryhmä
Borgarsdottir Sandelin, Silja Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Castrén, Maaret Kokoomuksen valtuustoryhmä
Ebeling, Mika Kristillisdemokraattien valtuustoryhmä
Hakola, Juha Kokoomuksen valtuustoryhmä
Hyttinen, Nuutti Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Iskanius, Anniina Kokoomuksen valtuustoryhmä
Kettunen, Marko Ej fullmäktigegrupp
Korpinen, Sini Kokoomuksen valtuustoryhmä
Laaksonen, Heimo Kokoomuksen valtuustoryhmä
Meri, Otto Kokoomuksen valtuustoryhmä
Muurinen, Seija Kokoomuksen valtuustoryhmä
Niemelä, Kimmo Liike Nyt Helsinki
Niiranen, Matti Kokoomuksen valtuustoryhmä
Niskanen, Dani Kokoomuksen valtuustoryhmä
Pajunen, Jenni Kokoomuksen valtuustoryhmä
Pennanen, Petrus Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Rautava, Risto Kokoomuksen valtuustoryhmä
Rissanen, Laura Kokoomuksen valtuustoryhmä
Saxberg, Mirita Kokoomuksen valtuustoryhmä
Sazonov, Daniel Kokoomuksen valtuustoryhmä
Sohrabi, Seida Kokoomuksen valtuustoryhmä
Tuomioja, Erkki Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Vartiainen, Juhana Kokoomuksen valtuustoryhmä
Vierunen, Maarit Kokoomuksen valtuustoryhmä
Stäng
Medlem Fullmäktigegrupp
Jungner, Mikael Liike Nyt Helsinki
Kaleva, Atte Kokoomuksen valtuustoryhmä
Karhuvaara, Arja Kokoomuksen valtuustoryhmä
Stäng
Efter fullmäktigegrupp
Fullmäktigegrupp Ja Nej Tomt Bort
Vihreä valtuustoryhmä 18 0 0 0
Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä 12 0 1 0
Vasemmistoliiton valtuustoryhmä 11 0 0 0
Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä 4 0 2 0
Keskustan valtuustoryhmä 2 0 0 0
Ej fullmäktigegrupp 0 1 1 0
Kokoomuksen valtuustoryhmä 0 0 20 2
Kristillisdemokraattien valtuustoryhmä 0 0 1 0
Liike Nyt Helsinki 0 0 1 1
Perussuomalaisten valtuustoryhmä 0 7 1 0

Äänestys 2

Ja: Stadsfullmäktige förutsätter att staden utreder möjligheterna att följa upp målen för stadens dottersammanslutningar även i fullmäktige, exempelvis genom att behandla ägarstrategin i något lämpligt sammanhang.

Nej: Motsätter sig

Medlem Fullmäktigegrupp
Ahde, Hilkka Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Ahmed, Mahad Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Alanko-Kahiluoto, Outi Vihreä valtuustoryhmä
Arajärvi, Pentti Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Arhinmäki, Paavo Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Austero, Nita Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Biaudet, Eva Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Borgarsdottir Sandelin, Silja Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Ebeling, Mika Kristillisdemokraattien valtuustoryhmä
Gebhard, Elisa Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Grotenfelt, Nora Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Haglund, Mia Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Hagman, Oona Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Heinäluoma, Eveliina Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Helal, Fardoos Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Hiltunen, Titta Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Hjelt, Jenni Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Holopainen, Mari Vihreä valtuustoryhmä
Honkasalo, Veronika Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Houtsonen, Martina Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Huff, Shawn Vihreä valtuustoryhmä
Hyttinen, Nuutti Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Jalovaara, Ville Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Kari, Emma Vihreä valtuustoryhmä
Kettunen, Marko Ej fullmäktigegrupp
Kivekäs, Otso Vihreä valtuustoryhmä
Kivelä, Mai Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Kolbe, Laura Keskustan valtuustoryhmä
Kolehmainen, Laura Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Korkkula, Vesa Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Korpinen, Laura Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Koskela, Minja Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Leppäkoski, Alisa Ej fullmäktigegrupp
Lindgren, Minna Vihreä valtuustoryhmä
Majok, Ajak Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Malin, Petra Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Miettinen, Nina Vihreä valtuustoryhmä
Muttilainen, Sami Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Månsson, Björn Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Niskanen, Dani Kokoomuksen valtuustoryhmä
Nuorteva, Johanna Vihreä valtuustoryhmä
Packalén, Tom Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Pasanen, Amanda Vihreä valtuustoryhmä
Peltokorpi, Terhi Keskustan valtuustoryhmä
Pennanen, Petrus Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Rantanen, Tuomas Vihreä valtuustoryhmä
Razmyar, Nasima Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Salminen, Minna Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Sauri, Pekka Vihreä valtuustoryhmä
Sinnemäki, Anni Vihreä valtuustoryhmä
Soininvaara, Osmo Vihreä valtuustoryhmä
Sydänmaa, Johanna Vihreä valtuustoryhmä
Tuomi-Nikula, Tuomas Vihreä valtuustoryhmä
Tuomioja, Erkki Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Vanhanen, Reetta Vihreä valtuustoryhmä
Vepsä, Sinikka Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Vesikansa, Sanna Vihreä valtuustoryhmä
Yanar, Ozan Vihreä valtuustoryhmä
Stäng
Medlem Fullmäktigegrupp
Stäng
Medlem Fullmäktigegrupp
Abib, Mukhtar Kokoomuksen valtuustoryhmä
Asko-Seljavaara, Sirpa Kokoomuksen valtuustoryhmä
Bogomoloff, Harry Kokoomuksen valtuustoryhmä
Castrén, Maaret Kokoomuksen valtuustoryhmä
Hakola, Juha Kokoomuksen valtuustoryhmä
Iskanius, Anniina Kokoomuksen valtuustoryhmä
Kopra, Pia Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Korpinen, Sini Kokoomuksen valtuustoryhmä
Laaksonen, Heimo Kokoomuksen valtuustoryhmä
Meri, Otto Kokoomuksen valtuustoryhmä
Muurinen, Seija Kokoomuksen valtuustoryhmä
Niemelä, Kimmo Liike Nyt Helsinki
Niiranen, Matti Kokoomuksen valtuustoryhmä
Pajunen, Jenni Kokoomuksen valtuustoryhmä
Raatikainen, Mika Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Rautava, Risto Kokoomuksen valtuustoryhmä
Rissanen, Laura Kokoomuksen valtuustoryhmä
Rydman, Wille Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Saxberg, Mirita Kokoomuksen valtuustoryhmä
Sazonov, Daniel Kokoomuksen valtuustoryhmä
Sohrabi, Seida Kokoomuksen valtuustoryhmä
Strandén, Juhani Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Vartiainen, Juhana Kokoomuksen valtuustoryhmä
Vierunen, Maarit Kokoomuksen valtuustoryhmä
Stäng
Medlem Fullmäktigegrupp
Jungner, Mikael Liike Nyt Helsinki
Kaleva, Atte Kokoomuksen valtuustoryhmä
Karhuvaara, Arja Kokoomuksen valtuustoryhmä
Stäng
Efter fullmäktigegrupp
Fullmäktigegrupp Ja Nej Tomt Bort
Vihreä valtuustoryhmä 18 0 0 0
Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä 13 0 0 0
Vasemmistoliiton valtuustoryhmä 11 0 0 0
Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä 6 0 0 0
Perussuomalaisten valtuustoryhmä 4 0 4 0
Ej fullmäktigegrupp 2 0 0 0
Keskustan valtuustoryhmä 2 0 0 0
Kokoomuksen valtuustoryhmä 1 0 19 2
Kristillisdemokraattien valtuustoryhmä 1 0 0 0
Liike Nyt Helsinki 0 0 1 1
Stäng

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Stäng

Bokslutet för år 2022 har färdigställts. Bokslutet omfattar hela stadens bokslut och koncernbokslutet.

Stadens ekonomi står på stadig grund. Stadens resultat för räkenskapsperioden var 347,0 miljoner euro, vilket är 320 miljoner bättre än prognosen i budgeten. Resultatet för föregående år, 2021, var 349,6 miljoner euro. Jämfört med flera av de senaste åren låg resultatet för 2022 i stort sett på en genomsnittlig nivå. I förhållande till den jämförbara investeringsnivån var resultatet för 2022 något bättre än för 2020 och 2021.

Stadens verksamhetsbidrag utföll nästan helt i enlighet med budgeten. Verksamhetsbidraget försämrades med 8,0 procent från föregående år. Försämringen berodde på en ökning av verksamhetskostnaderna och delvis på inverkan av bolagiseringen av HST. Inkomsterna från försäljning av mark, byggnader och aktier (bokförs som övriga verksamhetsintäkter) stämde överens med budgeten, totalt 88,4 miljoner euro.

Stadens externa verksamhetskostnader överskred budgeten med 85,0 miljoner euro, och den jämförbara ökningen i förhållande till föregående år var 5,6 procent med beaktande av bolagiseringen av HST och förändringen i coronakostnaderna. Motsvarande ökning var 7,8 procent år 2021 och cirka 3,6 procent år 2020.

Utgifterna enligt det ekonomiska målet i stadsstrategin som dimensionerar driftsekonomins verksamhetskostnader, den så kallade ansvarsprincipen, ökade med 1,8 procent 2022. Den jämförbara tillväxten var cirka 3,0 procent med beaktande av bolagiseringen av HST och coronakostnadernas minskande inverkan. Tillväxten var långsammare än målnivån, som uppgick till 4,0 procent med beaktande av den nyaste prognosen för prisindexet för basservice (Finansministeriet 12/2022). Förändringen i kostnadsnivån överskred med råge prognosen från hösten 2021 när budgeten utarbetades. På så sätt uppfylldes ansvarsprincipen trots att verksamhetskostnaderna överskred budgeten med 85,0 miljoner euro.

Helsingfors skatteinkomster ökade med 7,1 procent från året innan (motsvarande ökning var 7,4 procent för 2021 och 2,1 procent för 2020). Utfallet för skatteinkomster blev totalt 330,0 miljoner euro bättre än budgeterat. Kommunalskatteredovisningarna ökade med 7,4 procent från året innan. Beskrivande för utvecklingen av kommunalskatteunderlaget är att de löneinkomster som redovisades i inkomstregistret ökade med 6,4 procent på riksnivå under 2022. Redovisningarna av samfundsskatt ökade med 6,7 procent från året innan, trots att kommungruppens andel av redovisningarna av samfundsskatt sänktes med 10,0 procentenheter för 2022. Samfundsskattens positiva utveckling beror på att redovisningarna av samfundens förskottsskatter ökade med 29 procent i hela landet från 2021. Statsandelarna blev 12,0 miljoner euro högre än i budgeten och uppgick till 377,6 miljoner euro. Inkomsterna från skatter och statsandelar var sammanlagt 342,0 miljoner euro större än budgeterat.

Årsbidraget var 733,0 miljoner euro, vilket är 336,0 miljoner euro större än i budgeten men en aning sämre än året innan (757,0 miljoner euro år 2021).

Coronapandemins direkta ekonomiska inverkan på Helsingfors stads verksamhetsbidrag 2022 var uppskattningsvis -24 miljoner euro, vilket är ungefär en fjärdedel av vad de uppskattades bli. I sektorerna har det emellertid uppstått ett serviceunderskott, och att täcka detta ökar stadens utgifter från och med 2022. De kompensationer av engångskaraktär som delades ut 2020–2021 via en ökning av kommungruppens andel av samfundsskatten och som ersatte ekonomiska förluster orsakade av coronapandemin slopades 2022. Kompensationerna täckte inte längre vare sig coronapandemins direkta kostnader eller kostnader som följer av serviceunderskottet.

De förluster av verksamhetsintäkter som coronapandemin orsakade staden uppgick till sammanlagt lite över 5 miljoner euro 2022 (år 2021 var motsvarande summa 23 miljoner euro).

Coronakrisen ökade stadens utgifter med sammanlagt 79,0 miljoner euro (år 2021 var motsvarande summa 276,2 miljoner euro), varav största delen, d.v.s. 71,5 miljoner euro, riktades till social- och hälsovårdssektorn. De största extra utgiftsposterna var löner, utrustning, köp av kundservice, testning, HUS-utrustning och separata coronaenheter. Social- och hälsovårdssektorn fick 58,6 miljoner euro i statsunderstöd för att täcka direkta coronakostnader.

De ekonomiska konsekvenserna av Rysslands anfallskrig i Ukraina uppgick uppskattningsvis till cirka 5 miljoner euro år 2022. De viktigaste utgiftsposterna var nödinkvartering, livsmedel och extra personal vid invandringsenheten, som ordnades via social- och hälsovårdssektorn, och undervisning som förbereder för den grundläggande utbildningen.

Trafikaffärsverket HST:s verksamhet, med undantag av funktioner i anknytning till metrons infrastruktur- och trafikavtal, överfördes 1.2.2022 till Huvudstadsregionens Stadstrafik Ab, som grundades för att omedelbart fortsätta affärsverksamheten. Den här ändringens totala inverkan på Helsingfors stads boksluts resultat 2022 var nästan neutral. De tillgångar och skulder som överfördes till bolaget i samband med överföringen av metropersonalen bokfördes som en bokföringsvinst på en miljon euro i stadens resultat. Räkenskapsperiodens överskott förbättrades med 13,0 miljoner euro, bland annat på grund av att de av HST:s investeringsreserveringar som var avsedda för investeringar som överfördes till bolaget upplöstes i slutet av januari 2022.

När man betraktar finansieringsanalysen i Helsingfors stads bokslut för 2022 måste bolagiseringen av HST:s verksamhet beaktas. I den officiella finansieringsanalysens nyckeltal ingår bokföringsmässiga poster som orsakas av att egendom överförs till bolaget. Dessa måste göras jämförbara när man utvärderar Helsingfors stads balans utifrån finansieringsanalysens nyckeltal. De jämförbara nyckeltalen framgår av tabellen ovan över finansieringsanalysen.

I och med bolagiseringen av HST:s verksamhet överfördes den egendom och de avtal som ägdes av HST och ingick i dess balans jämte tillgångar och skulder (exklusive funktionerna som gäller metrons infrastruktur och trafikantavtal) från Helsingfors stad till Huvudstadsregionens Stadstrafik Ab. Hela apportens bruttovärde uppgick till 808,6 miljoner euro. Vid apportöverlåtelsen överfördes tillgångsposterna till bolaget till bokföringsvärdet. Bokföringsvärdet för de immateriella och materiella tillgångar samt aktier och andelar som överfördes som apport uppgick till 758,0 miljoner euro. Apportöverföringen orsakade bokföringsmässiga inkomster av engångskaraktär från försäljning av bestående aktiva och investeringsutgifter på grund av tecknande av aktier samt skuld mellan bolaget och staden på grund av överföringen av egendom. Angående den egendom som överfördes tecknade staden aktier för 265,0 miljoner euro och det uppstod en skuld på 493,0 miljoner euro mellan staden och Huvudstadsregionens Stadstrafik Ab, d.v.s. ett startlån som upptas som utlåning. Överföringen av egendom orsakade inte något betydande kassaflöde mellan staden och bolaget i 2022 års bokslut.

Stadens jämförbara investeringsutgifter (när tecknandet av aktier i Huvudstadsregionens Stadstrafik Ab till ett värde av 265,0 miljoner euro frånses) uppgick till 767,1 miljoner euro år 2022, vilket var 122,5 miljoner euro mindre än år 2021. Investeringsutgifterna för 2022 blev lägre än för tidigare år, eftersom trafikaffärsverket HST bolagiserades och andra investeringar än de som gällde metrons infrastruktur överfördes till stadstrafikbolaget från och med 1.2.2022.

Den jämförbara investeringsnivån stiger till 911,0 miljoner euro när de kollektivtrafikinvesteringar som Huvudstadsregionens Stadstrafik Ab har gjort beaktas. Det är något högre än motsvarande utfall på 889,6 miljoner euro år 2021.

Investeringsutgifterna utan affärsverken uppgick till 689,1 miljoner euro, när tecknandet av aktier i Huvudstadsregionens Stadstrafik Ab frånses, d.v.s. de var 44,9 miljoner euro större än året innan. År 2021 förbrukades 644,2 miljoner euro, år 2020 förbrukades 761,5 miljoner euro och år 2019 förbrukades 639,9 miljoner euro.

HST:s investeringar uppgick till 71,1 miljoner euro år 2022. I dessa ingår utöver investeringarna i metroaffärsverksamheten även investeringar i övrig spårtrafik som före detta HST gjorde i januari före bolagiseringen. År 2021 uppgick HST:s investeringar till 242,9 miljoner euro. Eftersom Huvudstadsregionens Stadstrafik Ab investerade 144,0 miljoner euro i kollektivtrafiken 2022, uppgick HST:s och stadstrafikaffärsverkets investeringar sammanlagt till cirka 215 miljoner euro. Investeringarna i ordnandet av kollektivtrafiken var alltså något lägre 2022 än 2021.

Verksamhetens och investeringarnas kassaflöde, ett centralt nyckeltal för stadens ekonomiska situation, uppvisade ett underskott på -8,8 miljoner euro när de siffror som är jämförbara med tanke på HST:s bolagisering granskas. Verksamhetens och investeringarnas kassaflöde blev dock 455,5 miljoner euro bättre än i budgeten, vilket berodde på att skatteinkomsterna var högre och investeringsnivån var lägre än budgeterat. Utfallet för årsbidraget, d.v.s. internt tillförda medel för att täcka investeringsnivån, var ungefär på samma nivå som föregående år.

Verksamhetens och investeringarnas kassaflöde visade ett underskott år 2022. Balansen i stadens ekonomi visar fortfarande ett underskott då den betraktas via verksamhetens och investeringarnas kassaflöde.

För de jämförbara talen, med beaktande av bolagiseringen av HST, var årsbidraget i förhållandet till den faktiska investeringsnivån (procent internt tillförda medel för investeringar) 97 procent 2022, då motsvarande nyckeltal var 88 procent 2021. Helsingfors tal för 2022 är ungefär på samma nivå som till exempel Esbos och Vandas.

De senaste fem åren har årsbidraget dessutom uppgått till cirka 750,0 miljoner euro varje år (med undantag av 2020, då utfallet var något högre). Verksamhetens och investeringarnas kassaflöde har visat ett underskott de senaste fyra åren, eftersom investeringarna har varit något större än årsbidraget i flera år.

År 2022 lyfte staden nya lån på 115,0 miljoner euro i enlighet med budgeten och amorterade långfristiga lån med cirka 65,0 miljoner euro. De långfristiga lånen ökade med sammanlagt 38,0 miljoner euro netto under 2022 och stadens lånestock uppgick vid utgången av året till 951,0 miljoner euro (913,0 miljoner euro vid utgången av 2021).

Det totala beloppet för stadens kassa och bank samt finansiella värdepapper ökade med 270,8 miljoner euro under den gångna räkenskapsperioden (det minskade med 172,3 miljoner euro under 2021). Förändringen i kassamedlen förklaras huvudsakligen av att välfärdsområdena inledde sin verksamhet. Därmed fick välfärdsområdena och Helsingfors stad den första delbetalningen av 2023 års statliga finansiering för välfärdsområden redan i december 2022. Pengarna var avsedda att finansiera Helsingfors stads social-, hälsovårds- och räddningssektors verksamhet under början av 2023. Denna post på 215,0 miljoner euro, som förbättrade Helsingfors likviditet vid årsskiftet 2022–2023, syns i finansieringsanalysen under övriga förändringar av likviditeten (förändring av räntefria skulder; resultatregleringar till staten).

Stadens likvida medel ökade med 257,7 miljoner euro under året och stadens likviditet förblev stark. Stadens likvida medel uppgick till 1,4 miljarder euro vid utgången av året (i medlen ingår koncernkontomedlen för stadens dottersammanslutningar).

Helsingfors stadskoncerns resultat för 2022 var cirka 451,0 miljoner euro. Resultatet förbättrades med cirka 66,0 miljoner euro från år 2021 (år 2021 var resultatet 385,0 miljoner euro). Helsingfors stads resultat var 347,0 miljoner euro. Resultatet försvagades med 2,6 miljoner euro jämfört med året innan. Dottersammanslutningarna och samkommunerna stärkte stadskoncernens resultat med 104,0 miljoner euro (35,0 miljoner euro år 2021). Bland dottersammanslutningarna förbättrades i synnerhet Helen-koncernens resultat jämfört med 2021. Helen-koncernens resultat var 93,0 miljoner euro år 2022 (år 2021 var resultatet 55,0 miljoner euro).

Stadskoncernens överskott enligt resultaträkningen uppgick till 431,0 miljoner euro och förbättrades från året innan med 61,0 miljoner euro.

Med beaktande av stadskoncernens investeringar visade från verksamhetens och investeringarnas kassaflöde ett underskott på 671,0 miljoner euro år 2022 och var 340,0 miljoner euro lägre än 2021 års nivå (år 2021 var kassaflödet -331,0 miljoner euro). Helsingfors stads inverkan på verksamhetens och investeringarnas kassaflöde i stadskoncernen var -9,0 miljoner euro. Helen-koncernens rörelsevinst uppgick till 142,0 miljoner euro och investeringarna till 562,0 miljoner euro (investeringar i materiella och immateriella tillgångar och övriga placeringar). Helen-koncernens ökade investeringsnivå hade en betydande inverkan på underskottet i verksamhetens och investeringarnas kassaflöde i stadskoncernens finansieringsanalys.

Den totala investeringsnivån för dottersammanslutningarna som antecknats i Helsingfors koncernbokslut var 1 715 miljoner euro, nästan två gånger så hög som nivån föregående år (år 2021 var investeringsnivån 996,0 miljoner euro). Bland annat ökningen i Helen-koncernens investeringsnivå påverkade ökningen i dottersammanslutningarnas totala/sammanlagda investeringsnivå.

Den del av samkommunernas investeringar som bokfördes i Helsingfors koncernbokslut var totalt 223,0 miljoner euro. Av samkommunernas investeringar bokfördes i Helsingfors koncernbokslut för HUS del 94,7 miljoner euro (motsvarande ägarandelen på 36,2 procent) och för HRM:s del 122,3 miljoner euro (motsvarande ägarandelen på 57,56 procent).

Stadskoncernens lånestock uppgick till 6 516,0 miljoner euro, d.v.s. 9 800 euro per invånare (år 2021 var lånestocken 5 891 miljoner euro). Av detta utgjorde Helsingfors stads lånestock 951,0 miljoner euro, d.v.s. 1 431 euro per invånare. Helsingfors stads lånestock ökade med 38,0 miljoner euro och dottersammanslutningarnas och samkommunernas (i fråga om samkommunerna i förhållande till stadens ägarandel) sammanlagda lånestock ökade med cirka 588,0 miljoner euro (år 2021 var lånestocken 418,0 miljoner euro).

Helsingfors stadskoncerns relativa skuldsättning ökade till 93,6 procent. Den relativa skuldsättningen har legat på omkring 88 procent åren 2021–2018.

Enligt kommunallagen ska kommunstyrelsen i verksamhetsberättelsen lägga fram ett förslag till behandling av räkenskapsperiodens resultat. Resultaten för affärsverken och de fonder som utgör självständiga balansenheter behandlas i deras egna bokslut i enlighet med bokföringsbestämmelserna.

I bokslutets tabell 9 01 03 Upplåning och amorteringar framställs upplåning och amorteringar utifrån 2022 års budget, som ändrades i samband med bolagiseringen av trafikaffärsverket (stadsfullmäktige 18.5.2022). I stadens bokföring överfördes trafikaffärsverkets två externa lån i samband med bolagiseringen till stadens allmänna lånestock. Stadens externa lånepositioners antal ändrades inte till följd av det. De lån som överfördes bokföringstekniskt syns dock på budgetmomentet 9 01 03 som en ökning av amorteringar och i trafikaffärsverkets bokföring som en motsvarande minskning av antalet lån.

Stäng

Kaupunginhallitus 12.06.2023 § 401

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä vuoden 2022 tilinpäätöksen siten, että tilikauden tulos ennen varausten ja rahastojen muutoksia on 346 951 881,9 euroa. Tulokseen sisältyvät myös kaupungin liikelaitosten ja itsenäisinä taseyksikköinä käsiteltyjen rahastojen tulokset.

Alla olevien liikelaitosten yli- tai alijäämä siirretään ko. liikelaitoksen johtokunnan esityksen mukaisesti taseen omaan pääomaan.

Alla olevien rahastojen yli- tai alijäämä siirretään rahaston sääntöjen mukaisen ko. rahaston rahastopääomaan.

Kaupunginhallitus esitti lisäksi, että muun toiminnan tilikauden tulos käsitellään seuraavasti:

05.06.2023 Pöydälle

27.03.2023 Ehdotuksen mukaan

20.03.2023 Pöydälle

Esittelijä
pormestari
Juhana Vartiainen
Lisätiedot

Pia Ojavuo, talousarviopäällikkö, puhelin: +358931076759

pia.ojavuo@hel.fi

Tuula Saxholm, rahoitusjohtaja, puhelin: 310 36250

tuula.saxholm@hel.fi

Anniina Kitula, toimitusjohtaja, puhelin: 310 25100

anniina.kitula@hel.fi

Keskushallinto Kaupunginkanslia Kansliapäällikkö 24.04.2023 § 60

Päätös

Kansliapäällikkö päätti hyväksyä kaupunginkanslian vuoden 2022 tilinpäätöstiedot liitteiden mukaan.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupungin hallintosäännön 12 luvun 1 § 15 kohdan mukaan kansliapäällikkö hyväksyy kaupunginkanslian tilinpäätöstiedot. Kaupunginkanslia on laatinut tilinpäätöksen kaupungin ohjeiden ja aikataulujen mukaisesti.

Lisätiedot

Helena Tunttunen, taloussuunnittelija, puhelin: 310 33115

helena.tunttunen@hel.fi

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta 28.03.2023 § 40

Päätös

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta hyväksyi kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan vuoden 2022 tilinpäätöksen.

Käsittely

Asian aikana kuultavana oli talous- ja suunnittelupäällikkö Mika Malmberg. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Esittelijä
vs. hallintojohtaja
Petteri Huurre
Lisätiedot

Mika Malmberg, talous- ja suunnittelupäällikkö, puhelin: +358405823381

mika.malmberg@hel.fi

Ari Tirri, talouspäällikkö, puhelin: 310 85510

ari.tirri@hel.fi

Kasvatus- ja koulutuslautakunta 21.03.2023 § 54

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti merkitä tiedoksi yhteenvedon kasvatuksen ja koulutuksen toimialan vuoden 2022 talousarvion toteutumisesta sekä liitteenä olevan selonteon riskienhallinnan ja sisäisen valvonnan tilasta.

Käsittely

Asian aikana kuultavana oli talous- ja suunnittelupäällikkö Tero Vuontisjärvi.

Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Esittelijä
vs. kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Outi Salo
Lisätiedot

Tero Vuontisjärvi, talous- ja suunnittelupäällikkö, puhelin: 310 80295

tero.vuontisjarvi@hel.fi

Anna-Riitta Tarkkala-Hellström, suunnittelupäällikkö, puhelin: 310 86442

anna.tarkkala-hellstrom@hel.fi

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta 14.03.2023 § 37

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti hyväksyä pelastuslaitoksen vuoden 2022 tilinpäätöksen.

14.03.2023 Ehdotuksen mukaan

Esittelijä
sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot

Henri Nordenswan, yhteyspäällikkö, puhelin: 310 30010

henri.nordenswan@hel.fi

Liikenneliikelaitoksen johtokunta 09.03.2023 § 14

Päätös

Johtokunta hyväksyi liikenneliikelaitoksen (HKL) vuoden 2022 tilinpäätöksen.

Johtokunta lähettää liikenneliikelaitoksen tilinpäätöksen edelleen kaupunginhallitukselle, kun kaikki johtokunnan jäsenet ovat tilinpäätöksen allekirjoittaneet, maininnalla, että tehdyn 14.165.584,53 euron poistoeron vähennyksen ja 1.616.777,43 euron investointivarauksen vähennyksen jälkeen tilikauden tulos on ylijäämäinen 18.853.217,40 euroa ja että tilikauden ylijäämä siirretään liikenneliikelaitoksen taseen omaan pääomaan.

Käsittely

Asian esittelyn aikana paikalla oli asiantuntijana Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n taloussuunnittelupäällikkö Ari Päivärinta. Asiantuntija poistui kokouksesta asian esittelyn jälkeen.

Esittelijä
toimitusjohtaja
Saara Kanto
Lisätiedot

Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 310 20277

saara.kanto@hel.fi

Työterveysliikelaitoksen johtokunta 03.03.2023 § 6

Päätös

Työterveysliikelaitoksen johtokunta päätti hyväksyä ja allekirjoittaa liikelaitoksen tilinpäätöksen tilikaudelta 1.1-31.12.2022. Samalla johtokunta päätti esittää kaupunginhallitukselle, että tilikauden alijäämä yhteensä 880 904,93 euroa, siirretään liikelaitoksen taseen omaan pääomaan.

Lisäksi johtokunta totesi, että tilinpäätöksen riskitarkastelussa todetusti muutostilanne on lisännyt toiminnan riskejä ja vaikuttanut liikelaitoksen palvelukykyyn. Useat riskit ja hallintakeinot ovat kaupunkitasoisia, eivätkä ole liikelaitoksen keinoin vaikutettavissa.

Käsittely

Esittelijä muutti esitystään siten, että lisäksi johtokunta toteaa, että tilinpäätöksen riskitarkastelussa todetusti muutostilanne on lisännyt toiminnan riskejä ja vaikuttanut liikelaitoksen palvelukykyyn. Useat riskit ja hallintakeinot ovat kaupunkitasoisia, eivätkä ole liikelaitoksen keinoin vaikutettavissa.

Esittelijä
toimitusjohtaja
Marko Karvinen
Lisätiedot

Katariina Niemelä, hallintopäällikkö, puhelin: +358931054082

katariina.niemela@hel.fi

Kaupunkiympäristölautakunta 28.02.2023 § 106

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä kaupunkiympäristön toimialan toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen vuodelta 2022.

Kaupunkiympäristön toimialan tilinpäätös ja toimintakertomus vuodelta 2022 on esitetty liitteessä 1.

Käsittely

Asian aikana kuultavina olivat talous- ja suunnittelupäällikkö
Leena Sutela, tiimipäällikkö Jaana Lehtioksa, tilapäällikkö Sari Hilden ja tiimipäällikkö Mia Numminen. Asiantuntijat poistuivat kuulemisensa jälkeen kokouksesta

Esittelijä
kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot

Leena Sutela, talous- ja suunnittelupäällikkö, puhelin: 310 39841

leena.sutela@hel.fi

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta 16.02.2023 § 15

Päätös

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti hyväksyä Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen tilinpäätöksen tilikaudelta 1.1.–31.12.2022 sekä esitti kaupunginhallitukselle, että tilikauden alijäämä -2 405 170,04 euroa siirretään rakentamispalveluliikelaitoksen taseen omaan pääomaan.

Esittelijä
toimitusjohtaja
Timo Martiskainen
Lisätiedot

Simo Aapro, talouspäällikkö, puhelin: 310 76524

simo.aapro@hel.fi

Taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta 13.02.2023 § 9

Päätös

Taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta päätti hyväksyä Helsingin kaupungin taloushallintopalveluliikelaitoksen tilinpäätöksen tilikaudelta 1.1. - 31.12.2022 ehdotuksen kokouksessa muutetun liitteen nro 2 olevan tilinpäätöskirjan mukaisesti sekä päätti esittää kaupunginhallitukselle, että tilikauden alijäämä 1 043 625,53 euroa siirretään Taloushallintopalveluliikelaitoksen edellisten tilikausien yli-/alijäämiin.

Esittelijä
toimitusjohtaja
Anniina Kitula
Lisätiedot

Mari Kärnä, talouspäällikkö, puhelin: 09 310 25106

mari.karna@hel.fi

Tarkastuslautakunta 07.02.2023 § 11

Päätös

Tarkastuslautakunta päätti hyväksyä tarkastustoimen vuoden 2022 tulosbudjetin toteumatiedot ja vuoden 2022 tilinpäätöstiedot.

Esittelijä
tarkastusjohtaja
Timo Terävä
Lisätiedot

Vilma Lamminpää, controller, puhelin: +358931036581

vilma.lamminpaa@hel.fi

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta 06.02.2023 § 7

Päätös

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päätti hyväksyä ja allekirjoittaa Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitoksen tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen tilikaudelta 1.1. - 31.12.2022 kokouksessa keskustelluilla tarkennuksilla esitettäväksi edelleen kaupunginhallitukselle.

Esittelijä
toimitusjohtaja
Minna Hoffström
Lisätiedot

Sirkka Ilmoniemi, kirjanpitopäällikkö, puhelin: +358 9 310 27805

sirkka.ilmoniemi@hel.fi

Mikael Neuvonen, päällikkö, puhelin: +358 9 310 27752

mikael.neuvonen@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 28.06.2023

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av kommunmedlemmarna
Besvärstid

Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Kommunalbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag

Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.

Besvärsmyndighet

Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens besöksadress från och med 29.5.2023 är den följande

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000

Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften ska uppges:

  1. det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
  2. till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
  3. grunderna för yrkandena;
  4. vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.

Besvären ska också innehålla uppgift om postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.

När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden i fråga får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.

Till besvärsskriften ska följande fogas:

  1. det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
  2. utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
  3. de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift

Hos den som har inlett ett ärende som gäller sökande av ändring tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015).
Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

Skyddad e-post: https://securemail.hel.fi/

Använd alltid skyddad e-post när du skickar personliga uppgifter.

Nämn alltid diarienumret (t.ex. HEL 2021-000123) i ditt meddelande om ditt ärende redan har upptagits till behandling vid Helsingfors stad.

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB 10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
09 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00

Stäng

Föredragande

Stadsstyrelsen

Mer information fås av

Pia Ojavuo, budgetchef, telefon: +358931076759

pia.ojavuo@hel.fi

Tuula Saxholm, finansdirektör, telefon: 09 310 36250

tuula.saxholm@hel.fi

Anniina Kitula, verkställande direktör, telefon: 09 310 25100

anniina.kitula@hel.fi