Lastensuojelun perhehoidon hoitopalkkion korotus 1.11.2022 alkaen

HEL 2022-012967
Ärendet har nyare handläggningar
§ 157
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Lastensuojelun perhehoidon hoitopalkkion muutos ja kilometrikorvauksen korotus 1.11.2022 alkaen

Social- och hälsovårdssektorns sektorchef

Päätös

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti hyväksyä lastensuojelun ja perhesosiaalityön perhehoidon hoitopalkkiot ja kulujen korvaukset 1.11.2022 alkaen liitteenä olevan maksutaulukon mukaisesti seuraavilla muutoksilla:

1. Vastaanottoperhetoiminnan palkkioihin lisätään vastaanottoperheen sijaishoitajan tuntiperustainen hoitopalkkio 13,13 euroa. Edellä mainittu ja toimeksiantosopimuksessa sovittu hoitopalkkion määrä on tarkistettava kalenterivuosittain työntekijän eläkelain (395/2006) 96 §:ssä tarkoitetulla palkkakertoimella.

2. Perhehoidossa, ja tukiperhetoiminnassa korotetaan 1.11.2022 alkaen kilometrikorvaus 0,20 eurosta 0,33 euroon kilometriltä.

3. Vastaanottoperhetoiminnassa korotetaan 1.11.2022 alkaen kilometrikorvaus 0,20 eurosta 0,33 euroon kilometriltä. Korotus koskee ennen vuotta 2021 tehtyjä toimeksiantosopimuksia.

4. Kilometrikorvauksen määrä sidotaan vastaamaan Kansaneläkelaitoksen kilometrikorvausta.

5. Vastaanottoperhetoiminnassa korotetaan 1.112022. alkaen kulukorvausta 1,26 eurolla / vrk. Korotus koskee vuoden 2021 aikana tai sen jälkeen tehtyjä toimeksiantosopimuksia.

6. Maksetaan Perhehoitolain 3§:n mukaisesta osa-aikaisesta perhehoidosta hoidettavan kotona perhehoitajalle palkkiota puolet hoitopalkkion vähimmäismäärästä (847,24 euroa). Vuonna 2022 palkkio on 423,62 euroa.

Päätöksen perustelut

Sosiaali- ja terveyslautakunnan 6.11.2018 § 288 tekemän päätöksen mukaan sosiaali- ja terveystoimialan toimialan toimialajohtaja päättää sosiaalihuollontoimeenpanoon liittyvien palkkioiden ja korvausten määrien muista kuin laissa säädetyistä tarkistuksista ja muutoksista.

1. Vastaanottoperhetoiminnassa perhehoitajan tueksi on ollut mahdollista käyttää lastenhoitajaa viisi tuntia kuukaudessa kutakin perheessä hoidossa olevaa lasta kohden. Näitä henkilöitä on vastaanottoperhetoiminnassa kutsuttu tuntityöntekijöiksi. Tuntityöntekijät ovat pääsääntöisesti olleet perheen lähipiiristä ja perhehoitajan arvion mukaan soveltuvia tehtävään. Vastaanottoperhetoiminnan johtava ohjaaja on tavannut nämä henkilöt ja heiltä on tarkistettu rikosrekisteriotteet.

Tuntityöntekijät ovat olleet kaupungin palkkaamia työntekijöitä ja heille on maksettu palkkaa saman verran kuin vastaanottolaitoksen koulutasoiselle hoitajalle. Osa tuntityöntekijöistä on toiminut perheessä myös sijaishoitajana, jolloin he ovat käyneet läpi myös sijaishoitajan lyhyen rekrytointi- ja valmennusprosessin. 

Toiminnan selkeyttämisen ja resurssien tehokkaan kohdentamisen vuoksi siirrytään käyttämään sijaishoitajia nykyisen toimintamallin sijaan. Siirtymistä sijaishoitajien käyttöön puoltaa, ettei heiltä tarvitse kerätä rokotustietoja, eikä yksittäisistä lyhyistä sijaisuuksista tarvitse tehdä etukäteen kustakin omaa sopimusta. Perhehoitajien tuki vahvistuu, kun he voivat käyttää tarpeen mukaan sijaishoitajaa myös aikoina, jolloin työntekijälle muodostuisi erillisiä työaikakorvauksia. Sijaishoitajat voivat kuljettaa autolla lapsia esimerkiksi läheisten tapaamisiin toisin kuin kaupungin työntekijät.

Sijaishoitajille on sovittu perhehoidon palvelujen kanssa yhteistyössä oma rekrytointi- ja valmennusmalli, joka jakautuu kahteen eri vaihtoehtoon. Sijaishoitajat, jotka hoitavat lapsia muutamasta tunnista enintään kahteen vuorokauteen ja sijaishoitajat, jotka voivat toimia vastaanottoperheenä pidemmän vapaan ajan.

Vastaanottoperhetoiminnassa sijaishoitajalle maksetaan hoidon ajalta samat palkkiot kuin varsinaiselle perhehoitajalle. Kulukorvaus maksetaan siihen talouteen, jossa lasta tosiasiallisesti hoidetaan eli joko vastaanottoperheelle tai sijaishoitajalle. Vastaanottoperhetoiminnan maksuissa ei ole tällä hetkellä mahdollista maksaa tuntiperusteista hoitopalkkiota.  

2. 3. ja 4.

Oman auton käytöstä perhehoitajille maksettavissa kilometrikorvauksissa on pidetty verrokkina Kansaneläkelaitoksen kilometrikorvauksia, jotka 1.7. 2022 nousivat 0,20 eurosta 0,33 euroon kilometriltä perusteena kohonneet käyttökustannukset.

5. Vastaanottoperhetoiminnassa vuoden 2021 aikana tai sen jälkeen tehdyn toimeksiantosopimuksen mukaan perhehoitajalle ei makseta erillistä kilometrikorvausta, matkakulut sisältyvät kulukorvaukseen. Kulukorvauksen matkakulujen laskennallista osuutta nostetaan vastaamaan Kansaneläkelaitoksen kilometrikorvauksen nostoa.

6. Lastensuojelun perhehoidossa on tullut erityisesti jälkihuoltonuorten itsenäistymisvaiheessa esiin tarve perhehoitoon hoidettavan kotona. Nuoren sijaisvanhemmat tukevat omaan asuntoon muuttanutta nuorta alkuvaiheessa käymällä nuoren luona useitakin kertoja viikossa auttaen käytännön asioiden hoidossa. Haastavassa itsenäistymisvaiheessa myös sijaisvanhempien henkinen tuki on varsinkin erityistarpeisille nuorille usein paras ja kustannustehokkain tuen muoto.

Perhehoito on lastensuojelulain mukaan sijaishuollon ensisijainen muoto. Perhehoidon osuuden lisääminen sijaishuollon hoitovuorokausista on ollut pitkään Helsingin kaupungin strategisena tavoitteena. Oman perhehoidon osuuden vahvistaminen suhteessa ostopalveluihin edellyttää perhehoitajien saatavuuden turvaamista kilpaillussa toimintaympäristössä sekä perhehoidon tukimuotojen ja palvelujen jatkuvaa kehittämistä perhehoidon sijoitusten laadun ja asiakkaan tarpeen mukaisen keston turvaamiseksi.

Kustannusvaikutukset

Esitetty sijaishoitajan tuntiperustainen hoitopalkkio on sama kuin palkka, joka on maksettu tuntityöntekijöille. Osalle tuntityöntekijöistä on maksettu epäpätevyysalennusta 5%, mutta toisaalta tuntityöntekijöiden käytöstä on aiheutunut jonkin verran työaikakorvauksia. Menot kohdistuvat tosiasiallisesti vastaanottoperhetoimintaan, eivätkä aiheuta merkittäviä kustannusten muutoksia.

Kilometrikorvausten noston arvioitu kustannusvaikutus vuonna 2023 on perhehoidon osalta noin 47000€, tukiperhetoiminnan osalta noin 10000€ ja vastaanottoperhetoiminnan osalta noin 12000€. Yhteensä kilometrikorvauksen muutoksen arvioitu kustannusvaikutus on 69000€.

Detta beslut publicerades 07.11.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Anita Lindfors, lastensuojelupalvelujen päällikkö, puhelin: 09 310 43059

anita.lindfors@hel.fi

Karoliina Härkönen, lastenkodin johtaja, puhelin: 09 310 52565

karoliina.harkonen@hel.fi

Beslutsfattare

Juha Jolkkonen
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja