Tutkimuslupa, Erfarenheter av implementeringen av datasystemet Apotti inom svenskspråkig socialservice

HEL 2022-013118
Ärendet har nyare handläggningar
§ 79
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Forskningstillstånd till pro gradu-avhandlingen: "Erfarenheter av implementeringen av datasystemet Apotti inom svenskspråkig socialservice: En innehållsanalys bland personalgrupper”

Direktör för familje- och socialtjänster

Beslut

Direktör för familje- och socialtjänsterna beviljade forskningstillstånd till ********** pro gradu-avhandling "Erfarenheter av implementeringen av datasystemet Apotti inom svenskspråkig socialservice: En innehållsanalys bland personalgrupper”. Kontaktperson för forskningen är ledande socialarbetare

**********

Forskningstillståndet är i kraft tills 30.9.2023.

I forskningen tillämpas följande villkor:

De personer som deltagit i forskningen får ej igenkännas i forskningsrapporten.

Forskningen innebär inga kostnader för social- och hälsovårdssektorn.

Vid förfrågan presenterar forskaren avgiftsfritt forskningsresultat inom social- och hälsovårdssektorn.

Forskaren förbinder sig att följa EU:s allmänna dataskyddsförordning, dataskyddslag (1050/2018) och annan ikraftvarande lagstiftning som ställer krav för forskare.

Elektronisk forskningsrapport eller dess adress skickas för social- och hälsovårdssektorns bruk till adressen: tutkimusluvat.sote@hel.fi. Forskningsrapporten kommer att vara tillgänglig för personalen på social- och hälsovårdssektorns interna websidor.

Beslutsmotivering

Syftet med avhandlingen är att undersöka hur anställda inom familje- och socialtjänster upplever att implementeringen av klient- och patientdatasystemet Apotti påverkat deras praktiska vardag med betoning på det svenskspråkiga klientarbetet. Vidare vill forskaren belysa möjliga förändringar implementeringen lett till, vilka möjliga utmaningar eller fördelar de anställda stött på samt vilka möjliga lösningar de hittat. Forskningsfrågorna är: 1) Vilka erfarenheter har anställda inom familje- och socialtjänster av implementeringen av Apotti med tanke på deras praktiska vardag? 2) Hur har implementeringen av Apotti inverkat på deras arbete med klienter? Vilka språkliga dimensioner möter de? 3) Vilka möjliga utmaningar/möjligheter har anställda inom familje- och socialtjänster stött på i och med implementeringen av Apotti? Hur syns dessa i deras praktiska vardag? Avhandlingen är en uppföljningsstudie till en praktikforskningsrapport och forskaren ansöker om fortsatt forskningstillstånd för praktikforskningsmaterialet som samlades in för ett år sedan (HEL 2021-012676).

Forskaren kommer att utföra två gruppintervjuer med sammanlagt 6-8 anställda inom familje- och socialtjänster i Helsingfors. Deltagarna i studien kommer att förses med en informations- och samtyckesblankett. Materialet kommer att analyseras genom en teoristyrd innehållsanalys. Direkta identifieringsuppgifter raderas under analysfasen och lagras separat från det forskningsmaterial som ska analyseras. Materialet kommer att bevaras digitalt och skyddas genom användarnamn och lösenord. Forskningsmaterialet förstörs efter avslutad forskningsstudie.

Enligt § 134 i social- och hälsovårdsnämndens beslut 8.5.2018 beslutar direktören för familje- och socialtjänsterna om socialvårdens dokumentation och hälsovårdens patiensdokumentation (som gäller familje- och socialtjänster och förvaltning).

Detta beslut publicerades 17.11.2022

Anvisningar om hur man begär omprövning

Den som är missnöjd med beslutet kan framställa en skriftlig begäran om omprövning. Ändring i beslutet får inte sökas genom besvär hos domstol.

Rätt att begära omprövning

Omprövning får begäras

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av kommunmedlemmarna
Den tid inom vilken omprövning ska begäras

Omprövning ska begäras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet.

Begäran om omprövning ska inlämnas till Helsingfors stads registratorskontor senast den bestämda tidens sista dag under registratorskontorets öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

Dagen för delfåendet räknas inte in i den bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får begäran om omprövning inlämnas första vardagen därefter.

Omprövningsmyndighet

Omprövning begärs hos Helsingfors stads social- och hälsovårdsnämnd.

Omprövningsmyndighetens kontaktuppgifter är:

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB 10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
09 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00.

Formen för och innehållet i begäran om omprövning

Begäran om omprövning ska göras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I begäran om omprövning ska uppges

  • det beslut som begäran om omprövning gäller
  • hurdan omprövning som begärs
  • på vilka grunder omprövning begärs
  • vem som begär omprövning
  • på vilka grunder den som begär omprövning är berättigad att göra detta
  • kontaktuppgifter till den som begär omprövning
Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor

Stäng

Mer information fås av

Ida Nikula, utvecklingskonsult, telefon: 050 5489063

ida.nikula@hel.fi

Beslutsfattare

Maarit Sulavuori
perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja

Bilagor

1. Confidential: MyndOffL (621/1999) 24.1 § 21 p
2. Confidential: MyndOffL (621/1999) 24.1 § 21 p
3. Confidential: MyndOffL (621/1999) 24.1 § 21 p

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.