Avustuksen myöntäminen, Taide- ja kulttuuriavustukset 2023, toiminta-avustukset, monivuotiset ja valtionosuutta saavat toimijat

HEL 2022-013741
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 8. / 42 §

Toiminta-avustukset vuodelle 2023, valtionosuutta saavat toimijat ja monivuotiset avustukset

Kultur- och bibliotekssektionen

Päätös

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaosto myönsi taide- ja kulttuuriavustusten toiminta-avustuksia vuoden 2023 määrärahoista yhteensä 4 134 200 euroa liitteen 1 mukaisesti 25:lle esittävän taiteen valtionosuutta saavalle toimijalle. Avustuksista 23 myönnetään monivuotisina kaudelle 2023–2026 ja kaksi yksivuotisina vuodelle 2023. Avustukset ovat harkinnanvaraisia.

Ohjeet avustuksen saajille

Toiminta-avustukset maksetaan avustuksen suuruudesta riippuen 1–3 erässä. Alle 20 000 euron avustukset maksetaan yhdessä erässä 13.1.2023. 20 000–50 000 euron avustukset kahdessa erässä 13.1. ja 7.4.2023. Yli 50 000 euron avustukset maksetaan kolmessa erässä 13.1., 7.4. ja 7.9.2023.

Mikäli avustuksen saaja on velkaa kaupungille, kuitataan myönnetystä avustuksesta kaupungin perimiskelpoinen saatava avustuksen saajalta.

Ohjeet avustuksen käyttämisestä, raportoinnista, avustuksen maksamisesta ja Helsinki-tunnuksen käytöstä löytyvät toimialan nettisivuilta www.hel.fi/kulttuurinavustukset > Avustuksen käyttäminen ja raportointi:

Avustukseen sovelletaan Helsingin kaupungin yleisiä avustusehtoja. Kaupungilla on oikeus periä avustus tai sen osa takaisin avustusehtojen mukaisesti.

Vuosina 2023–2026 monivuotisuuden piirissä olevien toimijoiden avustus vahvistetaan hakemuksesta vuosittain ja tavoitteena on, että avustus pysyy vähintään samansuuruisena kuin vuonna 2023 edellyttäen että tarkoitukseen on käyttävissä tarvittavat määrärahat.

Sekä yksivuotisten että monivuotisten toiminta-avustusten hakemukset seuraavalle vuodelle on toimitettava 31.8.2023 mennessä.

Käsittely

Asian aikana kuultavina olivat projektisuunnittelija Inka Kunnala ja erityissuunnittelija Nina Gran.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Kulttuuri- ja vapaa-ajan lautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaosto päätti monivuotisten toiminta-avustusten toisesta hankekaudesta 19.4.2022, § 10. Päätöksen mukaisesti esittävän taiteen valtionosuutta saavien toimijoiden on mahdollista hakea toiminta-avustusta monivuotisena kaudelle 2023–2026. Toiminta-avustushaku avautui 1.6.2022 ja päättyi 31.8.2022 klo 16. Määräaikaan mennessä toiminta-avustusta haki 25 esittävän taiteen edistämisestä säädetyn lain piirissä olevaa, valtionosuutta saavaa toimijaa. Näistä 23 haki avustusta monivuotisena kaudelle 2023–2026 ja kaksi toimijaa haki toiminta-avustusta yksivuotisena vuodelle 2023. Avustusta haettiin yhteensä 5 604 000 eurolla.

Kulttuuri- ja kirjastojaostolla on vuonna 2023 käytettävissä 17 120 000 euron avustusmääräraha. Ennen tämän kokouksen päätöksiä määrärahasta on käyttämättä 10 627 000 euroa.

Vuoden 2022 alusta tuli voimaan laki esittävän taiteen edistämisestä. Laki korvasi aiemman teatteri- ja orkesterilain. Opetus- ja kulttuuriministeriö hyväksyi valtionosuuden piiriin 100 esittävän taiteen toimintayksikköä. Yhteensä 29 toimintayksikön kotipaikka on Helsinki. Uusia valtionosuuden piiriin hyväksyttyjä toimijoita oli musiikin toimijoista kolme ja muun esittävän taiteen toimijoista 12. Näistä toimintayksiköistä helsinkiläisiä oli musiikin osalta kaksi ja muun esittävän taiteen toimijoista yhdeksän.

Valtionosuudessa rahoituksen pyrkimyksenä on, että rahoitus toteutuisi tasasuhteissa kuntien, valtion ja toimijoiden oman rahoituksen osalta. Esittävän taiteen edistämisen lain ja valtionosuuden piiriin hyväksymisen yhteydessä on kiinnitetty huomiota toimijoiden rahoituspohjaan ja sen kehittämistarpeisiin. Tällaisina voidaan nähdä esimerkiksi kunnan rahoituksen matala taso tai rahoituksen perustuminen hankerahoitukseen.

Kulttuuri- ja vapaa-ajan lautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaosto linjasi 7.12.2021, § 41 päätöksen yhteydessä, että jatkossa valtionosuutta saavien toimijoiden Helsingin tuen tavoitteena olisi ensivaiheessa 15 % taso toiminnan toteutuneista kuluista. Tämä ei kuitenkaan muodosta mekaanisen tasaista avustuksen nostovelvoitetta. Avustukset ovat harkinnanvaraisia.

Valtionosuutta saavien toimijoiden toiminta-avustushakemusten arvioinnissa on kiinnitetty huomiota kuntarahoituksen tasoon kulttuuri- ja kirjastojaoston 7.12.2021, § 41 päätöksen mukaisesti. Arvioinnissa on huomioitu toimintayksikön toteutuneet kulut vuosien 2019–2021 keskiarvona ja sitä on verrattu kuntarahoituksen tasoon. Lisäksi arvioinnissa on huomioitu seuraavat arviointiperusteet:

Toiminnan laatu, tuotannollinen ja taloudellinen

  • toiminnan vakiintuneisuus ja toiminnan taso
  • toimijalla on edellytykset ylläpitää saavutettua toiminnan tasoa
  • hankekaudelle laaditut toimintasuunnitelma ja talousarvio ovat realistisia ja toteuttamiskelpoisia.

Toiminnan laatu, taiteellinen ja sisällöllinen

  • taiteellinen näkemys ja ammattitaito

Kokonaisarvioinnin perusteella valtionosuutta saavien toimijoiden avustuksia esitetään nyt korotettavaksi maltillisesti rahoituspohjan tasaamiseksi. Korotuksia on suunnattu toimijoille, joiden kuntarahoituksen taso on ollut vertailuryhmässään matala. Lisäksi korotuksissa on painotettu valtionosuusjärjestelmän piiriin vuonna 2022 tulleita toimijoita, joiden kuntarahoituksen osuus toteutuneista menoista on ollut vertailuryhmässä verraten matala.

Monivuotisen toiminta-avustuksen tarkoituksena on sitoutua valtionosuusjärjestelmän piirissä oleviin toimintayksiköihin pitkäjänteisesti ja vakaasti. Lisäksi halutaan vahvistaa näiden toimijoiden kumppanuussuhdetta sekä osaltaan keventää hakuprosessia.

Monivuotista toiminta-avustusta saavat toimijat ovat avustusta hakiessaan sitoutuneet ottamaan käyttöön tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman ja toiminnan itsearvioinnin työkalun, jossa yhteisö yhteistyössä työntekijöidensä ja esimerkiksi taustayhdistyksen hallituksen kanssa arvioi toimintansa tasoa ja kehittymistä ainakin työhyvinvoinnin ja johtamisosaamisen osalta. Toimija sitoutuu myös osallistumaan kulttuurin edistämisen palvelun toteuttamiin kumppanuuskeskusteluihin, joissa itsearvioinnin tuloksia tarkastellaan ja raportoi niistä toimintakertomuksessa. Edellisen vuoden avustuksen käyttöä valvotaan toiminta-avustuksen hakemisen yhteydessä ja tarkemmin tätä seuraavana vuonna valmistuvien tilinpäätösten ja toimintakertomusten kautta.

Toimivalta ja avustustoimintaa koskevat päätökset

Kaupungin hallintosäännön, 17 luku, § 1, mukaisesti kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää avustusmäärärahojen jakamisen periaatteet.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta on päättänyt kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan yhteiset avustusperiaatteet 14.12.2021, § 202 ja täydentänyt 15.3.2022, § 47 avustusperiaatteita Helsingin kaupunkia velvoittavilla pakotteilla.

Kaupungin hallintosäännön, 17 luku, § 2, mukaisesti kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaosto päättää jaoston käytettävissä olevien avustusmäärärahojen jakamisesta (kohta 3) sekä hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää avustusmäärärahojen jakamisesta (kohta 4).

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaosto on hyväksynyt tarkemmat avustuslajit ja arviointiperusteet 17.5.2022, § 16.

Lisäksi avustustoiminnassa noudatetaan kaupunginhallituksen 28.10.2019, § 723 päättämiä Helsingin kaupungin avustusten yleisohjeita.

Valtiotukiarviointi

Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 107 (1) artiklan mukaan, jollei perussopimuksissa toisin määrätä, jäsenvaltion myöntämä taikka valtion varoista muodossa tai toisessa myönnetty tuki, joka vääristää tai uhkaa vääristää kilpailua suosimalla jotakin yritystä tai tuotannonalaa, ei sovellu sisämarkkinoille, siltä osin kuin se vaikuttaa jäsenvaltioiden väliseen kauppaan. Asian valmistelun yhteydessä on kaikkien tuettavaksi esitettävien toimijoiden osalta erikseen arvioitu, täyttyvätkö SEUT 107 (1) artiklan kriteerit.

Arvioinnissa on päädytty siihen, että kaikkien tuettavaksi esitettyjen toimijoiden osalta SEUT 107 (1) artiklan kaikki kriteerit eivät täyty. Arvioinnissa on katsottu, että tuettu toiminta ei vaikuta jäsenvaltioiden väliseen kauppaan, sillä toiminta on alueellista, se ei todennäköisesti houkuttele käyttäjiä tai vierailijoita muissa jäsenvaltioissa järjestettävästä samanlaisesta toiminnasta ja tuen vaikutus rajat ylittäviin investointeihin tai sijoittautumisen edellytyksiin on todennäköisesti enintään marginaalinen. (Komission tiedonanto valtiontuen käsitteestä 2016/C 262/01 kohdat 196, 197). Näin ollen EU:n valtiontukisäännökset eivät tule sovellettaviksi.

Stäng

Detta beslut publicerades 12.12.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

kulttuurin edistämisen päällikkö
Veikko Kunnas

Mer information fås av

Inka Kunnala, projektisuunnittelija, puhelin: 09 310 33169

inka.kunnala@hel.fi

Bilagor

2. Kuvaukset_TKA 2023_Toiminta-avustukset_VOS ja monivuotiset

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.