Aukioloajat, päiväkoti Sparven suljetaan 24.11.2022 klo 16.00
Förkortad öppethållningstid av Daghemmet Sparven
Beslut
Chefen för småbarnspedagogik beslutade förkorta Daghemmet Sparvens öppethållningstid 24.11.2022 enligt följande:
Verksamhetsställe Dh Sparven
Förkortad verksamhetstid 24.11.2022 stänger kl. 16.00
Motivering Oväntat personalunderskott
Daghemsföreståndaren har informerat alla vårdnadshavare per epost.
Beslutsmotivering
Enligt kapitel 15, § 8 punkt 2 i Helsingfors stads förvaltningsstadga beslutar chefen för småbarnspedagogiken om att helt eller delvis stänga svenska daghemsenheter för högst fem dagar samt om högst två timmar långa avvikelser från öppettiderna under högst en vecka.
Enligt 35 § i lagen om småbarnspedagogik ska det på ett daghem finnas ett tillräckligt antal anställda i fostrings-, undervisnings- och vårduppgifter som i relation till antalet barn, deras ålder och den tid de dagligen tillbringar i småbarnspedagogik har yrkesmässig behörighet som lärare, socionom eller barnskötare inom småbarnspedagogik. Närmare bestämmelser om dimensioneringen utfärdas genom förordning av statsrådet.
Detta beslut publicerades 28.11.2022
Anvisningar om hur man begär omprövning
Den som är missnöjd med beslutet kan framställa en skriftlig begäran om omprövning. Ändring i beslutet får inte sökas genom besvär hos domstol.
Rätt att begära omprövning
Omprövning får begäras
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av kommunmedlemmarna
Den tid inom vilken omprövning ska begäras
Omprövning ska begäras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet.
Begäran om omprövning ska inlämnas till Helsingfors stads registratorskontor senast den bestämda tidens sista dag under registratorskontorets öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i den bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får begäran om omprövning inlämnas första vardagen därefter.
Omprövningsmyndighet
Omprövning begärs hos Helsingfors stads fostrans- och utbildningsnämnd.
Omprövningsmyndighetens kontaktuppgifter är:
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB 10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Besöksadress: | Helsingfors stads registratorskontor |
Norra esplanaden 11-13 | |
Telefonnummer: | 09 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00.
Formen för och innehållet i begäran om omprövning
Begäran om omprövning ska göras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I begäran om omprövning ska uppges
- det beslut som begäran om omprövning gäller
- hurdan omprövning som begärs
- på vilka grunder omprövning begärs
- vem som begär omprövning
- på vilka grunder den som begär omprövning är berättigad att göra detta
- kontaktuppgifter till den som begär omprövning
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor
Mer information fås av
Dan Liljeström, förvaltningsassistent, telefon: 09 310 44816