Vahingonkorvaus, taloudellinen menetys, 12.8.2022, palkanmaksun viivästyminen

HEL 2022-014764
Ärendet har nyare handläggningar
§ 19

Palkanmaksua koskeva vahingonkorvausvaatimus

Stadsjurist

Päätös

Kaupunginlakimies hyväksyy vaatimuksen 532 euron suuruisena hyläten vaatimuksen enemmälti.

Päätöksen perustelut

********** on vaatinut korvausta yhteensä 922 euroa perustuen siihen, että hänen palkanmaksussaan on ollut virheitä ja puutteita keväästä 2022 alkaen. Korvausvaatimus muodostuu asioiden selvittelyyn käytetyn oman ajan kustannuksista (15 euroa/tunti, yhteensä 615 euroa), asiaa selvittäneen tilintarkastajan palkkiosta (297 euroa) ja asian selvittämiseen liittyvistä matkakuluista (10 euroa). Lisäksi hän on vaatinut, että korvausta maksetaan kohtuullisuusperusteella yhteensä 2 500 euroa.

Korvausvaatimuksen johdosta tulee arvioitavaksi, onko vaatimuksen esittäjälle aiheutunut palkanmaksun viivästymisen johdosta sellaista vahinkoa, josta Helsingin kaupunki on vastuussa.

Kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijoista annetun lain (304/2003) 3 luvun 11 § mukaan työnantajan on huolehdittava siitä, että viranhaltijalle annetaan virkasuhteesta johtuvat etuudet ja oikeudet sellaisina kuin ne hänelle kuuluvat.

Vahingonkorvauslain (1974/412) 1 luvun 1 § mukaan se, joka tahallisesti tai tuottamuksesta aiheuttaa toiselle vahingon, on velvollinen korvaamaan sen, jollei siitä, mitä vahingonkorvauslaissa säädetään, muuta johdu.

Vahingonkorvauslain 5 luvun 1 § mukaisesti vahingonkorvaus käsittää hyvityksen henkilö- ja esinevahingosta sekä 4 a ja 6 §:ssä säädetyin edellytyksin kärsimyksestä. Jos vahinko on aiheutettu rangaistavaksi säädetyllä teolla tai julkista valtaa käytettäessä taikka milloin korvaamiseen on erittäin painavia syitä, käsittää vahingonkorvaus hyvityksen myös sellaisesta taloudellisesta vahingosta, joka ei ole yhteydessä henkilö- tai esinevahinkoon.

Tilintarkastajan palkkiosta on esitetty selvitys ja palkkio voidaan hyväksyä korvattavaksi aiheellisena asian selvittämiseen liittyvänä kuluna. Tämän lisäksi selvittelyyn käytetyn oman ajan kustannuksia on vaadittu yhteensä 41 tunnilta. Tilintarkastajan suorittaman selvittelytyön lisäksi kohtuulliseksi selvittelyyn käytetyksi ajaksi voidaan tässä tapauksessa arvioida enintään 15 tuntia, josta suoritetaan korvausta yhteensä 225 euroa (15 euroa/tunti). Asian selvittämiseen liittyvinä kohtuullisina matkakuluina korvataan 10 euroa.

Esitetty vaatimus vahingonkorvauksen maksamisesta perustuen pelkästään kohtuullisuuteen ei perustu lakiin ja se on näin ollen hylättävä.

Helsingin kaupungin hallintosäännön 12 luvun 5 § mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, kaupunginhallitus yksittäistapauksessa toisin päätä tai ellei kaupunginlakimies ole määrännyt tehtävää muulle viranhaltijalle, kaupunginlakimies päättää vahingonkorvauksesta silloin, kun kaupunki on korvausvelvollinen, kun asiaa ei ole kohdistettavissa tietylle toimialalle taikka kun vahingon korvaaminen katsotaan kohtuulliseksi.

Korvaus suoritetaan kansliapäällikön talousarvion kohdasta 13001
kaupunginhallituksen käyttövaroista hallinto-osaston oikeuspalveluiden käyttöön myönnetystä määrärahasta(projektinumero 104020101603), josta vuodelta 2022 säästynyt määräraha siirretään vuodelle 2023 ylitysoikeutena käytettäväksi.

Detta beslut publicerades 29.03.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Petteri Nissilä, lakimies, puhelin: 09 310 37318

petteri.nissila@hel.fi

Beslutsfattare

Jenni Rope
kaupunginlakimies

Bilagor

1. Sekretessbelagd: JulkL (621/1999) 24.1 § 25 k

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.