Työntekijöiden siirto sosiaali- ja terveystoimialalta kaupunginkansliaan 1.1.2023
Eräiden työntekijöiden ja vakanssien siirtäminen sosiaali- ja terveystoimialalta kaupungin kansliaan 1.1.2023 lukien
Päätös
Vs. kansliapäällikkö päätti siirtää liitteessä 1 mainitut työntekijät varsinaisine palkkoineen nykyisillä palvelussuhteen ehdoilla sosiaali- ja terveystoimialalta Kaupunginkansliaan 1.1.2023 lukien.
Päätöksen perustelut
Eduskunta on hyväksynyt sote- ja pelastustoimen uudistuksen keskeiset lait (EV 111/2021) ja presidentti Niinistö on vahvistanut ne 29.6.2021. Lait tulevat voimaan porrastetusti. Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisvastuu siirtyy kokonaisuudessaan hyvinvointialueille 1.1.2023 alkaen.
Kaupunginhallituksen sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistusjaosto päätti 6.6.2022, että Asukastalotoiminnan ja Ruoka-avun ja hävikkiterminaalin tehtävät keskitetään kaupunginkansliaan.
Helsingissä on erillisratkaisu: sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisvastuu on edelleen Helsingillä, mutta sosiaali- ja terveydenhuolto ja pelastustoimi vastaavat sosiaalihuollon osalta lakisääteisistä tehtävissä. Sosiaalihuoltolaki ei tunnista ruoka-apua, hävikkiruokaa tai hävikkiruokaterminaalin toimintaa. Ruoka-avun sosiaalihuollon sosiaalityön palvelut sen sijaan ovat jatkossakin osa Helsingin sosiaali- ja terveyshuollon toimintaa.
Stadin asukastalotyön toiminta siirtyy henkilöstön, tilojen ja toiminnan osalta kokonaisuutena Kaupunginkanslian alaisuuteen. Kokonaisuus sisältää Stadin 9 asukastaloa ja 11 vakituista työntekijää sekä toiminnasta vastaavan esihenkilön. Toimintaan sisältyy vakinaisen henkilöstön lisäksi myös palkkatukityöllistäminen, vuositasolla n. 120 työllistettyä.
Yhden vakanssin henkilöstösiirto talouden tukiyksiköstä osallisuus- ja neuvontayksikköön liittyy sosiaali- ja terveystoimen järjestöavustusten keskittämiseen kaupunginkanslian koordinoimaksi sisältäen avustusten valmistelun päätöksentekoon sekä avustusten käytön valvonnan. Henkilöstösiirto perustuu sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistusjaoston päätöksiin 2.5.2022 § 19 ja 6.6.2022 § 27. Toimintojen siirtyminen sote-toimialalta kaupunginkanslian hoidettavaksi edellyttää toimintoja sekä niiden tukipalveluita vastaavien määrärahojen siirtämistä vastaanottavalle kaupunkiorganisaatiolle.
Asia on käsitelty siirtyvän henkilöstön kanssa yhteistoimintamenettelyn mukaisesti. Siirrosta on keskusteltu sosiaali- ja terveystoimialan sekä kaupunginkanslian yhteisissä henkilöstöinfoissa 14.9.2022 ja 18.11.2022. Lisäksi sosiaali- ja terveystoimialan henkilöstölle on pidetty siirtoon liittyen yhteistoimintakokouksia 23.6.2022, 29.9.2022, 7.10.2022 ja 24.11.2022. Sosiaali- ja terveystoimialan asukastalojen, ruoka-aputoiminnan ja avustusvalmistelun siirtymisen valmistelua kaupunginkansliaan on käsitelty yhteistoiminnallisissa elimissä seuraavasti:
- sosiaali- ja terveystoimialan perhe- ja sosiaalipalvelujen henkilöstötoimikunnassa 1.11.2022
- kaupungin henkilöstöpoliittisessa työryhmässä 3.11.2022
- kaupunginkanslian henkilöstötoimikunnassa 21.11.2022
- Sosiaali- ja terveystoimialan hallinnon henkilöstötoimikunnassa 20.12.2022
Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 1 momentin 10 kohdan mukaan kansliapäällikkö päättää viran ja viranhaltijan siirtämisestä toimialalta toiseen tai toimialan ja keskushallinnon välillä sekä päättää työntekijän siirtämisestä toimialalta toiseen tai toimialan ja keskushallinnon välillä.
Detta beslut publicerades 30.12.2022
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Anne Raitanen, hallintoassistentti, puhelin: 09 310 59722
Armi Vaden, talouspäällikkö, puhelin: 09 310 15970