Hankinta, puitejärjestely, lastensuojelun ja erityistä tukea tarvitsevien lasten avopalvelut, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2023-000012
Ärendet har nyare handläggningar
§ 21

Lastensuojelun ja erityistä tukea tarvitsevien lasten avopalvelujen hankinta

Direktör för familje- och socialtjänster

Päätös

Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja päätti hyväksyä lastensuojelun ja erityistä tukea tarvitsevien lasten avopalvelujen palveluntuottajiksi osa-alueittain seuraavan määrän tarjoajia:

Ammatillinen tukihenkilötyö
57 palveluntuottajaa

Sosiaalihuoltolain mukainen perhetyö
47 palveluntuottajaa

Tehostettu perhetyö
46 palveluntuottajaa

Tuettu asuminen (pelkkä palvelu)
47 palveluntuottajaa

Tuettu asuminen sisältäen asunnon
12 palveluntuottajaa

Tukiperhetoiminta
7 palveluntuottajaa

Ammatillinen tukiperhetoiminta
7 palveluntuottajaa

Perhehoidon sijaishoito
8 palveluntuottajaa

Vastaanottoperhehoidon sijaishoito
4 palveluntuottajaa

Päätös on tehty käydyn tarjouskilpailun perusteella ja palveluntuottajat on valittu osa-alueittain kokonaistaloudellisessa edullisuusjärjestyksessä. Valinta ja palveluntuottajien ensisijaisuusjärjestys on tehty tarjousvertailun (liite 1) mukaisesti.

Suunniteltu sopimuskausi on 1.6.2024–31.5.2026. Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Perussopimuskauden jälkeen on mahdollista tilaajan niin päättäessä jatkaa sopimusta enintään kahden (2) vuoden mittaisella optiokaudella.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo sopimuskaudella on noin 22 000 000 euroa.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Päätös on ehdollinen jokaisen palveluntuottajan osalta sillä ehdolla, että he toimittavat rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.

Päätöksen perustelut

Hankinnan taustaa

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti hyväksyä hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään 268 §, 19.12.2023. Lisäksi sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti oikeuttaa perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan tekemään hankintaa koskevat päätökset, päättämään optiokauden käyttöönotosta, allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Helsingin kaupungin sosiaali- terveys ja pelastustoimiala on huomioinut hankintalain (1397/2016) liitteen E mukaisen sote-palveluhankinnan valmistelussa lain sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (612/2021) 8 §:ssä säädetyt vastuut ja palvelutoiminnan jatkuvuuden sekä lain 12 §:n edellytykset ja rajoitukset sote-palvelujen hankkimiseen hyvinvointialueella yksityiseltä palveluntuottajalta.

Hankinnan kohde

Lastensuojelun ja erityistä tukea tarvitsevien lasten avopalvelujen hankinnan kohteena olivat:

Ammatillinen tukihenkilötyö

Ammatillinen tukihenkilötyö on sosiaalihuoltolain perusteella järjestettävä määräaikainen tukitoimi. Lapset ja nuoret ovat Helsingin kaupungin lastensuojelun tai erityisen tuen sosiaalityön asiakkaita, ja kaupunki ohjaa heidät tuen piiriin asiakassuunnitelman mukaisesti.

Ammatillisella tukihenkilötyöllä tarkoitetaan 12–17-vuotiaan lapsen kanssa tehtävää määräaikaista, suunnitelmallista ja tavoitteellista ammatillista yksilötyöskentelynä toteutettavaa sosiaaliohjausta. Työskentely tapahtuu pääosin lapsen omassa elinympäristössä. Työskentelyn tavoitteena on lapsen toimintakyvyn tukeminen, arjen taitojen ja toimintakyvyn vahvistaminen sekä osallisuuden edistäminen. Palvelua toteutetaan yhteistyössä lapsen, huoltajien tai muiden lapsen hoidosta ja kasvatuksesta vastaavien henkilöiden kanssa. Tarvittaessa työskentely toteutetaan yhdessä lapsen muun verkoston ja yhteistyötahojen kanssa.

Sosiaalihuoltolain mukainen perhetyö

Perhetyö on sosiaalihuoltolain 18 §:n perusteella järjestettävää sosiaalihuoltolain 3 §:n mukaista palvelua. Kohderyhmänä on erityistä tukea tarvitsevat 0–17-vuotiaat lapset ja heidän vanhempansa. Perhetyö on määräaikaista, suunnitelmallista sekä muutokseen tähtäävää palvelua. Työskentely perustuu lapsen asioista vastaavan sosiaalityöntekijän laatimaan asiakassuunnitelmaan. Työskentelyssä mukana olevat lapset
ovat Helsingin kaupungin erityisen tuen sosiaalityön asiakkuudessa. Työskentely kohdistuu sekä perheenjäseniin yksilöinä että perhekokonaisuuteen. Perhetyötä toteutetaan pääsääntöisesti yhden työntekijän voimin perheen kotona ja perheen muussa toimintaympäristössä. Työskentely perustuu perheen vapaaehtoisuuteen. Yhteistyö viranomaisverkoston ja muiden yhteistyötahojen kanssa on olennainen osa
työskentelyä.

Perhetyön tavoitteena on tukea asiakaslapsen ja hänen perheensä hyvinvointia ja vahvistaa lapsen ja vanhempien vuorovaikutussuhdetta ja tukea sitä kautta perhedynamiikkaa.

Tehostettu perhetyö

Tehostettu perhetyö on lastensuojelulain 7 luvun 36 §:n perusteella järjestettävä avohuollon palvelua. Kohderyhmänä on lastensuojeluasiakkuudessa olevat 0–17-vuotiaat lapset ja heidän perheensä. Tehostettu perhetyö on määräaikaista, suunnitelmallista sekä muutokseen tähtäävää palvelua, joka kytketään tiiviisti osaksi muuta lastensuojelun työprosessia. Työskentely perustuu sosiaalityöntekijän laatimaan asiakassuunnitelmaan.

Työskentely kohdistuu sekä perheenjäseniin yksilöinä että perhekokonaisuuteen. Tehostettua perhetyötä toteutetaan pääsääntöisesti työparityönä, perheen kotona ja perheen muussa toimintaympäristössä. Yhteistyö viranomaisverkoston ja muiden yhteistyötahojen kanssa on olennainen osa työskentelyä. Työskentelyä voidaan toteuttaa tarvittaessa monitoimijaisena yhteistyönä.

Tuettu asuminen (pelkkä palvelu)

Lastensuojelun avohuollon ja jälkihuollon, nuorten aikuissosiaalityön sekä kotoutumisen edistämisen tuetulla asumisella tarkoitetaan lastensuojelulain 36 §:n mukaisena avohuollon tukitoimena ja 75 §:n mukaisena jälkihuoltona sekä kotoutumisen edistämisestä annetun lain (1386/2010) 26 §:n mukaisena kotoutumista edistävinä ja tukevina toimenpiteinä tarjottavaa tuetun asumisen palvelua. Palvelua voidaan myöntää myös sosiaalihuoltolain 21 §:n mukaisena palveluna.

Palvelu on suunnattu yli 16-vuotiaille lastensuojelun avohuollossa sekä jälkihuollossa, nuorten aikuissosiaalityössä tai kotoutumisen edistämisen sosiaalityössä asiakkaana oleville, erityistä tukea tarvitseville itsenäistyville nuorille.

Tuettu asuminen sisältäen asunnon

Lastensuojelun avohuollon ja jälkihuollon, nuorten aikuissosiaalityön sekä kotoutumisen edistämisen tuetulla asumisella tarkoitetaan lastensuojelulain 36 §:n mukaisena avohuollon tukitoimena ja 75 §:n mukaisena jälkihuoltona sekä kotoutumisen edistämisestä annetun lain 26 §:n mukaisena kotoutumista edistävinä ja tukevina toimenpiteinä tarjottavaa tuetun asumisen palvelua. Palvelua voidaan myöntää myös sosiaalihuoltolain 21 §:n mukaisena palveluna. Tuetun asumisen palvelussa nuoret asuvat palveluntuottajan järjestämässä asunnossa, johon tarjotaan nuoren tarvitsemaa tukea.

Palvelu on suunnattu yli 16-vuotiaille lastensuojelun avohuollossa sekä jälkihuollossa, nuorten aikuissosiaalityössä tai kotoutumisen edistämisen sosiaalityössä asiakkaana oleville, erityistä tukea tarvitseville itsenäistyville nuorille. Tuetun asumisen palvelussa palveluntuottaja valmentaa nuorta itsenäiseen elämään, asumiseen ja elämänhallintaan sekä yhteiskunnassa toimimiseen. Palveluntuottaja vastaa nuorelle tarjottavasta tuesta.

Tukiperhetoiminta

Tukiperhetoiminta on sosiaalihuoltolain 28 §:n mukaan järjestettävää, vapaaehtoispohjalta toteutettavaa sosiaalipalvelua. Tukiperhetoiminta on tarkoitettu sosiaalihuoltolain 13 § ja 28 §:n mukaisen erityisen tuen
tai lastensuojelulain 36 §:n mukaisen lastensuojelun asiakkaana olevan lapsen sekä hänen vanhempansa tukemiseen tilanteissa, joissa lapsella on tarve saada kasvunsa tueksi sosiaalisia verkostoja ja kokemuksia turvallisesta perhe-elämästä. Tukiperhetoiminnan kautta lapselle mahdollistetaan uusia luotettavia ja turvallisia ihmissuhteita, jotka tukevat lapsen kasvua ja kehitystä sekä mielekästä tekemistä ja yhdessäoloa. Vanhemmalle tukiperhetoiminta tuottaa mahdollisuuden omien voimavarojen vahvistamiseen levon ja vapaa-ajan myötä sekä mahdollisuuden jakaa lapseen liittyvää kasvatuksellista vastuuta ja näkökulmia. Tukiperhetoiminta on luonteeltaan ennaltaehkäisevää ja perheen olemassa olevaa toimintakykyä kannattelevaa. Tukiperhetoiminnan tarkoituksena on vaikuttaa myönteisesti lapsen ja perheen tilanteeseen vahvistamalla perheen omia resursseja ja estämällä ongelmien vaikeutuminen.

Tukiperheellä tarkoitetaan perhettä, jossa lapsi viettää säännöllisesti ennalta sovittuina ajankohtina vapaa-aikaansa, tavallisesti yhden viikonlopun kuukaudessa. Tukiperhepalvelu on suunnitelmallista, tavoitteellista ja määräaikaista palvelua.

Ammatillinen tukiperhetoiminta

Tukiperhetoiminta on sosiaalihuoltolain 28 §:n mukaan järjestettävää, vapaaehtoispohjalta toteutettavaa sosiaalipalvelua. Tukiperhetoiminta on tarkoitettu sosiaalihuoltolain 13 § 28 §:n mukaisen erityisen tuen tai lastensuojelulain 36 §:n mukaisen lastensuojelun asiakkaana olevan lapsen sekä hänen vanhempansa tukemiseen tilanteissa, joissa lapsella on tarve saada kasvunsa tueksi sosiaalisia verkostoja ja kokemuksia turvallisesta perhe-elämästä.

Ammatillisessa tukiperheessä tukiperhevanhemmalla on sosiaali-, terveys- tai kasvatusalan tutkinto sekä osaamista ja valmiudet työskennellä vaativahoitoisten lasten kanssa. Ammatilliset tukiperhevanhemmat pystyvät hyödyntämään omaa ammatillista osaamista lapsen kanssa tukiviikonlopun aikana. Tukiviikonlopun toiminta on tavoitteellista ja kuntouttavaa.

Perhehoidon sijaishoito

Sijaishoidolla tarkoitetaan perhehoitolain (263/2015) mukaista perhehoitoa, jossa Helsingin kaupunki tekee toimeksiantosopimuksen perhehoitajan kanssa ja sopimuksen yksityisen palveluntuottajan kanssa perhehoidon järjestämisestä. Sijaishoitoa tarjotaan sijaisperheissä oleville lapsille

Sijaishoitaja hoitaa sijaisperheeseen sijoitettuja lapsia perhehoitajan vapaan tai muun poissaolon aikana. Sijaishoidon kesto vaihtelee, mutta yleensä tarve on viikonloppu kerran kuukaudessa. Sijaishoitaja voi hoitaa lasta joko omassa kodissaan, lapsen sijaishuoltopaikassa tai palveluntuottajan asunnossa.

Vastaanottoperhehoidon sijaishoito

Sijaishoidolla tarkoitetaan perhehoitolain mukaista perhehoidon sijaishoitoa, jossa Helsingin kaupunki tekee toimeksiantosopimuksen vastaanottoperhehoitajan kanssa ja sopimuksen yksityisen palveluntuottajan kanssa vastaanottoperheen järjestämisestä.

Sijaishoitoa tarjotaan vastaanottoperheissä oleville lapsille. Sijaishoitaja hoitaa vastaanottoperheeseen sijoitettuja lapsia vastaanottoperhehoitajan vapaan tai muun poissaolon aikana. Sijaishoidon tarve voi olla muutamasta tunnista useampaan viikkoon.

Hankintamenettely

Lastensuojelun ja erityistä tukea tarvitsevien lasten avopalvelut ovat lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016), myöhemmin hankintalaki, luvun 12 tarkoittamaa sosiaali- ja terveyspalvelua. Hankinnan ennakoitu arvo ylittää hankintalain tarkoittaman, sosiaali- ja terveyspalveluja koskevan kansallisen kynnysarvon. Hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu hankintalain mukaisella avoimella menettelyllä.

Tarjouskilpailu käynnistettiin julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanavassa Hilmassa 16.1.2024 julkaistulla hankintailmoituksella.

Hankintaa koskevat tarjouspyyntöasiakirjat olivat saatavilla kokonaan sähköisesti Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa. Tarjouspyyntöasiakirjoissa asetettiin vähimmäisvaatimukset tarjoajien soveltuvuudelle ja määriteltiin hankittava palvelu sekä hankittavan palvelun ja palvelun laadun vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan. Palvelun tulee täyttää Euroopan unionin suoraan velvoittavien säädösten, Suomen lakien ja asetusten sekä viranomaisten antamat määräykset.

Tarjouksen pystyi jättämään yhteen tai useampaan hankinnan osa-alueeseen.

Tarjoajien oli mahdollista esittää tarjousaikana hankinnan kohdetta ja tarjouspyyntöä koskevia lisätietokysymyksiä 29.1.2024 klo 12:00 mennessä Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalin kautta. Hankintayksikkö sai määräaikaan mennessä yhteensä 72 kysymystä, joihin vastattiin 8.2.2024 Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalin kautta.

Tarjousten jättämiselle asetettuun määräaikaan 16.2.2024 12:00 mennessä saapui yhteensä 69 tarjousta. Tarjouksen jättivät osa-alueittain seuraava määrä tarjoajia:

Ammatillinen tukihenkilötyö
59 palveluntuottajaa

Sosiaalihuoltolain mukainen perhetyö
49 palveluntuottajaa

Tehostettu perhetyö
48 palveluntuottajaa

Tuettu asuminen (pelkkä palvelu)
49 palveluntuottajaa

Tuettu asuminen sisältäen asunnon
14 palveluntuottajaa

Tukiperhetoiminta
9 palveluntuottajaa

Ammatillinen tukiperhetoiminta
9 palveluntuottajaa

Perhehoidon sijaishoito
10 palveluntuottajaa

Vastaanottoperhehoidon sijaishoito
6 palveluntuottajaa

Tarjousten käsittely

Tarjoukset avattiin 16.2.2024 sähköisestä järjestelmästä.

Tarjoajien soveltuvuutta koskevat vaatimukset oli määritelty tarjouspyyntöasiakirjoissa. Tarjousten tarkastamisen jälkeen todettiin, että kaikki tarjoajat täyttivät tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Hankintayksikkö on tarkistanut soveltuvuusvaatimukset täyttäneiden tarjoajien tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Kaikkien tarjousvertailuun hyväksyttävien tarjousten tuli täyttää tarjouspyyntöasiakirjoissa tarjoukselle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Kaikki saapuneet tarjoukset todettiin tarjouspyynnön mukaisiksi ja ne otettiin mukaan tarjousvertailuun.

Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos

Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Tarjousten valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voi muuttaa tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa. Hankintamenettelyn aikana on kohdeltu kaikkia hankintamenettelyyn osallistuneita ja muita toimittajia hankintalain mukaisesti tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toiminut suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka peruste oli halvin hinta. Laatu oli huomioitu tarjouspyyntöasiakirjoissa palvelulle asetetuissa korkeissa vähimmäisvaatimuksissa.

Tarjouspyynnön mukaisesti palveluntuottajat valittiin puitejärjestelyyn osa-alueittain kaikki soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset täyttävät palveluntarjoajat pois lukien osa-alueittain kaksi (2) kokonaistaloudellisesti kalleinta tarjousta. Valitut palveluntuottajat asetetiin puitejärjestelyssä hinnan mukaiseen ensisijaisuusjärjestykseen.

Sopimus

Valittujen palveluntuottajien kanssa tehdään sopimukset. Sopimuskausi on suunniteltu alkavaksi 1.6.2024. Sopimuskausi päättyy 31.5.2026. Perussopimuskauden jälkeen on mahdollista tilaajan niin päättäessä jatkaa sopimusta enintään kahden (2) vuoden mittaisella optiokaudella.

Osapuolia sitovat sopimukset eivät synny päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta, kun hankinnasta on tehty sopimukset valittujen palveluntuottajien kanssa. Sopimukset voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja muutoksenhakuosoituksen tiedoksi.

Sosiaali-, terveys ja pelastustoimiala on myös ottanut huomioon tässä sote-palveluhankinnassa ja hankintasopimuksessa järjestämislain 15 §:n asettamat velvoitteet.

Detta beslut publicerades 14.03.2024

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun
asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaa-
    timus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvit- tavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaa- timuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoi- tettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa ha- luaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimi- tettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vas- taanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa si- ten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivä- nä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksian- non tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka ku- luessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkina- oikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava vali- tusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen va- litusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapun- päivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä en- simmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipal- velussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaati-
muksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimusten perustelut;
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva pää-
    tös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on vali- tuksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (pro- sessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden pro- sessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoit- teista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai 
    muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayk- sikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimi- tetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen
tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Sari Säilynoja, vs. asiakasohjauksen ja valvonnan päällikkö, puhelin: 09 310 46889

sari.sailynoja@hel.fi

Outi Pohjois-Koivisto, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 35795

outi.pohjois-koivisto@hel.fi

Beslutsfattare

Maarit Sulavuori
perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja