Omavelkaisen takauksen myöntäminen, Ruskeasuon Varikkokiinteistö Oy

HEL 2023-000791
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 9. / 59 §

Beviljande av proprieborgen till Ruskeasuon Varikkokiinteistö Oy

Helsingfors stadsfullmäktige

Beslut

Stadsfullmäktige beslutade bevilja Ruskeasuon Varikkokiinteistö Oy stadens proprieborgen på högst 173 700 000 euro för investeringsutgifter för ett spårvagns- och bussdepåprojekt. Proprieborgen ska täcka de långfristiga lån som lyfts för att finansiera investeringen inklusive räntor, dröjsmålsräntor och eventuella indrivningskostnader. Löptiden för lånen som tas ut får vara högst 30 år.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Stäng

Bakgrund

Ruskeasuon Varikkokiinteistö Oy är en dottersammanslutning till Huvudstadsregionens Stadstrafik Ab. Huvudstadsregionens Stadstrafik Ab inledde sin verksamhet 1.2.2022. Bolagets verksamhet går ut på att med stöd av arrendeavtal besitta tomt nr 5 i kvarteret 740 i Helsingfors stads 16 stadsdel (Brunakärr) samt att äga och besitta byggnaderna på tomten. Depåföretaget finansierar sina investeringsutgifter med inkomstfinansiering och långfristiga lån.

Området där Brunakärrs bussdepå ligger utvecklas genom att bygga en av de två huvuddepåerna för Helsingfors spårvägssystem där. Spårvagnsdepån främjar Helsingfors mål att utvidga spårvagnstrafiken och gör det möjligt att uppehålla och använda olika typer av spårvagnar. Bussdepån som byggs i anslutning till spårvagnsdepån säkerställer verksamhetsförutsättningarna för busstrafiken i innerstadsområdet. Om bussdepån utrustas så att den kan användas av elbussar ökar detta andelen utsläppsfria färdsätt också inom kollektivtrafiken.

Genomförande och finansiering av projekten samt behövliga garantier

Projektet finansieras genom att Ruskeasuon Varikkokiinteistö Oy tar upp lån på finansmarknaden. Bolagets ägare betalar finansieringskostnaderna med kapitalvederlag. Bolagets driftskostnader täcks med driftsvederlag.

Staden har dessutom beviljat bolaget en tillfällig koncernkredit. Beslutet om att bevilja koncernkrediten fattades av finansdirektören 20.12.2022 (§ 102). Arbetet för att skaffa långfristig finansiering och utredningar för detta syfte pågår. Under 2023 ska koncernkrediten konverteras till långfristiga lån som staden går i borgen för.

Ruskeasuon Varikkokiinteistö Oy:s styrelse har vid sitt sammanträde 22.12.2022 beslutat att ansöka om en proprieborgen på högst 174 000 000 euro av staden för investeringsutgifter för spårvagnsdepåprojektet i Brunakärr. De lån för vilka man nu ansöker om stadens borgen är kalkylerade enligt de projektplaner som staden tidigare godkänt.

HST:s direktion godkände 16.6.2022 (§ 106) för sin del en projektplan som Ruskeasuon Varikkokiinteistö Oy utarbetat för spårvagnsdepån i Brunakärr så att projektets maximipris exklusive mervärdeskatt är 150 600 000 euro i kostnadsnivån för april 2020, då byggnadskostnadsindex var 104,4. Eftersom byggnadskostnadsindex låg på 120,4 i november 2022 blir maximipriset i beslutet sammanlagt 173 700 000 euro efter en indexhöjning.

Helsingfors stads koncernsektion behandlade ärendet 8.3.2021 (§ 31) och uppmanade stadens representant vid Ruskeasuon Varikkokiinteistö Oy:s extra bolagsstämma 18.3.2021 att godkänna bolagsstyrelsens beslutsförslag om spårvagnsdepåprojektet.

Statsstöd och 129 § i kommunallagen

Statsstödsbedömning enligt artikel 107 punkt 1 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt (EUF): ”Om inte annat föreskrivs i fördragen, är stöd som ges av en medlemsstat eller med hjälp av statliga medel, av vilket slag det än är, som snedvrider eller hotar att snedvrida konkurrensen genom att gynna vissa företag eller viss produktion, oförenligt med den inre marknaden i den utsträckning det påverkar handeln mellan medlemsstaterna.” Stöd som beviljas för byggande av infrastruktur påverkar inte handeln mellan medlemsstaterna och konkurrensen om det uppfyller de kriterier som fastställts av kommissionen i dess tillkännagivande om stödbegreppet. Enligt kommissionen gäller detta särskilt i situationer där den infrastruktur som byggs inte konkurrerar direkt med annan infrastruktur.

Enligt kommissionen ingår statsstöd inte i finansieringen av byggande av infrastruktur om följande tre förutsättningar uppfylls samtidigt: 1) infrastrukturen konkurrerar inte direkt med annan infrastruktur, 2) den privata finansieringen är obetydlig inom sektorn och i det medlemsland som beviljar stödet och 3) infrastrukturen byggs inte enbart för ett företag eller en sektor utan medför fördelar för samhället i stort. I en sådan situation ska medlemsstatens myndigheter se till att det stöd som ges för byggande av infrastruktur inte kan användas för att subventionera till exempel driften av infrastrukturen eller annan ekonomisk verksamhet (kommissionens tillkännagivande om begreppet statligt stöd 2016/C 262/01, punkterna 211–212). I byggandet av spårvagnsdepån är det frågan om byggande av sådan infrastruktur som förutsätter att en offentlig aktör finansierar projektet. Således påverkar projektet inte konkurrensen. Projektet har främst handlat om att bygga en spårvagnsdepå, även om bussdepån dessutom ska flyttas och dess funktioner ändras. Om spårvangsdepåns eller bussdepåns lokaler hyrs vidare till en tredje part måste man försäkra sig om att den ekonomiska nytta som Ruskeasuon Varikkokiinteistöt Oy får av Helsingfors stad inte överförs till bolag som verkar på en konkurrensbaserad marknad. I en sådan situation måste man ta ut marknadsmässig hyra för lokaler som hyrs ut till tredje parter.

Med hänsyn till kraven enligt 129 § i kommunallagen och på basis av stadens ekonomiska nyckeltal kan man konstatera att den borgen som föreslås inte äventyrar stadens förmåga att svara för sina lagstadgade uppgifter. För borgen krävs i det här sammanhanget inga motsäkerheter. Borgensförbindelsen är inte heller förenad med en sådan betydande ekonomisk risk som avses i kommunallagen, med hänsyn till beskrivningen ovan om bolagets syfte och verksamhetens natur.

Behörighet och delegering

Enligt 14 § 2 mom. 9 punkten i kommunallagen fattar fullmäktige beslut om ingående av borgensförbindelse eller ställande av annan säkerhet för annans skuld.

Stadsstyrelsen har för avsikt, om stadsfullmäktige godkänner beslutsförslaget, att i sitt verkställighetsbeslut bemyndiga stadsjuristen att underteckna borgensförbindelserna.

Stäng

Kaupunginhallitus 13.02.2023 § 99

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättää myöntää Ruskeasuon Varikkokiinteistö Oy:lle Ruskeasuon raitiovaunu- ja bussivarikkohankkeen investointimenoja varten enintään 173 700 000 euron määräisen kaupungin omavelkaisen takauksen investoinnin rahoittamiseksi nostettavien pitkäaikaisten lainojen ja niiden korkojen, viivästyskorkojen sekä mahdollisten perimiskulujen kattamiseksi. Nostettavien lainojen laina-aika saa olla enintään 30 vuotta.

Esittelijä
kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna
Lisätiedot

Pipsa Kotamäki, rahoitussihteeri, puhelin: 31036125

pipsa.kotamaki@hel.fi

Tuomo Mäkinen, rahoituspäällikkö, puhelin: 31025641

tuomo.makinen@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 09.03.2023

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av kommunmedlemmarna
Besvärstid

Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Kommunalbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag

Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.

Besvärsmyndighet

Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens besöksadress fram till 24.12.2021 är den följande

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000

Förvaltningsdomstolens besöksadress från och med 27.12.2021 är den följande

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Sörnäsgatan 1
 
00580 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000

Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften ska uppges:

  1. det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
  2. till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
  3. grunderna för yrkandena;
  4. vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.

Besvären ska också innehålla uppgift om postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.

När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden i fråga får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.

Till besvärsskriften ska följande fogas:

  1. det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
  2. utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
  3. de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift

Hos den som har inlett ett ärende som gäller sökande av ändring tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015).
Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB 10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
09 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00

Stäng

Föredragande

Stadsstyrelsen

Mer information fås av

Pipsa Kotamäki, finanssekreterare, telefon: 09 31036125

pipsa.kotamaki@hel.fi

Tuomo Mäkinen, rahoituspäällikkö, telefon: 09 31025641

tuomo.makinen@hel.fi

Bilagor

1. Ruskeasuon Varikkokiinteistö takaushakemus pöytäkirjanote 22.12.2022 §135
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.