Mikroliikkumisen palvelujen pysäköintiratkaisut Helsingin kantakaupungissa

HEL 2023-001569
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 28. / 367 §

Oikaisuvaatimus mikroliikkumisen pysäköintiratkaisuja koskevista päätöksistä, Eteläiset Kaupunginosat ry

Stadsmiljönämnden

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä kaupunkiympäristölautakunnan päätöksestä 21.03.2023 § 166 ja liikenne- ja katusuunnittelupäällikön päätöksestä 31.03.2023 § 33 tehdyn oikaisuvaatimuksen.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Oikaisuvaatimuksen kohteena olevat päätökset

Kaupunkiympäristölautakunta on päätöksellään 21.03.2023 § 166 hyväksynyt mikroliikkumisen palveluita koskevan pysäyttämiskieltoalueen sekä niille osoitettujen pysäköintipaikkojen toteuttamisen keskustassa ja eteläisessä kantakaupungissa.

Liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö on päätöksellään 31.03.2023 § 33 hyväksynyt pysäköintipaikkojen tarkat sijainnit sekä liikenteenohjauslaitteet, joilla pysäköintipaikat toteutetaan.

Oikaisuvaatimuksen tekijä on kohdistanut samansisältöisen oikaisuvaatimuksen molempiin päätöksiin, joten asiat on käsitelty yhdessä ja ratkaistu tällä päätöksellä.

Oikaisuvaatimus

Eteläiset Kaupunginosat ry on tehnyt päätöksistä oikaisuvaatimuksen, joka on saapunut kaupungille 12.4.2023.

Oikaisuvaatimuksessa pyydetään tarkastelemaan uudelleen kieltoalueen laajuutta, sillä Helsingin niemen alueella kadut ovat muutenkin ahtaat ja kapeat. Lisäksi oikaisuvaatimuksessa todetaan, että on kohtuutonta ottaa pois käytöstä näin mittava määrä pysäköintipaikkoja. Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan myös pysäköintipaikkojen uudelleen arvioimista niin, että pysäköintipaikat sijoitettaisiin aukeille alueille, kuten “Eiran sataman ranta, Caruselin tienoo, Ruotsalaisen teatterin viereinen aukio, Kansallisteatterin tienoo ja Kaisaniemen puiston reuna-alueet, Kaivohuoneen tienoo, jne”.

Edellä mainittujen pyyntöjen lisäksi oikaisuvaatimus sisältää vaatimuksia, joissa on kyse ennemminkin viranomaiselle osoitetusta palautteesta ja tiedusteluista kuin vaatimuksesta muuttaa kaupunkiympäristölautakunnan tai liikenne- ja katusuunnittelupäällikön päätöksiä. Oikaisuvaatimuksessa mm. tuodaan esiin sähköpotkulautojen kävelyä vähentävä vaikutus ja niiden vaikutus terveyteen, tiedustellaan pysäköinninvalvonnan ja poliisin roolia sähköpotkulautailun valvonnassa ja toivotaan kaupungilta selkeitä ohjeita ja valvontaa niin, että kävelijöiden olisi turvallista liikkua kaduilla.

Osa vaatimuksista kohdistuu lisäksi muiden toimielinten, viranhaltijoiden ja viranomaisten toimivallassa oleviin asioihin. Oikaisuvaatimuksessa toivotaan mm. sähköpotkulautailukauden lyhentämistä ajalle 1.5.-30.9.2023. Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan myös autoilijoiden asukaspysäköintimaksujen poistamista tai alentamista huomattavasti, koska mahdollisuus pysäköidä kadunvarteen on nyt minimissään. Lisäksi oikaisuvaatimuksessa todetaan, että kaupungin, ministeriön ja sähköpotkulautayritysten tulisi yhteistyössä tehdä kokonaisratkaisu, jossa lainsäädännöllä määritellään liikennemuodon säännöt ja sen jälkeen pysäköintipolitiikalla niiden sijoittelu kaupunkiympäristöön.

Oikaisuvaatimus sisältää yhtäältä yksilöityjä pyyntöjä muuttaa hallintopäätöstä sekä toisaalta palautteen luonteisia toteamuksia. Koska nämä pyynnöt eivät ole täysin eroteltavissa toisistaan, vastataan oikaisuvaatimuksen tekijän vaatimuksiin kokonaisuudessaan tämän päätöksen yhteydessä.

Perustelut

Rajoitusalue ja pysäköintipaikkojen sijainnit

Pysäyttämiskieltoalue on merkittävä liikennemerkillä jokaiselle sen sisään johtavalle kadulle ja puistokäytävälle. Kieltoalueeksi valittiin Helsingin kantakaupungin alue, sillä kyseisellä alueella mikroliikkumisvälineistä on aiheutunut eniten haittaa, ja lisäksi alue on helppo hahmottaa kieltoalueelle tulevalle käyttäjälle. Alueen toteuttaminen laajempana tai pienempänä olisi voinut luoda haasteita sen toteutukselle ja hahmotettavuudelle. Esimerkiksi laajemman kieltoalueen toteuttaminen olisi vaatinut moninkertaisen määrän liikennemerkkejä ja edellyttänyt autojen pysäköintialueiden muuttamista mikroliikkumisen pysäköintialueeksi laajemmalla alueella.

Pysäköintialueita on tarkasteltu liikenteellisten ja kaupunkikuvallisten reunaehtojen puitteissa siten, että ne lisäävät liikenneturvallisuutta, eivätkä vie tilaa kohtuuttomasti muilta katutilan käyttäjiltä. Pysäköintipaikkojen sijoittelulla on pyritty ohjaamaan oikeaoppista ajamista sijoittamalla pysäköintialueet lähtökohtaisesti lähelle pyöräteitä tai ajorataa. Jalankulun ja mikroliikkumisen välisiä konflikteja on pyritty sijoittelulla välttämään. Keskitetty pysäköinti parantaa myös kaupunkikuvaa, kun ajoneuvot kohdentuvat niille osoitetuille pysäköintialueille. Maalatut ruudut arvioitiin kesällä 2022 toteutetun havainnointitutkimuksen perusteella toimivimmaksi pysäköintiratkaisuksi.

Pysäköintialueiden sijoittelussa on painotettu myös liikenteellisiä seikkoja, jotta kohteiden luoma verkosto on riittävän tiheä ja jotta tilaa löytyy tasapuolisesti eri mikroliikkumisoperaattoreille. Kauden 2022 ajodataan pohjautuen pysäköintialueita on suunniteltu kohteisiin, jotka tukevat palvelun käyttäjien liikkumistarpeita.

Oikaisuvaatimuksessa ehdotettuja sijainteja on tarkasteltu, eikä niihin ole tällä hetkellä tarkoituksenmukaista siirtää pysäköintipaikkoja muilta alueilta. Lisäksi useissa ehdotetuista sijainneista on jo pysäköintipaikka (esim. Svenska Teaternin vierusta ja Kansallisteatterin lähistö). Kaupunki seuraa pysäköintiverkoston toimivuutta jatkuvasti kauden aikana, ja ehdotuksia uusista sijainneista otetaan vastaan sekä sähköpotkulautayrityksiltä että kaupunkilaisilta.

Kaupungin toimivalta sähköpotkulautatoiminnan sääntelyssä

Sähköpotkulautatoiminta ei ole kaupungin järjestämää palvelu, vaan sähköpotkulautayritykset toimivat katutilassa markkinaehtoisesti. Nykyinen lainsäädäntö antaa sähköpotkulautayrityksille mahdollisuuden toimia katutilassa hyvin vapaasti, eikä kaupunki voi yksipuolisella päätöksellään lakkauttaa yrityksiä tai kieltää niiden toimintaa. Kaupunki ei voi myöskään yksipuolisella päätöksellä määrätä mm. kauden pituudesta tai yritysten asiakkailleen antamasta ohjeistuksesta, vaan tällaiset järjestelyt perustuvat kaupungin ja yritysten välisiin vapaaehtoisiin sopimuksiin.

Tieliikennelaki antaa kuitenkin kaupungille mahdollisuuden rajoittaa sähköpotkulaudoilla ajamista, pysäköintiä ja pysäyttämistä liikenteenohjauslaitteilla. Sähköpotkulaudoilla ajamista koskeva alueellinen kielto olisi sinänsä ollut mahdollista toteuttaa liikennemerkein, mutta ajamisen kieltäminen olisi käytännössä lakkauttanut palvelun kokonaan, eikä sitä nähty tarkoituksenmukaiseksi. Sähköpotkulautailusta on tullut suosittu liikkumismuoto ja tärkeä osa kaupunkilaisten liikkumisvaihtoehtoja. Esimerkiksi vuonna 2022 sähköpotkulaudoilla tehtiin yli 4,5 miljoonaa matkaa. Syksyllä 2022 toteutetun kyselyn perusteella noin puolet kaupunkilaisista toivoo, että sähköpotkulautailupalvelun toimintaa tulisi jatkaa. Selvä enemmistö kuitenkin toivoi, että lautoja koskevaa sääntelyä tiukennettaisiin. Tämän vuoksi kaupunki päätyi toteuttamaan alueellisen pysäköintijärjestelyn, joka mahdollistaa palvelun pysymisen kaupungissa, mutta rajoittaa siitä aiheutuvia haittoja.

Muiden viranomaisten ja toimielinten toimivalta

Poliisi valvoo, että sähköpotkulautojen käyttäjät noudattavat mm. tieliikennelakia ja ajoneuvolakia. Lisäksi kunnallinen pysäköinninvalvonta valvoo mm. tieliikennelain ja maastoliikennelain pysäköintisäännösten noudattamista. Viranomaisvalvonnan sisällöstä säädetään lailla, eikä kaupunki voi omalla päätöksellään vaikuttaa sen laajuuteen.

Asukaspysäköinnin hinnoittelusta päättää kaupunginhallitus, ja viimeisin päätös hinnoittelusta on tehty päätöksellä 24.10.2022 § 702 pysäköintipolitiikan hyväksymisen yhteydessä. Asukaspysäköinnin hinnoittelua koskevia muutoksia ei siten voi tehdä muuttamalla kaupunkiympäristölautakunnan tai liikenne- ja katusuunnittelupäällikön päätöstä.

Lopputulos

Kaupunkiympäristölautakunta katsoi, ettei kaupunkiympäristölautakunnan päätöstä 21.03.2023 § 166 ja liikenne- ja katusuunnittelupäällikön päätöstä 31.03.2023 § 33 ole syytä muuttaa.

Stäng

Kaupunkiympäristön toimiala Maankäyttö ja kaupunkirakenne -palvelukokonaisuus Liikenne- ja katusuunnittelu Liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö 31.03.2023 § 33

Päätös

Liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö päätti, että toteutetaan mikroliikkumisen palveluiden pysäyttämiskieltoalue ja sille osoitetut pysäköintipaikkajärjestelyt kantakaupungin alueella piirustusten 7418, 7419, 7420, 7421 ja 7422 mukaisesti.

Päätöksen perustelut

Kaupunkiympäristölautakunta päätti kokouksessaan 21.3.2023 hyväksyä mikroliikkumisen palveluita koskevan pysäyttämiskieltoalueen sekä sille osoitettujen pysäköintipaikkojen toteuttamisen keskustassa ja eteläisessä kantakaupungissa. Tarkemmat liikenteenohjausjärjestelyt perustuvat tähän lautakunnan päätökseen. Mikroliikkumisvälineiden määrät ja niiden vapaa pysäköinti ovat aiheuttaneet huomattavaa haittaa tiiviissä kaupunkirakenteessa. Suunnitellulla pysäköintiratkaisulla on ensisijaisena tavoitteena esteettömän ja turvallisen kaupunkitilan turvaaminen kaikille tielläliikkujille.

Kaupunki osoittaa pysäyttämiskieltoalueen sisälle 256 liikenteenohjauslaitteilla osoitettua erillistä mikroliikkumisvälineille kohdennettua pysäköintialuetta. Uusien pysäköintijärjestelyjen myötä kantakaupungin alueelta poistetaan 190 autojen pysäköintipaikkaa, joiden tilalle toteutetaan 134 mikroliikkumisen pysäköintialueita. Lisäksi 122 pysäköintialuetta toteutetaan muulle yleiselle alueelle. Mikroliikkumisen palveluiden pysäköinnin kehittäminen on yksi Helsingin uuden pysäköintipolitiikan (kaupunginhallitus §702/24.10.2022) toimenpiteistä.

Pieniä pysäköintialueverkoston muutoksia voidaan kauden aikana tehdä myös ilman erillistä uutta päätöstä. Liitteenä olevat suunnitelmien detaljikuvat ovat ohjeellisia.

Kustannusennuste

Rakennukset ja yleiset alueet, rakennuttaminen 250 000 euroa.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännössä (16 luku 6 § kohta 1) on liikenne- ja katusuunnittelupäällikön toimivallassa päättää katu- ja muulle yleiselle liikenteelle tarkoitetulla alueella merkitykseltään vähäisistä yksittäisistä liikennejärjestelyistä.

Lisätiedot

Miikka Kulpakko, liikenneinsinööri, puhelin: 09 310 37657

miikka.kulpakko@hel.fi

Kaupunkiympäristölautakunta 21.03.2023 § 166

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä mikroliikkumisen palveluita koskevan pysäyttämiskieltoalueen (liite 1) sekä niille osoitettujen pysäköintipaikkojen (liitteet 2-5) toteuttamisen keskustassa ja eteläisessä kantakaupungissa.

Käsittely

Asian aikana kuultavina olivat liikenneinsinööri Miikka Kulpakko, liikenneinsinööri Ilari Heiska ja lakimies Katri Lindman. Asiantuntijat poistuivat kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Vastaehdotus:
Jenni Pajunen: “Selvitetään mahdollisuutta säilyttää sähköpotkupysäköintialueiksi muutettavia ajoradoilla sijaitsevia yksipaikkaisia parkkipaikkoja, jotka eivät sovellu lumenkasauspaikoiksi, autojen parkkipaikkoina talvikaudella.”

Kannattaja: Risto Rautava

Hylkäysehdotus:
Mika Raatikainen: Teen seuraavan hylkäysehdotuksen:

Autojen pysäköinnin vaikeuttaminen entisestään ajoradalla olevien pysäköintiruutujen vähentämisellä ja niiden luovuttaminen mikroliikkumisvälineiden pysäköinnille ja lumen varastoinnille on tarpeetonta. Mikroliikkumisvälineille voidaan löytää pysäköintitilaa muualtakin kuin ajoradalla olevista pysäköintiruuduista, jotka on suunniteltu autoille. Lumen varastoiminen ajoradalle ei edistä liikenteen sujuvuutta eikä liikenneturvallisuutta.

Mika Raatikaisen hylkäysehdotusta ei kannatettu, joten se raukesi.

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Jenni Pajusen vastaehdotuksen mukaisesti muutettuna.

Jaa-äänet: 6
Mia Haglund, Otso Kivekäs, Olli-Pekka Koljonen, Tuomas Nevanlinna, Saana Rossi, Anni Sinnemäki

Ei-äänet: 6
Silja Borgarsdottir Sandelin, Otto Meri, Jenni Pajunen, Katri Penttinen, Mika Raatikainen, Risto Rautava

Tyhjä: 1
Jenni Hjelt

Poissa: 0

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä esittelijän ehdotuksen äänin 6 - 6 (1 tyhjä). Puheenjohtajan ääni ratkaisi päätökseksi tulleen ehdotuksen.

14.03.2023 Pöydälle

Esittelijä
kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot

Miikka Kulpakko, liikenneinsinööri, puhelin: 09 310 37657

miikka.kulpakko@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 16.06.2023

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 29.5.2023 alkaen seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 26.5.2023 saakka seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Stäng

Föredragande

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Mer information fås av

Katri Lindman, lakimies, puhelin: 09 310 28693

katri.lindman@hel.fi

Miikka Kulpakko, projektisuunnittelija, puhelin: 09 310 37657

miikka.kulpakko@hel.fi

Bilagor

1. Oikaisuvaatimus 8.4.2023
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.