Hankinta, Longinojan urakka 2023-2024, kaupunkiympäristön toimiala
Longinojanpuiston RU 2023 - 2024, kokonaisurakka, urakoitsijan valinta
Päätös
Infrapäällikkö hyväksyi E.M. Pekkinen Oy:n tarjouksen kokonaistaloudellisesti edullisimpana ja päätti, että E.M. Pekkinen Oy:n kanssa tehdään Longinojanpuiston RU 2023–2024 kokonaisurakkaa koskeva hankintasopimus. Hankinnan arvo on 1 267 000 euroa (alv 0 %).
Infrapäällikkö oikeutti kaupunkiympäristön toimialan alueellisen rakennuttamisen yksikön päällikön allekirjoittamaan edellä mainitun hankintasopimuksen.
Hankintasopimus tulee voimaan, kun sopimus on allekirjoitettu.
Hankintasopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen.
Päätöksen perustelut
Rakennusurakka käsittää Longinojanpuistoon sijoittuvaa raitti- ja puistorakentamista. Rakennusurakkaan kuuluvat skeitti- ja skuuttauspaikka, ulkokuntoilupaikka sekä näitä ympäröivät viheralueet. Työkohteet sijaitsevat Longinojanpuistossa, Longinojan sekä Ala-Malminojan varrella. Lisäksi rakennushanke käsittää Longinojan ylittävän sillan rakentamisen, sekä vanhan sillan purkutyöt.
Urakka sisältää mm. nykyisten pintojen ja rakenteiden purkutöitä, käytävien, aitojen ja pintojen rakennus- ja kunnostustöitä sekä viherrakennustöitä. Kohteeseen asennetaan uusia kalusteita ja varusteita sekä uusitaan puiston valaistusta suunnitelmien mukaisesti.
Kilpailutus perustuu Helsingin kaupunkiympäristön toimialan 13.3.2023 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2023-002005. Hankinta on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Kyseessä on kansallisen kynnysarvon ylittävä rakennusurakka.
Hankinnasta on julkaistu kansallinen hankintailmoitus 13.3.2023 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Hankintailmoituksessa ilmoitettiin tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalin ko. tarjouspyyntöä koskeva Internet-osoite, josta tarjouspyyntöasiakirjat olivat sähköisesti saatavissa.
Kilpailutuksen perusteella valitaan yksi kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehnyt tarjoaja.
Saadut tarjoukset
Määräaikaan 4.4.2023 klo 13.00 mennessä tarjouksen jättivät seuraavat tarjoajat:
E.M. Pekkinen Oy | 1 267 000 euroa |
Tieluiska Oy | 1 318 000 euroa |
Kreate Oy | 1 320 708 euroa |
VRJ Etelä-Suomi Oy | 1 421 600 euroa |
Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.
Tarjoajien soveltuvuuden arviointi
Tarjouspyynnössä esitettiin tarjoajien soveltuvuutta koskevat rahoitukselliseen ja taloudelliseen tilanteeseen, tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset sekä niiden täyttymisen varmistamiseksi vaaditut selvitykset.
Taloudelliset ja rahoitukselliset vähimmäisvaatimukset:
Liikevaihdon kolmelta viimeksi kuluneelta vahvistetulta tilikaudelta oltava infraurakoinnissa vähintään 2500000 €/tilikausi (tilikauden pituus 12 kk).
Jos tarjouksen tekijä on ryhmittymä, on osakasyritysten yhdessä täytettävä liikevaihtoa koskeva vaatimus.
Tarjoajan tilaajavastuulain mukaiset velvoitteet on oltava kunnossa
Työhön valitun urakoitsijan on toimitettava tarjouspyynnön mukaisesti tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolisista työvoimaa käytettäessä annetun lain (1233/2006), jäljempänä tilaajavastuulaki ja liitteenä olevan urakkaohjelman mukaisesti seuraavat suomenkieliset selvitykset rakennuttajalle:
Vastuu Group Oy:n yritysportaalin yritysraportti sekä tilinpäätöstiedot kolmelta viimeiseltä tilikaudelta, mikäli tilinpäätöstiedot eivät ole Vastuu Group-yritysraportissa mukana.
tai vaihtoehtoisesti
Rakentamisen Laatu RALA ry:n pätevyysraportti sekä lisäksi:
kaupparekisteriote, josta selviää yrityksen rekisteriin merkitsemisaika, toimiala, hallitus, muu johto, nimenkirjoittajat, tilintarkastajat, vastuuhenkilöiden henkilötiedot sekä onko viimeisimmät tilinpäätösasiakirjat toimitettu lainmukaisesti rekisteriviranomaisille sekä merkintä tai selvitys ettei yritystä tai sen toimihenkilöitä ole määrätty liiketoimintakieltoon.
tai vaihtoehtoisesti
selvitys, siitä että yritys on merkitty ennakkoperintälain mukaiseen ennakkoperintärekisteriin, työnantajarekisteriin ja arvonlisävelvollisten rekisteriin (www.ytj.fi),
kaupparekisteriote, josta selviää yrityksen rekisteriin merkitsemisaika, toimiala, hallitus, muu johto, nimenkirjoittajat, tilintarkastajat, vastuuhenkilöiden henkilötiedot sekä onko viimeisimmät tilinpäätösasiakirjat toimitettu lainmukaisesti rekisteriviranomaisille sekä merkintä tai selvitys ettei yritystä tai sen toimihenkilöitä ole määrätty liiketoimintakieltoon,
todistus verojen maksamisesta tai verovelkatodistus tai selvitys siitä, että verovelkaa koskeva veronsaajan hyväksymä maksusuunnitelma on tehty,
todistukset työntekijöiden eläkevakuutusten ottamisesta ja eläkevakuutusmaksujen suorittamisesta tai selvitys siitä, että erääntyneitä eläkemaksuja koskeva maksunsaajan hyväksymä maksusopimus on tehty,
todistus tapaturmavakuutuksen ottamisesta ja tapaturmavakuutusmaksujen maksamisesta tai selvitys siitä, että erääntyneitä tapaturmavakuutusmaksuja koskeva maksunsaajan hyväksymä maksusopimus on tehty,
selvitys työterveyshuollon järjestämisestä,
selvitys työhön sovellettavasta työehtosopimuksesta tai keskeisistä työehdoista. Soveltuva työehtosopimus voi olla joko työnantajaa sitova työehtosopimus tai yleissitova työehtosopimus tai sellainen muu työehtosopimus, jota työnantaja käytännössä soveltaa. Selvitys keskeisistä työehdoista kattaa tiedot työntekijöiden pääasiallisista työtehtävistä, palkanmaksukausista, säännöllisestä työajasta, vuosiloman määräytymisestä, irtisanomisajasta ja selvityksen, miten palkka ja sen osat määräytyvät (ei henkilökohtaisia palkkatietoja).
todistus toiminnanvastuuvakuutuksesta- tilinpäätöstiedot kolmelta viimeiseltä tilikaudelta.
Jos urakoitsija ei ole rekisteröitynyt edellä mainittuihin rekistereihin, on tämän toimitettava selvitys rekisteröitymättömyyden perusteista. Edellä mainitut selvitykset saavat olla enintään kolme (3) kuukautta vanhoja niiden rakennuttajalle jättämispäivästä laskettuna.
Tarjoajalla on oltava riittävä vakavaraisuus, taloudellinen kantokyky ja maksukyky hankinnan kohteena olevien palvelujen tuottamiseen. Tarjoajan vakavaraisuus, taloudellinen kantokyky ja maksukyky voidaan katsoa riittäväksi, jos tarjoajan taloudellinen tilanne on viimeisimmän tilinpäätöksen mukaan sellainen, että se Suomen Asiakastieto Oy:n Rating Alfa luottoluokituksessa on vähintään tasolla A+ tai Bisnode Finland Oy:n luottoluokituksessa on vähintään tasolla ALiikevaihdon kolmelta viimeksi kuluneelta vahvistetulta tilikaudelta oltava vähintään 2 500 000 €/tilikausi (tilikauden pituus 12 kk). Jos tarjouksen tekijä on ryhmittymä, on osakasyritysten yhdessä täytettävä liikevaihtoa koskeva vaatimus.
Tarjoajan tilaajavastuulain mukaiset velvoitteet on oltava kunnossa
Työhön valitun urakoitsijan on toimitettava tarjouspyynnön mukaisesti tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolisista työvoimaa käytettäessä annetun lain (1233/2006), jäljempänä tilaajavastuulaki ja liitteenä olevan urakkaohjelman mukaisesti seuraavat suomenkieliset selvitykset rakennuttajalle:
Luettelo valintaperusteista ja niiden lyhyt kuvaus:
Tarjoajan on täytettävä seuraavat teknistä suorituskykyä ja ammatillista pätevyyttä koskevat soveltuvuusvaatimukset:
Urakoitsijalla tulee olla työmaalla vastaavan työnjohtajan lisäksi yksi vihertyönjohtaja ja liikuntapaikkarakentamiseen pätevöitynyt työnjohtaja. Lisäksi urakoitsijan palveluksessa kokoaikaisesti työmaalla pitää olla vähintään yksi henkilö, jolla on voimassa oleva pääkaupunkiseudun katutyökortti.
Asfalttiskeittipaikan pinnoiteurakoitsijalla tulee olla kokemusta pumptrack-radan/waveparkin asfaltoinnista ja vastaavanlaisista kaarevien ja kuperien asfalttimuotojen erityisosaamista vaativista töistä. Näistä tulee esittää kolme (3) referenssiä viimeisen viiden vuoden ajalta. Valittu tarjoaja sitoutuu hyväksyttämään skeittipaikan tekijän etukäteen tilaajalla ja suunnittelijalla. Urakoitsijan työvälineiden tulee soveltua kohteen kaareviin muotoihin.
Urakoitsijalla tulee olla referenssi puusillan rakentamisesta arvoltaan vähintään 100 000 € viimeisen viiden vuoden ajalta hankintailmoituksen julkaisupäivämäärästä lähtien. Valittu tarjoaja sitoutuu hyväksyttämään sillan rakentajan etukäteen tilaajalla. Referensseistä tulee ilmetä paikan osoitteen ja rakennuttajan yhteistietojen lisäksi todistettavissa oleva käyttäjäkokemus tasolla hyvä ja suosittelijoiden yhteystiedot.
RALA-pätevyys, työlaji 15.1 sekä pääurakointitaso 28 tai RALA-pätevyyksien puuttuessa muulla tavoin osoitettu vastaava pätevyys.
RALA-pätevyyttä 15.1 vastaavana pätevyytenä pidetään 3 kpl valmistunutta ja vastaanotettua referenssiurakkaa kasvillisuusrakennetöistä viimeisen 5 vuoden aikana tarjouspyynnön julkaisuajankohdasta laskettuna.
RALA-pätevyyttä 28 vastaavana pätevyytenä pidetään 3 kpl valmistunutta ja vastaanotettua pääurakoinnin referenssiurakkaa muissa infrarakennustöissä viimeisen 5 vuoden aikana tarjouspyynnön julkaisuajankohdasta laskettuna. Rakennuttaja tarkistaa kilpailutuksen voittajan RALA-pätevyyden RALA ry:n RALA-pätevyystodistuksesta.
Mikäli kilpailutuksen voittajalta puuttuu vaadittavien työlajien RALA-pätevyys, on kilpailutuksen voittajan osoitettava referenssitiedoin vastaava pätevyys sähköisellä lomakkeella.
Urakoitsijan vastuullisella työnjohtajalla tulee olla vähintään rakennusmestarin koulutus. Hänellä tulee olla valmistumisen jälkeen vähintään 5 vuotta vastuullisen työnjohtajan työkokemusta. Vastuullisella työnjohtajalla ei saa olla samaan aikaan muita hankkeita hoidettavanaan. Vastuullisella työnjohtajalla tulee olla näyttöä siitä, että hän tuntee Suomen rakentamismääräykset ja viranomaisvaatimukset sekä yleiset sopimusehdot YSE 98 siinä laajuudessa mitä vastuullisen työnjohtajan tehtävien hoitaminen edellyttää.
Urakoitsijan liikuntapaikkarakentamiseen pätevöityneellä työnjohtajalla on liikuntapaikka-alan erikoisammattitutkinto tai ympäristörakentamisentutkinto. Hänellä tulee olla valmistumisen jälkeen vähintään 5 vuotta työkokemusta.
Urakoitsijan vihertyönjohtajalla on vähintään viheralan erikoisammattitutkinto. Hänellä tulee olla valmistumisen jälkeen vähintään 5 vuotta työkokemusta ja tuntemusta kasvien istuttamisesta. Vastuulliselta työnjohtajalta, työnjohdolta sekä urakoitsijan hankkeeseen osallistuvilta muilta avainhenkilöiltä edellytetään tyydyttävää suomen kielen suullista ja kirjallista taitoa. Urakoitsijan nimeämien avainhenkilöiden tulee olla suorassa työsuhteessa urakoitsijaan (pois lukien asfalttiskeittipaikan pinnoiteurakoitsija).
Työmaa toteutetaan kokonaisuudessaan vähäpäästöisenä työmaana ja valmisbetonien on oltava vähähiilibetonia.6. Helsingin kaupunki noudattaa toiminnassaan kaupunginhallituksen 28.10.2019 hyväksymiä kaupungin eettisiä periaatteita. Urakoitsija sitoutuu omassa toiminnassaan noudattamaan Helsingin kaupunginhallituksen 28.10.2019 hyväksymiä eettisiä periaatteita. Urakoitsijan tulee sisällyttää vastaavat periaatteet aliurakoitsijoita koskeviin tarjouspyyntöihinsä.
E.M. Pekkinen Oy:ltä on pyydetty tarjousten tarkastusvaiheessa lisäselvitystä aliurakoitsijasta. Saadun selvityksen perusteella on todettu E.M. Pekkinen Oy:n tarjouksen olleen tarjouspyynnön mukainen.
Tarjousten vertailu ja sopimuskumppanin valinta
Tarjouspyynnössä on määritelty tarjousten valintaperusteet. Kokonaistaloudellista edullisuutta vertaillaan halvimman hinnan perusteella.
Halvinta hintaa voitiin käyttää vertailuperusteena, koska hankintaa koskevat laatutekijät otettiin huomioon tarjoajaa koskevissa soveltuvuusvaatimuksissa ja hankinnan kohteelle asetetuissa laatua koskevissa vähimmäisvaatimuksissa.
Tarjousvertailun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki E.M. Pekkinen Oy
Sopimuskumppaniksi hyväksytyn osalta on tarkastettu Helsingin kaupungin harmaan talouden torjuntaohjeen mukaiset selvitykset.
Kustannukset
Kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous, 1 267 000 euroa, ylittää suunnitteluvaiheen kustannusarvion, 981 000 euroa, noin 23 %:lla.
Työ rahoitetaan Helsingin kaupungin talousarvion kohdasta 8 09 02 03 Kaupunkiuudistus, Malmin puistot ja liikunta-alueet.
Viranhaltijan toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 13.12.2022 § 711 mukaan infrapäälliköllä on hankintavaltuudet enintään 2 000 000 euron suuruisiin hankintoihin. Infrapäällikkö on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.
Detta beslut publicerades 06.04.2023
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:
Postiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
00580 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Tea Karjalainen, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 52210