Apotin tietojärjestelmävirheen vuoksi laskuttamatta jääneiden asiakasmaksujen perimättä jättäminen lapsiperheiden kotipalvelussa
Lapsiperheiden kotipalvelun asiakasmaksujen perimättä jättäminen vuoden 2021 marraskuun ja 2022 kesäkuun välisenä aikana
Päätös
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti jättää perimättä perhe- ja sosiaalipalveluiden palvelukokonaisuudessa käyntiperusteisen tilapäisen lapsiperheiden kotipalvelun asiakasmaksut, jotka ovat Helsingin kaupungin tietojärjestelmävirheen vuoksi jääneet laskuttamatta vuoden 2021 marraskuun ja 2022 kesäkuun välisenä aikana. Laskuttamatta jääneiden asiakasmaksujen yhteissumma on 54 880 euroa.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Asiakas- ja potilastietojärjestelmä Apotin käyttöönoton jälkeen on ilmennyt, että osa asiakasmaksuista on jäänyt siirtymättä kaupungin laskutusjärjestelmään tuoteluettelossa olleen virheen takia. Virhe koskee lapsiperheiden kotipalveluissa yhteensä 175 asiakasta ja 5 600 varhaisen tuen asiakaskäyntiä ajalla 8.11.2021–30.6.2022. Laskelma perustuu oletukseen, että kaikki suunnitellut kotikäynnit ovat toteutuneet.
Vuoden 2021 laskuja oli yhteensä 350 kappaletta, joiden yhteissumma oli 12 005 euroa. Vuoden 2022 laskuja oli yhteensä 1 050 kappaletta, joiden yhteissumma oli 42 875 euroa.
Asiakasmaksujen jääminen laskuttamatta johtuu järjestelmävirheestä, joka on tullut esille Apotin käyttöönoton jälkeen. Apotti ei ole voinut massakorjata kyseisiä laskuja. Laskutusvirheen aiheuttanut ongelma on korjattu tuoteluettelon päivittämisellä.
Aiheutuvan lisätyön ja lisäkustannusten vuoksi laskujen jälkikäteiseen korjaamiseen ei ole tarkoituksenmukaista ryhtyä. Laskujen perimisen kustannukset ovat merkittäviä, joten nettohyöty on rajallinen. Mikäli laskujen korjaukset tehdään Apotti-järjestelmässä ensin pitää manuaalisesti kerätä tieto kaikista toteutuneista, mutta laskuttamatta jääneistä laskuista asiakaskirjausten kautta ja tehdä takautuvasti uusi päätös palvelusta. Korjaus on manuaalista työtä, ja se on tehtävä yksi lasku kerrallaan käyden läpi kaikki lapsiperheiden kotipalvelun varhaisen tuen asiakaskäynnit. Laskujen korjaus vaatisi lapsiperheiden kotipalvelun johtavien ohjaajien työpanoksen useamman viikon ajaksi. Myös laskutuksen merkittävän viivästymisen vuoksi on perusteltua jättää edellä mainitut asiakasmaksut laskuttamatta takautuvasti.
Hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 1 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hinnoista, maksuista, vuokrista ja korvauksista sekä vapautuksesta toimialalle kohdistettavan maksun, korvauksen ja muun saatavan suorittamisesta. Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta on päätöksessään 17.1.2023 § 7 päättänyt, että siltä osin kuin kyse ei ole sosiaali- tai terveydenhuollon palvelusta määrätystä maksusta palvelukokonaisuuden johtaja päättää vapautuksen myöntämisestä sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalle kohdistettavan enintään 5 000 euron suuruisen sosiaalihuollon ja terveydenhuollon maksun, korvauksen ja muun saatavan suorittamisesta kukin palvelukokonaisuutensa osalta ja toimialajohtaja, kun saatava on syntynyt vähintään kahden palvelukokonaisuuden toiminnassa. Nyt kyseessä oleva perimättä jättäminen koskee 54 880 euron saatavaa, minkä vuoksi laskuttamatta jättämispäätösesitys tuodaan sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätettäväksi.
Detta beslut publicerades 05.09.2023
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Heidi Långström-Karhapää, vs. neuvolan ja lapsiperheiden kotipalvelun päällikkö, puhelin: 09 310 50428
Pauli Räisä, lapsiperheiden kotipalvelun esihenkilö, puhelin: 09 310 32667