Hankinta, E-kirjaston sovelluskehitys- ja asiantuntijapalvelut, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala

HEL 2023-002622
Ärendet har nyare handläggningar
§ 11

E-kirjaston sisältöjen hankinta, englanninkieliset ja muunkieliset e- ja äänikirjat, päätös hankintaoikaisusta sekä siirtymisestä neuvottelumenettelyyn

Chef för bibliotekstjänsterna

Päätös

1) Kirjastopalvelujen johtaja poistaa 11.1.2024 tekemänsä hankintapäätöksen koskien E-kirjaston sisältöjen hankinta, englanninkieliset ja muunkieliset e- ja äänikirjat -hankintaa.

2) Kirjastopalvelujen johtaja poistaa 11.1.2024 tekemänsä De Marque:n poissulkemispäätöksen

3) Kirjastopalvelujen johtaja päättää siirtyä E-kirjaston sisältöjen hankinta, englanninkieliset ja muunkieliset e- ja äänikirjat -hankinnassa neuvottelumenettelyyn.

Päätöksen perustelut

Asian tausta ja vireilletulo

E-kirjaston sisältöjen hankinta, englanninkieliset ja muunkieliset e- ja äänikirjat -tarjouskilpailusta julkaistiin hankintailmoitus 7.11.2023 sekä korjausilmoitus 6.12.2023 internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi.

Kilpailutus perustuu Helsingin kaupungin kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan 6.11.2023 päivättyyn tarjouspyyntöön. Kilpailutus on toteutettu EU-kynnysarvon ylittävänä palveluhankintana ja julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä ”hankintalaki”) 32 §:n mukaisella avoi-mella menettelyllä.

Tarjousten jättämiselle varattuun määräaikaan 14.12.2023 klo 12:00 mennessä tarjouksen jättivät seuraavat tarjoajat:

- Overdrive, Inc. (346 5616 84) ja

- De Marque (13152 3425 RT0001)

Kirjastopalvelujen johtaja on tehnyt 11.1.2024 hankintapäätöksen, jolla sopimustoimittajaksi valittiin Overdrive, Inc.

Kirjastopalvelujen johtaja otti edellä mainitun 11.1.2024 tehdyn hankintapäätöksen käsiteltäväkseen itseoikaisuna.

Sovellettavat lainkohdat

Hankintalain 132 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin.

Hankintalain 133 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta. Hankintayksikön on ilmoitettava hankintaoikaisun vireilletulosta välittömästi niille, joita asia koskee.

Hankintalain 34 §:n 3 momentin mukaan hankintayksikkö voi valita neuvottelu-menettelyn myös, jos avoimessa menettelyssä on saatu vain tarjouksia, jotka eivät vastaa tarjouspyyntöä, tai jos tarjouksia ei voida hyväksyä. Uutta hankintailmoitusta ei tarvitse julkaista, jos menettelyyn otetaan mukaan kaikki ne tarjoajat, jotka täyttävät hankintalain 79–92 §:n mukaiset soveltuvuutta koskevat vähimmäisedellytykset ja jotka ovat edeltävässä menettelyssä tehneet tarjousmenettelyn muotovaatimusten mukaisen tarjouksen.

Tarjoajien soveltuvuuden ja tarjousmenettelyn muotovaatimusten tarkastaminen

Tarjoajien soveltuvuutta koskevat edellytykset tarkastettiin lukuun ottamatta pakollisia poissulkemisperusteita, jotka tarkastetaan päätöksenteon jälkeen ennen mahdollisen sopimuksen tekemistä tarjoajan toimittamien rikosrekisteriotteiden perusteella. Kaikki tarjoajat täyttivät hankintalain 79–92 §:n mukaiset soveltuvuutta koskevat vähimmäisedellytykset ja kaikki tarjoajat ovat tehneet tarjous-menettelyn muotovaatimusten mukaisen tarjouksen.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus

Kaikissa tarjouksissa on havaittu seikkoja, joiden vuoksi tarjoukset eivät kuitenkaan sisällöltään vastaa tarjouspyyntöä. Päätöksen tarkemmat tarjoajakohtaiset perustelut ovat tämän päätöksen liitteenä olevissa tarjoajakohtaisissa perustelu-muistioissa. Jokaiselle tarjoajalle toimitetaan kyseistä tarjoajaa koskeva liite 1.

Päätös neuvottelumenettelyyn siirtymisestä

Koska kaikki tarjoukset olivat sisällöltään tarjouspyynnön vastaisia, on hankintayksikkö päättänyt poistaa alkuperäisen 11.1.2024 tekemänsä hankintapäätöksen sekä 11.1.2024 tehdyn poissulkemispäätöksen sekä siirtyä hankinnassa neuvottelumenettelyyn, johon kutsutaan kaikki tarjouksen jättäneet tarjoajat.

Neuvottelumenettelyn sisältö

Neuvottelujen tavoitteena on saattaa neuvottelumenettelyllä tarjoukset tarkennetun tarjouspyynnön mukaisiksi. Tarjouspyyntö, joka on julkaistu 7.11.2023 ja jota on korjattu korjausilmoituksella 6.12.2023, on sisältänyt alkuperäisessä muodossaan seuraavat kohdat:

Tarjouspyynnön kohdassa ”Hankinnan taustaa” on todettu seuraavasti:

”Tavoitteena on, että sopimus tulee voimaan joulukuussa 2023.”

Tarjouspyynnön liitteessä 1 Hankinnan kohteen kuvaus kohdassa 5.4 ”Rajapinta” on todettu seuraavasti:

”Rajapinta on palvelu, jonka kautta toimittajan verkkokaupasta ostettu aineisto (peruskokoelma ja lisäostot) saadaan julkaistua e-kirjaston auktorisoitujen käyttäjien käyttöön e-kirjaston esitysalustalle. Ensisijainen käytettävä rajapinta on ODL-syöte + OPDS-syöte. Integraatio voidaan toteuttaa myös muilla mahdollisilla hyväksytyillä tavoilla, joita koskevat vaatimukset on esitetty liitteessä ”Tekniset vaatimukset aineistotoimittajille”. Liitteessä on esitetty täydet vaatimukset rajapinnalle ja sen välityksellä siirtyville tiedoille.”

Tarjouspyynnön liitteessä 1 Hankinnan kohteen kuvaus kohdassa ”6. Käyttöönottoprojekti” on todettu seuraavasti:

Käyttöönottoprojekti alkaa hankintapäätöksen lainvoimaisuudesta (tavoite joulukuussa 2023) ja palvelun käyttöönotto tulee olla kokonaisuudessaan suoritettu luvussa 7 Hankinnan aikataulu esitetyssä aika-taulussa.

Tarjouspyynnön liitteessä 1 Hankinnan kohteen kuvaus kohdassa ” 7. Hankinnan aikataulu” on todettu seuraavasti:

”Tavoitteena on, että sopimukset saadaan voimaan joulukuussa 2023.”

Tarjouspyynnön liitteessä 1.2 kohdassa 2 on todettu seuraavasti:

”Aineistotoimittajilla on oltava seuraavat järjestelmät, jotka tukevat jakelua e-kirjastoon:

• Verkkokauppa aineistojen tarjoamiseen ja myymiseen

• Aineistorajapintatuki e-kirjaston esitysalustalle integroitumiseksi (esim. ODL, ns.

syötteet)

• Esitysalustan kanssa yhteensopiva aineistojakelu

• Esitysalustan kanssa yhteensopivat aineistoformaatit ja DRM-suojaukset

• Lainojen, varausten ja lisenssien hallinta, jotka tulee integroida e-kirjaston esitysalustaan syötteiden kautta (esim. OPDS).”

Tarjouspyynnön liitteessä 1.2 kohdassa 3 on todettu seuraavasti:

”Aineistotoimittajan verkkokaupassa hankittujen aineistojen metatiedot yhdistetään automaattisesti e-kirjaston esitysalustalle integraatio-rajapinnan avulla. Ensisijainen käytettävä rajapinta on ODL-syöte + OPDS-syöte. Integraatio voidaan toteuttaa myös muilla mahdollisilla tilaajan hyväksymillä tavoilla.”

Tarjouspyynnön liitteessä 1.2 kohdassa 4 on todettu seuraavasti:

”DRM-tuki ja vaatimukset

Aineistotoimittajan tulee suojata aineisto omassa järjestelmässään e-kirjaston esitysalustan kanssa yhteensopivalla dokumenttisuojausmenetelmällä.

• Aineiston suojaamiseen käytetään ensisijaisesti Readium LCP DRM (Licensed Content Protection, avoin standardi, jolle toteutetaan oletustuki alustaan). Erikseen sovittaessa tilaajan kanssa aineiston suojaukseen voidaan käyttää vaihtoehtoista menetelmää.”

Tarjouspyynnön liitteessä 1.2 kohdassa 5 on todettu seuraavasti:

”• Integroitumiseen käytetään ensisijaisesti avoimien standardien ODL/OPDS-syötteitä

o Syöte on luettelo aineistoista ja jokainen syötteen merkintä sisältää myös aineiston metatiedot.

o Syötteitä käytetään kokoelman julkaisemiseen e-kirjaston esitysalustalle, ja esitysalusta kutsuu syötettä lainaus-/varaus-/palautusoperaatiota tehdessään. Lisenssien muuttuvien tilojen tulee päivittyä reaaliaikaisesti esitysalustalle syötteiden kautta.

o Aineistotoimittajalla tulee olla OPDS-palvelin, joka antaa pääsyn toimittajan aineistoon.

o ODL/ODPS kehittämiseen e-kirjasto tarjoaa tarvittaessa tukea

• Erikseen sovittaessa aineistotoimittaja voi toteuttaa oman moduulin aineistojen integrointia varten teknisen spesifikaation pohjalta”

Edellä mainitut tarjouspyynnön kohdat päivitetään kuulumaan seuraavasti:

Tarjouspyynnön kohta ”Hankinnan taustaa” päivitetään seuraavasti:

”Tavoitteena on, että sopimus tulee voimaan huhtikuussa 2024.”

Tarjouspyynnön liitteen 1 Hankinnan kohteen kuvaus kohta 5.4 ”Rajapinta” päivitetään seuraavasti:

”Rajapinta on palvelu, jonka kautta toimittajan verkkokaupasta ostettu aineisto (peruskokoelma ja lisäostot) saadaan julkaistua e-kirjaston auktorisoitujen käyttäjien käyttöön e-kirjaston esitysalustalle. Käytettävä rajapinta on ODL-syöte + OPDS-syöte. Liitteessä on esitetty täydet vaatimukset rajapinnalle ja sen välityksellä siirtyville tiedoille.”

Tarjouspyynnön liitteen 1 Hankinnan kohteen kuvaus kohta”6. Käyttöönottoprojekti” päivitetään seuraavasti:

Käyttöönottoprojekti alkaa hankintapäätöksen lainvoimaisuudesta (tavoite huhtikuussa 2024) ja palvelun käyttöönotto tulee olla kokonaisuudessaan suoritettu luvussa 7 Hankinnan aikataulu esitetyssä aikataulussa.

Tarjouspyynnön liitteen 1 Hankinnan kohteen kuvaus kohta ” 7. Hankinnan aikataulu” päivitetään seuraavasti:

”Tavoitteena on, että sopimukset saadaan voimaan huhtikuussa 2024.”

Tarjouspyynnön liitteen 1.2 kohta 2 päivitetään seuraavasti:

”Aineistotoimittajilla on oltava seuraavat järjestelmät, jotka tukevat jakelua e-kirjastoon:

• Verkkokauppa aineistojen tarjoamiseen ja myymiseen

• Aineistorajapintatuki e-kirjaston esitysalustalle integroitumiseksi

• Esitysalustan kanssa yhteensopiva aineistojakelu

• Esitysalustan kanssa yhteensopivat aineistoformaatit ja DRM-suojaukset

• Lainojen, varausten ja lisenssien hallinta, jotka tulee integroida e-kirjaston esitysalustaan syötteiden kautta”

Tarjouspyynnön liitteen 1.2 kohta 3 päivitetään seuraavasti:

”Aineistotoimittajan verkkokaupassa hankittujen aineistojen metatiedot yhdistetään automaattisesti e-kirjaston esitysalustalle integraatio-rajapinnan avulla. Käytettävä rajapinta on ODL-syöte + OPDS-syöte.”

Tarjouspyynnön liitteen 1.2 kohta 4 päivitetään seuraavasti:

”DRM-tuki ja vaatimukset

Aineistotoimittajan tulee suojata aineisto omassa järjestelmässään e-kirjaston esitysalustan kanssa yhteensopivalla dokumenttisuojausmenetelmällä.

• Aineiston suojaamiseen käytetään Readium LCP DRM (Licen-sed Content Protection, avoin standardi, jolle toteutetaan oletustuki alustaan).”

Tarjouspyynnön liitteen 1.2 kohta 5 päivitetään seuraavasti:

”• Integroitumiseen käytetään avoimien standardien ODL/OPDS-syötteitä

o Syöte on luettelo aineistoista ja jokainen syötteen merkintä sisältää myös aineiston metatiedot.

o Syötteitä käytetään kokoelman julkaisemiseen e-kirjaston esitysalustalle, ja esitysalusta kutsuu syötettä lainaus-/varaus-/palautusoperaatiota tehdessään. Lisenssien muuttuvien tilojen tulee päivittyä reaaliaikaisesti esitysalustalle syötteiden kautta.

o Aineistotoimittajalla tulee olla OPDS-palvelin, joka antaa pääsyn toimittajan aineistoon.

o ODL/ODPS kehittämiseen e-kirjasto tarjoaa tarvittaessa tukea”

Hankintayksikkö ei tule neuvottelemaan edellä selostetusti päivitetyistä tarjous-pyynnön ehdoista eikä muutoin tarjouspyynnön sisällöstä neuvottelumenettelyn aikana.

Hankintayksikkö toimittaa erikseen neuvottelukutsun kaikille neuvottelumenettelyyn kutsuttaville tarjoajille.

Sovellettavat säännökset ja päätöstoimivalta

Hankintalain (1397/2016) 123 §:n mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava.

Hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 2 momentin 3 kohdan mukaan toimialalautakunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.

Kulttuuri ja vapaa-aikalautakunta päätti kokouksessaan 15/2023 päätöksellä 140 § valtuuttaa kirjastopalvelujen johtajan tekemään hankintapäätöksen tämän päätöksen kohteena olevassa kilpailutuksessa.

Detta beslut publicerades 19.03.2024

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Virva Nousiainen-Hiiri, yhteisten palvelujen päällikkö, puhelin: 09 310 85401

virva.nousiainen-hiiri@hel.fi

Beslutsfattare

Saara Ihamäki
vs. kirjastopalvelujen johtaja

Bilagor

1. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 20 k
2. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 20 k

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.