Hankinta, E-kirjaston sovelluskehitys- ja asiantuntijapalvelut, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala

HEL 2023-002622
Ärendet har nyare handläggningar
§ 3

E-kirjaston sisältöjen hankinta, englanninkieliset ja muunkieliset E- ja äänikirjat, päätös De Marquen tarjouksen sulkemisesta pois tarjouskilpailusta

Chef för bibliotekstjänsterna

Päätös

De Marque:n (myöhemmin tarjoaja) tarjous suljetaan pois Helsingin kaupungin E-kirjastojen sisältöjen englanninkielisten ja muunkielisten e- ja äänikirjojen hankinnan tarjouskilpailusta.

Päätöksen perusteena on se, että tarjoajan tarjous ei täytä tarjouspyynnössä tarjoukselle asetettua vähimmäisvaatimusta.

Päätöksen perustelut

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) 3 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Hankintalain 74 §:n 1 momentin mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa palvelun olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta.

A) Tarjouspyynnössä asetetut vähimmäisvaatimukset

Tarjouspyynnön kohdan ”Yhteiset kriteerit/tiedot” alakohdan ”TARJOUKSEEN LIITETTÄVÄT MUUT SELVITYKSET” kohdassa ”Käyttöönottosuunnitelma” on asetettu seuraavat vaatimukset:

  • ”Tarjoajan tulee ladata tarjottavan ratkaisun Käyttöönottosuunnitelma” sekä
  • ”Käyttöönottosuunnitelmasta tulee käydä ilmi Käyttöönottoprojektin vaiheet, aikataulu ja sisältö huomioiden tarjouspyynnössä ja sen liitteissä asetetut vaatimukset”
Tarjouspyynnön liitteellä 1 Hankinnan kohteen kuvaus kohdassa 6. käyttöönottoprojekti
”Käyttöönottoprojektissa toimittajan tehtävänä on
  • Palvelun pakollisten ominaisuuksien toteuttaminen, joihin tarjoaja on tarjouksellaan sitoutunut
  • Palvelun kehittäminen Tilaajan käyttöön
  • Vaadittujen integraatioiden toteuttaminen e-kirjastoon
  • Pääkäyttäjän, valitsijoiden ja ostajan koulutus verkkokaupan toimintoihin
  • Peruskokoelman aineistojen aktivointi auktorisoitujen käyttäjien käyttöön
  • avustaa Tilaajaa tarvittaessa hyväksymistestauksen aikana.”

Palvelu on määritelty tarjouspyynnön liitteessä A Sopimusmalli kohdassa 3.12, seuraavasti:

”Palvelu tarkoittaa tässä sopimuksessa ja sen liitteissä yksilöityä palvelukokonaisuutta, joka sisältää e-kirja- ja äänikirjalisenssit, liitteessä 1.2 määritellyn rajapinnan sekä verkkokaupan avaamisen Tilaajan käyttöön ja muut sopimuksen perusteella hankittavat palvelut. Lisäksi palvelukokonaisuuteen kuuluu verkkokaupan tuki- ja ylläpitopalvelut sekä raportointipalvelut.”

B) Tarjous

Tarjoaja on liittänyt käyttöönottosuunnitelmalle varattuun kohtaan tiedoston ”Implementation Plan”. Tiedosto on olennaisesti puutteellinen ja siitä ei käy ilmi esimerkiksi verkkokaupan toiminnallisuuksien toteuttamista. Näin ollen käyttöönottosuunnitelmasta ei käy ilmi edellytetyllä tavalla käyttöönottoprojektin vaiheet, aikataulu ja sisältö.

Edellä mainitusta tiedostosta puuttuvat tiedot eivät käy ilmi muualtakaan tarjouksesta. Tarjous on oleellisilta osiltaan puutteellinen.

Yhteenveto

Koska tarjoajan tarjous ei edellä esitetyin tavoin täytä tarjouspyynnössä asetettua vähimmäisvaatimusta, sulkee Helsingin kaupunki tarjoajan tarjouksen tarjouskilpailusta tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi.

Sovellettavat säännökset ja päätöstoimivalta

Hankintalain (1397/2016) 123 §:n mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava.

Hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 2 momentin 3 kohdan mukaan toimiala- lautakunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti kokouksessaan 15/2023 päätöksellä 140 § valtuuttaa kirjastopalveluiden johtajan tekemään hankintapäätöksen tämän päätöksen kohteena olevassa kilpailutuksessa.

Detta beslut publicerades 11.01.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Virva Nousiainen-Hiiri, yhteisten palvelujen päällikkö, puhelin: 09 310 85401

virva.nousiainen-hiiri@hel.fi

Beslutsfattare

Saara Ihamäki
vs. kirjastopalvelujen johtaja

Bilagor

1. Tarjouspyyntö
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.