Oikaisuvaatimus, erheellinen paloilmoitus
Oikaisuvaatimus koskien erheellisestä paloilmoituksesta perittävää maksua
Päätös
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan pelastusjaosto päätti jättää tutkimatta ********** oikaisuvaatimuksen palotarkastajan päätökseen 6.2.2023 koskien erheellisestä paloilmoituksesta perittävää maksua (paloilmoittimen tunnus 8900/55449).
Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole asiassa asianosainen.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Pelastuslain 104 §:n 1 momentin mukaan pelastuslain 96 §:n 1 momentissa tarkoitettuun viranomaisen hallintopäätökseen saa vaatia oikaisua siten kuin hallintolaissa säädetään. Hallintolain 49 b §:n 2 momentin mukaan oikaisua saa vaatia se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).
Palotarkastaja on 6.2.2023 tehnyt päätöksen periä pelastuslain 96 §:n 1 momentin perusteella maksun paloilmoittimen toistuvasta erheellisestä toiminnasta. Maksun perimisen edellytyksenä on paloilmoittimen toistuva erheellinen toiminta, minkä lisäksi pelastusviranomaisen on tullut kirjallisesti kehottaa kohteen omistajaa, haltijaa tai toiminnanharjoittajaa korjaamaan laitteen tai ryhtymään muihin tarpeellisiin toimiin erheellisten paloilmoitusten estämiseksi. Vaatimuksen kohteena olevaa paloilmoitusta edeltävänä 12 kuukauden tarkastelujaksona paloilmoitin on aiheuttanut kolme erheellistä paloilmoitusta. Palotarkastaja on 30.8.2022 antanut paloilmoittimesta vastaavalle taholle kirjallisen korjauskehotuksen paloilmoittimen toisesta erheellisestä paloilmoituksesta 12 kuukauden tarkastelujaksolla.
Pelastuslain 12 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaan muun ohella palonilmaisu-, hälytys- ja muut onnettomuuden vaaraa ilmaisevat laitteet on pidettävä toimintakunnossa sekä huollettava ja tarkastettava asianmukaisesti. Mainitun pykälän 2 momentin mukaan pykälän 1 momentissa tarkoitetuista velvoitteista vastaa rakennuksen yleisten tilojen ja koko rakennusta palvelevien järjestelyiden osalta rakennuksen omistaja, haltija ja toiminnanharjoittaja osaltaan sekä huoneiston haltija hallinnassaan olevien tilojen osalta. Paloilmoitinjärjestelmä on koko kiinteistöä palveleva järjestelmä, josta vastaa kiinteistöstä vastaava taho. Erheellisiä paloilmoituksia on tullut ravintolatilojen lisäksi myös muista rakennuksen tiloista. Paloilmoittimen erheellisestä toiminnasta annetut korjauskehotus sekä maksut on osoitettu paloilmoittimen kohdekorttilomakkeella pelastuslaitokselle tiedoksi annetulle kiinteistön paloilmoittimesta vastaavalle taholle.
********** (jäljempänä oikaisuvaatimuksen tekijä) on tehnyt palotarkastajan päätöksestä oikaisuvaatimuksen, joka on saapunut Helsingin kaupungin kirjaamoon 1.3.2023. Oikaisuvaatimus on tämän esityksen liitteenä 1.
Annettu korjauskehotus sekä perittävät maksut on kohdistettu pelastuslain 12 §:n 2 momentin mukaiselle paloilmoittimesta vastaavalle taholle. Oikaisuvaatimuksen kohteena olevaa päätöstä ei ole kohdistettu oikaisuvaatimuksen tekijään eikä päätöksellä näin ollen ole hallintolain 49 b §:n 2 momentin mukaista välitöntä vaikutusta oikaisuvaatimuksen tekijän oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun. Oikaisuvaatimus tulee näin ollen jättää tutkimatta.
Detta beslut publicerades 08.06.2023
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 29.5.2023 alkaen seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 26.5.2023 saakka seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
00580 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Föredragande
Mer information fås av
Tomi Helasuo, johtava palotarkastaja, puhelin: 09 310 31354
Tomi Kuula, lakimies, puhelin: 09 310 30040