Virkasuhteen täyttäminen, sosiaali- , terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja

HEL 2023-004327
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 7. / 249 §

Anställning av innehavare av tjänsten som sektorchef i social-, hälsovårds- och räddningssektorn

Helsingfors stadsfullmäktige

Beslut

Stadsfullmäktige anställde medicine licentiat Juha Jolkkonen för tjänsten som sektorchef för en bestämd tid på sju år. Tjänsteutövningen inleds den 20 december 2023. Ingen prövotid tillämpas.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Stäng

Stadsstyrelsen uppmanade 17.4.2023 (228 §) stadskansliet att inleda ett offentligt ansökningsförfarande för att tillsätta tjänsten som sektorchef, eftersom den nuvarande sektorchefens tjänsteförhållande för viss tid upphör 19.12.2023.

Enligt 8 kap. 1 § 1 mom. 14 punkten i förvaltningsstadgan beslutar stadsstyrelsen om utlysning av en sådan tjänst för vilken stadsfullmäktige anställer en tjänsteinnehavare.

I enlighet med 7 kap. 1 § 15 mom. i förvaltningsstadgan beslutar stadsfullmäktige om anställning av sektorchefer.

Enligt 5 kap. 9 § 1 och 2 mom. i förvaltningsstadgan leds verksamheten och förvaltningen i social-, hälsovårds- och räddningssektorn av sektorchefen i social-, hälsovårds- och räddningssektorn, som är föredragande i social-, hälsovårds- och räddningsnämnden och dess sektioner och för biträdande borgmästaren för sektorn. Sektorchefen i social-, hälsovårds- och räddningssektorn utses för högst sju år. Sektorchefen i social-, hälsovård- och räddningssektorn är chef för direktörerna för de servicehelheter som hör till sektorn och för förvaltningsdirektören i sektorn. Sektorchefen i social-, hälsovårds- och räddningssektorn utför de uppgifter som kanslichefen föreskriver.

Tjänsten som chef för social-, hälsovårds- och räddningssektorn var offentligt ledigförklarad 12.5–29.5.2023. Platsannonsen publicerades i stadens elektroniska rekryteringstjänst, på Jobly, Duunitori och Oikotie och bland Helsingfors stads arbetstillfällen på LinkedIn 12.5–29.5.2023. Rekryteringen marknadsfördes också med hjälp av Duunitoris genomslagskampanj och Helsingin Sanomats digilyft. Dessutom var annonsen synlig i Helsingin Sanomats mobilparad. Tjänsten nämndes även på Helsinkirekrys Facebook- och Instagramkonton och Helsingfors stads LinkedInkonto. Dessutom publicerades en sammanfattning av platsannonsen i Hufvudstadsbladet och Helsingin Sanomat på söndagen 14.5.2023.

Enligt 5 kap. 1 § förvaltningsstadgan har de ledande tjänsteinnehavarna till uppgift att planera, följa och övervaka verksamheten i den förvaltningshelhet de leder och att svara för att den är resultatrik och för att målen uppnås. De ledande tjänsteinnehavarna har också till uppgift att sköta den strategiska styrningen av den förvaltningshelhet de leder och att utveckla och upprätthålla dess prestationsförmåga och verksamhetsresultat.

När tjänsten tillsätts ska man iaktta vad som i 125 § 2 mom. i grundlagen föreskrivs om de allmänna utnämningsgrunderna för tjänster, vilka är skicklighet, förmåga och beprövad medborgerlig dygd.

Behörighetsvillkoren för sektorchefer är enligt 23 kap. 1 § 1 mom. i förvaltningsstadgan högre högskoleexamen, erfarenhet av ledarskap och utmärkta muntliga och skriftliga kunskaper i finska och nöjaktiga muntliga och skriftliga kunskaper i svenska. Dessutom ska det som särskilt är föreskrivet om behörighetsvillkoren beaktas.

Vid sidan av de formella kvalifikationerna konstaterades det i platsannonsen att den sökande för att lyckas med uppgiften ska ha gedigen tidigare erfarenhet och ha visat god förmåga att leda en stor organisation strategiskt och operativt. Som personalledare är sektorchefen stringent, kristalliserar verksamhetens mål och har förmågan att skapa entusiastisk och engagerande arbetskultur. Sektorchefen ska stringent kunna balansera mellan olika intressen, och ledarskapet har en stark etisk grund. I det internationella samarbetet behöver den sökande flytande kunskaper i engelska. Personen ska kunna uppträda otvunget vid offentliga framträdanden. Sektorchefen är också skicklig på att bygga upp interna och externa samarbetsnätverk, har erfarenhet av krävande samarbete med intressenter och inspireras av nära arbete med den politiska ledningen. I annonsen konstaterades dessutom att erfarenhet av uppgifter som anknyter till social-, hälsovårds- och räddningssektorn och nära förtrogenhet med sektorns framtida behov hjälper den sökande att lyckas med uppgiften. Förtrogenhet med Helsingfors stadsorganisation och erfarenhet av ledarskap inom den offentliga sektorn ses som en fördel i uppgiften.

Enligt 12 kap. 1 § 1 mom. 8 punkten i förvaltningsstadgan beslutar kanslichefen om lönerna för sektorcheferna, om grunderna för bestämmandet av lönen och om justering av lönen efter prövning och om placeringen av uppgifter i kravnivåer och lönen utifrån placeringen. Det är meningen att kanslichefen senare ska besluta om totallönen för sektorchefen i social-, hälsovårds- och räddningssektorn så att totallönen blir 17 000 euro i månaden.

Sökande och rekryteringsprocess

Två personer lämnade in ansökan inom utsatt tid. En av dem uppfyllde behörighetsvillkoren för tjänsten. En förteckning över de sökande finns i bilaga 1 till föredragningslistan. De sökandes meriter, utbildning, språkkunskaper och arbetserfarenhet framgår av ansökningarna. En sammanfattning av ansökningarna finns i bilaga 2 till föredragningslistan.

Juha Jolkkonen avlade medicine licentiatexamen vid Helsingfors universitet år 1996. Han har specialiserat sig i geriatri och blev specialistläkare år 2003. Han har dessutom avlagt Executive MBA-examen vid Aalto-universitetet år 2014. Jolkkonen har varit sektorchef i Helsingfors stads social-, hälsovårds- och räddningssektor sedan ingången av 2023 och sektorchef i Helsingfors stads social- och hälsovårdssektor från 2016 till 2022. Tidigare har han varit verkschef för Helsingfors stads social- och hälsovårdsverk och avdelningschef för social- och hälsovårdsverkets sjukhus-, rehabiliterings- och omsorgstjänster. Jolkkonen har också varit direktör för resultatområdet för äldre- och handikappservice och chef för en resultatenhet vid Vanda stad och sakkunnigläkare vid Novartis Finland Oy.

Juha Jolkkonens styrka är mångsidiga kunskaper om Helsingfors social- och hälsovård och tjugo års gedigen erfarenhet av olika ledarroller. Han har haft en viktig roll bland annat i stadens social-, hälsovårds- och räddningsreform och i att genomföra den förändring som reformen innebar. I sitt arbete har Jolkkonen visat prov på förmåga att verkställa och på visioner om hur sektorn kan utvecklas. Han anses ha goda förutsättningar för att leda verksamheten i ett läge med ökande behov och förväntningar och förminskade personalresurser och ekonomiska resurser.

Social-, hälsovårds- och räddningsnämnden intervjuade Juha Jolkkonen 20.6.2023. Ledamöterna i nämnden diskuterade med Jolkkonen och kunde förmedla sina iakttagelser till fullmäktigegrupperna.

Någon hälsoutredning behövs inte, eftersom Jolkkonen väljs till samma tjänst som han för närvarande sköter för viss tid.

Övrigt

De ansökningar som hör till förslaget finns i bilaga 3 till föredragningslistan. Den som ger upplysningar svarar på frågor om innehållet i det kompletterande materialet.

Stäng

Kaupunginhallitus 09.10.2023 § 599

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:  

Kaupunginvaltuusto ottaa lääketieteen lisensiaatti Juha Jolkkosen toimialajohtajan virkaan seitsemän vuoden määräajaksi. Virantoimitus alkaa 20.12.2023. Virkaan valitulle ei aseteta koeaikaa.

Käsittely

Vastaehdotus:
Minja Koskela: ”Toimialajohtajat ja muu johto ovat kaupungin muun henkilöstön tavoin saaneet aiemmin tänä vuonna liittojen neuvottelemat yleiskorotukset sekä palkkaohjelman mukaiset palkanlisät. Sotepe-toimialalla korotus on ollut 4,1 prosenttia. Tämän korotuksen jälkeen sotepe-toimialajohtajan palkka on ollut 15 457 euroa. Nyt esitettävä 17 000 euron kuukausipalkka nostaisi palkkaa aiempien korotusten päälle 9,8 prosenttia, mikä on selvästi muuta henkilöstöä enemmän.

Ottaen huomioon hyvinvointialueiden johtajien ansiotason, on maltillinen korotus perusteltu. Kuitenkin suhteessa Helsingin kaupungin muun henkilöstön palkankorotuksiin ja palkkaohjelmaan sekä Sarastia-kriisin vaikutukseen liittyen henkilöstön sitoutumiseen ja jaksamiseen, on 9,8 prosentin korotus suhteellisesti huomattavan korkea. Lisäksi se lisää muiden johtohenkilöiden, kuten kansliapäällikön ja pormestariston, palkkojen nostopainetta.

Edellä mainituista syistä esitämme, että korotus on linjassa sotepe-toimialan aiempiin tasokorotuksiin (4,1 prosenttia) ja näin ollen toimialajohtaja palkka olisi korotuksen jälkeen 16 100 euroa.”

Kannattaja: Paavo Arhinmäki

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Minja Koskelan vastaehdotuksen mukaisesti muutettuna

Jaa-äänet: 13
Elisa Gebhard, Juha Hakola, Shawn Huff, Johanna Laisaari, Minna Lindgren, Mika Raatikainen, Marcus Rantala, Tuomas Rantanen, Sari Sarkomaa, Daniel Sazonov, Anni Sinnemäki, Juhana Vartiainen, Maarit Vierunen

Ei-äänet: 2
Paavo Arhinmäki, Minja Koskela

Kaupunginhallitus hyväksyi esittelijän ehdotuksen äänin 13–2.

02.10.2023 Pöydälle

Esittelijä
pormestari
Juhana Vartiainen
Lisätiedot

Susanna Laakkonen, asiantuntija, puhelin: 09 310 33418

susanna.m.laakkonen@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 07.11.2023

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av en kommunmedlem
Besvärstid

Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar efter att man fått del av beslutet.

Besvärsskriften ska lämnas in till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet sändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet sändes, om inte något annat påvisas.

Dagen då man fått del av beslutet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna lämnas in första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Kommunalbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag

Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.

Besvärsmyndighet

Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
besöksadress:
Banbyggarvägen 5
Telefonnummer:
029 56 42000

Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften ska uppges:

  1. det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
  2. till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
  3. grunderna för yrkandena;
  4. vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om en laglig företrädare eller ett ombud för ändringssökandens talan, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.

Besvären ska också innehålla postadressen och en eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.

När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.

Till besvärsskriften ska följande fogas:

  1. det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
  2. utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
  3. de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift

En rättegångsavgift tas ut med stöd av lagen om domstolsavgifter (1455/2015) hos den som söker ändring. I ett ärende som marknadsdomstolen har behandlat som första instans tas avgiften ut oberoende av utgången.

Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

Skyddad e-post: https://securemail.hel.fi/

Använd alltid skyddad e-post när du skickar personliga uppgifter.

Nämn alltid diarienumret (t.ex. HEL 2021-000123) i ditt meddelande om ditt ärende redan har upptagits till behandling vid Helsingfors stad.

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB 10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Besöksadress:
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
09 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00

Stäng

Föredragande

Stadsstyrelsen

Mer information fås av

Susanna Laakkonen, expert, telefon: 09 310 33418

susanna.m.laakkonen@hel.fi

Bilagor

1. Hakijaluettelo
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Hakijayhteenveto
Bilagan publiceras inte på internet.
3. Hakemukset
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.