Hankesuunnitelma, korotus, perusparannus, Sörnäisten metroasema, Liikenneliikelaitos HKL
Höjning av maximipriset i projektplanen för ombyggnad av Sörnäs metrostations biljetthall
Beslut
Stadsfullmäktige godkände höjning av maximipriset i projektplanen för ombyggnad av Sörnäs metrostations biljetthall så att projektets höjda maximipris inklusive planering, byggarbeten och tilläggs- och ändringsarbeten som genomförs under projektet är 11 630 000 euro exklusive mervärdeskatt i kostnadsnivån för mars 2023.
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Ombyggnaden av Sörnäs metrostations biljetthall förbättrar lokalernas säkerhet, trivsamhet och användarvänlighet och stöder den kvalitativa utvecklingen av området. Höjningen av standarden på metrostationens biljetthall är en del av utvecklingen av området vid Vasaskvären och i Sörnäs.
Den tidigare kostnadskalkylen över projektets totalkostnader har visat sig vara otillräcklig. Det är ändamålsenligt att höja maximipriset i projektplanen så att det pågående projektet blir klart under sommaren 2023.
Beslutshistoria
Stadsfullmäktige godkände 19.5.2021 (§ 128) en projektplan för ombyggnad av Sörnäs metrostations biljetthall så att projektets maximipris inklusive planering, byggarbeten och tilläggs- och ändringsarbeten som genomförs under projektet är 10 130 000 euro exklusive mervärdeskatt i kostnadsnivån för december 2020. Stadsstyrelsen uppmanade 10.5.2021 (§ 352) i samband med behandlingen av projektplanen för ombyggnad trafikaffärsverket att ta fasta på stationslokalernas arkitektur och färgplanering vid den fortsatta planeringen av projektet. Till metrostationen bör upphandlas offentlig konst, och vid belysningsplaneringen bör särskilt avseende fästas vid trivsamheten och den upplevda tryggheten.
Direktionen för Helsingfors stads trafikaffärsverk (HST) godkände 18.5.2022 (§ 42) en projektplan för att renovera rulltrappan AA02 och förnya rulltrapporna AB04 och AB05 så att projektets maximipris är 1 192 000 euro exklusive mervärdeskatt i kostnadsnivån för april 2022.
Genomförande av projektet
I enlighet med den godkända projektplanen omfattar ombyggnaden av Sörnäs metrostation förutom ombyggnad av lokalerna i biljetthallsplanet också en partiell rivning av ingången A i gatuplanet, beklädnad av tryckutjämningsschaktet och ny vattenisolering av däcket på biljetthallsnivån på Vasaskvären med anknytande konstruktioner. Hissarna i ingång B byts ut helt och hållet. I biljetthallsplanet förnyas de allmänna gångarnas och trapphusens ytkonstruktioner, inredning och sprinkler. De befintliga affärslokalerna, kontrollrummen, pausrummen, avfallsrummet, de tillgängliga allmänna toaletterna och tekniska de lokalerna rivs och byggs upp på nytt. Samtidigt förnyas rumsdispositionen och lokalernas ytkonstruktioner.
Dessutom iståndsätts och förnyas de hustekniska anordningarna i biljetthallsplanet och stationens brandsäkerhet förbättras. Vid valet av material och utrustning gynnas lösningar som är långlivade, energieffektiva och utsläppssnåla.
Stadsstyrelsens uppmaning beaktades i planeringen av biljetthallen. Vasaskvären preciserades som placeringsplats för konst i samarbetet med stadsmiljösektorn.
Vattenisoleringen i Sörnäs metrostations lokaler under Tavastvägen och Helsingegatan förnyades som en del av ombyggnaden av Tavastvägen 2019. Samtidigt förbättrades brandsäkerheten i de delarna av gångarna.
Ändringar i den ursprungliga projektplanen
Medan ombyggnaden av Sörnäs metrostation har framskridit har det visat sig att de arbeten som ingick i den ursprungliga projektplanen inte räcker till. Särskilt när det gäller stationens elektroteknik har brister i de utgångsuppgifter som användes i planeringen av projektet lett till att kostnaderna har ökat och projektet försenats.
Stationens elektroteknik måste förnyas i större utsträckning än man kunde förutse i projektplaneringsfasen. Dessutom har de elektrotekniska arbetena förutsatt ytterligare utredningar och planering, som har fördröjt arbetet.
När tomtens avstängningsventiler förnyades upptäcktes skador i vattenledningarna, och i de vertikala avloppen upptäcktes skador i fotograferingsfasen. Därför har man under arbetets gång konstaterat att det, till skillnad från vad som står i den ursprungliga projektplanen, är ändamålsenligt att inkludera förnyandet av metrostationens vatten- och sprinkleranslutningsledningar och reparationen av avloppsrören i ombyggnaden.
Under arbetet upptäckte man att det är nödvändigt att förnya två av rulltrapporna (AB04 och AB05) från metrostationens biljetthallsplan till Vasaskvären och renovera en av rulltrapporna från biljetthallsplanet till plattformen (AA02). Beslut om förnyande och renovering av rulltrapporna har fattats i ett eget separat projekt. Samordningen av rulltrappsentreprenaden med ombyggnadsprojektet har fördröjt ombyggnadsprojektet och orsakat extra kostnader för båda projekten.
Tidsplan
Projektet genomförs etappvis så att metrotrafiken fungerar på stationen under hela ombyggnaden, fri passage till metroplattformen tryggas och det finns tillgängliga rutter med vägledning. Genomförandet av projektet inleddes 2021.
Rulltrappsarbetena har förlängt projektet med uppskattningsvis fem veckor och den ovannämnda ökningen av tilläggs- och ändringsarbetenas omfattning med cirka åtta veckor. Projektet beräknas bli färdigt i juli 2023.
Ny kostnadskalkyl och överskridning av kostnaderna
Projektets totalkostnader inklusive tilläggs- och ändringsarbeten under byggtiden och nödvändiga separata upphandlingar uppgår högst till 11 630 000 euro (moms 0 %) i kostnadsnivån för mars 2023.
Den uppdaterade kostnadskalkylen är utarbetad i Helsingfors prisnivå för mars 2023 på det sätt som anges i boken Talonrakennuksen kustannustieto. Haahtela-indexet 112 har använts och byggnadskostnadsindex är 122,7 (2015 = 100). Den ursprungliga kostnadskalkylen är utarbetad med en motsvarande förfarande.
Projektplanens indexkorrigerade maximipris är 10 900 000 euro i prisnivån för mars 2023 (Haahtela-indexet). Projektets möjliga totalkostnader höjs därmed med 700 000 euro så att de ovannämnda kostnadshöjande faktorerna beaktas och projektet kan slutföras.
Riskreserveringen på 3 % för tilläggs- och ändringsarbeten och andra oförutsägbara kostnader som ingick i det ursprungliga maximipriset i projektplanen visade sig vara otillräcklig. I och med höjningen av maximipriset växer denna reservering till 10 % av projektets maximipris.
Projektets inverkan på driftsekonomin
Affärslokalens andel
I enlighet med den uppdaterade kostnadskalkylen hänför sig ungefär 730 000 euro av projektkostnaderna till ändringsarbeten i affärslokalerna, när man tidigare uppskattade att deras andel av kostnaderna skulle uppgå till 700 000 euro.
Stationslokalens andel
Den egentliga metrostationens andel är cirka 10 900 000 euro, när andelen i den tidigare kostnadskalkylen var 9 400 euro. Projektet finansieras genom lånemedel och det medför med 30 års avskrivningstid och lineära avskrivningar årligen extra avskrivningskostnader på 370 000 euro, när detta belopp i den ursprungliga kalkylen var 320 000 euro om året.
Projektet har beräknats öka HST:s inkomster och medföra kostnadsbesparingar bl.a. inom underhållsverksamheten på cirka 100 000 euro om året.
Behörighet
I enlighet med 7 kap. 1 § 3 punkten i förvaltningsstadgan beslutar stadsfullmäktige om projektplaner vars kostnadskalkyl överstiger 10 miljoner euro.
Kaupunginhallitus 29.05.2023 § 346
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto hyväksyy Sörnäisten metroaseman lippuhallin perusparannuksen hankesuunnitelman enimmäishinnan korottamisen siten, että hankkeen korotettu arvonlisäveroton enimmäishinta sisältäen suunnittelun, rakennustyöt sekä hankkeen aikaiset lisä- ja muutostyöt on yhteensä 11 630 000 euroa maaliskuun 2023 kustannustasossa.
Esittelijä
Lisätiedot
Timo Lindén, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36550
Liikenneliikelaitoksen johtokunta 15.05.2023 § 23
Päätös
Johtokunta esitti kaupunginhallitukselle Sörnäisten metroaseman lippuhallin perusparannuksen hankesuunnitelman enimmäishinnan korottamista esityksen mukaan niin, että hankkeen korotettu arvonlisäveroton enimmäishinta yhteensä sisältäen suunnittelun, rakennustyöt sekä hankkeen aikaiset lisä- ja muutostyöt on 11,63 milj. euroa hintatasossa maaliskuu 2023.
Johtokunta valtuutti, mikäli kaupunginvaltuusto hyväksyy hankkeen enimmäishinnan korotuksen, liikenneliikelaitoksen (HKL) toimitusjohtajan päättämään hankkeeseen liittyvien hankintojen edellyttämistä hankintasopimusten lisä- ja muutostyötilauksista hyväksyttäväksi ehdotettavan enimmäishinnan sisällä.
Käsittely
Asian esittelyn aikana kuultavana oli Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n omaisuudenhallintayksikön johtaja Antti Nousiainen. Asiantuntija poistui kokouksesta asian esittelyn jälkeen.
Esittelijä
Lisätiedot
Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 310 20277
Detta beslut publicerades 20.06.2023
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av kommunmedlemmarna
Besvärstid
Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.
Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.
Besvärsgrunder
Kommunalbesvär får anföras på den grunden att
- beslutet har tillkommit i felaktig ordning
- den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
- beslutet annars strider mot lag
Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.
Besvärsmyndighet
Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens besöksadress från och med 29.5.2023 är den följande
E-postadress: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Adress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Förvaltningsdomstolens besöksadress fram till 26.5.2023 är den följande
E-postadress: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Adress: | Sörnäsgatan 1 |
00580 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften ska uppges:
- det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
- till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
- grunderna för yrkandena;
- vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.
I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.
Besvären ska också innehålla uppgift om postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.
När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden i fråga får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.
Till besvärsskriften ska följande fogas:
- det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
- utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift
Hos den som har inlett ett ärende som gäller sökande av ändring tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015).
Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
Skyddad e-post: https://securemail.hel.fi/
Använd alltid skyddad e-post när du skickar personliga uppgifter.
Nämn alltid diarienumret (t.ex. HEL 2021-000123) i ditt meddelande om ditt ärende redan har upptagits till behandling vid Helsingfors stad.
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB 10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Besöksadress: | Helsingfors stads registratorskontor |
Norra esplanaden 11-13 | |
Telefonnummer: | 09 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00
Föredragande
Mer information fås av
Timo Lindén, stadssekreterare, telefon: 09 310 36550