Hankesuunnitelma, Pihlajistontie 3, Pihlajiston ala-asteen ja lasten päiväkodin perusparannus ja toiminnallinen muutos

HEL 2023-004559
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 7. / 224 §

Godkännande av projektplan för ombyggnad och funktionell ändring av Pihlajiston ala-aste och daghemmet i Rönninge

Helsingfors stadsfullmäktige

Beslut

Stadsfullmäktige godkände projektplanen för ombyggnad med funktionella ändringar av Pihlajiston ala-aste och daghemmet i Rönninge, daterad 19.4.2023, enligt vilken projektet omfattar cirka 6 515 m² bruttoyta och maximipriset för byggnadskostnaderna uppgår till 28 000 000 euro exklusive mervärdesskatt i prisnivån för december 2022.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Stäng

Behov av projektet

Pihlajiston ala-astes nuvarande lokaler vid Rönningevägen 3 motsvarar inte servicebehovet i området. Skolan har för närvarande cirka 350 elever. De nya lokalerna planeras för cirka 470 lågstadieelever. Dessutom får småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen nya daghemsutrymmen för cirka 120 barn. I lokalerna som byggs är det möjligt att tack vare kompletteringsbyggandet ordna småbarnspedagogik och grundläggande utbildning enligt det nya områdets föränderliga behov. Stadsfullmäktige konstaterade att det är viktigt att samla in information från lärarna i Pihlajiston ala-aste om deras behov och önskemål före den mer detaljerade planeringen av interiörerna. Det är också nödvändigt att höra åsikter från daghemsföreståndarna i området om de funktionella lokalerna och gården för att säkerställa att lokalerna för småbarnspedagogiken fungerar. På så sätt undviker man renoveringsbehov i efterhand och de utmaningar som lokalerna medför den dagliga fostran och undervisningen

År 2019 fanns det 638 barn i åldern 1–6 år i distriktet Rönninge. Enligt den senaste befolkningsprognosen kommer antalet barn att förbli detsamma. Deltagandet i småbarnspedagogiken är 75,8 % i området. Antalet 7–15-åriga i området förväntas minska under 2020–2036. I planeringen av servicenätet ska dock beaktas att betydande kompletteringsbyggande planeras i området vilket inte ännu syns i befolkningsprognosen.

När ombyggnaden blivit klar är det möjligt att avstå från de nuvarande tillfälliga lokalerna för daghemmet Aulanko och skolan Pihlajiston ala-aste på Salpausselkävägen 1 och Salpausselkävägen 1c. Fostran- och utbildningssektorn kan fortsätta använda Pihlajiston ala-astes lokaler i Viksbacka kvartersgård.

Skolbyggnadens tekniska skick är dåligt och byggnaden har varit tom i nästan tre år. Stadsfullmäktige godkände 13.6.2018 (§ 181) projektplanen för ombyggnad av Pihlajiston ala-aste på så sätt att projektet omfattar högst 6 308 m²bruttoyta och att projektets maximipris exklusive mervärdesskatt är 17 457 000 euro i kostnadsnivån för september 2017. Ombyggnadsprojektet har försenats från den ursprungliga tidtabellen eftersom inga entreprenadanbud kom in under 2020. Byggandet av området i anslutning till Spårjokern förutsatte en regional granskning av områdets befolkningsprognoser. Till följd därav uppdaterade staden antalet elevplatser, föreslog daghemsverksamhet i anslutning till skolan och förberedde sig på en detaljplaneändring och en eventuell utvidgning på skolans tomt på 2030-talet.

Våren 2022 utredde fostrans- och utbildningssektorn, stadsmiljösektorns lokalservice och detaljplaneläggningen gemensamt i en servicenätsutredning för Rönninge, Rönnsbacka och Viksbacka de behov av utrymmen som skolorna och övriga tjänster i området har. I samband med detaljplaneläggningen undersökte man möjligheterna till kompletteringsbyggande och framförde en bedömning av ändringen i befolkningsprognosen. Utifrån bedömningen utarbetades i samarbete ett övergripande förslag om ordnande och centralisering av tjänster på Pihlajiston ala-astes Y-tomt. Förslagets tidtabell för skolbyggnadsprojektets del har preciserats i och med projektplaneringen på följande sätt:

  • Ombyggnaden och den funktionella ändringen av Pihlajiston ala-aste och daghemmet i Rönninge ska genomföras före utgången av december 2025 för att säkerställa platsernas tillräcklighet inom fostrans- och utbildningssektorn från och med januari 2026.
  • Skolans och daghemmets verksamhet finns för närvarande i närliggande tillfälliga och tilläggspaviljonger. För de tillfälliga paviljongerna söks förlängning av tillstånd under åren 2023–2024. Användningen av de tillfälliga lokalerna i framtiden bedöms i samband med ansökan om förlängning av tillstånd i samband med andra projekt i området.
  • Detaljplaneändringen för skolbyggnadens tomt bereds i slutet av 2020-talet, så att ändringen möjliggör tillbyggnad under 2030-talet antingen som en permanent byggnad eller som en tillfällig paviljong. Utvidgningen kan även komma med en lösning för tillfälliga lokaler för framtida kommande ombyggnadsprojekt i området.

Fostrans- och utbildningsnämnden 13.6.2023 (§ 123) godkände en behovsutredning för ombyggnaden och den funktionella ändringen.

Projektplan

Syftet med ombyggnaden och den funktionella ändringen av Pihlajiston ala-aste och daghemmet i Rönninge är att genomföra ombyggda lokaler för skolan och ersättande lokaler för daghemmet.

I byggnaden som blev klar 1978 har inte någon omfattande ombyggnad tidigare genomförts. I projektet effektiveras och moderniseras användningen av undervisningslokalerna så att daghemsverksamheten kan placeras på första våningen i anslutning till den nedre gården åtminstone i 10–15 år. Lokaler för förvaltning och elevvård ordnas, matsalarna flyttas till ett mer centralt läge och kökslokaler byggs i enlighet med användaravtalet samt en matsal som är strukturerad enligt användargrupperna. Arrangemangen i lokalerna för ämnesundervisningen och den allmänna undervisningen samt den fasta inredningen och utrustningen moderniseras och lokalernas multifunktionalitet utvecklas. Akustiken i undervisningslokalerna och korridorerna förbättras. Det byggs mer toaletter enligt de krav som antalet användare ställer och tillgängliga toaletter byggs till. Byggnadens tillgänglighet och brandsäkerhet förbättras. På nedre gårdssidan byggs en ny direkt trappförbindelse från skollokalerna till bollplanen. Utomhustrappan kan rivas när lokalerna på nedre våningen återgår till skolans bruk. Nya konstruktioner, material, möbler och utrustning är slittåliga, kan repareras och är lätta att rengöra.

I mellanbjälklagen görs behövliga öppningar och genomföringar som hustekniken kräver, konstruktionerna förstärks vid behov och ytbetongplattorna förnyas, bottenbjälklagen mot marken förnyas för att undvika fuktproblem och förbättra radonsäkerheten. Byggnaden får en ny hiss. Övre bjälklagen och entréskärmtaket renoveras. De murade väggbeklädnaderna och värmeisoleringen förnyas. Värme- och vattenisoleringen i väggarna mot marken förnyas. Fönstren renoveras och förnyas vid behov, alla genomföringar och sprickor samt fönsterkarmarnas justeringsmarginaler tätas genomgående. Fönstrens värmeisolering förbättras med hjälp av en isolerruta med dubbelglas i den inre fönsterbågen. Nya ventilationsmaskinrum placeras i vindsutrymmena.

Ett nytt ventilationssystem byggs till objektet. Byggnadens värme-, vatten- och avloppssystem förnyas i sin helhet och el- och tekniska system förnyas så att de motsvarar dagens krav. Byggnadens belysningssystem förverkligas som en lösning där belysningen förändras med beaktande av närvaron och dagsljusets inverkan.

Gården omstruktureras med hänsyn till daghemsverksamheten. På gården byggs tillgängliga ramper vid huvudentrén, gårdens lutningar och konstruktionslager repareras och konstruktionslagrens funktionalitet förbättras.

I projektet byggs pedagogiskt sett mångsidiga, flexibla lokaler med en ändamålsenlig dimensionering för den grundläggande utbildningen och daghemmet. Lokalerna främjar verksamheten och säkerställer en god miljö där barn kan lära sig och växa. Lokalerna planeras i enlighet med dimensioneringsprinciperna och planeringsanvisningarna på stadsnivå och gör det möjligt att förverkliga målen i läroplanen för grundläggande utbildning och planen för småbarnspedagogik. Placering av daghem och lågstadium i samma fastighet och samanvändning av utrymmena möjliggör en flexibel lokalanvändning och är en kostnadseffektiv lösning.

Projektet förverkligar målen i stadsstrategin 2021–2024 bl.a. så att den enhetliga lärostigen blir smidigare när småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen och lågstadiet ligger på samma tomt. Byggnadens energieffektivitet planeras genom att beakta koldioxidavtrycket vid val av material. Dessutom beaktas lokalernas eftersträvade användning om kvällarna och tillgänglighet förbättras.

En projektplan daterad 19.3.2023 har utarbetats i samarbete mellan stadsmiljösektorn och fostrans- och utbildningssektorn. Under planeringen av projektet har man hört experter vid byggnadstillsynen, stadsmuseet, miljötjänsterna och räddningsverket, tillgänglighetsombudet och samarbetspersonalen vid fostrans- och utbildningssektorns arbetarskydd.

Projektplanen finns som bilaga 1.

Projektets omfattning

I och med ombyggnaden och den funktionella ändringen uppgår byggnadens bruttoyta till 6 515 m², lägenhetsytan till 5 585,5 m² och nyttoytan till 4 330,5 m².

Byggnadskostnader

Projektets byggkostnader uppgår till sammanlagt 28 000 000 euro exklusive mervärdesskatt i kostnadsnivån för december 2022 (4 298 euro/m² bruttoyta).

Kostnader för att använda lokalerna

Projektet leder till en intern totalhyra på 1 898 706 euro om året (28,33 euro/m² lägenhetsyta/mån.) som fastställs enligt den nya hyresmodellen. Kvadratmeterhyran baserar sig på 5 586 m² lägenhetsyta. En kalkyl över hyreseffekterna finns som en teknisk bilaga till projektplanen.

Den slutliga kapitalhyran justeras enligt kostnaderna för projektet i entreprenadsskedet. Underhållshyran justeras så att den motsvarar underhållshyran vid tidpunkten då projektet färdigställs.

Tillfälliga lokaler

Skolans tillfälliga lokaler

I enlighet med den nya hyresmodellen ingår inte kostnaderna för de tillfälliga lokalerna för skolan och daghemmet i projektets kapitalhyra. Den som använder de tillfälliga lokalerna betalar hyra för den lokal som används just då.

Skolans verksamhet har flyttats till de tillfälliga lokalerna i oktober 2020 i enlighet med den ursprungliga tidsplanen för genomförandet av ombyggnadsprojektet. De tillfälliga lokalerna ligger i en tillfällig paviljong på Salpausselkävägen 1–3. De tillfälliga lokalerna hade 358 elever 2022. Den kapacitet som antecknats för de tillfälliga lokalerna i bygglovet är 410 platser. Undervisning i slöjd kan ordnas i paviljongen. I fråga om idrottslokalerna för skolans bruk har man hyrt en sportplan för tiden 11.8.2023–31.12.2025 av Malmin palloiluhalli på Frögränden 3, dit busstransporter ordnas.

Den kalkylmässiga interna hyran för skolans tillfälliga lokaler är cirka 91 226 euro i månaden. Enligt riktlinjerna av enheten för lokalegendom inom lokalservicen faktureras kostnader för tillfälliga lokaler som uppkommit före 2023 inte retroaktivt från och med 1.1.2023. Därmed är den kalkylmässiga interna hyran för fostrans- och utbildningssektorn för perioden 1/2023–12/2025 (36 månader) cirka 3,285 miljoner euro. Kostnaderna för idrottslokalerna för tiden 8/2023–12/2025 (29 månader) är cirka 280 000 euro (80 000 euro för intern hyra och cirka 200 000 euro för busstransport).

Tillfälliga och tilläggslokaler för daghemmet

Daghemmets verksamhet har övergått till tillfälliga och tilläggslokaler i januari innan servicenätutredningen slutförts och beslutet om innehållet i det nya ombyggnadsprojektet fattats. De tillfälliga och tilläggslokalerna finns i en tillfällig paviljong på Salpausselkävägen 1.

I paviljongen hade staden ursprungligen placerat tillfälliga lokaler för daghemmet Louhikko för den tid ombyggnaden pågick 2019–2021. Hösten 2021 beslutade fostrans- och utbildningssektorn att avstå från en daghemslokal med 53 platser, som var liten och i dåligt skick, i Helsingfors stads bostäder Ab: s (Heka) fastighet på Aulankovägen 4. I samband med flytten fastställdes det nya platsantalet 120 för daghemmet Aulanko, i vilket det ingår 8 platser för gruppfamiljedaghemmet Luhti, som tillfälligt har placerats i tillfälliga och tilläggslokaler. Den kapacitet som anges i bygglovet för tillfälliga och tilläggslokaler är 120 platser.

Den kalkylmässiga interna hyran för daghemmets tillfälliga och tilläggslokaler är cirka 30 690 euro i månaden. Fostrans- och utbildningssektorn har betalat daghemmet Aulankos hyra för de tillfälliga och tilläggslokalerna från och med 1/2022 så att den interna hyran för sektorns tillfälliga och tilläggslokaler är cirka 1,472 miljoner euro för tiden 1/2022–12/2025 (48 månader).

Projektets finansiering

I byggnadsprogrammet för husbyggnadsprojekt 2023–2032, som ingår som bilaga i 2023 års budget, har 22,7 miljoner euro reserverats för åren 2023–2025 för att planera och genomföra projektet. De faktiska kostnaderna för ombyggnadsprojektet av den ursprungliga skolan, cirka 1,5 miljoner euro, ingår i detta kostnadsförslag.

För att projektet ska kunna genomföras krävs dock 28 miljoner euro, vilket kommer att beaktas i det nya byggnadsprogrammet.

Projektets genomförande och tidsplan

Stadsmiljösektorns servicehelhet Byggnader och allmänna områden har ansvaret för att genomföra projektet. Stadsmiljösektorns lokalservice svarar för byggnadens underhåll.

Avsikten är att byggandet inleds i oktober 2023 och att projektet ska vara klart i december 2025.

Fostrans- och utbildningsnämndens utlåtande

Fostrans- och utbildningsnämnden har 22.8.2023 (§ 153) tillstyrkt projektplanen i sitt utlåtande och konstaterat att projektplanen motsvarar de funktionella målen för fostran och utbildning.

Utlåtandet finns i sin helhet i beslutshistorien.

Befogenheter

I enlighet med 7 kap. 1 § 3 punkten i förvaltningsstadgan beslutar stadsfullmäktige om projektplaner vars kostnadskalkyl överstiger 10 miljoner euro.

Stäng

Kaupunginhallitus 18.09.2023 § 558

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto hyväksyy Pihlajiston ala-asteen ja päiväkodin toiminnallisia muutoksia sisältävän perusparannuksen 19.4.2023 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen laajuus on noin 6 515 brm² ja rakennuskustannusten enimmäishinta on arvonlisäverottomana 28 000 000 euroa joulukuun 2022 kustannustasossa.

Käsittely

Vastaehdotus:
Tuomas Rantanen: Lisätään esittelijän perusteluiden ensimmäisen kappaleen loppuun: "Kaupunginhallitus totesi, että Pihlajiston ala-asteen opettajilta on tärkeää kerätä tieto tilatarpeista ja toiveista ennen tarkempaa sisätilojen suunnittelua. Myös varhaiskasvatuksen tilojen toimivuuden varmistamiseksi on tarpeen koota alueen päiväkotien johtajilta näkemykset toimivista tiloista ja pihasta. Näin vältetään jälkikäteistä korjaustarvetta ja tilojen tuomia haasteita kasvatuksen ja opetuksen arkeen."

Kannattaja: Maarit Vierunen

Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti hyväksyä Tuomas Rantasen vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen.

11.09.2023 Pöydälle

Esittelijä
kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna
Lisätiedot

Suvi Rämö, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 32174

suvi.ramo@hel.fi

Kasvatus- ja koulutuslautakunta 22.08.2023 § 153

Lausunto

Kasvatus- ja koulutuslautakunta antoi kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolle puoltavan lausunnon 10.5.2023 päivätystä Pihlajiston ala-asteen ja päiväkodin perusparannuksen ja toiminnallisen muutoksen hankesuunnitelmasta (liitteet 1 ja 2).

Lautakunta edellyttää erityistä huomiota ja tarkkuutta kiinnitettävän tilojen valmistumiseen sovitussa aikataulussa, mikä on edellytys lakisääteisten palvelujen toteuttamiselle.

Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta lausuu hankesuunnitelmasta seuraavaa:

Hankesuunnitelma vastaa kasvatuksen ja koulutuksen toiminnallisia tavoitteita. Tilojen suunnittelussa ja toteutuksessa tulee edelleen työskennellä yhdessä käyttäjätoimialan kanssa. Tilojen suunnittelussa tulee kiinnittää erityistä huomiota äänieristykseen, äänenvaimennukseen ja valaistukseen. Tilat ja pintarakenteet tulee suunnitella helposti siivottaviksi, huollettaviksi ja korjattaviksi.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta painottaa hankkeen kustannusseurannan ja laadunvalvonnan tärkeyttä koko prosessin aikana. Niillä on suuri vaikutus terveelliseen ja turvalliseen oppimisympäristöön sekä toimialan käyttökustannuksiin.

Esittelijä
kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Satu Järvenkallas
Lisätiedot

Susan Niemelä, projektiarkkitehti, puhelin: 310 79657

susan.niemela@hel.fi

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto 10.05.2023 § 42

Esitys

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto esitti kaupunginhallitukselle osoitteeseen Pihlajistontie 3 toteutettavan Pihlajiston ala-asteen ja päiväkodin perusparannuksen ja toiminnallisen muutoksen 19.4.2023 päivätyn hankesuunnitelman hyväksymistä siten, että hankkeen laajuus on noin 6 515 brm² ja rakennuskustannusten enimmäishinta on arvonlisäverottomana 28 000 000 euroa joulukuun 2022 kustannustasossa ehdolla, että kasvatuksen ja koulutuksen lautakunta antoi hankesuunnitelmasta puoltavan lausunnon.

Rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuuden jatkamaan hankkeen suunnittelua, muuta valmistelua ja sisätilojen rakennusosien ja teknisten järjestelmien purku-urakan toteutusta odottamatta hankepäätöstä.

Käsittely

Asian aikana kuultavana oli projektinjohtaja Teemu Metsälä. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Esittelijä
vs. tekninen johtaja
Sari Hilden
Lisätiedot

Teemu Metsälä, projektijohtaja, puhelin: 09 310 24396

teemu.metsala@hel.fi

Erkki Huitti, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 31866

erkki.huitti@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 03.10.2023

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av en kommunmedlem
Besvärstid

Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar efter att man fått del av beslutet.

Besvärsskriften ska lämnas in till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet sändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet sändes, om inte något annat påvisas.

Dagen då man fått del av beslutet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna lämnas in första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Kommunalbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag

Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.

Besvärsmyndighet

Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
besöksadress:
Banbyggarvägen 5
Telefonnummer:
029 56 42000

Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften ska uppges:

  1. det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
  2. till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
  3. grunderna för yrkandena;
  4. vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om en laglig företrädare eller ett ombud för ändringssökandens talan, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.

Besvären ska också innehålla postadressen och en eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.

När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.

Till besvärsskriften ska följande fogas:

  1. det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
  2. utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
  3. de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift

En rättegångsavgift tas ut med stöd av lagen om domstolsavgifter (1455/2015) hos den som söker ändring. I ett ärende som marknadsdomstolen har behandlat som första instans tas avgiften ut oberoende av utgången.

Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

Skyddad e-post: https://securemail.hel.fi/

Använd alltid skyddad e-post när du skickar personliga uppgifter.

Nämn alltid diarienumret (t.ex. HEL 2021-000123) i ditt meddelande om ditt ärende redan har upptagits till behandling vid Helsingfors stad.

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB 10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Besöksadress:
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
09 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00

Stäng

Föredragande

Stadsstyrelsen

Mer information fås av

Suvi Rämö, stadssekreterare, telefon: 09 310 32174

suvi.ramo@hel.fi