Hankinta, talous- ja palkkahallinnon palveluita koskeva palvelusopimus, Talpa, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2023-004677
Ärendet har nyare handläggningar
§ 142

Talous- ja palkkahallintopalvelujen palvelusopimus

Social-, hälsovårds- och räddningsnämndens sektorchef

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti hankkia sisäisenä hankintana talous- ja palkkahallinnon palveluja 1.1.2023 alkaen Helsingin kaupungin taloushallintopalvelu -liikelaitokselta (Talpa). Palvelusopimuksessa sovitaan talous- ja palkkahallintopalvelujen toimittamisesta 31.12.2023 asti.

Hankinnan ennakoitu arvo vuodelle 2023 on arviolta 13 491 832 euroa.

Päätöksen perustelut

Hankinta koskee seuraavia sosiaali-. terveys- ja pelastustoimen talous- ja palkkahallinnon palveluja:

-Ohjelmistorobotiikan (RPA) asiantuntijapalvelut
-kirjanpito ja taloussuunnittelu
-maksuliikenne- ja kassapalvelu
-matka- ja pienkulujen hallinta
-laskutuspalvelu
-ostolaskupalvelu
-palkanlaskentapalvelu
-HR-neuvonta ja HR-järjestelmien tukipalvelut

Hankittavien talous- ja palkkahallinnon palveluiden sisältö on kuvattu tarkemmin liitteenä olevassa palvelukuvauksessa

Hankinta sisäisenä hankintana

Hankinta tehdään sisäisenä hankintana Helsingin kaupungin taloushallintopalvelu -liikelaitokselta (Talpa), eikä hankintaan siten sovelleta lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeuksista (1397/2016).

Hankinnasta solmittavat sopimukset

Osapuolia sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet hankinnasta sopimuksen. Hankinnasta solmittava palvelusopimus on voimassa toistaiseksi ja sen irtisanomisaika on kuusi (6) kuukautta molemmin puolin.

Palvelusopimuksen vuosittainen sopimushinta perustuu arvioituihin palvelujen suoritemääriin. Hankinnan todellinen vuosittainen kustannus muodostuu toteutuneiden suoritemäärien pohjalta liitteenä olevan palvelusopimuksen ehtojen mukaisesti. Sopimukseen sisältyvät palvelut on kuvattu liitteenä olevassa palvelukuvauksessa. Palvelujen hinnat on eritelty erillisissä hintaliitteissä, ja ne perustuvat omakustannushinnoitteluun Helsingin kaupungin taloushallintopalvelu -liikelaitoksen konserniasiakkaille.

Palvelukuvaukseen, hinnoitteluperusteisiin, palvelumääriin sekä työnjakotaulukoihin voidaan tehdä muutoksia ja lisäyksiä sopimuksen osapuolten yhteisellä hyväksymisellä. Hintaliitteen ajantasaisuus tarkistetaan tarvittaessa sekä vuosittain.

Hintaliitteissä mainitut toteutuneiden työtuntien perusteella veloitettavat palvelut sekä mahdolliset erikseen tilattavat palvelusopimuksen ulkopuoliset työt laskutetaan erikseen. Myös tuntiperusteisesti laskutettavan perustyön ja asiantuntijatyön hinnat on määritelty liitteessä.

Vuoden 2024 palvelukuvauksen ja sopimuksen hinnoittelun tarkastelu toteutetaan vuoden 2023 aikana yhteistyössä palveluntuottajan ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen talous- ja suunnittelupalveluiden sekä henkilöstö- ja kehittämispalveluiden kanssa.

Hankinnan arvo vuodelle 2023

Hankinnan arvioitu vuoden 2023 arvo 13 491 832 euroa perustuu arvioituihin suoritemääriin pohjautuvaan sopimushintaan. Hankinnan todellinen kustannus muodostuu toteutuneiden suoritemäärien pohjalta liitteenä olevan palvelusopimuksen ehtojen mukaisesti.

Hankinnasta vuodelle 2023 aiheutuvat kustannukset on huomioitu sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan vuoden 2023 talousarviossa.

Hankintavaltuudet

Hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 3 kohdan mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta on 14.2.2023 § 28 päättänyt sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista, jonka mukaan toimialajohtaja päättää yli 5 000 000 euron tukipalveluhankinnoista sisältäen tietohallintoon liittyvät hankinnat Helsingin kaupungin toimialoilta tai liikelaitoksilta tai sidosyksiköiltä. Hankinnan arvioitu arvo vuonna 2023 on 13 941 832 euroa, joten hankinnasta päättää ja palvelusopimuksen allekirjoittaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen toimialajohtaja.

Detta beslut publicerades 02.06.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Armi Vaden, talouspäällikkö, puhelin: 09 310 15970

armi.vaden@hel.fi

Beslutsfattare

Juha Jolkkonen
sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja

Bilagor

2. Sosiaali- ja terveystoimiala hintaliite 2023
Bilagan publiceras inte på internet.
3. Pelastuslaitos hintaliite 2023
Bilagan publiceras inte på internet.
4. Talpan lisäpalvelut Sotepelle 2023
Bilagan publiceras inte på internet.
5. Talpan palvelukuvaus_versio 7.0_
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.