Hankinta, pienhankinta, uima-altaan laatoituksen purku- ja korjaustyöt sekä laatoitustyöt, Uimastadion, Rakentamispalveluliikelaitos Stara

HEL 2023-005602
Ärendet har nyare handläggningar
§ 9

Päätös pienhankinnasta, uima-altaan laatoituksen purku- ja korjaustyöt sekä laatoitustyöt, Uimastadion

Enhetschef

Päätös

Yksikönjohtaja päättää oikeuttaa rakennustekniikan korjausrakentamisen projektipäällikön tekemään tilauksen Uimastadionin 50 metrin uima-altaan laatoitusten purku- ja korjaustöistä sekä laatoitus- ja saumaustöistä Staratek Oy:ltä jäljempänä esitetyin perustein. Tarjouksen antaneen urakoitsijan kokonaishinta on 72 260,00 euroa (AVL 8 c §).

Lisäksi yksikönjohtaja päättää oikeuttaa projektipäällikön tilaamaan mahdollisia lisä- ja muutostöitä 10 839,00 eurolla (lisätyövaraus 15 %). Hankinnan ennakoitu arvo lisä- ja muutostyövaraukset mukaan lukien on yhteensä 83 099,00 euroa (AVL 8 c §).

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan myöhemmin tehtävällä erillisellä tilauksella.

Päätöksen perustelut

Korjausrakentamisen projektipäällikkö on tehnyt 31.3.2023 tilauksen uima-altaan laatoituskorjaustöiden urakasta. Urakoitsijaksi valittiin Staratek Oy, jonka tiedettiin pystyvän toteuttamaan urakkaan liittyvät työt suunnitelmien mukaisesti ja vaaditussa aikataulussa. Kyseisen tilauksen arvo oli 28 900,00 euroa (AVL 8 c §).

Talvikauden jäljiltä uima-altaan laatoituksessa havaittiin merkittäviä lisävaurioita, jotka pystyttiin havaitsemaan vasta urakkaan liittyvien töiden käynnistyttyä. Alkuperäisistä tiedoista poiketen vaurioituneiden laattojen määrä on merkittävästi alkuperäistä arviota suurempi. Tämä lisää töiden määrää vaurioituneen laatoituksen purkamisen sekä korjattavan ja kokonaan uusittavan laatoituksen osalta. Kyseiset työt on tehtävä muun urakan yhteydessä suunnitelmien mukaisen lopputuloksen saavuttamiseksi.

Kyseiset työt on taloudellisesti järkevintä ja teknisesti välttämätöntä suorittaa alun perin tilatun urakan yhteydessä, koska Uimastadion avautuu 14.5.2023 ja 50 metrin altaan tulee olla silloin käyttökunnossa. 50 metrin uima-allas on tällä hetkellä katettu sääsuojalla, jotta urakkaan liittyvät työt voidaan toteuttaa hallituissa olosuhteissa sen suojaamana. Työt on saatava tehdyksi ennen sääsuojan purkamista ja Uimastadionin avautumista yleiseen käyttöön. Kaupungin pienhankintaohjeiden mukaisesti pienhankinnan voi toteuttaa ilman tarjouskilpailua, jos tarjoaja on ainoa, joka kykenee toimittamaan tarvittavan palvelun tai tavaran. Tässä tapauksessa kyseinen urakoitsija on ainoa, joka pystyy toteuttamaan urakan vaaditussa aikataulussa.

Hankinnan ennakoitu arvo ei ylitä julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, "hankintalaki") 25 §:n mukaista kansallista kynnysarvoa, joten hankintaan ei sovelleta hankintalakia. Kyseessä on hankintalain kynnysarvon alittava pienhankinta, ja hankintamenettelynä on ollut tarjouksen pyytäminen sähköpostitse soveltuvalta urakoitsijalta. Sopimuskumppanin vaihtaminen ei ole mahdollista taloudellisista ja teknisistä syistä kesken rakennusurakan, sillä alkuperäisellä urakoitsijalla on ollut aiempaan urakkaan liittyvät työt käynnissä työmaalla. Tästä syystä kyseinen urakoitsija on ainoa, joka pystyy toteuttamaan urakan vaaditussa aikataulussa. Urakan kilpailuttaminen sekä urakoitsijan vaihtaminen töiden ollessa kesken aiheuttaisi huomattavia lisäkustannuksia, aikatauluviivettä sekä vaikuttaisi urakan vastuukysymyksiin tilaajan kannalta epäedullisesti. Urakoitsijan vaihtaminen johtaisi myös siihen, ettei Uimastadionin 50 metrin allasta voisi ottaa käyttöön virallisena avajaispäivänä 14.5.2023.

Hankintayksikkö on katsonut kokonaistaloudellisesti edullisimmaksi tilata urakan Staratek Oy:ltä, joka on sitoutunut toteuttamaan urakan mukaiset työt sovitussa aikataulussa tarjouksensa mukaisesti.

Hankintayksikkö on tarkastanut Staratek Oy:n tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä tarkoitetut selvitykset sekä todennut niiden olevan hyväksyttäviä.

Detta beslut publicerades 26.04.2023

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Tommi Nuutinen, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 78763

tommi.nuutinen@hel.fi

Beslutsfattare

Kari Haapaniemi
yksikönjohtaja