Hankinta, Tulevaisuuden PKTHK-keskuksen toiminnan konseptointikehitys ja kapasiteettitarvesimulaatio, Kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2023-005716
Ärendet har nyare handläggningar
§ 7

Malmin perhekeskuksen ja terveys- ja hyvinvointikeskuksen toimintakonseptin kehittäminen ja mitoitustarvelaskenta, konsulttipalvelun hankinta

Teamchef

Päätös

Tiimipäällikkö päätti hankkia Malmin perhekeskuksen ja terveys- ja hyvinvointikeskuksen tulevaisuuden toimintakonseptin kehittämisen ja mitoitustarvelaskennan konsulttipalvelun toimittajalta Delfoi Healthcare Consultingilta suorahankintana 26.4.2023 päivätyn tarjouksen mukaisesti. Hankinnan arvonlisäveroton kokonaishinta on enintään 137 104 euroa.

Varsinainen hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta kun hankintaa koskevat päätökset ovat tulleet lainvoimaisiksi ja sopimusosapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan hankintasopimuksen.

Päätöksen perustelut

Hankittava konsulttipalvelu mahdollistaa Malmin perhekeskuksen ja terveys- ja hyvinvointikeskuksen (myöh. PK ja THK) hankkeessa tietopohjaisen toimintamallien ja -prosessien kehittämisen ja suoriteperusteisen tilatarpeen määrittelyn. Malmin PK ja THK – hanke toimii pilottina, jossa saatavia kokemuksia hyödynnetään tulevien PK ja THK-hankkeiden suunnittelussa. Hankittavan kehittämistyön avulla parannetaan sosiaali- ja terveystoimen toimintojen ja tilankäytön resurssitehokkuutta kaupungin tietojohtamisen strategian ja toimitilastrategian mukaisesti.

Hankinnan taustaa

Kaupunkiympäristön toimiala ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala ovat yhteistyössä käynnistämässä Malmin PK ja THK-hankkeen tarveselvitys- ja hankesuunnittelua. Malmin PK ja THK noudattaa sote-toimialalla 2014 hyväksytyn ”Sosiaali- ja terveysviraston palveluverkkosuunnitelma vuoteen 2030” -suunnitelman periaatteita ja linjauksia. Malmin PK ja THK tulee palvelemaan koillisen suurpiirin asukkaita ja sijoitetaan alueelliseen keskukseen Ala-Malmille. Alustavan arvion mukaan keskuksen kokonaislaajuus on 25 400 brm2, 18 700 htm2 ja henkilöstövakanssien määrä 780. Hankeen on tavoitteena valmistua 2028.

Malmin keskus tulee olemaan PK ja THK- toimintaperiaatetta noudattavista keskuksista ensimmäinen uudisrakennus, jossa yhdistetään samaan toimipisteeseen nykyisistä useista toimipaikoista, yhteislaajuudeltaan noin 17 671 htm2, sekä perhekeskuksen että terveys- ja hyvinvointikeskusten palveluja yhden oven periaatteen mukaisesti. Soten PK ja THK-toimintamallin tavoitteena on hyödyntää palveluintegraation synnyttämää tuottavuus- ja tilatehokkuuspotentiaalia

Perhekeskus ja terveys- ja hyvinvointikeskuksen mitoituksen ja suunnittelun lähtökohtana ovat toiminnan vaatimukset, jotka on määritelty käyttäjätoimialan tarvekuvauksessa ja alustavassa tilaohjelmassa. Malmin PK ja THK – hankkeen tarvekuvaus ja tilaohjelma on päivätty 17.12.2020 ja hyväksytty 18.1.2021 sotetoimialan johtoryhmässä. Tarvekuvauksessa on esitetty keskuksessa tarjottavat palvelut toiminnallisine kuvauksineen ja tarvittavan henkilöstön määrä noin 780, joka on arvioitu käyttäjäryhmäkyselyjen ja väestön kasvuennusteiden perusteella. Tilaohjelmassa on esitetty toiminnan vaatimat tilat, yhteensä noin 13 400 hym2, pinta-aloineen ja lukumäärineen, jotka on mitoitettu tulevien henkilövakanssien perusteella noudattaen nykyisiä toimintamalleja. Yhteiskäyttöisten vastaanotto- ja monitilatoimistotilojen tilankäyttömallin vaikutus tilamäärään ja -jakaumaan on arvioitu teoreettisella keskiarvokertoimella. Tarvekuvaukseen on kirjattu, että palveluja, toimintamalleja ja vakanssimäärää tullaan arvioimaan tarkemmin tarve- ja hankesuunnitteluvaiheissa ja tilaohjelmaa tullaan päivittämään tarpeen mukaisesti.

Hankinnan tarve

Viimeaikaiset muutokset sotesektorin toimintaympäristössä sekä tulevaisuuden kehityssuuntaukset osoittavat, että henkilöstö- ja tilakustannusten nousun hallitsemiseksi ja henkilöstön riittävyyden varmistamiseksi tulee resurssitehokkuutta parantaa. Suuren ja monimutkaisen hankkeen toteutus- ja käyttökustannusten muodostumisen tärkein vaihe on tarve- ja hankesuunnitteluvaihe. Tällöin määrittyy suurin osa kustannuksista hankkeen laajuuden, laatutason ja toimintamallin mukaisten tilajärjestelyjen perusteella. Soteuudistusta koskevien selvitysten mukaan toimintayksikköjen mitoittaminen tavoitteellisten suoritemäärien perusteella tarjoaa paremmat edellytykset toiminnan ja tilankäytön tehostamiselle kuin tähän mennessä käytetyt henkilöresurssiperusteiset menetelmät. Suoriteperusteisen mitoitusmallin lähtökohdaksi laaditaan palvelutarve-ennuste pohjautuen nykytila-analyysiin ja tulevaisuusskenaarioihin ja tulevaisuuden tilojen ja henkilöstön määrä mitoitetaan toiminnallisten tarpeiden ja tavoitesuoritemäärien perusteella. Toiminnan tuottavuutta ja tilamäärää ja -jakaumaa voidaan optimoida, kun henkilöstön ja tilojen määrittelyssä ja mitoituksessa huomioidaan uudistuvat toimintamallit ja hoitokäytännöt sekä muuntojoustavien tilojen monikäyttöisyys ja yhteiskäyttö. Uusien toimintamallien ja -prosessien kehittämisessä tulee osallistaa käyttäjiä, jotta uuden toimintakonseptin käyttöönotolle luodaan realistiset edellytykset

Hankinnan valmistelu

Selvitysten mukaan vain toimittajalla Delfoi Healthcare Consulting (myöh. DHC)on tarjottavanaan PK ja THK-toiminnan konseptikehitykseen ja suoriteperusteiseen mitoittamiseen systemaattiset menetelmät ja laskentatyökalut, joilla hankkeessa tarvittava sekä tulevaisuuden toiminnan kehittämistyö että suoriteperusteinen mitoitustarvelaskenta voidaan tehdä. Toimittajalla on vakioidut menetelmät työn lähtökohdaksi laadittavien nykytilanneanalyysia ja tulevaisuuden palvelutarve-ennustetta varten vaadittujen suoritetietojen ja ennusteiden keräämiseen. Toimittajalla on näyttöjä vastaavista sotekeskusten kehitysprojekteista, jotka on toteutettu em. menetelmillä ja työkaluilla.

Hankinnan kuvaus

Toimittaja DHC on laatinut konsulttityöstään työohjelman, jossa on kuvattu tehtäväkokonaisuuden vaiheet tehtävineen ja aikatauluineen. Kehitystyö aloitetaan kesällä 2023 ja sen on tavoitteena valmistua keväällä 2024.Työ käynnistyy ensiksi tulevaisuuden toiminnan konseptointivaiheella, jossa kerätään ja analysoidaan lähtötiedot, laaditaan palvelutarve-ennuste, järjestetään toiminnallisen konseptoinnin työpajat käyttäjäjohdolle ja laaditaan uusi toimintakonsepti, joka hyväksytään toimialalla. Seuraavassa vaiheessa tuotetaan tilatarvesimulaatio, jota varten kerätään ja analysoidaan käyttäjäryhmiltä toimintaan ja prosesseihin liittyvät tarkat lähtötiedot. Tilatarvesimulaation tulosten perusteella päivitetään Malmin PK ja THK-hankkeen toiminta- ja tilakonsepti sekä henkilöstöarvio ja tilaohjelma.

Toimittaja DHCn laskenta-algoritmi ja simulointimalli tuottavat toiminnallisen konseptin valintojen pohjalta tarkan palvelusuoritteisiin, työprosesseihin, aikataulutukseen sekä tulevaisuuden tilankäyttömalleihin perustuvan sote-keskuksen päivittäisaikataulun kaikille siellä työskenteleville ammattilaisille sekä kaikilla asiakastapaamisille tarkan ajankohdan. Algoritmi myös aikatauluttaa asiakastapaamisiin osallistuvien eri ammattilaisten työvaiheen prosessiketjuna, jolloin toisistaan riippuvat työvaiheet aikataulutetaan realistisesti ja näin saadaan eri tilalajien käyttö mallinnettua realistisesti tarkan tilankäytön suunnittelun tarpeisiin. Algoritmin lähtötietoina voidaan varioida kokonaiskäyntivolyymeja, prosessin toteutustapoja, tilankäyttösääntöjä, tilamääriä, henkilöstön työvuoroja, taukojen ja erilaisten taustatehtävien ajoittumista ja sisältöä sekä etätyön vaikutusta sote-keskuksen tilankäyttöön.

Hankinnan peruste

Hankintalain 40 § 2 mom.21 kohdan mukaan suorahankinta on mahdollinen, jos teknisestä tai yksinoikeuden suojaamiseen liittyvästä syystä vain yksi toimittaja voi toteuttaa hankinnan. Lisäedellytyksenä on, että järkeviä vaihtoehtoisia tai korvaavia ratkaisuja ei ole eikä kilpailun puutuminen johdu hankinnan ehtojen keinotekoisesta kaventamisesta.

Malmin PK ja THK-hankkeen toimintakonseptin kehittämisen ja mitoitustarvelaskennan konsulttipalvelu hankitaan teknisiin syihin perustuen suorahankintana, koska työ toteutetaan aikataulutusalgoritmisovelluksella ja tapahtumapohjaisella simulointisovelluksella, joiden lähdekoodin immateriaalioikeudet on Delfoi Heathcare Consultingilla tekijänoikeuteen perustuen.

Käyttöoikeudet

Työn tuloksena syntyy digitaalinen luovutusaineisto, jonka tilaaja saa käyttöönsä täysin käyttö- ja muokkausoikeuksin, jolloin aineistoja on mahdollista kehittää hankkeen myöhemmissä vaiheissa, mikäli käytössä on asianomaiset ohjelmistotyökalut. Hankinnassa ei osteta ohjelmistoja tai niiden käyttöön oikeuttavia lisenssejä.

Tietoturva

Hankittavan työn toteutuksessa noudatetaan kaupungin tietoturvaa ja tietosuojaa koskevia linjauksia, määräyksiä ja ohjeita. Kaikki potilastietojärjestelmästä hankittavat suoritetiedot ovat anonymisoituja.

Toimivalta

Tiimipäällikön oikeus tehdä hankintapäätös perustuu kaupunkiympäristölautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista kaupunkiympäristön toimialalla 13.9.2022 § 24, jonka mukaisesti projektitiimien (1-5) tiimipäälliköillä on hankintavaltuudet 500 000 euron (alv 0) arvoon asti. Tiimipäällikkö on näin toimivaltainen päättämään asiasta.

Detta beslut publicerades 06.06.2023

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 29.5.2023 alkaen seuraava:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 26.5.2023 saakka seuraava:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Sörnäistenkuja 1
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Merja Ikonen, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 22010

merja.ikonen@hel.fi

Beslutsfattare

Reetta Amper
vs. tiimipäällikkö

Bilagor

1. Malmin PK ja THK tarvekuvaus ja tilaohjelma
3. Alustava sopimusluonnos

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.