Yhtiökokouskutsut vuonna 2023, Helsingin Kaupunkitilat Oy

HEL 2023-005854
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 14. / 779 §

Oikaisuvaatimus konsernijaoston päätöksestä koskien Helsingin Kaupunkitilat Oy:n ylimääräistä yhtiökokousta 2023

Helsingfors stadsstyrelse

Päätös

Kaupunginhallitus hylkäsi oikaisuvaatimuksessa mainittujen oikaisuvaatimusten tekijöiden oikaisuvaatimuksen koskien kaupunginhallituksen konsernijaoston päätöstä 2.10.2023 § 103.

Oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty sellaisia laillisuus- tai tarkoituksenmukaisuusperusteita, joiden johdosta kaupunginhallituksen konsernijaoston päätöstä olisi muutettava.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Kuntalain (410/2015) 134 §:n 1 momentin mukaan kunnanhallituksen, lautakunnan ja valiokunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Oikaisuvaatimus tehdään 2 momentin mukaan 1 momentissa tarkoitetun toimielimen ja sen jaoston sekä sen alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle.

Oikaisuvaatimuksen saa 137 §:n mukaan tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen. Kuntalain 138 §:n mukaan oikaisuvaatimus tulee tehdä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Kuntalain 140 §:n 3 momentin mukaan kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Oikaisuvaatimuksen tekijät ovat kunnan jäseniä, joten heillä on ollut oikeus tehdä asiassa oikaisuvaatimus. Oikaisuvaatimus on osoitettu oikealle viranomaiselle ja se on saapunut säädetyssä määräajassa. Oikaisuvaatimusta on täydennetty 5.12.2023 asiantuntijalausunnolla.

Konsernijaoston päätös

Kaupunginhallituksen konsernijaosto päätti 2.10.2023 § 103 toimiohjeen antamisesta yhtiökokousedustajalle Helsingin kaupunkitilat Oy:n ylimääräiseen yhtiökokoukseen. Päätöksellä edustajaa kehotettiin hyväksymään yhtiön hallituksen ehdotukset pakastamotoiminnan alasajoon liittyen.

Lisäksi päätöksellä kehotettiin yhtiötä selvittämään yhteistyössä alueen yrittäjien kanssa pakastamotilojen väliaikaisjärjestelyjen toteutustapoja, jotta yritystoiminta alueella voi jatkua. Samalla esitettiin, että alueen yritysten esittämien vaihtoehtojen toteutuskelpoisuus tutkitaan. Ratkaisujen tulisi olla markkinaehtoisia ja niistä tulisi tiedottaa hyvissä ajoin alueen toimijoille. Konsernijaosto myös toivoi alueen maankäytön valmistelun kiirehtimistä.

Oikaisuvaatimuksessa esitetyt vaatimukset ja niiden perusteet

Oikaisuvaatimuksen tekijät vaativat, että kaupunginhallituksen konsernijaoston päätös 2.10.2023 § 103 koskien Helsingin Kaupunkitilat Oy:n ylimääräistä yhtiökokousta 2023 on kumottava kokonaisuudessaan. Oikaisuvaatimuksen tekijöinä on useita yrityksiä ja yksityishenkilöitä, joiden valtuuttamana oikaisuvaatimuksen on laatinut Eversheds Asianajotoimisto Oy.

Tukkutorin alue on voimassa olevassa asemakaavassa määritelty elintarviketeollisuuden ja tukkukaupan toimintojen harjoittamiseen. Alueella toimii noin 300 yritystä, joista pakastamon vuokralaisina tai alivuokralaisina noin 190 yritystä, joiden toiminta Tukkutorin alueella rakentuu pitkälti sen tarjoaman pakastamotoiminnan varaan. Pakastamon toiminnan alasajoa koskevalla päätöksellä on merkittäviä vaikutuksia suureen määrään yrityksiä Tukkutorin alueella sekä näiden yritysten asiakkaisiin.

Oikaisuvaatimuksen mukaan pakastamoa käyttävät yritykset ovat selvittäneet, että pakastamo olisi järkevään hintaan saneerattavissa ja ympäristölle vaarallinen ammoniakki poistettavissa.

Oikaisuvaatimuksen täydennyksenä on toimitettu 4.12.2023 päivätty asiantuntijalausunto, jonka mukaan pakastamosta tehdyistä selvityksistä ei ilmene mitään poikkeuksellista, jonka perusteella pakastamo voitaisiin katsoa korjauskelvottomaksi. Korjaukset olisi mahdollista tehdä alustavien arvioiden mukaan kohtuullisin kustannuksin. Lausunnon mukaan rakennusteknisesti ja -taiteellisesti, taloudellisesti sekä kestävän kehityksen, Tukkutorin toimintojen ja monipuolisen kaupunkirakenteen näkökulmista pakastamon kunnostaminen olisi kannattavaa.

Oikaisuvaatimuksen perusteissa on tuotu esiin, että kaupunki on uusinut pakastamon alueen toimijoiden maanvuokrasopimuksia 2010-luvulla, päättymään vasta vuonna 2036. Sopimukset uusineet yritykset, jotka ovat tehneet alueelle suuria investointeja, ovat pitäneet lähtökohtana, että niillä on käytössään pakastamolaitos. Yrityksen eivät ole voineet varautua pakastamon ennakoimattomaan alasajoon ennen sopimusten päättymistä.

Oikaisuvaatimuksen tekijät katsovat, että päätös pakastamon alasajosta on tehty ennakoimattomasti, keinotekoisen nopealla aikataululla, asianosaisia kuulematta ja se on perustettu puutteellisiin, yksipuolisiin selvityksiin. Päätös johtaa oikaisuvaatimuksen tekijöiden ja muiden Tukkutorin alueen yrittäjien kannalta kohtuuttomaan tilanteeseen ja mahdollisesti myös taloudellisiin vahinkoihin.

Oikaisuvaatimuksen tekijöiden mukaan Helsingin kaupungin olisi tullut selvittää laajasti pakastamon alasajon vaikutukset Tukkutorin alueen yritystoimintaan ennen päätöksentekoa. Pakastamon vuokralaisia olisi tullut kuulla ennen päätöksen tekemistä, ja vähintäänkin tosiasiallisesti arvioida yrittäjien tekemien ja konsernijaostolle toimittamien vaihtoehtoissuunnitelmien toteutuskelpoisuus.

Jaoston päätös on oikaisuvaatimuksen mukaan ollut vastoin hallintolain (434/2003) 6 §:n hyvän hallinnon periaatteita. Oikaisuvaatimuksen mukaan pakastamon vuokralaiset ja alueen yritykset ovat hallintolain 11 §:n tarkoittamia asianosaisia, joille olisi tullut saman lain 34 §:n varata tilaisuus tulla kuulluksi. Oikaisuvaatimuksen mukaan jaoston päätöksen perusteeksi tehty selvitys on ollut puutteellinen, eikä hallintolain 31 §:n mukaisesti riittävä. Lisäksi asiassa tulee oikaisuvaatimuksen mukaan huomioida perustuslain 15 §:n turvaama omaisuudensuoja sekä perustuslain 18 §:n turvaama elinkeinovapaus, koska päätös aiheuttaa oikaisuvaatimuksen tekijöille ja alueen yrityksille suuren taloudellisen uhan ja saattaa yritysten elinkeinotoiminnan jatkamisen epävarmaan tilanteeseen. Samalla yritysten pitkien maanvuokrasopimusten perusteella tekemät investoinnit ovat vaarassa mennä hukkaan.

Oikaisuvaatimuksen tekijöiden mukaan kaupunginhallituksen tulisi kumota konsernijaoston tekemä päätös lain vastaisena.

Oikaisuvaatimuksen käsittely

Oikaisuvaatimuksen mukaan Tukkutorin pakastamon vuokralaisina olevat yritykset ovat olleet asiassa hallintolain 11 §:n tarkoittamia asianosaisia, joille olisi tullut hallintolain 34 §:n edellyttämällä tavalla varata tilaisuus tulla kuulluksi. Hallintolain 11 §:n mukaan asianosainen on se, jonka oikeutta, etua tai velvollisuutta asia koskee.

Konsernijaoston päätös 2.10.2023 § 103 ei ole koskenut pakastamon vuokralaisten tai muidenkaan alueen yrittäjien oikeutta, etua tai velvollisuutta hallintolain tarkoittamalla tavalla. Kyse on ollut toimiohjeen antamisesta yhtiökokousedustajalle Helsingin kaupunkitilat Oy:n ylimääräiseen yhtiökokoukseen.

Päätös koskee yhtiökokousedustajan velvollisuuksia yhtiökokouksessa, ei muiden tahojen oikeuksia, etuja tai velvollisuuksia. Näin ollen pakastamon tiloja vuokraavat tai muut alueen yritykset eivät ole päätöksen asianosaisia, joille olisi tullut varata tilaisuus tulla kuulluksi. Varsinainen päätös asiassa kuuluu kaupungin hallinnosta erillisen osakeyhtiön yhtiökokoukselle.

Oikaisuvaatimuksen mukaan jaoston päätös on hallintolain 6 §:n mukaisten hyvän hallinnon periaatteiden vastainen, koska se loukkaisi alueelle maanvuokrasopimuksen tehneiden yritysten perusteltuja odotuksia pakastamotoiminnan jatkumisesta.

Konsernijaoston päätös ei koske maanvuokrasopimuksia, vaan toimiohjeen antamista yhtiökokousedustajalle. Jaoston toimivaltaan eivät myöskään kuulu maanvuokrasopimuksia koskevat asiat. Näin ollen perusteita tai edellytyksiä käsitellä alueen maanvuokrasopimuksia jaoston päätöksessä ei ole ollut. Jaosto on ollut toimivaltainen toimielin asiassa ja se on käyttänyt toimivaltaansa hyväksyttävään tarkoitukseen. Päätös on tehty hallintolain 6 §:n hyvän hallinnon periaatteiden mukaisesti.

Oikaisuvaatimuksen mukaan jaoston päätös ei ole perustunut asian riittävään selvittämiseen hallintolain 31 §:n mukaisesti.

Pakastamon hallinnoinnista ja liiketoiminnasta vastaa Helsingin kaupunkitilat Oy, joka on selvittänyt pakastamon liiketoiminnallisia edellytyksiä ja on toimittanut nämä selvitykset kaupungille osana konsernijaoston päätöksen valmistelua. Yhtiön yhtiökokoukselle esitettävien päätösten valmistelusta vastaa yhtiön hallitus ja johto. Lainsäädäntö velvoittaa yhtiön johtoa ja hallitusta toimimaan huolellisesti ja yhtiön edun mukaisesti. Lisäksi kaupungin konserniohjeistus velvoittaa yhtiöitä ja niiden johtoa toimimaan huolellisesti sekä konsernin etu huomioiden. Konsernijaoston toimiohjetta koskevan päätöksen valmistelussa riittävänä on pidettävä yhtiön toimittamaa ja päätöksen liitteenä ollutta selvitystä, jonka perusteella Helsingin kaupunkitilat Oy:n ylimääräisessä yhtiökokouksessa on tarkoitus asiasta päättää. Oikaisuvaatimuksen täydennyksenä toimitettu asiantuntijalausunto ei koske toimiohjeen antamista, vaan kaupungin hallinnosta erillisen yhtiön yhtiökokouksen päätösvaltaan kuuluvaa asiaa. Konsernijaoston päätös on siten perustunut asianmukaiseen ja riittävään asian selvittämiseen hallintolain 31 §:n mukaisesti.

Oikaisuvaatimuksen mukaan asiassa tulee huomioida perustuslain 15 §:n turvaama omaisuudensuoja sekä 18 §:n turvaama elinkeinovapaus.

Jaoston päätös koskee toimiohjeen antamista yhtiökokousedustajalle ylimääräiseen yhtiökokoukseen. Päätöksen kohteena ei ole oikaisuvaatimuksen tekijöiden tai Tukkutorin alueen yrittäjien omaisuus, eikä sillä ole loukattu näiden tahojen omaisuuden suojaa. Päätöksellä, joka koskee toimiohjetta, ei myöskään ole puututtu oikaisuvaatimuksen tekijöiden tai alueen yrittäjien oikeuteen hankkia toimeentulonsa valitsemallaan elinkeinolla tai loukattu sitä. Näin ollen edellä mainittuja perustuslain turvaamia oikeuksia ei ole ollut tarpeen erikseen arvioida päätöstä tehtäessä.

Yhteenveto

Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole esittänyt sellaisia seikkoja, jotka osoittaisivat, että kaupunginhallituksen konsernijaosto olisi käyttänyt harkintavaltaansa muuhun kuin mihin se tässä asiassa on ollut käytettävissä.

Konsernijaoston päätös ei ole lainvastainen, eikä se ole syntynyt virheellisessä järjestyksessä, ja se on tarkoituksenmukainen. Oikaisuvaatimus tulee näin ollen hylätä perusteettomana.

Stäng

Kaupunginhallituksen konsernijaosto 02.10.2023 § 103

Päätös

Kaupunginhallituksen konsernijaosto kehotti kaupungin yhtiökokousedustajaa Helsingin Kaupunkitilat Oy:n tulevassa ylimääräisessä yhtiökokouksessa hyväksymään hallituksen ehdotukset pakastamo-toiminnan alasajoon liittyen.

Konsernijaosto piti Tukkutorin alueen perinteikästä yritystoimintaa tärkeänä ja kehottaa Kaupunkitilat Oy:tä selvittämään yhteistyössä alueen yrittäjien kanssa pakastamotilojen väliaikaisjärjestelyjen toteutustapoja, jotta ruoka- ravintola- kukka- ja elintarvikealan yritystoiminta alueella voi jatkua. Alueen yritysten esittämien vaihtoehtojen toteutuskelpoisuus tutkitaan. Erityisen tärkeää on löytää ratkaisuja keskustan torikaupan, Teurastamon lihanleikkuun ja kauppahallien toimijoiden pakastamotarpeisiin.

Lähtökohtana Kaupunkitilojen tarjoamien väliaikaisten ja pysyvien pakastamotilojen osalta tulee olla, että ratkaisut ovat markkinaehtoisia. Käynnissä olevista prosesseista ja tarjottavista vaihtoehdoista on tiedotettava mahdollisimman hyvissä ajoin alueen kaikille toimijoille.

Samalla konsernijaosto toivoi, että Teurastamon alueen maankäyttöä koskevan kokonaisvision valmistelua kiirehditään kaikkien sen laatimisessa mukana olevien osalta.

Käsittely

Vastaehdotus:
Jenni Pajunen: Konsernijaosto piti Tukkutorin alueen perinteikästä yritystoimintaa tärkeänä ja kehottaa Kaupunkitilat Oy:tä selvittämään yhteistyössä alueen yrittäjien kanssa pakastamotilojen väliaikaisjärjestelyjen toteutustapoja, jotta ruoka- ravintola- kukka- ja elintarvikealan yritystoiminta alueella voi jatkua. Alueen yritysten esittämien vaihtoehtojen toteutuskelpoisuus tutkitaan. Erityisen tärkeää on löytää ratkaisuja keskustan torikaupan, Teurastamon lihanleikkuun ja kauppahallien toimijoiden pakastamotarpeisiin.

Lähtökohtana Kaupunkitilojen tarjoamien väliaikaisten ja pysyvien pakastamotilojen osalta tulee olla, että ratkaisut ovat markkinaehtoisia. Käynnissä olevista prosesseista ja tarjottavista vaihtoehdoista on tiedotettava mahdollisimman hyvissä ajoin alueen kaikille toimijoille.

Samalla konsernijaosto toivoi, että Teurastamon alueen maankäyttöä koskevan kokonaisvision valmistelua kiirehditään kaikkien sen laatimisessa mukana olevien osalta.

Kannattaja: Tuomas Rantanen

Kaupunginhallituksen konsernijaosto päätti yksimielisesti hyväksyä Jenni Pajusen vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen.

18.09.2023 Pöydälle

Esittelijä
kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna
Lisätiedot

Patrick Wahlman, Konsernianalyytikko, puhelin:

patrick.wahlman@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 22.12.2023

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Stäng

Föredragande

Kansliapäällikkö
Jukka-Pekka Ujula

Mer information fås av

Patrick Wahlman, Konsernianalyytikko, puhelin: 09 310 33714

patrick.wahlman@hel.fi

Bilagor

1. Oikaisuvaatimus 30.10.2023
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.