Tutkimuslupahakemus, SATSA - Vi satsar på samarbete! Stöd för utvecklande av socialt och kulturellt hållbara mångprofessionella team inom småbarnspedagogiken
Beslut om beviljande av forskningstillstånd HEL 2023-006415
Beslut
Direktören för den svenska servicehelheten har beslutat att bevilja ********** på de villkor som framgår närmare av motiveringen av beslutet. Beslutet är i kraft till 30.11.2023.
Beslutsmotivering
********** har ansökt om forskningstillstånd. Det övergripande syftet med delstudierna (a) forskningsprojekt; b) pro gradu) är att kartlägga välbefinnande i arbetet, stressfulla situationer som kan uppkomma i det dagliga arbetet och hur de kan hanteras på ett konstruktivt sätt samt synliggöra behovet av arbetshandledning. Tanken är att resultaten från studien ligger till grund för utvecklingen av en arbetshandledningsmodell avsedd för ledare/föreståndare inom småbarnspedagogiken med avseende på att utveckla ett välfungerande mångprofessionellt samarbete.
Forskningsmaterialet samlas i 1.5.2023-30.11.2023 genom att intervjua personal. Det rör sig om en kvalitativ forskning. Undersökningens sampelstorlek är 12-19 (n=19).
Enheter som deltar i forskningen: Daghemmet Blomängen, Daghemmet Pilten, Daghemmet Elka
Deltagandet i studien är frivilligt. Deltagare i studien ska ge sitt skriftliga samtycke för att delta i studien. Forskningsmaterialet förvaras under det att forskningen pågår enligt goda forskningsetiska principer och arkiveras efter att forskningen har avslutats 31.12.2023.
Forskningsmaterialet innehåller inga identifierbara uppgifter. Undersökningsdeltagarnas tal ska spelas in. Samtliga informanter ges kodnamn och vid behov omskrivs eller borttas känslig information för att säkra informanternas anonymitet. Intervjumaterialet kan användas för forskning och utbildning och delar av det kan publiceras i vetenskapliga publikationer och på konferenser.
Kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtajan päätöksen 3.8.2017 § 57 mukaan kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla päätöksen tutkimusluvasta tekee kunkin palvelukokonaisuuden johtaja omaa palvelukokonaisuuttaan koskevien tutkimusten osalta. Mikäli tutkimus koskee useamman palvelukokonaisuuden toimintaa, tekee päätöksen toimialajohtaja.
På forskningstillståndet tillämpas följande villkor:
Beslutet tillåter insamling av forskningsmaterial 1.5.2023-30.11.2023 under daghemmens arbetstid.
Beslutet ger inte rätt att ta del av Helsingfors stads dokument- och registermaterial.
Identifieringsuppgifter om enskilda personer som deltar i undersökningen får inte röjas i forskningsrapporten eller på något annat sätt.
Fostrans- och utbildningssektorn deltar inte i genomförandet av undersökningen.
Undersökningen får inte medföra kostnader för fostrans- och utbildningssektorn.
Forskningsrapportens elektroniska adress tillställs per e-post fostrans- och utbildningssektorn (kasko.tutkimusluvat@hel.fi).
Detta beslut publicerades 17.05.2023
Anvisningar om hur man begär omprövning
Den som är missnöjd med beslutet kan framställa en skriftlig begäran om omprövning. Ändring i beslutet får inte sökas genom besvär hos domstol.
Rätt att begära omprövning
Omprövning får begäras
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av kommunmedlemmarna
Den tid inom vilken omprövning ska begäras
Omprövning ska begäras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet.
Begäran om omprövning ska inlämnas till Helsingfors stads registratorskontor senast den bestämda tidens sista dag under registratorskontorets öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i den bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får begäran om omprövning inlämnas första vardagen därefter.
Omprövningsmyndighet
Omprövning begärs hos Helsingfors stads fostrans- och utbildningsnämnd.
Omprövningsmyndighetens kontaktuppgifter är:
Skyddad e-post: https://securemail.hel.fi/
Använd alltid skyddad e-post när du skickar personliga uppgifter.
Nämn alltid diarienumret (t.ex. HEL 2021-000123) i ditt meddelande om ditt ärende redan har upptagits till behandling vid Helsingfors stad.
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB 10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Besöksadress: | Helsingfors stads registratorskontor |
Norra esplanaden 11-13 | |
Telefonnummer: | 09 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00.
Formen för och innehållet i begäran om omprövning
Begäran om omprövning ska göras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I begäran om omprövning ska uppges
- det beslut som begäran om omprövning gäller
- hurdan omprövning som begärs
- på vilka grunder omprövning begärs
- vem som begär omprövning
- på vilka grunder den som begär omprövning är berättigad att göra detta
- kontaktuppgifter till den som begär omprövning
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor
Mer information fås av
Jukka Orava, arviointiasiantuntija, telefon: 09 310 78018