Hankinta, optio, pohja- ja kalliotutkimuspalvelut, vesialueen pohjatutkimuspalvelut, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2023-007824
Ärendet har nyare handläggningar
§ 69

Pohjatutkimuspalveluiden puitejärjestelyn jatkaminen optiokaudelle 1.9.2023-31.8.2025

Markanvändningschef

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti jatkaa pohjatutkimuspalveluiden puitesopimuksia kaupunkiympäristön toimialan käyttöön entisin ehdoin kahden (2) vuoden pituisen optiokauden ajan.

Puitesopimuksia jatketaan 1.9.2023-31.8.2025 seuraavien yritysten kanssa:

Osa-alue 1: Pohjatutkimuspalvelut raskaalla/keskiraskaalla kalustolla

1. GeoUnion Oy
2. Taratest Oy
3. Ramboll Finland Oy
4. AFRY Finland Oy
5. Mitta Oy
6. Geopalvelu Oy
7. Suomen GPS-Mittaus Oy

Osa-alue 2: Pohjatutkimuspalvelut kevyellä kalustolla

1. GeoUnion Oy
2. Ramboll Finland Oy
3. Taratest Oy
4. AFRY Finland Oy
5. Mitta Oy

Osa-alue 3: Vesistöalueen pohjatutkimuspalvelut työlautalta raskaalla/keskiraskaalla kalustolla

1. Taratest Oy
2. Ramboll Finland Oy
3. AFRY Finland Oy
4. GeoUnion Oy
5. Geopalvelu Oy

Osa-alue 4: Vesistöalueen pohjatutkimuspalvelut kevyellä kalustolla

1. GeoUnion Oy
2. Ramboll Finland Oy
3. Taratest Oy
4. AFRY Finland Oy
5. Geopalvelu Oy

Osa-alue 5: Kalliotutkimuspalvelut

1. Taratest Oy
2. Mitta Oy

Osa-alue 6: Kalliotutkimuspalvelut maanalaisista tiloista

1. Taratest Oy
2. Comadev Oy / Palsatech Oy ryhmittymä

Osa-alue 7: Työlauttapalvelut pohjatutkimusten suorittamiseen raskaalla pohjatutkimuskalustolla

1. Arctia Meritaito Oy
2. Fma Tikander-Marin
3. Suomen Vesityö Oy

Osa-alue 8: Työlauttapalvelut pohjatutkimusten suorittamiseen kevyellä pohjatutkimuskalustolla

1. Arctia Meritaito Oy
2. Fma Tikander Marin
3. Suomen Vesityö Oy

Osa-alue 9: Pohjatutkimuspalvelut rakennusten sisätiloissa

1. GeoUnion Oy
2. Ramboll Finland Oy
3. Taratest Oy
4. Geopalvelu Oy

Optiokauden käyttö perustuu kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston päätökseen 20.5.2021 § 9. Lisäksi maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä yritysten määräaikaan mennessä esittämät hintojen tarkistukset.

Hankinta toteutettiin kaupunkiympäristön toimialan ja HKL:n (nykyinen Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy) muodostamana hankintarenkaana. Hankintojen arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo koko puitejärjestelykaudella on noin 17 000 000 euroa optiokausi mukaan lukien. Kaupunkiympäristön toimialan osuus hankinnasta on arviolta enintään 15 500 000 euroa (alv. 0 %).

Hankintarenkaan osapuolet tekevät optiokauden käyttöönotosta omat päätöksensä.

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohde ja hankintamenettely

Hankinnan kohteena ovat pohjatutkimuspalvelut maa- ja vesialueilla sekä rakennusten sisätiloissa ja vesialueiden pohjatutkimuksia avustavat työlauttapalvelut.

Kilpailutus perustuu Helsingin kaupunkiympäristön toimialan 23.2.2021 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2020-012974. Hankinta on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä palveluhankinta. Hankinnasta on julkaistu EU-hankintailmoitus 25.2.2021 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi.

Määräaikaan mennessä saatiin 11 tarjousta. Tarjoajat asetettiin etusijajärjestykseen hintavertailun perusteella erikseen jokaisella osa-alueella. Tarjouspyynnössä mainittiin kunkin osa-alueen kohdalla, kuinka monta tarjoajaa valitaan osa-alueen palveluntuottajaksi, ellei vähimmäisvaatimukset täyttäviä tarjoajia ja hyväksyttäviä tarjouksia ole vähemmän.

Valituksi tulleiden puitesopimustoimittajien kanssa tehtiin puitesopimukset ajaksi 1.9.2021-31.8.2023. Sopimuksia on mahdollista jatkaa kahden (2) vuoden optiokaudella.

Puitesopimuksen jatkamisen yhteydessä puitesopimustoimittajilla on voimassa olevan sopimuksen mukaan oikeus tarkistaa hintoja kustannustason muutokseen perustuen.

AFRY Finland Oy, Geounion Oy, Suomen Vesityö Oy, Taratest Oy, Tikander-Marin Fma ja Suomen GPS-Mittaus Oy ilmoittivat, etteivät he korota hintojaan. Arctia Meritaito Oy:n, Geopalvelu Oy:n, Mitta Oy:n, Ramboll Oy:n ja Comadev Oy:n korotusesitykset ja niiden perusteet on esitetty tarkemmin liitteissä 1-5.

Yhteistyö puitesopimustoimittajien kanssa on sujunut hyvin, eikä uudella kilpailutuksella arvioida saatavan tässä vaiheessa merkittävää kustannushyötyä tai muuta etua. Puitesopimuksen jatkaminen kahden (2) vuoden optiokaudella on siten perusteltua.

Optiokausi alkaa 1.9.2023 ja päättyy 31.8.2025, jolloin sopimukset päättyvät ilman erillistä irtisanomista.

Viranhaltijan toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 13.12.2022 § 711 mukaan maankäyttöjohtajalla on hankintavaltuudet päättää optioista (hankintalain 41 §:n 2 mom.) ilman eurorajaa. Maankäyttöjohtaja on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.

Detta beslut publicerades 12.06.2023

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 29.5.2023 alkaen seuraava:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 26.5.2023 saakka seuraava:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Sörnäistenkuja 1
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Mirva Koskinen, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 37821

mirva.koskinen@hel.fi

Tuija Linden, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 37405

tuija.linden@hel.fi

Beslutsfattare

Rikhard Manninen
maankäyttöjohtaja

Bilagor

1. Hinnantarkistusehdotus_Arctia_Meritaito_Oy
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Hinnantarkistusehdotus_Comadev_Oy
Bilagan publiceras inte på internet.
3. Hinnantarkistusehdotus_Geopalvelu_Oy
Bilagan publiceras inte på internet.
4. Hinnantarkistusehdotus_Mitta_Oy
Bilagan publiceras inte på internet.
5. Hinnantarkistusehdotus_Ramboll_Finland_Oy
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.