Valtuustoaloite, fysioterapiapalveluiden sujuvoittaminen kustannustehokkaasti
Valtuutettu Elina Kauppilan valtuustoaloite koskien fysioterapiapalveluiden sujuvoittamista kustannustehokkaasti
Päätös
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta katsoi aloitteen loppuun käsitellyksi.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Valtuutettu Elina Kauppila ja 19 muuta valtuutettua esittävät aloitteessaan, että fysioterapian avo- ja suoravastaanotto toimisivat joustavasti yhteistyössä vähentäen toistensa kuormitusta purkamalla jonoja toiselta vastaanotolta erityisesti flunssa-aallon aikana.
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta toteaa, että fysioterapian suoravastaanotto ja avovastaanotto vastaavat erilaiseen palvelutarpeeseen ja toimivat osittain eri toimipisteissä, mutta vastaanottofysioterapia toimii kokonaisuutena niin, että kaikki peruuntuneet ajat pyritään täyttämään saman päivän aikana. Käyttämättä jää todellisuudessa vain yksittäisiä aikoja. Suoravastaanotto vaatii ammattilaiselta erikoistumiskoulutuksen, joten samat ammattilaiset eivät voi hoitaa molempia vastaanottoja. Toimipisteiden fyysisen etäisyyden ja ammattilaisten erilaisen koulutuksen vuoksi jonojen yhdistäminen on mahdotonta.
Fysioterapian suoravastaanotto
Fysioterapian suoravastaanotolle tullaan terveysaseman puhelinpalvelun kautta, jossa hoitaja tekee puhelun aikana arvion siitä, ohjataanko asiakas fysioterapeutille vai lääkärille. Fysioterapian suoravastaanotto siirtyi 1.9.2023 hoitotakuun piiriin, mikä tarkoittaa, että asiakkaalle on kyettävä osoittamaan aika 14 vuorokauden sisällä yhteydenotosta. Fysioterapiassa ensimmäisen vapaan ajan mediaania seurataan terveysasemilla viikoittain, ja loka-marraskuussa se oli keskimäärin neljä vuorokautta (vaihteluväli 1–7 vuorokautta). Terveysasemien hoitotakuun kiristyminen on lisännyt painetta fysioterapian suoravastaanottoon, sillä entistä enemmän tuki- ja liikuntaelinvaivoista kärsiviä asiakkaita ohjataan fysioterapeutille.
Kausivaihtelu on näkyvissä peruutusten määrässä ja niihin vaikuttavat niin ikään sekä henkilöstöstä että asiakkaista johtuvat peruutukset. Eniten peruutuksia on marras-joulukuussa. Koska suoravastaanotto toimii nopealla syklillä, asiakkaiden peruutuksia tulee vähemmän kuin avovastaanotolle. Mikäli suoravastaanotolle tulee peruutus, aika täyttyy useimmiten heti samasta jonosta. Vastaanottopäivän aamuna peruuntuneet käynnit saadaan lähes poikkeuksetta täytettyä heti. Jos asiakas peruuttaa vastaanoton hyvin lähellä annettua vastaanottoaikaa, eikä aikaa ehditä täyttää jonosta, hyödyntää fysioterapeutti tyhjän vastaanottoajan tarjoutumalla muiden ammattilaisten konsultoitavaksi. Terveysasemilla tämä tarkoittaa esimerkiksi hoitajien avuksi Call-centeriin menemistä tai muiden moniammatillista työtä vaativien pulmien ratkomista. Fysioterapeutti voi myös osallistua fysioterapian Omaolo-oirearvioiden käsittelyyn. Mikäli henkilöstössä on poissaoloja, hyödyntää fysioterapeutti tyhjäksi jääviä aikoja kollegan työjonon purkamiseen. Tällä järjestelyllä pyritään välttämään erityisesti ryhmien peruuttaminen. Ryhmän peruuttaminen kuormittaa paljon ajanvarausyksikköä, eikä perutulle ryhmäkerralle ole helppoa löytää korvaavaa ajankohtaa.
Suoravastaanotto vaatii fysioterapeutilta erillisen 15 opintopisteen koulutuksen, joten kaikki avovastaanottoa tekevät fysioterapeutit eivät voi ottaa vastaan asiakkaita suoravastaanottona terveysasemilla. Osa suoravastaanottoon koulutetuista fysioterapeuteista tekee samassa toimipisteessä tai alueen keskitetyssä avofysioterapiassa myös lääkärin lähetteellä tapahtuvaa avovastaanottoa. Tällöin he tekevät tiettyinä päivinä suoravastaanottoa ja tiettyinä avovastaanottoa sekä käyttävät siihen kahta erillistä kalenteripohjaa. Teknisesti kalenteripohjien yhdistäminen ei ole mahdollista. Toisilla alueilla keskitetyn avofysioterapian yksikön lisäksi suoravastaanottoa tehdään jopa kuudella yksittäisellä terveysasemalla, jolloin jo fyysinen etäisyys toisi omat haasteensa asiakkaiden vastaanottojen siirtämiseen fysioterapeutilta toiselle äkillisissä tilanteissa.
Fysioterapian avovastaanotto
Fysioterapian avovastaanotto toimii fysioterapian keskitetyissä palvelupisteissä lääkärin lähetteellä. Asiakas on siis edeltävästi käynyt lääkärin vastaanotolla ja lähetteen saamisen jälkeen asiakas voi varata ajan fysioterapiaan soittamalla fysioterapian keskitettyyn ajanvaraus- ja neuvontanumeroon. Avovastaanotolle tulee peruutuksia, joissa kausivaihtelu on nähtävissä. Marras- joulukuussa peruttuja aikoja voi olla lähes 30 prosenttia annetuista ajoista. Mukana on myös henkilöstön sairastumisesta johtuneet peruutukset. Henkilöstön poissaoloissa ei ole käytössä varahenkilöstöä eikä lyhyissä poissaoloissa käytetä sijaisia. Asiakkaan perumaa aikaa tarjotaan samana päivänä ajanvaraukseen soittavalle asiakkaalle ja suurin osa niistä saadaan näin täytettyä.
Fysioterapiassa pidettiin kirjaa käyttämättä jääneistä ensi- ja jatkokäyntien vastaanottoajoista 30.10.–24.11.2023. Tämän kolmen viikon aikana käyttämättä jääneitä aikoja oli yhteensä 42. Toteutuneita avovastaanottojen käyntejä oli 1863. Käyttämättä jää siis yksittäisiä aikoja (noin 2 prosenttia). Mikäli vastaanottoaikaa ei saada hyödynnettyä asiakastapaamiseen, fysioterapeutti hyödyntää ajan kirjaamiseen tai työyhteisön yleisiin vastuutehtäviin.
Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi
Fysioterapian suoravastaanotto toimii nopeasti akuuteissa tilanteissa, joissa asiakas voidaan ohjata tuki- ja liikuntaelinvaivojen vuoksi suoraan fysioterapeutille lääkärin sijaan. Suoravastaanotto parantaa hoitotakuun toteutumista terveysasemilla. Fysioterapian avovastaanoton tehokas ajanhallinta puolestaan vähentää käyttämättä jäävien aikojen määrää. Asiakkaan tulee saada tarvettaan vastaava palvelu oikea-aikaisesti, jotta palveluntarve ei kasva ja tilanne monimutkaistu tai eskaloidu.
Toimivalta
Hallintosäännön 30 luvun 11 §:n mukaan kaupunginhallituksen on osoitettava aloite vastattavaksi sille lautakunnalle tai johtokunnalle, jonka toimivaltaan tai jonka alaisen viranomaisen toimivaltaan aloitteessa esitetty toimenpide kuuluu. Kaupunginvaltuuston, kaupunginhallituksen ja suoraan kaupunginhallituksen alaisen viranomaisen toimivaltaan kuuluvia toimenpiteitä koskevat aloitteet jäävät kaupunginhallituksen vastattavaksi. Kaupunginhallituksen vastattavaksi jää myös aloite, jonka on allekirjoittanut vähintään 25 valtuutettua. Toimielimen on vastattava aloitteeseen kahdeksan kuukauden kuluessa sen jättämisestä aloitteen tekijälle.
Kaupunginhallitus on osoittanut tämän aloitteen sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan vastattavaksi.
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta 30.01.2024 § 19
Detta beslut publicerades 15.02.2024
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Föredragande
Mer information fås av
Elina Borchers, toiminnansuunnittelija, puhelin: 09 310 25347
Katri Lagerblom, ylihoitaja, puhelin: 09 310 50223