Hankinta, katujen ja yleisten alueiden suunnittelu- ja asiantuntijapalvelut 2024–2026, kaupunkiympäristön toimiala
Hankintaoikaisuvaatimus kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston päätöksestä 8.2.2024 § 18, katujen ja yleisten alueiden suunnittelu- ja asiantuntijapalveluiden puitejärjestely 1.3.2024 - 28.2.2026, hankinnan osa-alueet 1 ja 2
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä Destia Oy:n tekemän hankintaoikaisuvaatimuksen kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston päätöksestä 8.2.2024 § 18, katujen ja yleisten alueiden suunnittelu- ja asiantuntijapalveluiden puitejärjestely 1.3.2024 - 28.2.2026, hankinnan osa-alueet 1 ja 2.
Hankintaoikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty sellaisia perusteita, joiden perusteella kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston päätöstä tulisi muuttaa.
Käsittely
Kaupunkiympäristölautakunta päätti käsitellä toimialajohtajan esityksen nro 17 kokouksen asiana kahdeksan.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankintaoikaisuvaatimuksen käsittelyn edellytykset
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) 132 §:ssä säädetään hankintaoikaisun tekemisestä. Sen mukaan hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja
ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin.
Hankintalain 133 §:n mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta. Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta.
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston 8.2.2024 § 18 tekemä hankintapäätös perusteluineen sekä muutoksenhakuohjeineen annettiin tarjoajille tiedoksi sähköpostitse 13.2.2024.
Destia Oy on tehnyt päätöksestä hankintayksikölle hankintaoikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisuvaatimus on saapunut 22.2.2024, joten hankintaoikaisuvaatimus on tehty määräajassa. Hankintaoikaisuvaatimus on tämän asian liitteenä 1.
Hankintamenettely ja hankintapäätös
Kilpailutus perustuu Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan, Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen (HKL), Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n, HSY Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän, Helen Oy:n sekä Helen Sähköverkko Oy:n muodostaman hankintarenkaan 3.11.2023 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2023-010715 sekä alkuperäisen tarjouspyynnön korjausilmoituksiin 20.11.2023 ja 4.12.2023.
Hankinta on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Kyseessä on EU- kynnysarvon ylittävä palveluhankinta. Hankinnasta on julkaistu EU-hankintailmoitus sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi(Länk leder till extern tjänst). Hankintailmoituksessa ilmoitettiin tarjouspalvelu -toimittajaportaalin ko. tarjouspyyntöä koskeva Internet-osoite, josta tarjouspyyntöasiakirjat olivat sähköisesti saatavissa.
Hankinta on jaettu viiteen (5) eri osa-alueeseen seuraavasti:
Osa-alue 1: Monialaiset suunnittelukokonaisuudet
Osa-alue 2: Tavanomaiset suunnittelutoimeksiannot
Osa-alue 3: Infran tietotekniset asiantuntijapalvelut
Osa-alue 4: Yhteinen kunnallistekninen työmaa (YKT) -toiminnan kehittäminen
Osa-alue 5: Katutöiden haittojen hallinta
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto oikeutti päätöksellään 8.2.2024 § 18 maankäyttöjohtajan allekirjoittamaan kaupunkiympäristön toimialan osalta katujen ja yleisten alueiden suunnittelu- ja asiantuntijapalveluja koskevat puitesopimukset seuraavien tarjoajien kanssa hankinnan osa-alueilla 1 ja 2:
Osa-alue 1: Monialaiset suunnittelukokonaisuudet
1. WSP Finland Oy
2. Ramboll Finland Oy
3. Sitowise Oy
4. FINNMAP Infra Oy
5. Sweco Finland Oy
6. AFRY Finland Oy
7. FCG Finnish Consulting Group Oy
Osa-alue 2: Tavanomaiset suunnittelutoimeksiannot
1. WSP Finland Oy
2. Sitowise Oy
3. Ramboll Finland Oy
4. Sweco Finland Oy
5. FINNMAP Infra Oy
6. A-Insinöörit Civil Oy
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hylätä hankinnan osa-alueen 1 ja hankinnan osa-alueen 2 osalta Destia Oy:n tarjoukset tarjouspyynnön vastaisina.
Hankintaoikaisuvaatimus
Hankintaoikaisuvaatimuksessaan Destia Oy pyytää saada esittää taitorakenteiden vastuusuunnittelijaksi esittämänsä henkilön referenssit tilaajalle ja mahdollisuuden osallistua katujen ja yleisten alueiden suunnittelu- ja asiantuntijapalveluiden puitejärjestelyn tarjouskilpailuun osa-alueissa 1 ja 2. Muilta osin Destia Oy katsoo sen toimittamissa tarjouksen liitteissä (Liite OA1 Osaamisvaatimukset ja hinnat sekä liite OA2 Osaamisvaatimukset ja hinnat) esitetyt tiedot tarjouspyynnön mukaisiksi.
Destia Oy esittää hankintaoikaisuvaatimuksessaan, että sen taitorakenteiden vastuusuunnittelijaksi esittämän henkilön pätevyydet ja perustelut SKOL veloitusluokka 01:lle on kirjattu tarjousliitteisiin. Hankintaoikaisuvaatimuksen mukaan tarjouksen liitteiden esitysjärjestys ei ole ollut looginen, joka on aiheuttanut virheen olla kopioimatta "työversiosta" esitetyn henkilön vaadittuja referenssejä taulukkoon.
Destia Oy katsoo, että sen taitorakenteiden vastuusuunnittelijaksi esittämän henkilön pätevyys ja kokemusvuodet omalta osaltaan osoittavat, että vaaditut referenssit olisivat henkilöltä löytyneet, jos tilaaja olisi tältä osin pyytänyt Destia Oy:tä täydentämään tarjoustaan. Näin ollen tilaajalla ei olisi pitänyt olla epävarmuutta kyseisen referenssin täyttymisestä, ja tilaaja olisi voinut käyttämällä harkintavaltaansa pyytää Destia Oy:tä täydentämään tarjoustaan. Kyseisen kaltainen mahdollisuus tarjouksen täydentämiseen ei julkisissa hankinnoissa ole poikkeuksellista eikä kiellettyä. Koska referenssien täyttyminen ilmeni jo taitorakenteiden vastuusuunnittelijaksi esitetyn henkilön kokemusvuosista ja pätevyydestä, olisi Destia Oy:n näkemyksen mukaan ollut kohtuulista antaa sille mahdollisuus tilauksen täydentämiseen. Tästä johtuen Destia Oy ei näe, että tämä täydentäminen olisi estänyt tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun.
Asianosaisten kuuleminen
Hallintolain 34.1 §:n mukaan asianosaiselle on ennen asian ratkaisemista varattava tilaisuus lausua mielipiteensä asiasta sekä antaa selityksensä sellaisista vaatimuksista ja selvityksistä, jotka saattavat vaikuttaa asian ratkaisuun.
Kuulemispyyntö koskien tehtyä hankintaoikaisuvaatimusta on lähetetty 7.3.2024 asianosaisille, hankintapäätöksellä puitejärjestelyn osa-alueille 1 ja 2 valituiksi tulleille kahdeksalle tarjoajalle.
A-Insinöörit Civil Oy, FCG Finnish Consulting Group Oy, FINNMAP Infra Oy ja Sweco Finland Oy eivät ole lausuneet asiassa. Ramboll Finland Oy, Sitowise Oy ja WSP Finland Oy ovat ilmoittaneet, ettei niillä ole lausuttavaa asiassa.
AFRY Finland Oy on lausunut asiassa. AFRY Finland Oy esittää lausunnossaan muun muassa, että mikäli Destia Oy:n hankintaoikaisun katsotaan olevan perusteltu ja hyväksytään, tulee hankintapäätöksen ja soveltuvien normien mukaan tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi antaa myös muiden kilpailussa hylättyjen tarjoajien antaa mahdollisuus täydentää osioita, joiden perusteella hylkäys on tehty.
Selvyyden vuoksi todetaan, että ainoastaan Destia Oy on tehnyt hankintapäätöksestä määräajassa hankintaoikaisuvaatimuksen.
Sovellettavat säännökset
Hankintalain 3 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.
Hankintalain 74 §:n 1 momentin mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran, palvelun tai rakennusurakan olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta.
Hankintalain 74 §:n 2 momentin mukaan, jos tarjouksessa tai osallistumishakemuksessa olevat tiedot tai asiakirjat ovat puutteellisia tai virheellisiä taikka jotkut asiakirjat tai tiedot puuttuvat, hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa tai ehdokasta toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään tietoja tai asiakirjoja hankintayksikön asettamassa määräajassa. Edellytyksenä on, että menettelyssä noudatetaan 3 §:ssä säädettyjä periaatteita.
Hankintalain 79 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan ennen tarjousten valintaa hankintayksikön on tarkistettava, että tarjous on hankintailmoituksessa ja hankinta-asiakirjoissa asetettujen vaatimusten, ehtojen ja perusteiden mukainen.
Hankintaoikaisuvaatimuksessa esitettyjen väitteiden arviointia
Tarjouspyynnössä oli hankinnan osa-alueilla 1 ja 2 asetettu pakolliseksi vaatimukseksi nimetä yksi taitorakennesuunnittelusta vastaava henkilö.
Tarjouspyynnön mukaan hankinnan osa-alueella 1 taitorakennesuunnittelusta vastaavalla henkilöllä tuli olla tehtävän mukaista kokemusta osa-aluetta vastaavasta katu- ja kadun rakennussuunnitteluhankkeesta, joka on sisältänyt myös esim. paalulaattasuunnittelua, tukimuurisuunnittelua, meluestesuunnittelua tai siltasuunnittelua. Pakollinen kokemusvaatimus näiden tehtävien osalta oli 4 vuotta. Kokemus tuli esittää antamalla yleiskuvaus suoritetusta tehtävästä: "Kuvaa tähän tehtävä ja oma roolisi siinä. Käytä kuvauksessa puitesopimuksen palvelukuvauksen mukaisia vaatimuksia. Kirjaa tehtävään liittyvän tilaajan yhteyshenkilön nimi mukaan kuvaukseen".
Tarjouspyynnön mukaan hankinnan osa-alueella 2 taitorakennesuunnittelusta vastaavalla henkilöllä tuli olla tehtävän mukaista kokemusta osa-aluetta vastaavasta katu- ja kadun rakennussuunnitteluhankkeesta, joka on sisältänyt myös esim. ulkoportaiden ja matalien alle 1 m korkeiden tukimuurien suunnittelua. Pakollinen kokemusvaatimus näiden tehtävien osalta oli 4 vuotta. Kokemus tuli esittää antamalla yleiskuvaus suoritetusta tehtävästä: "Kuvaa tähän tehtävä ja oma roolisi siinä. Käytä kuvauksessa puitesopimuksen palvelukuvauksen mukaisia vaatimuksia. Kirjaa tehtävään liittyvän tilaajan yhteyshenkilön nimi mukaan kuvaukseen".
Tämän lisäksi tarjouksen täyttöohjeissa on todettu seuraavaa: "Yleiskuvaus suoritetusta tehtävästä" -kohtaan napakka perustelu, jolla ilmoitettu kokemus ja osaaminen todennetaan esim. toimeksiannot. Mikäli kuvausta ei ole, saa tarjoaja ko. kohdasta nolla (0) pistettä. Kokemus lasketaan hankintailmoituksen julkaisupäivään asti. Tilaajalla on oikeus hylätä tarjottu henkilö, mikäli tilaaja katsoo, ettei tilaajan asettama vaatimustaso täyty tarjoajan esittämän kuvauksen perusteella".
Edelleen: "Pakollinen vaatimus (vuotta) - sarakkeessa esitetty vähimmäisvaatimus vuosina. Jos vaatimus täyttyy merkitse rasti (X) ruutuun. Mikäli sarakkeessa esitetty vähimmäisvaatimus ei täyty, esitettyä henkilöä ei hyväksytä".
Destia Oy on jättänyt hankinnan osa-alueilla 1 ja 2 taitorakenteiden vastuusuunnittelijaksi esittämänsä henkilön osalta kokonaan täyttämättä edellä olevat tarjouslomakkeen pakollisten vaatimusten kohdat, joissa on kysytty esitetyn henkilön toimeksiantoja (referenssejä), kokemusta sekä vähimmäisvaatimuksen täyttymistä.
Toisin kuin Destia Oy esittää hankintaoikaisuvaatimuksessaan, nämä tarjouspyynnön edellä mainituissa kohdissa vaaditut tarkemmat referenssitiedot ja kokemusvuodet eivät ole ilmenneet muualta tarjouksesta. Osaamisvaatimukset ja hinnat -liitteissä ilmoitettavien muiden vastaavien tehtävien osalta Destia Oy on täyttänyt tarjouksessa vaaditut kohdat tarjouspyynnössä edellytetyllä tavalla.
Tarjoajien tasapuolisen kohtelun vaatimuksen on katsottu edellyttävän, että tarjoukset ovat hankinta-asiakirjoissa asetettujen ehtojen ja vaatimusten mukaisia. Hankintalain 74.1 §:n mukaisesti hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta.
Hankintayksikkö voi hankintalain 74.2 §:n nojalla hankintamenettelyn aikana pyytää tarjoajia täsmentämään tai täydentämään tarjousta tasapuolisella ja syrjimättömällä tavalla epäolennaisten puutteellisuuksien osalta. Tarjoajien ei ole kuitenkaan sallittua tehdä olennaisia muutoksia toimittamiinsa tietoihin ja asiakirjoihin.
Hankintalain esitöiden (HE 108/2016 vp s.173) mukaan: "Sallittua ei olisi pyytää täsmennyksiä, korjauksia ja täydennyksiä siten, että menettelyllä olisi olennainen vaikutus ehdokkaan tai tarjoajan asemaan. Siten hankintayksikön ei olisi sallittua pyytää tarjoajaa täydentämään tarjousta tarjousajan päättymisen jälkeen esimerkiksi pyytämällä tarjoajaa vaihtamaan tarjotun tarjouspyynnön vastaisen tuotteen taikka toimittamaan tarjousten vertailussa käytettävän merkityksellisen hinta- tai puuttuvan laatutiedon. Hankintayksikkö ei voisi myöskään pyytää tarjoajaa toimittamaan kokonaan puuttuvaa olennaista asiakirjaa, joka olisi tullut liittää tarjoukseen."
Edellä tarkemmin kuvatun mukaisesti Destia Oy ei ole esittänyt tarjouspyynnössä vaadittuja tietoja taitorakennesuunnittelun vastuuhenkilön tehtävään esittämästään henkilöstä hankinnan osa-alueilla 1 ja 2. Kyse on ollut kokonaan puuttuvista tiedoista. Tietojen täydentäminen tarjousajan päättymisen jälkeen olisi tarkoittanut olennaisen ja merkityksellisen tiedon toimittamista. Hankintayksikkö ei siten ole voinut pyytää täydennystä mainittujen, kokonaan puuttumaan jääneiden tietojen osalta vaarantamatta tarjoajien tasapuolista ja syrjimätöntä kohtelua.
Johtopäätökset
Hankinta on toteutettu hankintalain mukaisesti. Destia Oy:n tarjous ei ole ollut tarjouspyynnön mukainen hankinnan osa-aluetta 1 ja osa-aluetta 2 koskevan taitorakennesuunnittelun vastuuhenkilön referenssien, kokemuksen ja vähimmäisvaatimusten täyttymisen ilmoittamisen osalta.
Destia Oy:n tarjoukset osa-alueilla 1 ja 2 on siten tullut hylätä tarjouspyynnön vastaisina. Hankintayksikköä velvoittava tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun periaate edellyttää, ettei tarjouspyyntöä vastaamattomia tarjouksia hyväksytä.
Edellä esitetyillä perusteilla Destia Oy:n tekemä hankintaoikaisuvaatimus ei anna aihetta muuttaa kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston tekemää hankintapäätöstä.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun 4 §n mukaan lautakunnan, sen jaoston ja sen alaisen viranomaisen päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee lautakunta. Näin ollen kaupunkiympäristölautakunta on toimivaltainen käsittelemään hankintaoikaisuvaatimuksen
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto 08.02.2024 § 18
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset ja oikeutti maankäyttöjohtajan allekirjoittamaan kaupunkiympäristön toimialan osalta katujen ja yleisten alueiden suunnittelu- ja asiantuntijapalveluja koskevat puitesopimukset seuraavien tarjoajien kanssa osa-aluekohtaisesti sekä tekemään sopimuksiin tarvittaessa vähäisiä teknisiä korjauksia ja tarkennuksia:
Osa-alue 1: Monialaiset suunnittelukokonaisuudet
1. WSP Finland Oy
2. Ramboll Finland Oy
3. Sitowise Oy
4. FINNMAP Infra Oy
5. Sweco Finland Oy
6. AFRY Finland Oy
7. FCG Finnish Consulting Group Oy
Osa-alue 2: Tavanomaiset suunnittelutoimeksiannot
1. WSP Finland Oy
2. Sitowise Oy
3. Ramboll Finland Oy
4. Sweco Finland Oy
5. FINNMAP Infra Oy
6. A-Insinöörit Civil Oy
Osa-alue 3: Infran tietotekniset asiantuntijapalvelut
1. FINNMAP Infra Oy
2. Ramboll Finland Oy
3. WSP Finland Oy
4. Sweco Finland Oy
5. Sitowise Oy
6. A-Insinöörit Civil Oy
Osa-alue 4: Yhteinen kunnallistekninen työmaa (YKT) -toiminnan kehittäminen
1. WSP Finland Oy
Osa-alue 5: Katutöiden haittojen hallinta
1. WSP Finland Oy
2. Sitowise Oy
3. Ramboll Finland Oy
4. Sweco Finland Oy
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hylätä hankinnan osa-alueen 1 osalta Destia Oy:n tarjouksen tarjouspyynnön vastaisena.
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hylätä hankinnan osa-alueen 2 osalta AFRY Finland Oy:n, Destia Oy:n ja FCG Finnish Consulting Group Oy:n tarjoukset tarjouspyynnön vastaisina.
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hylätä hankinnan osa-alueen 4 osalta FINNMAP Infra Oy:n, Sitowise Oy:n ja Sweco Finland Oy:n tarjoukset tarjouspyynnön vastaisina.
Puitejärjestelyn arvonlisäveroton ennakoitu arvioitu arvo koko sopimuskauden aikana mahdollinen optiokausi mukaan lukien on 96 140 000 euroa ja arvonlisäveroton enimmäisarvo 120 183 000 euroa. Ennakoitu arvo ja enimmäisarvo jakaantuvat osa-alueiden kesken seuraavasti:
Osa-alue 1: Osa-alueen arvonlisäveroton ennakoitu arvioitu arvo koko sopimuskauden aikana optiokaudet mukaan lukien on 74 600 000 euroa ja arvonlisäveroton enimmäisarvo 93 250 000 euroa.
Osa-alue 2: Osa-alueen arvonlisäveroton ennakoitu arvioitu arvo koko sopimuskauden aikana optiokaudet mukaan lukien on 13 800 000 euroa ja arvonlisäveroton enimmäisarvo 17 252 000 euroa.
Osa-alue 3: Osa-alueen arvonlisäveroton ennakoitu arvioitu arvo koko sopimuskauden aikana optiokaudet mukaan lukien on 6 200 000 euroa ja arvonlisäveroton enimmäisarvo 7 751 000 euroa.
Osa-alue 4: Osa-alueen arvonlisäveroton ennakoitu arvioitu arvo koko sopimuskauden aikana optiokaudet mukaan lukien on 570 000 euroa ja arvonlisäveroton enimmäisarvo 715 000 euroa.
Osa-alue 5: Osa-alueen arvonlisäveroton ennakoitu arvioitu arvo koko sopimuskauden aikana optiokaudet mukaan lukien on 970 000 euroa ja arvonlisäveroton enimmäisarvo 1 215 000 euroa.
Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan osuus hankinnan ennakoidusta arvioidusta arvosta on arvonlisäverottomana 84 000 000 euroa ja enimmäisarvo 105 000 000 euroa.
Muiden hankintarenkaan tilaajien osuus ennakoidusta arvioidusta arvosta on arvonlisäverottomana 11 190 000 euroa ja enimmäisarvo 13 994 000 euroa.
Yhteinen kunnallistekninen työmaa- yhteistoimintasopimuksen sopimuksen osapuolten tilauksien osuus ennakoidusta arvioidusta arvosta on arvonlisäverottomana 950 000 euroa ja enimmäisarvo 1 189 000 euroa.
Kaikissa edellä mainituissa, arvioiduissa arvoissa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettava kahden (2) vuoden optiokausi.
Puitesopimus tulee voimaan, kun puitesopimus on kaikkien osapuolten osalta allekirjoitettu, kuitenkin aikaisintaan 1.3.2024. Puitesopimus päättyy 28.2.2026. Tilaajilla on oikeus jatkaa sopimuskautta yhdellä kahden (2) vuoden pituisella optiokaudella. Optiokauden käyttöönotosta päättävät tilaajat yhdessä.
Puitesopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun kaikki osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen puitesopimuksen.
Hankintarenkaan osapuolet tekevät hankinnasta omat saman sisältöiset hankintapäätöksensä omien päätöksentekomenettelyjensä mukaisesti. Puitesopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen kaikkien tilaajien päätökset ja niiden valitusosoitukset tiedoksi.
Puitesopimus ei sisällä määräostovelvoitetta eikä tuota konsultille yksinoikeutta toimeksiantojen toteuttamisesta tilaajalle.
Hankintasopimusta ei voida tehdä ennen kuin tarjoaja on toimittanut hankintayksikölle tarjouspyynnössä mainitut hankintalain 88 §:n mukaiset rikosrekisteriotteet. Päätilaajan hankintayksikkö tutkii otteista, koskeeko tarjoajaa jokin hankintalain mukainen poissulkemisperuste.
Lisäksi jaosto päätti, että tuleviin hankintailmoituksiin sisällytetään pisteytysperiaatteiksi kiertotalouden ja viherryttämisen osaaminen (sis. ilmastonmuutokseen sopeutuminen ja luonnon monimuotoisuuden lisääminen, sekä vähähiilisyys). Lisäksi tulevissa puitesopimuksissa harkitaan eriyttämistä niin, että katujen ja muiden yleisten alueiden, kuten urbaanit aukiot ja viheralueet, suunnittelu järjestään erillisinä hankintoina.
Käsittely
Esteelliset: Martin Aalto (hallintolain 28 §:n 1 momentin 4 kohta)
Asian aikana kuultavana oli projektinjohtaja Eva-Lisa Karlsson. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Vastaehdotus:
Riina Bhatia: Lisätään päätösehdotukseen: "Tuleviin hankintailmoituksiin sisällytetään pisteytysperiaatteiksi kiertotalouden ja viherryttämisen osaaminen (sis. ilmastonmuutokseen sopeutuminen ja luonnon monimuotoisuuden lisääminen, sekä vähähiilisyys). Lisäksi tulevissa puitesopimuksissa harkitaan eriyttämistä niin, että katujen ja muiden yleisten alueiden, kuten urbaanit aukiot ja viheralueet, suunnittelu järjestään erillisinä hankintoina."
Kannattaja: Nina-Ilona Törmikoski
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti yksimielisesti hyväksyä Riina Bhatian vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen.
Esittelijä
Lisätiedot
Eva-Lisa Karlsson, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 64387
Detta beslut publicerades 03.04.2024
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta.
Sovellettava lainkohta: Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 134 § 1 mom, 163 §.
Föredragande
Mer information fås av
Kristiina Jokinen, lakimies, puhelin: 09 310 39015
Eva-Lisa Karlsson, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 64387