Osto, siirrettävä päiväkotirakennus, OP Yrityspankki Oyj

HEL 2023-011502
Ärendet har nyare handläggningar
§ 35

Siirrettävän päiväkotirakennuksen osto OP Yrityspankki Oyj:ltä

Enhetschef

Päätös

Tontit-yksikön päällikkö päätti ostaa Helsingin kaupungin omistamalla tontilla (kiinteistötunnus: 91-54-287-3) osoitteessa Leikosaarentie 35, 00990 Helsinki sijaitsevan siirrettävän päiväkotirakennuksen OP Yrityspankki Oyj:ltä hintaan 140 000 euroa (alv. 0%).

Samalla tontit -yksikön päällikkö päätti valtuuttaa sekä sopimukset ja valvonta -tiimin päällikön, että lakimiehen, kummankin yksin, allekirjoittamaan edellä mainitun kauppakirjan ja tekemään siihen tarvittaessa vähäisiä korjauksia ja tarkennuksia.

Päätöksen perustelut

Ostettava päiväkotirakennus on ollut Helsingin kaupungin hallinnassa ja ylläpidossa vuokrasopimuksen perusteella ja Helsingin kaupunki on tietoinen rakennuksen ominaisuuksista, sen tiloista ja niiden kunnosta. Se on Casatino Oy:n valmistama ja sijaitsee Helsingin kaupungin omistamalla tontilla osoitteessa Leikosaarentie 35, 00990 Helsinki. Helsingin kaupunki on vuokrannut rakennuksen alun perin 60 kuukauden vuokra-ajaksi 25.2.2010 alkaen. Vuokra-aikaa on vuonna 2015 jatkettu toistaiseksi voimassa olevana 25.2.2015 alkaen. Kohteen vuokra on tällä hetkellä 9 800 euroa/kk ja 117 600 euroa/v.

Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimialan mukaan paviljongille on edelleen pitkäaikainen tarve. Kaupunki on teettänyt kohteesta kuntotutkimuksen ja esiin tulleet pienehköt korjaustarpeet on huomioitu ostohinnassa. Edellä mainituista syistä on kaupungin kannalta perusteltua ostaa siirrettävä päiväkotirakennus OP Yrityspankki Oyj:ltä hintaan 140 000 euroa (alv 0%). Omistusoikeus kohteeseen siirtyy Helsingin kaupungille, kun kaupunki on maksanut sopimuksen mukaisen kauppahinnan kokonaisuudessaan.

Myytäessä hintaan ei lisätä arvonlisäveroa (24%), koska OP Yrityspankki Oyj on aiemmin saanut Helsingin hallinto-oikeudelta arvonlisäverotusta koskevan ennakkoratkaisun koskien tilaelementtirakenteisen koulu- ja päiväkotirakennuksen leasingrahoitusta. Ennakkoratkaisun mukaan Myyjä ei voi käsitellä siirrettävän rakennuksen vuokrausta kunnalle irtaimen esineen vuokrauksena eikä vuokra-ajan jälkeen tapahtuvan saman rakennuksen luovutusta arvonlisäverollisena irtaimen esineen myyntinä.

Kaupasta ei suoriteta myöskään varainsiirtoveroa, koska kaupunki on vapautettu varainsiirtoverosta (VSVL 10 §).

Osto rahoitetaan talousarvion alakohdasta 8 02 01 02 Kasvatus- ja koulutustoimialan uudis- ja lisärakentamishankkeet.

Toimivalta

Kaupunkiympäristölautakunta päätti 26.9.2017siirtää kaupunkiympäristölautakunnan hallintosäännön 16 luvun 1 §:n 2 momentin 4 kohdan toimivaltaa ostaa, lunastaa tai vaihdossa hankkia kiinteistöjä tai rakennuksia kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa kaupunkiympäristön toimialan maankäyttö ja kaupunkirakenne -palvelukokonaisuuden maaomaisuuden kehittäminen ja tontit -yksikön päällikölle kokonaisarvon ollessa enintään 500 000 euroa.

Detta beslut publicerades 15.09.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Pasi Lönnberg, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 31851

pasi.lonnberg@hel.fi

Beslutsfattare

Timo Laiho
yksikön päällikkö

Bilagor

1. KAUPPAKIRJA Helsingin kaupunki OP Yrityspankki Oyj luonnos

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.