Tupakointikielto, Kauppiaankatu 13, Työväen Asunto-Oy Tuki

HEL 2023-011706
Ärendet har nyare handläggningar
§ 39

Päätös Työväen Asunto-Oy Tuen tupakointikieltohakemukseen

Enhetschef

Päätös

Ympäristöterveysyksikön päällikkö päätti hylätä Työväen Asunto-Oy Tuen tupakointikieltohakemuksen sekä tuuletusparvekkeiden
että sisätilojen osalta.

Päätöksen voimassaoloaika

Päätös on voimassa toistaiseksi.

Hakemus

Hakemus on saapunut viranomaiselle 13.9.2023. Hakemusta on täydennetty 15.4.2024.

Hakemuksen tekijä

Työväen Asunto-Oy Tuki
Y-tunnus 0200369-4

Hakemuksen sisältö

Työväen Asunto-Oy Tuki on hakenut tupakointikieltoa yhtiön tuuletusparvekkeille sekä kaikille sisätiloille, mukaan lukien asuinhuoneistot ja liikehuoneistot osoitteissa Kauppiaankatu 13 ja Vyökatu 6, 00160 Helsinki.

Kuuleminen

Työväen Asunto-Oy Tuki on kuullut huoneistojen haltijoita tupakkalain 79 §:n mukaisesti.

Ympäristöpalvelut on kuullut hallintolain (434/2003) 34 §:n mukaisesti kaikkia tilojen haltijoita (omistaja/vuokraoikeuden tai muun vastaavan perusteella tiloja hallitseva) ja hakijaa. Kuulemisesta on ilmoitettu viranomaisen verkkosivuilla 28.6.2024. Kuuleminen järjestettiin yleistiedoksiantona, koska kuultavia oli yli 30. Ympäristöpalveluiden kuulemiseen ei saapunut määräaikaan mennessä yhtään vastinetta.

Päätöksen perustelut

Tupakkalain 79 §:n 1 momentin mukaan asuntoyhteisö voi hakea kunnalta tupakointikiellon määräämistä asuntoyhteisön rakennuksen huoneistoihin kuuluville parvekkeille, huoneistojen käytössä oleviin ulkotiloihin ja huoneistojen sisätiloihin.

Tupakkalain 79 §:n 2 momentin mukaan kunnan on määrättävä tupakointikielto huoneistojen ulkotiloihin, jos tiloista voi niiden rakenteiden tai muiden olosuhteiden vuoksi muutoin kuin poikkeuksellisesti kulkeutua tupakansavua toiselle parvekkeelle, toiseen huoneistoon kuuluvan ulkotilan oleskelualueelle tai toisen huoneiston sisätiloihin.

Tupakointikielto saadaan määrätä asuinhuoneiston asuintilaan vain, jos savun kulkeutumista ei ole mahdollista rakenteiden korjaamisella tai muuttamisella kohtuudella ehkäistä ja asuintilan haltijalle on ennen kiellon määräämistä varattu mahdollisuus ehkäistä savun kulkeutuminen omilla toimenpiteillään.

Valtioneuvoston tupakointitiloista ja tupakointikiellon hakemisesta asuntoyhteisöön antaman asetuksen (601/2016) 4 a §:ssä on säädetty siitä, mitä selvityksiä ja liitteitä asuntoyhteisön tupakointikieltoa koskevassa hakemuksessa on oltava.

Työväen Asunto-Oy Tuki ei ole hakemuksessa osoittanut toteuttaneensa edellä mainittuja vaatimuksia riittävästi.

Asuntoyhteisön esittämä tekninen näyttö on merkittävässä roolissa sisätilojen kieltoa harkittaessa. Työväen Asunto-Oy Tuen 1900-luvun alussa valmistuneen kiinteistön ullakolle 2000-luvun vaihteessa rakennettu asuinkerros on sekä ilmanvaihdon, että rakenteiden tiiviyden osalta erilainen alkuperäisiin kerroksiin verrattuna. Työväen Asunto-Oy Tuen tupakointikieltohakemus ei sisältänyt selvitystä ullakon asuinkerroksen ilmanvaihdosta tai muusta rakenteellisesta tutkimuksesta. Työväen Asunto-Oy Tuen omistaman kiinteistön alkuperäisten kerrosten osalta tiiviysmittauksia ja tiiviyskorjauksia oli tehty yhden huoneiston ympäriltä. Tiivistykset olivat toimineet.

Yhtiö ei ole osoittanut, että asuintilan haltijoille olisi ennen kiellon määräämistä varattu mahdollisuus ehkäistä savun kulkeutuminen omilla toimenpiteillään. Edellä mainitulla tarkoitetaan, että asuintilan haltijalle on varattava mahdollisuus ehkäistä savun kulkeutuminen omasta asunnostaan muihin asuntoihin omilla toimenpiteillään. Yhtiön ilmoituksen mukaan asuintilojen haltijoille on savun leviämistä estävinä toimenpiteinä ohjattu vaihtamaan korvausilmaventtiilien Velco-suodattimet kaksi kertaa vuodessa sekä tiivistämään sisäikkunoita.

Yhtiön tuuletusparvekkeet eivät lukeudu tupakkalain 79 § tarkoittamiin huoneistojen ulkotiloihin, vaan yhtiö voi itse päättää tupakointikiellosta näiden osalta tupakkalain 78 §:n mukaan. Viranomaiselta ei myöskään voi hakea tupakointikieltoa yhtiön yhteisille sisätiloille. Asuntoyhteisön yhteisissä ja yleisissä sisätiloissa tupakointi on kielletty tupakkalain 78 §:n mukaan. Liiketiloja koskee tupakkalain 74 §, jonka mukaan tupakoida ei saa rakennuksen, kulkuneuvon tai muun vastaavan paikan sisätiloissa, jotka ovat yleisön tai työntekijöiden käytettävissä taikka elinkeinotoiminnassa tuotettujen tai julkisten palvelujen tarjoamista varten asiakkaiden käytettävissä. Liiketilojen osalta yhtiö ei esittänyt mitään selvitystä tiloista, joita tupakkalain 74 § ei koskisi.

Ympäristöpalveluiden saaman tiedon mukaan Työväen Asunto-Oy Tuen omistaman kiinteistön ylimmässä kerroksessa on huoneistoparvekkeita tai terasseja, mutta näitä ei ole mainittu yhtiön asiaan liittyvässä kuulemismenettelyssä, yhtiökokouksen päätöksessä eikä tupakointikieltohakemuksessa, eikä niitä tämän vuoksi voida ottaa huomioon tupakointikieltopäätöstä tehtäessä.

Hakemuksen käsittelyynoton yhteydessä hakijalle kerrottiin hakemuksen puutteista sekä tarjottiin mahdollisuus perua hakemus ilman kuluja. Hakija kuitenkin pyysi, että hakemus käsitellään.

Sovelletut säännökset

Tupakkalaki (549/2016) 79, 90 ja 106 §

Valtioneuvoston asetus tupakointitiloista ja tupakointikiellon hakemisesta asuntoyhteisöön (601/2016) 4 a §

Hallintolaki (434/2003) 34 ja 62 §

Toimivaltaperuste

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto on siirtänyt toimivaltansa tupakkalain 79 §:n mukaisten päätösten antamisesta ympäristöterveysyksikön päällikölle.

Päätöksen perusteena olevat asiakirjat

Tupakointikieltohakemus, pöytäkirjan ote yhtiökokouksesta, lainvoimaisuustodistus, asukas- ja osakeluettelot, yhtiön kuulemismenettely, piirustukset, selvitys tehdyistä toimenpiteistä, tutkimusraportti 010321, tutkimusraportti 240521 ja tutkimusraportti 020323, lisäaikapyyntö 11.3.2024, Täydennyspyyntö tupakointikieltohakemuksen käsittelyä varten, Työväen Asunto-Oy Tuen vastine täydennyspyyntöön 15.4.2024, kuulemiskirje.

Hakemuksen käsittelymaksu

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan vahvistaman taksan (ympäristö- ja lupajaosto ympäristö- ja lupajaosto 15.02.2024 § 32) perusteella hakemuksen käsittelystä peritään 980 euron maksu. Lasku toimitetaan hakijalle erikseen Helsingin kaupungin taloushallintopalvelusta.

Tiedoksianto

Päätös annetaan tiedoksi hakijalle ja tilojen haltijoille hallintolain 62 §:n mukaisena yleistiedoksiantona viranomaisen verkkosivuilla, koska vastaanottajia on yli 30.

Detta beslut publicerades 02.09.2024

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianomaiselle tai hänen lailliselle edustajalle.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse ilman saantitodistusta, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä päätöksestä katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Yleistiedoksiantona toimitetun päätöksen katsotaan tulleen asianomaisen tietoon seitsemäntenä päivänä päätöstä koskevan ilmoituksen julkaisemisesta.

Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00–16.15.

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset) 
  • vaatimusten perustelut
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen
  • selvitys siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Oikeudenkäyntimaksun suuruus on 270 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Stäng

Mer information fås av

Hanna Vatanen, ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 32090

hanna.vatanen@hel.fi

Beslutsfattare

Heidi Öjst
yksikön päällikkö