Katusuunnitelma, Hermanni, Sörnäistenkadun katuaukio, nro 32029/1

HEL 2023-012195
Ärendet har nyare handläggningar
§ 13

Sörnäistenkatu, katuaukio, katusuunnitelma, Hermanni

Markanvändningschef

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä liitteenä 2 olevan Sörnäistenkadun katuaukion katusuunnitelman suunnitelmapiirustus nro 32029/1.

Päätöksen perustelut

Lähtökohdat ja tavoitteet

Sörnäistenkatu on nykyinen rakennettu tonttikatu, jonka yhteydessä kadun koillispäässä on katuaukio. Katuaukion kohta on ollut puistomaisesti toteutettu liittyen viereiseen puistoalueeseen. Aukio sijaitsee Sörnäisten tunnelin yläpuolella ja aukion käyttötarkoitus muuttuu, kun aukiolle sijoitetaan tunnelitekniikan laitetila- ja sisäänkäyntirakennus sekä näiden huoltotie. Katusuunnitelma pohjautuu voimassa olevaan asemakaavaan nro 12760 (tullut voimaan 16.5.2023).

Katusuunnitelmalla mahdollistetaan Sörnäistenkadun katuaukion rakentaminen Sörnäisten tunnelin pohjoisen suuaukon tunnelirakenteiden yläpuolelle.

Suunnitelma

Sörnäistenkatu, katuaukio, katusuunnitelman piirustus nro 32029/1 (liite 2)

Suunnitelma mahdollistaa asemakaavan mukaisen katuaukion rakentamisen. Aukion suunnittelu on sovitettu yhteen Sörnäisten tunnelin huoltorakennuksen kanssa, joka sijoittuu aukion alueelle, voimassa olevan asemakaavan mukaisesti. Aukion kautta on jalankulkua ja pyöräilyä Hermannin rantatieltä aukion länsipuolella olevalle puistokäytävälle. Puistokäytävä linjataan uudelleen liittymään aukion uuteen jalankulku- ja pyörätiehen. Puistoalueen muutokset suunnitellaan erikseen puiston rakennussuunnitelmassa. Aukiolle tulee uusia puita ja pensasistutusta.

Suunnitelman tarkempi kuvaus ilmenee suunnitelmaselostuksesta nro 32029/1 (liite 1).

Katu on suunniteltu niin, että se sopeutuu asemakaavan mukaiseen ympäristöönsä ja täyttää toimivuuden, turvallisuuden ja viihtyisyyden vaatimukset.

Vuorovaikutus ja yhteistyösopimus

Katusuunnittelu on toteutettu ”Yhteinen kunnallistekninen työmaa” sopimuksen (7.3.2017) mukaisesti yhteistyössä sopimuksen osapuolten kanssa. Sopimuksen osapuolia ovat Helsingin kaupunki, Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä (HSY), Helen Oy, Helen Sähköverkko Oy, Elisa Oyj, DNA Oyj, Telia Finland Oyj, Auris Kaasunjakelu Oy, Cinia Cloud Oy. Sopimuksen mukaisesti kukin sopimuksen allekirjoittanut osapuoli sitoutuu suunnittelun aikana määrittelemään omat johtotarpeensa kohteessa ja tekemään omaa suunnittelua samanaikaisesti hankkeen etenemisen kanssa. Suunnittelun tavoitteena on aikaansaada rakennushankekohtaiset yhteiset ristiriidattomat suunnitelma-asiakirjat ja selostukset.

Katusuunnitelmaluonnos on ollut sähköisesti esillä kaupunkiympäristön asiakaspalvelupisteessä ja Helsingin kaupungin verkkosivuilla 13.−26.9.2023 välisen ajan. Esillä olosta ja mahdollisuudesta mielipiteen esittämiseen on tiedotettu alueen yhdistyksille, yleistiedoksiantona kaupungin verkkosivuilla sekä Helsingin Uutiset - sanomalehdessä.

Katusuunnitelmaehdotus on ollut sähköisesti nähtävillä kaupunkiympäristön asiakaspalvelupisteessä ja Helsingin kaupungin verkkosivuilla 8.−21.11.2023 välisen ajan. Suunnitelman nähtävillä olosta ja mahdollisuudesta muistutuksen antamiseen ilmoitettiin yleistiedoksiantona kaupungin verkkosivuilla. Lisäksi asiasta on ilmoitettu kaupungin verkkosivuilla sekä Helsingin Uutiset - sanomalehdessä.

Muistutuksen käsittely

Suunnitelmasta jätettiin yksi muistutus (liite 3)

Muistutus 1

Muistutuksessa esitetään, että suunnittelualueelle on suunniteltu pienempi määrä pensaita, ja pensaiden laatu jää epäselväksi. Aiemmin suunnittelualueella on ollut eri-korkuisia ja -tiheyden omaavia pensaita, jotka sopivat esimerkiksi varpusten suojapaikoiksi. Varpusten elinympäristöä ei pidä tässä suunnitelmassa olennaisesti heikentää vähentämällä pensaiden antamaa suojaa. Tarvittaessa osan nykyisistä pensaista voi mahdollisesti korvata esimerkiksi huoltorakennuksen ympärille istutettavilla köynnöksillä, riippuen sen koosta.

Esittelijän vastaus muistutukseen

Katusuunnitelmassa ei esitetä istutuksia puu-, tai pensasistutuksia lajikohtaisesti. Niiden tarkempi määrittely tehdään vasta rakennussuunnitteluvaiheessa. Suunnittelualueella on aiemmin ollut nurmikkoa ja istutettuja pensasryhmiä sekä kaksi istutettua puuta. Ylempänä rinteessä on ollut sinne kylväytynyttä pensaikkoa ja nuorta puustoa. Nyt suunnitelmassa on kuusi puuta, monilajista pensas-, perenna- ja heinäistutusta sekä niittyä. Huomionarvioisia ovat myös muutokset viereisellä Hermannin rantatiellä, jossa raitiotien rakentamisen lisäksi on suunnittelussa kiinnitetty erityistä huomiota luonnon monimuotoisuuteen. Kadulle istutetaan paljon puita, köynnöksiä ja pensaita, jotka tarjoavat suojaa linnuille. Lisäksi Hermannin rantatien tukimuuriin asennetaan lintujen pesätiiliä. Kokonaisuus on suunniteltu lintujen elinympäristö huomioiden ja sitä parantaen.

Kustannukset ja aikataulu

Katusuunnitelman rakennuskustannus on yhteensä noin 150 000 euroa, 430 euroa/m²  (alv 0 % ).

Kadun vuotuiset ylläpitokustannukset ovat noin 1 000 euroa. Kadun vuotuiset ylläpitokustannukset eivät muutu nykyisestä.

Kadun rakentamiseen on varauduttu kaupunkiympäristölautakunnan talousarvioehdotuksessa vuodesta 2024 alkaen.

Hanke rahoitetaan talousarvion kohdasta 8 10 02 02 Suuret liikennehankkeet, Kalasatama–Pasila, Liittyvät kadut ja liikenneväylät.

Sovelletut säännökset

Maankäyttö- ja rakennuslaki 85 §, 62 §, maankäyttö- ja rakennusasetus 41-43 §.

Toimivalta

Hallintosäännön 16 luvun 5 § 1 mom. kohdan 1 mukaan maankäyttöjohtaja päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää, 1 taloudellisesti tai periaatteellisesti vähäisten katu-, puisto- tai muun yleisen alueen suunnitelmien hyväksymisestä

Tiedoksianto

Päätös toimitetaan yleistiedoksiantona, koska vastaanottajia on yli 30. Asiakirjan nähtäville asettamisesta ilmoitetaan viranomaisen ilmoitustaululla.

Detta beslut publicerades 31.01.2024

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Stäng

Mer information fås av

Tuomas Lautaniemi, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 39463

tuomas.lautaniemi@hel.fi

Beslutsfattare

Rikhard Manninen
maankäyttöjohtaja

Bilagor

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.