Yleiseen käyttöön luovutettavat kadut tammikuussa 2024, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2023-012475
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 11. / 131 §

Gator som upplåts för allmänt bruk i januari 2024

Sektionen för byggnader och allmänna områden

Beslut

Stadsmiljönämndens sektion för byggnader och allmänna områden beslutade att för de gator eller gatudelar som framgår i bilaga 1 fatta ett gatuhållningsbeslut, som träder i kraft den 1 januari 2024.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Stäng

Enligt 86 § i markanvändnings- och bygglagen inträder gatuhållningsskyldigheten när trafikbehovet på grund av markanvändning som genomförts enligt detaljplanen kräver det.

Det är i huvudsak kommunen som ansvarar för ordnandet av gatuhållningen. I lagen om underhåll och renhållning av gator och vissa allmänna områden (669/1978, underhållslagen) stadgas om underhållet och renhållningen av gator, torg, öppna platser, parker och andra med dessa jämförliga allmänna områden. Skyldigheten att sköta underhållet och renhållningen av gator inom detaljplaneområde enligt underhållslagen tillkommer delvis kommunen och delvis ägaren av tomten eller annat område i enlighet med vad som stadgas i underhållslagen.

De skyldigheter som avses i underhållslagen inträder när gatan eller gatudelen tillgodoser behovet enligt markanvändning som genomförts enligt detaljplanen och kommunen har fattat ett gatuhållningsbeslut enligt 86 § 3 mom. i markanvändnings- och bygglagen, genom vilket gatan eller en del av den anses ha upplåtits för allmänt bruk.

Gator och gatudelar som omfattas av förslaget

De gator eller gatudelar som listas i bilaga 1 tillgodoser behovet enligt markanvändning som genomförts enligt detaljplanen. Totalantalet gatuavsnitt som upplåts för allmänt bruk är 31 och deras totala längd cirka 4,9 km. De gator eller gatudelar som nämns i förslaget är huvudsakligen helt nya gator som byggts genom att detaljplaneringen framskridit.

Effekter av gatuhållningsbeslutet enligt grundregeln

Som en följd av gatuhållningsbeslutet fördelas ansvaret för underhåll och renhållning i enlighet med underhållslagen. Enligt grundregeln överförs renhållningen av gatan samt skyldigheterna avseende vinterunderhåll av trottoaren, såsom avlägsnande av snö och slask, halkbekämpning samt skadeståndsansvar vid halkolyckor samt bortföring av snö från både körbanan och trottoaren, till tomtägaren. Tomtägaren är också skyldig att utan dröjsmål meddela kommunen om skador i gatan och vid behov varna trafiken. Staden sköter i sin tur plogningen av körbanorna och cykelvägarna samt halkbekämpningen.

Effekter av gatuhållningsbeslutet i områden där underhållet sköts med totalansvar

Största delen av Helsingfors omfattas av arrangemang för totalansvar för underhållet, där ansvaret för underhåll och renhållning fördelas mellan tomtägarna och staden på ett annat sätt än vad ovan nämnda grundregel föreskriver. Inom systemet för totalansvar har staden i enlighet med underhållslagens 8 § och 13 § i förortsområden och vissa områden i stadskärnan åtagit sig att sköta de underhålls- och renhållningsuppgifter som ankommer på tomtägaren.

I områden där underhållet sköts med totalansvar ansvarar staden för huvuddelen av underhålls- och renhållningsskyldigheterna för gatuområden. Bland de uppgifter som nämnts ovan återstår tomtägarens ansvar förvinterunderhåll av regnrännor i anslutning till tomtersamt underhåll av tillfartsvägar som leder till en tomt. Markägaren behåller fortfarande skyldigheten enligt 5 § av underhållslagen att underrätta staden eller polisen om eventuella strukturella brister som äventyrar trafiken på hans eller hennes mark, och att varna trafiken med nödvändiga tillfälliga åtgärder.

Staden debiterar i enlighet med 14 b § i underhållslagen en avgift från tomtägarna för kostnaderna för de uppgifter som staden åtagit sig att sköta. Avgiften fastställs enligt en taxa som fastställs genom ett separat beslut. Taxan grundar sig på tomtens yta och den använda våningsytan. Det senaste gällande beslutet om taxor har fattats av stadsmiljönämndens sektion för byggnader och allmänna områden den 2 november 2017 § 43.

Delgivning av beslutet

Beslutet delges i enlighet med kommunallagens 139 § ägarna och innehavarna av de tomter som är belägna vid de gator eller gatudelar som listas i bilaga 1. Vid sidan av beslutsutdraget och dess bilagor tillsänds de berörda parterna information om underhålls- och renhållningsansvaret. Om en gata som omfattas av beslutet är belägen i ett område där underhållet sköts med totalansvar informeras de berörda parterna om de gällande taxorna för faktureringen.

Behörighet

Enligt Helsingfors stads förvaltningsstadga, 16 kap. 3 § 2 mom., fattar sektionen för byggnader och allmänna områden vid stadsmiljönämnden om gatuhållningsskyldigheten och om upphörande av gatuhållningsskyldigheten.

Stäng

Detta beslut publicerades 19.12.2023

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom förvaltningsbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas av den som beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part).

Besvärstid

Besvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast den sista dagen av besvärstiden under besvärsmyndighetens öppettid.

En part anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. Vid vanlig elektronisk delgivning anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.

Besvärsmyndighet

Besvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens besöksadress är:

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000

Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges

  • det beslut i vilket ändrings söks
  • på vilka punkter ändring söks och vilka ändringar som yrkas
  • på vilka grunder ändring söks.

I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans eller hennes lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften även uppges namn och hemkommun för denna person.

I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.

Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver emellertid inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.

Till besvärsskriften ska fogas

  • det beslut i vilket ändring söks, i original eller kopia
  • ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat
  • de handlingar som ändringssökanden åberopar, om dessa inte redan tidigare har tillställts myndigheten.
Rättegångsavgift

Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift med stöd av lagen om domstolsavgifter (1455/2015) för behandlingen av ärendet. Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut. Avgifter tas inte ut i vissa ärendegrupper eller hos dem som enligt bestämmelser någon annanstans i lag är befriade från avgifter. Den som inlett ärendet är betalningsskyldig och avgiften gäller per besvärsskrift.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

Skyddad e-post: https://securemail.hel.fi/

Använd alltid skyddad e-post när du skickar personliga uppgifter.

Nämn alltid diarienumret (t.ex. HEL 2021-000123) i ditt meddelande om ditt ärende redan har upptagits till behandling vid Helsingfors stad.

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB 10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
09 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00.

Stäng

Föredragande

teknisk chef
Kari Pudas

Mer information fås av

Antti Soljanto, projektchef, telefon: 09 310 22065

antti.soljanto@hel.fi