Hankesuunnitelma, Länsi-Helsingin raitiotiet, kaupunkiympäristön toimiala
Oikaisuvaatimukset kaupunkiympäristölautakunnan päätöksestä 9.1.2024 § 4 Länsi-Helsingin raitioteiden hankesuunnitelma
Päätösehdotus
Kaupunkiympäristölautakunta päättää hylätä 26.1.2024 saapuneen kahdeksan yksityishenkilön ja 31.1.2024 saapuneen kahdentoista yksityishenkilön tekemät oikaisuvaatimukset lautakunnan päätöksestä 9.1.2024 (§ 4) Länsi-Helsingin raitioteiden hankesuunnitelma.
Esittelijän perustelut
Oikaisuvaatimuksen kohteena oleva päätös
Kaupunkiympäristölautakunta on 9.1.2024 päätöksellään (4 §) päättänyt hyväksyä 10.11.2023 päivätyn Länsi-Helsingin raitioteiden hankesuunnitelman hankkeen toteutuksen ohjeena noudatettavaksi.
Oikaisuvaatimuksissa esitetyt vaatimukset ja niiden keskeiset perusteet
Päätökseen oikaisua hakevat ovat oikaisuvaatimuksessaan 26.1.2024 vaatineet Kaupunkiympäristölautakunnan 9.1.2024 tekemän päätöksen kumoamista ja hankkimaan raitiotien rakentamisen aiheuttamista bussilinjojen lakkauttamisista ja muista muutoksista Helsingin Seudun Liikenteen lausunnon ja käsittelemään sen jälkeen asian uudestaan.
Hakijat katsovat, että raitioteiden toteuttaminen johtaa väistämättä bussilinjojen lakkauttamiseen ja muihin muutoksiin Etelä- ja Pohjois-Haagassa ja laajemmallakin alueella. Nämä muutokset eivät käy ilmi tehdystä päätöksestä. Hakijoiden mukaan bussilinjastojen muutoksilla on suuri merkitys alueen asukkaille ja täten ratkaiseva merkitys hankesuunnitelman vaikutusten ja sen hyväksyttävyyden kannalta. Lautakunnalla olisi tullut olla päätöksentekonsa pohjana Helsingin Seudun Liikenteen kanta asiassa. Hakijat ovat pyytäneet joulukuussa 2023 HSL:ltä selvitystä bussilinjastoiden muutoksista, mutta eivät saaneet vastausta. Lisäksi hakijoiden näkemyksen mukaan raidelinjaus on osittain yleiskaavan vastainen.
Päätökseen oikaisua hakevat ovat oikaisuvaatimuksessaan 31.1.2024 vaatineet Kaupunkiympäristölautakunnan 9.1.2024 tekemän päätöksen kumoamista ja hankkimaan kattavat tiedot asukkaiden esittämistä mielipiteistä tarvittavine toimenpiteineen sekä sen jälkeen käsittelemään asian uudelleen ja tarvittaessa viemään sen valtuuston uudelleenkäsittelyyn. Oikaisuvaatimus kohdistuu hankesuunnitelman Topeliuksenkadun osuuteen.
Hakijat katsovat, että kaupunkiympäristölautakunta toimi hankesuunnitelman hyväksynnässä vastoin kuntalaissa ja kaupungin hallintosäännön 27 luvun 1 §:ssä säädettyä koskien kuntalaisten osallistumisoikeuksia. Hankesuunnitelman yhteydessä tehdystä asukaskyselystä ei tiedotettu alueen taloyhtiöille tai asukkaille ja vastausaika oli rajoitettu 11 päivään. Hakijat katsovat, että hakesuunnitelmaan liittyvissä asiakirjoissa on referoitu virheellisesti asukaskyselyn tuloksia ja asukkaiden todellisuudessa esittämä kritiikki on näin jäänyt vaille huomiota. Hankesuunnitelmaan ei myöskään tehty muutoksia kritiikin johdosta. Tästä johtuen lautakunnan jäsenet eivät ole saaneet päätöksentekonsa pohjaksi oikeaa käsitystä asukkaiden mielipiteistä koskien Topeliuksenkadun kiskotusta. Hakijoiden mukaan kuntalain 1 §:n, 22 §:n ja kaupungin hallintosäännön edellyttämät asukkaiden osallistumisoikeudet eivät ole näin ollen toteutuneet. Hakijoiden mukaan vuorovaikutus oli samaan tapaan puutteellisesti toteutettu myös yleissuunnitelman valmistelussa.
Hakijat katsovat, että Topeliuksenkadun raitiotien toteuttaminen johtaa väistämättä historiallisesi arvokkaan kadun ja sen ympäristön identiteetin muutokseen asuinkadusta joukkoliikennekaduksi, jollaiseksi se ei rakennuskantansa puolesta sovellu eikä myöskään asemakaavassa ole määritelty. Ahtaan kadun kiskotuksen liikennetekniset ratkaisut tulevat johtamaan ongelmiin liikenteessä, liikenneturvallisuuden ja asumismukavuuden olennaiseen heikkenemiseen lisääntyvän liikenteen ja melu- sekä tärinähaittojen seurauksena.
Oikaisuvaatimuksen tutkittavaksi ottaminen
Kuntalain (410/2015) 137 §:n mukaan kunnan viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä asianosainen eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa sekä kunnan jäsen. Tässä tapauksessa oikaisuvaatimukset ovat tehneet kunnan jäsenet.
Kuntalain 134 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus tehdään toimielimen alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle. Kuntalain 138 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Kuntalain 140 §:n mukaan kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Päätös on tullut nähtäväksi kaupungin verkkosivuille 17.1.2024. Oikaisuvaatimukset kaupunkiympäristölautakunnalle ovat saapuneet 26.1.2024 ja 31.1.2024 eli säädetyssä määräajassa.
Kaupunkiympäristölautakunta on päätöksellään 26.3.2024 § 178 jättänyt samaiset oikaisuvaatimukset tutkimatta, koska kaupunki alun perin katsoi hankesuunnitelmaa koskevan kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 9.1.2024 olleen valtuuston päätöksen 20.1.2021 täytäntöönpanoa. Kuntalain 136 §:n mukaan päätöksestä, joka koskee vain asian valmistelua tai täytäntöönpanoa ei saa tehdä oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta. Helsingin hallinto-oikeus on päätöksellään 5.11.2024 kumonnut kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 26.3.2024 § 178 ja palauttanut oikaisuvaatimusasiat kaupunkiympäristölautakunnalle uudelleen käsiteltäviksi. Hallinto-oikeus on päätöksessään todennut, että lautakunnan harkintavallan käytön laillisuuteen hankesuunnitelman hyväksymistä koskevassa asiassa liittyy kunnan jäsenten valvontaintressi, eikä lautakunnan olisi tullut jättää mainitusta päätöksestä tehtyjä oikaisuvaatimuksia tutkimatta käyttämällään perusteella.
Oikaisuvaatimusten johdosta ei ole tarpeen kuulla asianosaisia hallintolain (434/2003) 34 §:n perusteella, koska se on aisan sisältö ja aiempi käsittely huomioon ottaen ilmeisen tarpeetonta.
Perustelut
Raitotien yleissuunnitelman valmistelun aikana on pyydetty Helsingin seudun liikenteeltä (HSL) lausunto. Lausunto on ollut liitteenä kaupunginvaltuuston hyväksyessä Länsi-Helsingin raitioteiden yleissuunnitelman ja hankkeen toteuttamisen 20.1.2021, 10 §. Lausunnossaan HSL on todennut muun muassa, että yleissuunnitelmassa ei tehdä päätöksiä tulevaisuuden linjastoratkaisuista, mutta se määrittää reunaehdot alueen raitio- ja bussiliikenteen järjestämiselle katujen ja raitiotien infraratkaisujen kautta ja, että HSL tulee tekemään tarvittavat raitio- ja bussilinjastoja koskevat linjastosuunnitelmat ennen raitioteiden käyttöönottoa. Hankesuunnitelma on luonteeltaan yleissuunnitelmaa täydentävä ja jatkosuunnittelua ohjeistava, eikä se sisällä hankkeen perusratkaisuista olennaista uutta tietoa, joten hankesuunnitelman valmistelussa ei ole pyydetty uusia lausuntoja.
Hankesuunnitelma on valmisteltu yhteistyössä HSL:n kanssa. Valmistelun yhteydessä tehty hankearviointi (hankesuunnitelman liite 9) sisältää arvion hankkeen vaikutuksista joukkoliikennelinjastoon (hankearviointi, s. 16). Linjastoluonnokset on laadittu yhteistyössä HSL:n kanssa ja sen edustajat ovat osallistuneet hankearviointityön ohjaamiseen. Hankesuunnitelmassa esitetyt alustavat arviot eivät kuitenkaan sido HSL:n toimivaltaan kuuluvaa myöhemmin tehtävää linjastosuunnittelua ja siihen liittyvää päätöksentekoa. Linjastosuunnitelmat laaditaan lähellä hankkeen valmistumista, jotta niissä voidaan huomioida hankkeesta johtuvien muutosten lisäksi muut toimintaympäristön tarpeet, jotka eivät liity itse raitiotiehankkeeseen. Hankesuunnitelman laatimishetken paras asiantuntijanäkemys hankkeen vaikutuksista joukkoliikenteen linjastoon ja palvelutasoon on kuitenkin ollut kaupunkiympäristölautakunnan jäsenten tiedossa hankesuunnitelmaa koskevaa päätöstä tehdessä 9.1.2024.
Suunniteltu raitioteiden linjaus ei ole Helsingin yleiskaavan 2016 vastainen. Helsingin yleiskaava on strateginen ja yleispiirteinen. Oikeusvaikutteista yleiskaavakarttaa tarkentaa Joukkoliikenteen runkoverkko 2050 - teemakartta, joka ei ole oikeusvaikutteinen. Yleiskaavakartalla on pikaraitiotiemerkintä (Joukkoliikenteen nopea runkoyhteys, joka voidaan toteuttaa bussiratkaisuna. Sijainti ohjeellinen.) keskustasta Töölön läpi Munkkiniemeen ja edelleen Vihdintien suuntaisesti Vantaan rajalle. Samainen ohjeellinen runkoyhteysmerkintä kulkee myös Huopalahden asemalta Pirkkolan kautta Kannelmäen asemalle. Toteutettava raitiotien laajuus ja tarkempi linjaus on ratkaistu yksityiskohtaisemmassa suunnittelussa, jota yleiskaava on ohjannut. Yleiskaava ei velvoita toteuttamaan Länsi-Helsingin pikaraitiotieyhteyttä osoitetussa laajuudessa Vantaan rajalle asti, mutta sen mahdollisen toteutuksen edellytykset on turvattu yksityiskohtaisemmassa suunnittelussa. Yleiskaavassa ei ole esitetty kantakaupungin raitioverkkoa koskevia kaavamerkintöjä ja -määräyksiä.
Hankesuunnitelman vaikutusten arvioinnin tueksi toteutettiin asukastilaisuudet ja asukaskysely, joista tiedotettiin kaupungin verkkosivuilla ja eri viestintäkanavissa. Tämän lisäksi yleissuunnitelman valmistelun yhteydessä kertynyt vuorovaikutusaineisto sekä eri tahoilta saadut lausunnot ovat olleet hankesuunnitelmaa valmisteltaessa käytössä. Kaupunki ei pääsääntöisesti tiedota liikenteen yleis- ja hankesuunnitelmien valmistelusta suoraan taloyhtiöille ja asukkaille esimerkiksi kirjeitse.
Asukaskyselyn vastausaika (25.9.-6.10.2023) oli riittävä kattavan vastausaineiston keräämiseksi. Kyselyyn saatiin yli 800 vastausta ja 2100 karttamerkintää. Vastausten alueellista jakaumaa ja sisältöä on analysoitu hankesuunnitelman liitteessä 4 asukaskyselyn tuloksista. Yksittäisiä kannanottoja ja mielipiteitä ei ole referoitu, mutta liitteessä on analysoitu kyselyaineiston tuloksia systemaattisella ja neutraalilla tavalla siten, että myös hanketta kohtaan esitetyt kriittiset kannat ja niiden maantieteellinen sijoittuminen käyvät siitä ilmi. Riittävät tiedot vastaajien mielipiteistä kokonaisuutena ovat näin olleet lautakunnan jäsenten tiedossa päätöstä tehtäessä.
Asukaskyselyn toteutuksessa ei ole ollut tarpeen noudattaa sitä mitä maankäyttö- ja rakennuslaissa ja -asetuksessa säädetään asemakaavan vuorovaikutuksesta esimerkiksi määräaikojen suhteen. Hankesuunnitelman valmistelussa voidaan katsoa noudattaneen sitä mitä kuntalaissa säädetään kunnan asukkaiden osallistumis- ja vuorovaikuttamismahdollisuuksista.
Topeliuksenkadulla on voimassa useampi asemakaava. Asemakaavojen mukaan Topeliuksenkatu on katualuetta, eikä niissä sen tarkemmin määritellä kadun luonnetta. Asemakaavan mukaiselle katualueelle suunnitellaan tarkemmat toiminnot katusuunnitelmalla. Nykytilanteessakin Topeliuksenkatu toimii joukkoliikennekatuna. Raitiotien toteuttamisen edellyttämien liikennejärjestelyjen ja katujen tilankäytön yleisperiaatteet on esitetty alustavasti hankkeen yleissuunnitelmassa ja ratkaistaan tarkemmin katusuunnitelmissa, jotka laaditaan hankkeen toteutussuunnitteluvaiheessa. Katu on suunniteltava ja rakennettava siten, että se sopeutuu asemakaavan mukaiseen ympäristöönsä ja täyttää toimivuuden, turvallisuuden ja viihtyisyyden vaatimukset.
Esitetyillä perusteilla oikaisuvaatimukset tulee hylätä. Oikaisuvaatimuksissa ei esitetä sellaisia uusia seikkoja, jotka antaisivat aihetta asian uudelleen käsittelyyn tai muihin toimenpiteisiin. Oikaisuvaatimuksissa ei ole myöskään esitetty sellaisia tarkoituksenmukaisuusperusteita, jotka eivät päätöstä tehtäessä olisi olleet kaupunkiympäristölautakunnan tiedossa, ja jotka antaisivat aihetta edellä mainitun päätöksen muuttamiseen.
Toimivalta
Kuntalain 134 §:n mukaan oikaisuvaatimus lautakunnan sekä lautakunnan alaisen viranomaisen päätöksestä tehdään asianomaiselle lautakunnalle.
Sovelletut säännökset
Kuntalaki (410/2015) 134 §, 137 §
Hallintolaki (434/2003) 34 §
Kaupunkiympäristölautakunta 26.03.2024 § 178
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti jättää tutkimatta 26.1.2024 saapuneen kahdeksan yksityishenkilön ja 31.1.2024 saapuneen kahdentoista yksityishenkilön tekemät oikaisuvaatimukset lautakunnan päätöksestä 9.1.2024 (§ 4) Länsi-Helsingin raitioteiden hankesuunnitelma.
Käsittely
Palautusehdotus:
Otto Meri: Palautetaan asia uudelleen valmisteltavaksi siten, että kaupunkiympäristölautakunnan 9.1.2024 tekemästä päätöksestä § 4 Länsi-Helsingin raitioteiden hankesuunnitelma tehdyt oikaisuvaatimukset otetaan tutkittavaksi.
Kuntalain 136 §:n mukaan päätöksestä, joka koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa, ei saa tehdä oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta. Tässä asiassa on kyse siitä, onko kaupunkiympäristölautakunnan 9.1.2024 tekemä päätös Länsi-Helsingin raitioteiden hankesuunnitelmasta ollut vain aiemman Helsingin kaupunginvaltuuston 20.1.2021 tekemän Länsi-Helsingin raitioteiden yleissuunnitelman ja hankkeen toteuttamispäätöksen täytäntöönpanoa.
Kaupunkiympäristölautakunnan hankesuunnitelmaa koskeva päätös poikkeaa siinä määrin merkittävästi kaupunginvaltuuston tekemästä yleissuunnitelmasta ja hankkeen toteuttamispäätöksestä, ettei kyse ole vain kaupunginvaltuuston päätöksen täytäntöönpanosta. Erityisesti asiassa on otettava huomioon, että kuntalaissa pääsääntönä on, että lautakunnan tekemät päätökset ovat valitus- ja oikaisuvaatimuskelpoisia. Valitus- ja oikaisuvaatimuskielto koskee vain rajattua joukkoa päätöksiä, jotka eivät varsinaisesti luo uusia oikeuksia tai velvollisuuksia.
Hankesuunnitelman liitteestä 3. (Vertailu yleissuunnitelmaan), ilmenee hankesuunnitelman ja yleissuunnitelman keskeiset erot. Investointikustannukset ovat hankesuunnitelmassa muuttuneet yleissuunnitelmaan verrattuna siinä määrin merkittävästi, että hankesuunnitelmaa koskeva päätös ei ole enää ollut vain yleissuunnitelman täytäntöönpanoa. Tällä perusteella tulee katsoa, että hankesuunnitelman hyväksymisessä on ollut kyse uudesta itsenäisestä päätöksestä, johon kuntalain 134 §:n perusteella on oikeus hakea oikaisua.
Edellä lausutun perusteella katson, että kuntalain 134 §:n perusteella kaupunkiympäristölautakunnan 9.1.2024 tekemään päätökseen Länsi-Helsingin raitioteiden hankesuunnitelmasta tulee saada hakea oikaisua.
Kannattaja: Risto Rautava
1 äänestys
JAA-ehdotus: Asian käsittelyä jatketaan.
EI-ehdotus: Otto Meren palautusehdotuksen mukaisesti.
Jaa-äänet: 7
Mia Haglund, Otso Kivekäs, Olli-Pekka Koljonen, Sami Kuusela, Tuomas Nevanlinna, Amanda Pasanen, Anni Sinnemäki
Ei-äänet: 5
Tarik Ahsanullah, Otto Meri, Katri Penttinen, Mika Raatikainen, Risto Rautava
Tyhjä: 1
Silja Borgarsdottir Sandelin
Poissa: 0
Kaupunkiympäristölautakunta päätti jatkaa asian käsittelyä äänin 7–5, (1 tyhjä).
Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä esittelijän ehdotuksen.
19.03.2024 Pöydälle
09.01.2024 Esittelijän ehdotuksesta poiketen
19.12.2023 Pöydälle
05.12.2023 Pöydälle
Esittelijä
Lisätiedot
Tuuli Nikulin, lakimies, puhelin: 09 310 24652
Föredragande
Mer information fås av
Tuuli Nikulin, juristi, puhelin: 09 310 24652
Anton Silvo, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 37489