Vuoden 2024 tuloveroprosentin määrääminen, keskushallinto, kaupunginkanslia

HEL 2023-012940
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 6. / 260 §

Inkomstskattesats för år 2024

Helsingfors stadsfullmäktige

Beslut

Stadsfullmäktige fastställde 5,3 % som kommunalskattesats för 2024.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Stäng

Stadsstyrelsen konstaterar att fullmäktige i enlighet med 111 § i kommunallagen, senast i samband med att budgeten godkänns, ska fatta beslut om kommunens inkomstskattesats, om fastighetsskatteprocentsatser samt om grunderna för övriga skatter. Med stöd av 91 a § i lagen om beskattningsförfarande ska kommunen senast den 17 november året före skatteåret meddela Skatteförvaltningen vilken inkomstskattesats som ska tillämpas.

Reformen av social- och hälsovården samt räddningsväsendet påverkade kommunernas kommunalskattesatser för 2023. Kommunerna kunde inte självständigt besluta om kommunalskattesatsen för år 2023, utan den bildades av kommunalskattesatsen för år 2022, som sänktes med -12,64 procentenheter i enlighet med lagstiftningen. Kommunalskattesatsen sänktes lika mycket i alla kommuner för skatteåret 2023. Med beaktande av sänkningen av skattesatsen var Helsingfors stads kommunalskattesats för 2023 5,36 %.

För år 2024 ska kommunerna ange inkomstskattesatsen med en tiondels procentenhets noggrannhet (11 kap. 91 a § i lagen om beskattningsförfarande). Om kommunen inte själv ändrar skattesatsen avrundas den till närmaste tiondels procentenhet.

Enligt strategiprogrammet avstår staden från att höja kommunalskatten under fullmäktigeperioden och därmed grundar sig 2023 års budget på kommunalskattesatsen 5,3 %.

År 2024 beräknas intäkterna från kommunalskatten bli 1 000 miljoner euro. Denna prognos för intäkterna från kommunalskatten baserar sig på beräkningar av finansministeriet och Kommunförbundet (10/2023). 2024 års ändring i stadens skattefinansiering (skatteintäkter och statsandelar) jämfört med år 2023 påverkas fortfarande avsevärt av de ändringar i skattefinansieringen som social- och hälsovårdsreformen och efterjusteringarna av dessa för med sig. Intäkterna från kommunalskatten i början av 2023 påverkades ännu av redovisningarna för tidigare skatteår med en högre skattesats, som således temporärt höjde nivån på kommunernas skatteutfall 2023. Helsingfors intäkter från kommunalskatten beräknas sjunka med16,7 % år 2024 från den uppskattade nivån för 2023.

Stäng

Kaupunginhallitus 06.11.2023 § 652

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättää määrätä vuoden 2024 kunnallisveroprosentiksi 5,3 %.

30.10.2023 Pöydälle

Esittelijä
pormestari
Juhana Vartiainen
Lisätiedot

Ari Hietamäki, vs.talousarviopäällikkö, puhelin: 310 36567

ari.hietamaki@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 21.11.2023

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av en kommunmedlem
Besvärstid

Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar efter att man fått del av beslutet.

Besvärsskriften ska lämnas in till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet sändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet sändes, om inte något annat påvisas.

Dagen då man fått del av beslutet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna lämnas in första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Kommunalbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag

Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.

Besvärsmyndighet

Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
besöksadress:
Banbyggarvägen 5
Telefonnummer:
029 56 42000

Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften ska uppges:

  1. det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
  2. till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
  3. grunderna för yrkandena;
  4. vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om en laglig företrädare eller ett ombud för ändringssökandens talan, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.

Besvären ska också innehålla postadressen och en eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.

När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.

Till besvärsskriften ska följande fogas:

  1. det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
  2. utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
  3. de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift

En rättegångsavgift tas ut med stöd av lagen om domstolsavgifter (1455/2015) hos den som söker ändring. I ett ärende som marknadsdomstolen har behandlat som första instans tas avgiften ut oberoende av utgången.

Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

Skyddad e-post: https://securemail.hel.fi/

Använd alltid skyddad e-post när du skickar personliga uppgifter.

Nämn alltid diarienumret (t.ex. HEL 2021-000123) i ditt meddelande om ditt ärende redan har upptagits till behandling vid Helsingfors stad.

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB 10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Besöksadress:
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
09 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00

Stäng

Föredragande

Stadsstyrelsen

Mer information fås av

Ari Hietamäki, stf. budgetchef, telefon: 09 310 36567

ari.hietamaki@hel.fi