Maksuperusteiden määrääminen, taksat ja maksut vuonna 2024, Pelastuslaitos
Helsingin pelastuslaitoksen erheellisten paloilmoitusten ja valvontatoiminnan maksut vuodelle 2024
Päätös
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti erheellisten paloilmoitusten ja valvontatoiminnan maksut liitteen 1 mukaisesti vuodelle 2024.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Uudenmaan pelastuslaitoksilla on ollut käytössä yhdenmukaiset taksat 1.1.2020 lähtien asiakaspalvelun yhdenmukaistamiseksi. Yhdenmukaiset taksat koskevat onnettomuuksien ehkäisyn vastuualueen osalta valvontatoiminnasta ja erheellisistä paloilmoituksista perittäviä maksuja. Uudenmaan pelastuslaitoksien taksat toteutetaan niin kutsutun halvimman taksan periaatteella. Taksat on laskettu yhdenmukaisilla määräytymisperusteilla ja niiden korotusesityksistä sovitaan yhteisesti.
Pelastuslain (379/2011) 96 §:n mukaisesti pelastuslaitos voi periä eräistä suoritteista maksuja. Pelastuslain mukaisesti maksuja voi periä:
- pelastuslain 79 §:ssä tarkoitetun valvontasuunnitelman mukaisen palotarkastuksen tai muun valvontatoimenpiteen suorittamisesta;
- tehtävästä, jonka on aiheuttanut hätäkeskukseen liitetyn paloilmoittimen toistuva erheellinen toiminta;
- tehtävästä, joka on muussa laissa erikseen säädetty maksulliseksi. (Laki vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelyn turvallisuudesta, 390/2005 131 §).
Pelastuslain 96 §:ssä tarkoitetut maksut saadaan periä kohteen omistajalta, haltijalta tai toiminnan harjoittajalta.
Pelastuslain 96 §:ssä tarkoitetuista hyvinvointialueen pelastusviranomaisen suoritteiden maksullisuudesta ja perittävien maksujen suuruudesta päättämisestä säädetään hyvinvointialueesta annetussa laissa.
Uudenmaan pelastuslaitoksien onnettomuuksien ehkäisyn ohjausryhmä päivitti valvontatoiminnan taksataulukon ja eri valvontatehtävistä perittävien maksujen kokonaishinnat (liite 1). Taksataulukon mukaiset perittävät maksut ovat kokonaishinnaltaan yhdenmukaisia koko Uudenmaan alueella.
Liitteenä olevaan maksutaulukkoon on tehty seuraavat päivitykset verrattuna aikaisempiin maksuihin:
- Yhteisiin maksuihin on tehty korotus valtiovarainministeriön hyvinvointialueindeksin mukaisella korotuksella 2,53 prosenttia. Esitetty muutos on sisällytetty liitteenä olevaan taulukkoon.
- Valvonnan tuntimaksun osalta esitetty uusi tuntimaksu on näin ollen 53 euroa alkavaa tuntia kohden (52 euroa + 2,53 prosentin korotus = 53,32 euroa).
- Toistuvan erheellisen paloilmoituksen osalta esitetty uusi maksu on näin ollen 1237 euroa (1206 euroa + 2,53 prosentin korotus = 1236,51 euroa).
- Maksut on pyöristetty indeksikorotuksen jälkeen tasaeuroihin.
Helsingin pelastuslaitoksen erheellisten paloilmoitusten ja valvontatoiminnan esitetyt maksut päätetään vuodelle 2024. Maksut tuodaan uudelleen päätettäväksi vuodelle 2025.
Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 1 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hinnoista, maksuista, vuokrista ja korvauksista sekä vapautuksesta toimialalle kohdistettavan maksun, korvauksen ja muun saatavan suorittamisesta.
Detta beslut publicerades 29.11.2023
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Sonja Ekholm, johtava controller, puhelin: