Hankinta, yksiköissä olevien sairaala- ja hoivasänkyjen määräaikaishuollot ja vian korjaukset, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2023-013911
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 6. / 6 §

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan yksiköissä olevien sairaala- ja hoivasänkyjen määräaikaishuoltojen ja vian korjausten hankinta

Social-, hälsovårds- och räddningsnämnden

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti

A hyväksyä yksiköissä olevien sairaala- ja hoivasänkyjen määräaikaishuoltojen ja viankorjausten hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.

B oikeuttaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan
- tekemään hankintaa koskevat päätökset
- päättämään optiokauden käyttöönotosta
- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavan sopimuksen
- päättämään sopimuksen irtisanomisesta ja purkamisesta.

Käsittely

Helsingin kaupungin nuorisoneuvoston toimialalautakuntien edustajien osalta on sovittu, että edustajat eivät osallistu salassa pidettävien asioiden tai asiakirjojen käsittelyyn. Tästä syystä sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan nuorisoedustaja Ehan Wadud ei osallistunut tämän asian käsittelyyn ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ajaksi.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Hankinnan taustaa

Hankinta koskee yksiköissä olevien sairaala- ja hoivasänkyjen määräaikaishuoltoja ja vian korjauksia.

Hallintojohtaja päätti 25.10.2018 § 34 sänkyhuoltojen hankinnasta. Sänkyhuoltojen kilpailutus tehtiin tällöin yhteishankintana Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kanssa. Hankinnassa kilpailutettiin yksiköissä ja kotona olevien sairaala- ja hoivasänkyjen huollot ja korjauspalvelut.

Kilpailutettava hankinta tehdään sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan omana hankintana, ja kotona olevien sairaala- ja hoivasänkyjen huollot ja korjauspalvelut kilpailutetaan erillisenä hankintana.

Voimassa olevat sopimukset yksiköissä olevien sairaala- ja hoivasänkyjen huolloista ja korjauspalveluista on tehty kolmen palveluntuottajan kanssa. Nykyisistä sopimuksista kaksi päättyi 31.12.2023 ja yksi päättyy 31.3.2024.

Hankinnan kohde

Hankinnassa on kyse yksiköissä olevien sairaala- ja hoivasänkyjen määräaikaishuoltojen ja vian korjausten kilpailutuksesta.

Sairaala- ja hoivasängyt luokitellaan lääkintälaitteiksi. Laki lääkinnällisistä laitteista (719/2021) säätää muun muassa, että lääkintälaitteiden ammattimaisen käyttäjän tulee varmistua siitä, että laite säädetään, ylläpidetään ja huolletaan valmistajan ohjeistuksen mukaisesti ja muutoin asianmukaisesti. Lisäksi laki määrää, että laitteen asentaa, huoltaa ja korjaa vain henkilö, jolla on tarvittava ammattitaito ja asiantuntemus.

Lääkintälaiterekisterin mukaan Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan eri toimipisteissä on yhteensä noin 4020 kappaletta sairaala- ja hoivasänkyjä.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa esitetyt arvioit määristä eivät sido sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialaa.

Tarjouskilpailu

Hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) mukaisella avoimella menettelyllä. Kyseessä on hankintalain mukainen EU-kynnysarvot ylittävä palveluhankinta.

Kilpailutuksessa tarjouksen voi jättää yhteen osa-alueeseen. Kilpailutuksella valitaan yksi palveluntuottaja.

Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on liitteinä 1−12. Hankintalain 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internetosoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Länk leder till extern tjänst), joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä esityksen liitteenä.

Palvelun laatu ja tarjousten vertailuperusteet

Tuotettavalle palvelulle ja palveluntarjoajille on asetettu ehdottomat vähimmäisvaatimukset, jotka on esitetty esityksen liitteenä olevissa tarjouspyyntöasiakirjoissa (liitteet 1−12). Ehdottomien vähimmäisvaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan. Tilaaja valvoo vähimmäisvaatimusten toteutumista ja sopimusehtojen noudattamista.

Valinnan perusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo on 100 prosenttia. Tarjousvertailuun otetaan ne tarjoukset, jotka täyttävät tarjoajille ja tarjouksille asetetut vaatimukset. Tarjousten vertailu tehdään tarjotun suorite- ja tuntihinnan perusteella.

Sopimuskausi ja muut ehdot

Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan osalta sopimuskauden on suunniteltu alkavan aikaisintaan 1.4.2024, kun voimassa oleva sopimus nykyisen palveluntuottajan kanssa päättyy. Perussopimuskausi on pituudeltaan kaksi vuotta. Sopimukseen sisältyy mahdollisuus kahden vuoden optiokauteen, jonka käyttöönotosta tilaaja päättää viimeistään kuusi kuukautta ennen perussopimuskauden päättymistä.

Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on 2 000 000 euroa.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala ei sitoudu mihinkään tiettyihin hankintamääriin. Palvelua hankitaan tilaajan tarpeiden mukaan.

Hankintavaltuuksista päättäminen

Sosiaali-, terveys ja pelastuslautakunta on päättänyt 12.12.2023 § 260 sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 1 000 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa toimialajohtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 1 000 000 euroa.

Hankinnasta solmittavat sopimukset ja sopimusten allekirjoittaja

Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen), päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta on toimialajohtajalla.

Stäng

Detta beslut publicerades 18.01.2024

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 1, 2, 3, 4, 5, 6 (A), 10 ja 11 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 6 (B) ja 7 (B)) §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Mer information fås av

Essi Kangastie, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 37358

essi.kangastie@hel.fi

Jaana Alapulli, laitehallinnan asiantuntija, puhelin: 09 310 26135

jaana.alapulli@hel.fi

Bilagor

1. Confidential: HankL 138 §, 60 §
2. Confidential: HankL 138 §, 60 §
3. Confidential: HankL 138 §, 60 §
4. Confidential: HankL 138§ 60§
5. Confidential: HankL 138§ 60§
6. Confidential: HankL 138§ 60§
7. Confidential: HankL 138§ 60§
8. Confidential: HankL 138§ 60§
9. Confidential: HankL 138§ 60§
10. Confidential: HankL 138§ 60§
11. Confidential: HankL 138§ 60§
12. Confidential: HankL 138 § 60 §

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.