Virkasuhteen täyttäminen, arviointitoiminta, Lännen asiakasohjaus, sosiaalityöntekijä, työavain SOTEPE-03-1175-23

HEL 2023-015700
Ärendet har nyare handläggningar
§ 35

Sosiaalityöntekijän osa-aikaisen viransijaisuuden täyttäminen, työavain 03-1175-23

Chef för klienthandledning

Päätös

Arviointitoiminnan asiakasohjauspäällikkö päätti ottaa koulutuksen, työkokemuksen ja haastattelussa osoitetun sopivuuden perusteella ********** sosiaalityöntekijän osa-aikaiseen (40%) viransijaisuuteen (vakanssinumero 038276 ja 041354), toimintayksikkö 397130, työpiste 100030) ajalle 1.1.2024-31.12.2024 1486,03 euron tehtäväkohtaisen kuukausipalkan mukaan määräytyvin palkkaeduin ja viranhoitomääräyksessä tarkemmin määrätyin ehdoin.

Koeaika on kuusi (6) kuukautta.

Päätös on ehdollinen, kunnes viransijaisuuteen otettavan tervey-dentilasta saadun selvityksen perusteella virkaan ottaminen on vahvistettu. Selvitys on esitettävä 30 päivän kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedonsaannista lukien.

Virkasuhteen toimipaikka palvelussuhteen alkaessa on sosiaali-, terveys- ja pelastustoimi/sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut /arviointitoiminta/ Lännen asiakasohjaus.

Päätöksen perustelut

Sosiaalityöntekijän osa-aikainen virka tuli haettavaksi 6.11.2023.

Sosiaalityöntekijän osa-aikainen viransijaisuus (vakanssinumerot 038276 ja 041354) on ollut julkisesti haettavana Helsingin kaupungin avoimet työpaikat Internet-sivuilla ja työhallinnon avoimet työpaikat –Internet-sivuilla ajalla 6.11–5.12.2024.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan tekemän henkilöstöhallinnon delegointipäätöksen 25.1.2018 § 7:n mukaan sosiaalityöntekijän viransijaisuuteen ottaa asiakasohjauspäällikkö.

Sosiaalityöntekijän viran kelpoisuusvaatimuksena on sosiaalihuollon ammattihenkilölain 817/2015 (7§, 32§) mukainen sosiaalityöntekijän kelpoisuus.

Perustuslain 125 §:n mukaan viran yleiset nimitysperusteet ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Kielitaitovaatimuksena on hyvä suomen kielen suullinen ja kirjallinen taito sekä tyydyttävä ruotsin kielen suullinen taito.

Kelpoisuusehdot täyttävien hakijoiden puuttuessa tehtävä voidaan täyttää tilapäisesti enintään vuoden ajaksi sosiaalityön ammattiin opiskelevalla henkilöllä, joka on suorittanut hyväksytysti sosiaalityön perus- ja aineopinnot sekä niihin liittyvän käytännön harjoittelun.

Asiakasohjausyksikön sosiaalityöntekijän työtehtävät kohdentuvat erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden palvelutarpeen arviointiin, asiakassuunnitelman tekemiseen sekä päätöksentekoon. Työtehtäviin sisältyy myös sosiaalihuoltolain mukaisena omatyöntekijänä toimimista, sekä kiireellinen sosiaalihuollon tarpeen arviointia virka-aikana, sovituin vastuuvuoroin. Ammatillisen erityisosaamisen kautta sosiaalityöntekijä on avainasemassa tunnistamassa yksikköön ohjautuvia, erityisen tuen tarpeessa olevia asiakkaita ja ohjaamassa heitä mahdollisimman sujuvasti tarvitsemansa tuen ja palveluiden piiriin. Hakijoiden eduksi luettiin Apotti -asiakastietojärjestelmä kokemuksen sekä kokemuksen palveluntarpeen arviointityöstä.

Määräajassa hakemuksen jätti 5 hakijaa, joista kaksi täytti kelpoisuusehdot, yksi hakijoista oli sosiaalityöntekijän ammattiin opiskeleva, joka täytti sijaispätevyyden ehdot ja kaksi hakijoista ei täyttänyt asetetuttuja kelpoisuusehtoja koulutuksen perusteella. Yhteenveto hakemuksen jättäneistä on tämän asian liitteenä 1.

Hakemusten perusteella kutsuttiin haastatteluun ********** sekä ********** Haastattelijoina toimivat asiakkuuspäällikkö ********** ja johtava sosiaalityöntekijä **********

********** on valmistunut valtiotieteiden maisteriksi Helsingin yliopistosta 2013. Työkokemusta sosiaalityöntekijän tehtävistä hänellä on ********** Sosiaalityöntekijän tehtävät ovat kohdentuneet ********** Sosiaalityöntekijän tehtävissä hän on käyttänyt Apotti -asiakastietojärjestelmää sekä tehnyt palvelutarpeen arviointityötä.

********** on valmistunut sosiaalitieteiden kandidaatiksi 2023, sosiaalitieteiden maisteriopinnot ovat vielä kesken. Hän on toiminut sosiaalityön harjoittelijana ********** Harjoittelussa hän on käyttänyt Apotti -asiakastietojärjestelmää ja tehnyt palvelutarpeen arviointityötä.

Haastattelussa kiinnitettiin erityistä huomiota aikaisempaan koke-mukseen palveluntarpeenarvioinnista sekä Apotti-asiakastietojärjestelmän käytön kokemuksesta.

Lisäksi haastatteluissa kiinnitettiin erityistä huomiota hakijoiden ratkaisukeskeiseen työotteeseen, vuorovaikutustaitoihin sekä kykyyn itsenäiseen asiantuntijuuteen ja tiimityöskentelyyn.

Koulutuksen ja kokemuksen sekä sosiaalityöntekijän työtehtävissä osoitetun sopivuuden perusteella ********** on hyvät edellytykset sosiaalityöntekijän osa-aikaisen viransijaisuuden tehtävien hoitamiseen Arviointitoiminnan Lännen asiakasohjausyksikössä.

Detta beslut publicerades 22.12.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Birgitta Maanonen, asiakkuuspäällikkö, puhelin: 09 310 23314

birgitta.maanonen@hel.fi

Beslutsfattare

Eeva Raulos
asiakasohjauspäällikkö

Bilagor

1. Hakijaluettelo
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.