Sopimus, henkilötietojen käsittely, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala, Hätäkeskuslaitos

HEL 2023-015918
Ärendet har nyare handläggningar
§ 20

Väliaikaisen toimintatapaohjeen hyväksyminen koskien henkilötietojen käsittelyä Hätäkeskuslaitoksella

Social-, hälsovårds- och räddningsnämndens sektorchef

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti hyväksyä liitteenä olevan väliaikaisen toimintatapaohjeen koskien henkilötietojen käsittelyä Hätäkeskuslaitoksella.

Päätöksen perustelut

Hätäkeskuslain 1.1.2024 voimaan tulleen 16a §:n mukaan hätäkeskustoiminnassa käsiteltävien henkilötietojen rekisterinpitäjä on sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen järjestämisestä vastaava toimivaltainen viranomainen sosiaali- ja terveydenhuollon tietojen osalta ja pelastustoimen järjestämisestä vastaava toimivaltainen viranomainen pelastustoimen tietojen osalta.

Näin ollen Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala on rekisterinpitäjä hätäkeskustoiminnassa käsiteltävien sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen tietojen osalta siltä osin, kuin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala vastaa niiden palvelujen järjestämisestä, joita hätäkeskustoiminnassa käsiteltävät tiedot koskevat. Hätäkeskuslaitos toimii henkilötietojen käsittelijänä sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan lukuun edellä kuvatulla tavalla.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja on 27.12.2023 § 270 päättänyt hyväksyä sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan ja Hätäkeskuslaitoksen välisen sopimuksen koskien henkilötietojen käsittelyä hätäkeskustoiminnassa. Sopimuksen mukaan käsittelijä käsittelee henkilötietoja rekisterinpitäjän (tilaajan) antamien ohjeiden mukaisesti. Sopimus oli lainsäädännön voimaantulon vuoksi allekirjoitettava ennen vuodenvaihdetta. Valmisteluaikataulun vuoksi varsinaiseen sopimukseen ei ehditty sisällyttää toimintatapaohjetta koskien henkilötietojen käsittelyä hätäkeskustoiminnassa. Ennen lopullisen toimintatapaohjeen valmistumista, käytännön toiminnan jatkuvuuden kannalta on kuitenkin ollut välttämätöntä valmistella väliaikaiset toimintatapaohjeet henkilötietojen käsittelijälle.

Väliaikainen toimintatapaohje on valmisteltu Hyvil Oy:n koordinoimassa pienryhmässä. Kun varsinainen toimintatapaohje valmistuu, se liitetään sopimukseen liitteeksi 2. Se korvaa tällä päätöksellä hyväksyttävän väliaikaisen toimintatapaohjeen.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan toimivalta päättää ohjeen hyväksymisestä perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätökseen 17.1.2023 12 §, jonka mukaan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen toimialajohtaja on sosiaalihuollon ja terveydenhuollon sekä pelastustoiminnan henkilötietojen rekisterinpitäjä. Rekisterinpitäjä huolehtii sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen henkilötietojen rekisterinpitäjälle kuuluvista tehtävistä.

Detta beslut publicerades 01.02.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Lasse Mäkinen, lakimies, puhelin: 09 310 37677

lasse.makinen@hel.fi

, puhelin:

Beslutsfattare

Juha Jolkkonen
sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja