Sopimus, henkilötietojen käsittely, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala, Hätäkeskuslaitos
Henkilötietojen käsittelyä hätäkeskustoiminnassa koskevien toimintatapakuvausten hyväksyminen
Päätös
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti hyväksyä liitteenä olevat toimintatapakuvaukset koskien henkilötietojen käsittelyä hätäkeskustoiminnassa.
Päätöksen perustelut
Hätäkeskuslain 1.1.2024 voimaan tulleen 16a §:n mukaan hätäkeskustoiminnassa käsiteltävien henkilötietojen rekisterinpitäjä on sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen järjestämisestä vastaava toimivaltainen viranomainen sosiaali- ja terveydenhuollon tietojen osalta ja pelastustoimen järjestämisestä vastaava toimivaltainen viranomainen pelastustoimen tietojen osalta.
Näin ollen Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala on rekisterinpitäjä hätäkeskustoiminnassa käsiteltävien sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen tietojen osalta siltä osin, kuin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala vastaa niiden palvelujen järjestämisestä, joita hätäkeskustoiminnassa käsiteltävät tiedot koskevat. Hätäkeskuslaitos toimii henkilötietojen käsittelijänä sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan lukuun.
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja on päätöksellään 27.12.2023 270 § hyväksynyt sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan ja hätäkeskuslaitoksen välisen sopimuksen henkilötietojen käsittelystä hätäkeskustoiminnassa. Osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen 29.12.2023. Nyt hyväksyttävillä toimintatapakuvauksilla täsmennetään hätäkeskustoiminnassa tapahtuvaa henkilötietojen käsittelyä. Toimintatapakuvaukset liitetään edellä mainittuun sopimukseen liitteiksi 2 ja 3. Aiemmin laadittiin väliaikainen toimintatapaohje, jonka toimialajohtaja on päätöksellään 1.2.2024 20 § hyväksynyt. Toimintatapakuvaukset korvaavat väliaikaisen toimintatapaohjeen.
Toimintatapakuvaukset on valmisteltu Hyvil Oy:n koordinoimassa pienryhmässä.
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan toimivalta päättää toimintatapakuvausten hyväksymisestä perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätökseen 17.1.2023 12 §, jonka mukaan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen toimialajohtaja on sosiaalihuollon ja terveydenhuollon sekä pelastustoiminnan henkilötietojen rekisterinpitäjä. Rekisterinpitäjä huolehtii sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen henkilötietojen rekisterinpitäjälle kuuluvista tehtävistä.
Detta beslut publicerades 15.04.2024
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Lasse Mäkinen, lakimies, puhelin: 09 310 37677